Kaip spręsti konfliktus? Koncentruokitės į problemą, ne į žmogų

 (4)
Versle, universitete, sporto komandoje... kad ir koks būtų kontekstas, konfliktai neišvengiami, ypač jei užimate lyderio poziciją. Būti lyderiu reiškia priimti sprendimus, kurie būtų tinkamiausi daugumai, na o likusių tie sprendimai nedžiugina, taigi kyla konfliktų.
Konfliktas
© Shutterstock nuotr.

Konfliktų kyla, kai siekiame geresnės kokybės, o dalis kolegų nori pailsėti.

Konfliktai neišvengiami, kai mes, piliečiai, norime poilsio įstaigų, o vyriausybė turi balansuoti tarp bazinių poreikių ir vystyti turizmą. Iš esmės konfliktų kyla visur, rašo lifehack.org.

Konfliktų vengimas nėra produktyvu, kur kas prasmingiau juos spręsti.

Mums atrodo, kad perspektyviausia – vengti konfliktų. Žiauri tiesa – taip nėra. Konfliktai patys savaime nedings, jie tik stiprės ir grįš dar rimtesni, kol galiausiai suprasime – ne čia išeitis.

Be to, konfliktų vengimas galiausiai sustiprins nesusipratimus tarp suinteresuotų šalių. O nesusipratimai kenkia atvirai komunikacijai, nes bandoma kažką nuslėpti. Akivaizdu, kad tai trukdo komandiniam darbui.

Kai kam konfliktai gali atrodyti paskutinis žingsnis prieš ginčus, todėl stengiamasi juos ignoruoti, lyg jų niekada nekiltų. Tai netiesa.

Konfliktai kyla tarp individų, turinčių skirtingas nuomones, bet tai nebūtinai baigiasi ginču.

Iš tiesų tinkamas konfliktų sprendimas gali būti naudingas abiem pusėms – abi lieka patenkintos, susirandama sąjungininkų. Geriau vieni kitiems supratus mažėja konfliktų tikimybė ateityje.

R. Fsherio ir W. Ury konfliktų sprendimo metodai

Derybų ekspertai Rogeris Fisheris ir Williamas Ury 1981 m. parašė knygą „Getting to Yes“ Jie pabrėžia, kad svarbu skirtumas tarp žmonių ir jų emocijų, kylančių dėl problemos. Kitas svarbus aspektas – siekti abipusio supratimo ir pagarbos – tai stiprina abi puses ir galiausiai padeda harmoningai išspręsti konfliktus. Siūloma 6 žingsnių procedūra, sprendžiant konfliktus.

1 žingsnis. Prioritetas geriems santykiams

Kaip? Prieš aptariant problemą ar apskritai prieš pradedant diskusiją, aiškiai įvardinkite, kad konfliktas visiems gali pridaryti problemų, o pagarbiai derantis, tariantis, konfliktą galima išspręsti taikiai. O tai – produktyviausias sprendimas visai kartu dirbančiai komandai.

Kodėl? Labai lengva ignoruoti konflikto priežastį ir imti baksnoti pirštu į narius, turinčius skirtingas nuomones. Su tokiu požiūriu lengvai nukrypsite į kaltinimus, užuot išklausę kitus, ir nesuvoksite problemos esmės. Toks diskusijos pobūdis pakenks geriems santykiams ir pagilins problemą.

Pavyzdys. Prieš diskusiją pabrėžkite, kad problema nėra kažkieno kaltė, visi už ją atsakingi. Taip pat svarbu akcentuoti, kad esame susiję su problema ir kad susirinkome išklausyti vieni kitų nuomonės, o ne kaltinti.

2 žingsnis. Ne žmonės yra problemos priežastis

Kaip? Aiškiai įvardinkite, kad problema nėra kažkurios vienos pusės. Dar svarbiau – pabrėžkite, kad problemos nereikia traktuoti asmeniškai. Mes nekaltiname žmonių, mes sprendžiame problemą.

Kodėl? Jei reaguojama asmeniškai, situacija taps nebekontroliuojama, žmonės ims elgtis neracionaliai ir neigti kitų nuomonę. Tada bus neįmanoma išspręsti problemą, nes tiesiog nepavyks susidaryti aiškaus vaizdo ir supratimo.

Pavyzdys. Nepaisant priešingų nuomonių, turime pabrėžti, kad problema kilo ne dėl žmonių, o veikiausiai dėl skirtingų požiūrių į tai. Tad jei stengsimės pažvelgti į problemą iš kito perspektyvos, tikėtina, suprasime, kodėl yra skirtingų nuomonių.

3 žingsnis. Visus išklausome

Kaip? Nekaltiname kitų. Tai svarbiausia, išklausykite visų nuomones. Svarbu, kad visi jaustųsi dalyvaujantys diskusijoje. Pasakykite, kad visų įsitraukimas būtinas, norint išspręsti problemą, o kiekvieno pastangos vertinamos.

Kodėl? Niekas nenori būti ignoruojamas. Jei žmogus jaučiasi atstumas, jis / ji greičiausiai elgsis agresyviai. Tikrai ne to tikimasi diskusijoje. Kitų pripažinimas ir suvokimas, kad tave pripažįsta, yra vienodai svarbu. Taigi kiekvienam turi būti sudarytos sąlygos išsakyti savo požiūrį. Jei žmogus jaučia, kad jo nuomonės neneigia, jis labiau linkęs pagarbiau vertinti kitų nuomonę.

Pavyzdys. Galite pasitelkti nedidelę gudrybę – pasiūlykite kitiems pirmiems kalbėti. Tai nesudėtingas būdas suteikti žmonėms galimybę pasijusti svarbiems ir žinoti, kad juos išklausys. Galime parodyti, kad aktyviai klausomės, linkčiodami galvą ir žiūrėdami į akis. Labai svarbu nepertraukinėti. Visada leiskite žmogui pasisakyti, tik paskui leisti kalbėti kitam.

4 žingsnis. Pirmiausia – išklausyti, o tik paskui kalbėti

Kaip? Užtikrinkite, kad visi išklausytų kitų nuomonę. Tai galima padaryti kalbant paeiliui, o diskusijas paliekant pabaigai. Dar kartą pabrėžkite, kad problemos nevalia traktuoti asmeniškai ir kad nieko negalima kaltinti.

Kodėl? Kalbėdami paeiliui, visi išsakys savo požiūrį, visi bus išgirsti, nebus diskriminacijos. Tada žmonės labiau linkę išklausykite kitokią nuomonę.

Pavyzdys. Ant popieriaus lapelių galima surašyti skirtingus skaičius. Tada tegu visi išsidalina lapelius ir kalba paeiliui, pagal skaičius. Kai visi pasisakys, patarkite diskutuojant daugiau sakyti „aš“, o ne „tu“ – taip bus išvengta kaltinimų.

5 žingsnis. Išsiaiškinkite faktus, o tada nagrinėkite problemą

Kaip? Pirmiausia išvardinkite visus faktus. Paprašykite visų pasakyti viską, ką jie žino apie problemą.

Kodėl? Kartais kiti nežino jūsų faktų, o jūs galite nežinoti kažko, ką žino kiti. Nežinant kažkokių faktų, galime neteisingai traktuoti problemą. Be to, žinant visus faktus, gali pasikeisti požiūris į problemą. Tai padeda visiems geriau suprasti problemą ir galiausiai padės rasti sprendimą.

Pavyzdys. Visiems išsakant savo požiūrį, paprašykite užrašyti viską, ką jie žino apie problemą, kas yra tiesa. Kai tik visi baigs rašyti, bus galima užfiksuoti visus faktus ir ieškoti bendro visų supratimo apie problemą.

6 žingsnis. Problemą spręskite visi kartu

Kaip? Žinant visų nuomonę, galima imtis spręsti konfliktą. Dabar visi turėtų geriau suvokti problemą. Taigi metas siūlyti sprendimus. Svarbu, kad ne kas nors vienas siūlytų sprendimus.

Kodėl? Labai svarbu, kad visi pasiūlytų sprendimus, tada žmonės nesijaus ignoruojami, jie matys, kad vertinama jų nuomonė. Be to, tai būdas sugeneruoti daugiau sprendimų ir geriau išspręsti konfliktą. Visi bus labiau patenkinti rezultatu.

Pavyzdys. Po diskusijos paprašykite visų asmenų pasiūlyti visus įmanomus sprendimus ir pabrėžkite, kad visi sprendimai laukiami, vertinami. Aiškiai akcentuokite, kad ieškome visiems tinkamiausios išeities, o ne kovojame, kas laimės. Tada aptarkite pasiūlytus sprendimus ir išrinkite tą, kuris priimtiniausias visiems.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją
 
Naujienų prenumerata

Karjera

Bendravimas, kuris neskaudina: to galime išmokti

Kartais net vienas netinkamai „įvilktas“ pastebėjimas žmogui gali sugriauti pasitikėjimą savimi ir sukurti menkavertiškumo kompleksą. Kaip to išvengti?

Psichologė pataria abiturientams, kaip suvaldyti stresą dėl egzaminų (1)

Įsibėgėjant egzaminų sesijai, daugelis abiturientų ima nerimauti: jaudinasi dėl savo pasiruošimo, būsimų rezultatų, artimųjų lūkesčių.

Svajonių profesija: kokia ji ir kaip ją atrasti? (1)

Karjeros kelio pasirinkimas vienokia ar kitokia forma vyksta visuose mūsų gyvenimo etapuose – renkamės studijų kryptį, keičiame darbo poziciją.

Psichologė: laimėjimas loterijoje pirmiausia kelia ne džiaugsmą (2)

Tiek negatyvūs, tiek pozityvūs dalykai kelia papildomą stresą, todėl net ir aukso puodo laimėjimas loterijoje gali sukelti daug streso, LRT RADIJUI sako psichologė Aistė Garškaitė.

Kaip susikurti laimę? (5)

Daugumai mūsų yra tekę girdėti begalę svarstymų apie tai, kas yra gera gyvenimo kokybė, iš ko ji susideda ir kokia jos įtaka žmogui. Tikriausiai didžioji dalis sutiks, kad mąstant apie gyvenimo kokybę, pirmiausiai į galvą ateina du dalykai, kurie yra nekintantys laike: tai laimė ir prasmė.