Mokslas

Gali sukelti revoliuciją: sukurta stipriausia rūgštis (10)

2017 gegužės mėn. 29 d. 10:25
Tyrėjai sukūrė stipriausią organinę rūgštį – komanda mano, ji gali sukelti baltymų analizės revoliuciją. Prieš ją neatsilaiko net pačios atspariausios molekulės: žadamas naujas proveržis chemijoje.

„Mokslo ekspresas“. XXI amžiaus vakcinos: vertybių perkainojimas

2017 gegužės mėn. 27 d. 15:44
Geriama vakcina
Stopkadras
Kaip bakterijos priverčiamos bendradarbiauti su žmonėmis, kuriant visiškai saugias, į nosį purškiamas vakcinas nuo pneumokokinių infekcijų, ir kaip tikimasi iš esmės pagerinti lėtinės leukemijos gydymą, sukonstravus itin selektyvius bispecifinius antikūnus. Laidoje - apie inovacijas medicinoje, kurių bendraautoriai yra Lietuvos mokslininkai.

Kinijos mokslininkai pradėjo didžiulės dinozaurų fosilijų radimvietės kasinėjimo projektą

2017 gegužės mėn. 27 d. 10:08
Penktadienį Kinijos mokslų akademijos suburta akademikų komanda pradėjo precdento šalyje neturintį dinozaurų fosilijų kasinėjimo projektą. Kaip skelbia vietos žiniasklaida, tai pirmasis toks kartas, kai tiek daug svarbių dinozaurų liekanų aptikta šiuolaikinėje urbanistinėje aplinkoje.

NASA zondo „Juno“ siunčiami duomenys glumina tyrėjus (22)

2017 gegužės mėn. 26 d. 16:55
Aplink Jupiterį skriejantis NASA kosminis zondas pastebėjo didžiulių ciklonų prie šios dujinės milžinės ašigalių, o jo atsiųsti duomenys atskleidžia stulbinamų naujų detalių apie didžiausią Saulės sistemos planetą, ketvirtadienį pranešė mokslininkai.

Peru atkastas 3 500 metų senumo bareljefas

2017 gegužės mėn. 28 d. 11:19
Vykdant Limos apylinkėse esančio archeologijos paminklo kasinėjimus Peru mokslininkai aptiko spalvotą bareljefą.

Tutanchamono mirties ložė - naujame Kairo muziejuje (3)

2017 gegužės mėn. 26 d. 11:01
Praėjusį antradienį egiptologai pervežė du didelius senovinius reliktus, kuriems daugiau nei 3 000 metų, iš senojo istorinio muziejaus į naująjį, kuris bus atidarytas 2018 m. Muziejaus direkcija tikisi, kad šie senovės reliktai pritrauks daug turistų.

10 savanaudiškų priežasčių, kodėl būtina gelbėti dramblius (8)

2017 gegužės mėn. 28 d. 12:43
Kartais atrodo, kad gyvename drambliams baisiausiais laikais. Kinija gal ir nutraukia prekybą dramblio kaulu, o Europos Sąjunga kovoja su jo kontrabanda, tačiau brakonieriai ir toliau žudo dramblius.

Nuo vaizdo sunku atplėšti akis: eksperimentas, kurį gali išbandyti kiekvienas (10)

2017 gegužės mėn. 25 d. 18:20
Lutetium projektas
Stop kadras
Žinomas eksperimentas su aliejumi ir vandeniu. Šios medžiagos niekada nesusimaišo, nes vanduo yra polinė, o aliejus nepolinė cheminė medžiaga. Aliejus stabdo vandens judėjimą ir šių medžiagų sąveika sukuria nuostabų vaizdą. Bet ar žinojote, jog prie šių dviejų medžiagų pridėjus šiek tiek alkoholio prasideda visai kitokie procesai, kurių negali paaiškinti net fizikai?

Išaiškino, kaip atsiranda paslaptingi žybsniai Žemės paviršiuje (17)

2017 gegužės mėn. 26 d. 06:49
Žemė iš kosmoso
NASA
Dar 1993 metais, pakeliui į Jupiterį, zondas Galileo nufotografavo Žemę iš dviejų milijonų kilometrų nuotolio. Keliose nuotraukose aptikti keisti žybsniai, kurių paaiškinimo tuo metu rasti nepavyko.

Naujojoje Zelandijoje išbandyta raketa pasiekė kosmosą, bet ne orbitą (4)

2017 gegužės mėn. 25 d. 13:54
Kalifornijoje įsikūrusi bendrovė „Rocket Lab“ ketvirtadienį paskelbė sėkmingai išbandžiusi savo sukonstruotą raketą nešėją, startavusią iš aikštelės Naujojoje Zelandijoje, nors raketa ir nepasiekė orbitos, kaip tikėtasi.

Žmonės keičia kosmoso orus (15)

2017 gegužės mėn. 24 d. 23:17
Van Alleno juostos
NASA
Tai, kad žmonės keičia Žemės paviršių, tikrai jokia naujiena. Ar tai būtų žemdirbystė ir miestų statyba, ar klimato kaita ir paliekami ilgalaikiai pėdsakai uolienose, mūsų poveikis gimtajai planetai yra labai platus ir įvairialypis. Ir toks didelis, kad kai kurie geologai siūlo įvesti naują geologinę epochą – antropoceną (Anthropocene). O dabar aptikta įrodymų, kad žmonijos veikla turi poveikį net ir kosmoso orams.

Kaip juokiasi kutenama žiurkė? (16)

2017 gegužės mėn. 24 d. 18:00
Kaip juokiasi kutenama žiurkė?
Fotolia
„Kutenimas – viena plačiausių ir mokslininkams sunkiausiai suprantamų temų“, – teigia Merilando universiteto (JAV) neuromokslininkas Robertas Provine`as, daugelį metų nagrinėjantis tokius reiškinius kaip kutulys, žagsulys, žiovulys ir net bezdulys. Kodėl iš visų jų išskirtinas būtent kutulys, portale bbc.com aptaria mokslo apžvalgininkas Joshas Gabbatissas.

Bazė Mėnulyje galėtų būti panaudota ir spermai saugoti (25)

2017 gegužės mėn. 25 d. 23:31
Dažnai teigiama, kad žmonija Mėnulyje ateityje būtinai turės nuolatinę bazę. Ji galėtų padėti kurti dar didesnius kosmoso užkariavimo planus, vykdyti įvairius visatos tyrimus ar nuo žmonijos konfliktų apsaugoti kai kuriuos vertingus mūsų kultūros artefaktus o gal ir tarnautų kaip spermos bankas.

Tarptautinėje kosminėje stotyje - skubus remontas (3)

2017 gegužės mėn. 24 d. 13:04
Peggy Whitson
Sipa / Scanpix
Tarptautinės kosmoso stoties ekipažui teko imtis skubių remonto darbų. Laimei, jie pasibaigė sėkmingai.

Augalai girdi: veganus tai gali pašiurpinti (54)

2017 gegužės mėn. 24 d. 09:33
Dažnai įsivaizduojame, kad augalai yra primityvūs ir visai nieko nejaučiantys organizmai. Tačiau gali būti, kad ši nuomonė apie juos yra net labai klaidinga. Mokslininkai išsiaiškino, kad augalai stengiasi išgirsti, kur yra vanduo, ir savo šaknis nukreipia būtent į tą pusę. Kaip augalai gali girdėti? Ar tiesa, kad jie girdi, kai juos kas nors valgo?

Mokslininkai nustatė dešimtis naujų intelektą lemiančių genų (10)

2017 gegužės mėn. 23 d. 15:50
Nustatyti 52 su žmogaus intelektu susiję genai, kurių 40 „proto genams“ priskirti pirmą kartą, pirmadienį paskelbė mokslininkai.

Atradimas Rietave: aptiko daugybę metų nepastebėtą piliakalnį (21)

2017 gegužės mėn. 23 d. 11:52
Medingėnų piliakalnis iš oro, L. Kalvaičio nuotr.
VDU
Rietavo savivaldybės teritorijoje atrastas maždaug 750 metų senumo piliakalnis, antradienį pranešė Vytauto Didžiojo universitetas (VDU), kurio mokslininkas šį piliakalnį atrado.

Klimato pokyčiai smogė ir pačia saugiausia laikytai pasaulio vietai (4)

2017 gegužės mėn. 23 d. 10:23
Siekiant išsaugoti kuo įvairesnes gyvybės formas ateities kartoms buvo pradėtas projektas „Pražūties dienos saugykla“, mums geriau žinomu Špitcbergeno sėklų saugyklos pavadinimu.

Įspūdingame vaizdo įraše iš ugnikalnio Havajuose tekančios lavos šokis

2017 gegužės mėn. 23 d. 07:38
Warrenas Fintzas iš www.eppixadventures.com penktadienį nufilmavo lavą, ištekančią iš Kilauea ugnikalnio, esančio netoli Pulama Pali uolos. „Nuostabi patirtis, nakčiai virstant diena“, – teigiama vaizdo medžiagos, paskelbtos Eppixadventures.com paskyroje „YouTube“ įrašų svetainėje, aprašyme.

„Ateivių megastruktūros“ žvaigždė vėl mirga: mokslininkai imasi paslapties (28)

2017 gegužės mėn. 22 d. 21:56
„Ateivių megastruktūros“ žvaigždė vėl mirga: mokslininkai imasi paslapties
NASA
Tai beveik užtikrintai ne ateiviai, bet Tabby žvaigždė ir vėl elgiasi labai keistai. Žvaigždė, sukėlusi milžinišką susidomėjimą 2015 rudenį – kai astronomas Jasonas Wrightas iškėlė mintį, kad keistasis mirgėjimas galėtų būti ateivių megastruktūros daromos įtakos rezultatas – ir vėl mirga.

Kinija išgavo „degųjį ledą“: rezultatus vadina revoliucingais (54)

2017 gegužės mėn. 22 d. 13:48
Kinijos naftininkai pirmieji pasaulyje iš Pietų Kinijos jūros dugno išgavo „degųjį ledą“ — gamtinių dujų hidratą.

Jautriausias pasaulyje detektorius ėmėsi tamsiosios materijos: pirmieji rezultatai - daugiau nei įspūdingi (11)

2017 gegužės mėn. 22 d. 13:12
XENON1T, R. Corrieri ir P. De Perio nuotr.
„Tai - kol kas geriausias tamsiosios materijos paieškų rezultatas – ir mes dar tik pradėjome“, - taip „XENON1T", jautriausio tamsiosios materijos paieškų eksperimento, rezultatus komentavo mokslininkai vos 30 dienų trukusio veikimo.

Milžiniška skruzdėlių kolonija stebina savo sudėtingumu (17)

2017 gegužės mėn. 22 d. 10:35
Milžiniška skruzdėlių kolonija stebina savo sudėtingumu
Stop kadras
Kaip atrodo milžiniška skruzdėlių kolonija pavyko po to, kai į skruzdėlyną įpylus cemento ji sustingo į vientisą darinį. Mokslininkai taip pasielgė norėdami pamatyti skruzdėlių kolonijos kompleksiškumą ir vidinę struktūrą.

Paslaptingosios kvantinės fizikos naujovės duoda vis daugiau naudos (25)

2017 gegužės mėn. 22 d. 08:54
Kvantinis kompiuteris
Stopkadras
Pirmą kartą kvantinės mechanikos istorijoje mokslininkai per atstumą perdavė juodai baltą paveikslėlį nesiųsdami jokių fizinių dalelių. Apie naujoves kvantinės fizikos srityje ir jų praktinę naudą pasakoja technologijų ekspertas, Robotikos mokyklos vadovas Paulius Briedis.

„Mokslo ekspresas“: artėjanti revoliucija medicinoje (4)

2017 gegužės mėn. 21 d. 17:26
Kaip skatinama paties organizmo kova su vėžinėmis ląstelėmis, pasitelkus labai mažas magnetines daleles. Ir kaip mokslininkai su lazerio šviesa įjungia ar išjungia neuronus, naudodami šviesai jautrius baltymus. Laidoje - apie personalizuotos medicinos kūrėjus.

„Mokslo žirniai“: servo variklio pritaikymas roboto važiuoklei (4)

2017 gegužės mėn. 21 d. 11:37
Konstruojant važiuojančius robotus visuomet kyla klausimas – kas suks roboto ratus? Naudojant nuolatinės srovės variklį - gaunamas didelis greitis, tačiau mažai jėgos, todėl jei robotas sunkus, varikliai arba nesisuka arba įsisuka labai lėtai. Šiai problemai spręsti naudojami reduktoriai – tai dantračių sistema, leidžianti, aukojant greitį, didinti variklio sukamąją jėgą.

Tyrimas: žemės drebėjimai ne tik atveria, bet ir „užčiaupia“ žemę (5)

2017 gegužės mėn. 20 d. 17:41
Tyrimas: žemės drebėjimai ne tik atveria, bet ir „užčiaupia“ žemę
DELFI / Kęstutis Cemnolonskis
Neseniai atlikus tyrimą nustatyta, kad Žemės pluta – visai kaip krokodilo nasrai – gali atsiverti ir staiga vėl „susičiaupti“. Šiuo atradimu paneigiami ankstesni tvirtinimai, esą tai neįmanoma.

Strutį primenantis robotas bėgdamas pats išlaiko pusiausvyrą (2)

2017 gegužės mėn. 20 d. 11:58
Šis strutį primenantis robotas, anot kūrėjų, kuria naują dvikojų robotų judėjimo standartą. Robotas, kuriam kūrėjai davė „Elliptical Runner“ pavadinimą, sukurtas Floridoje veikiančio mokslinio centro „Institute for Human and Machine Cognition“ specialistų.

Į meilės trikampį įsipainiojusiai sraigei teko atstumtosios vaidmuo (11)

2017 gegužės mėn. 27 d. 19:12
Sraigė Jeremie pasižymi itin reta mutacija. Kadangi jos kriauklė susukta į kairę, jai itin sudėtinga rasti porą giminei pratęsti.

Nufilmuotas Oklahomos valstijoje praūžęs tornadas (1)

2017 gegužės mėn. 19 d. 17:14
Vaizdo kamera pavyko nufilmuoti Lotone, Oklahomos valstijoje, ketvirtadienį prasidėjusį tornadą.