„Mokslai buvo visai ne tai, ko tikėjausi – dešimt procentų teorijos, devyniasdešimt – praktikos“, – pasakoja Austėja Ščiavinskaitė. Šiandien menininkė fotografuoja tokiems klientams, kaip „Harrods“, „Erdem“, „Temperley London“, „Top Shop“. Interviu su A. Ščiavinskaite apie mados fotografijos subtilybes, mados vertę fotografijoje ir komandinio darbo ypatumus.

Mados fotografija dažnai mums primena teatrą…

– Taip, tikrai iš dalies primena teatrą: modeliai – lyg aktoriai, tampa personažais išgalvotoje istorijoje. Kasdienybėje modeliams tenka užsidėti tam tikrą emocinę kaukę.

Ar gali būti geras mados fotografas, kuris nesidomi mada, neseka jos tendencijų, neturi skonio drabužiams?

– Negalėčiau pasakyti, kad visi mano sutikti mados fotografai patys buvo stiliaus ikonos… Bet nemanau, jog tai reiškia, kad jie negali būti vieni geriausių! Mados fotografija yra komandinis darbas, į kurį įsijungia stilistai, visažistai, koordinatoriai, asistentai. Kiekvienas yra savo nišos specialistas. Tačiau, mano manymu, bent dalinis nusimanymas apie madą yra dalis mados fotografo darbo.

– Kokios yra jūsų aprangos taisyklės?

– Mažiau yra daugiau.

Niekada jūsų nepamatysi avint...

– „Kitten heel“ batelių.

Ar gali būti gera mados fotosesija, jeigu modeliai vilki nemadingais, praėjusio sezono drabužiais?

– Fotosesija gera būti gali, nuo mados tendencijų fotografo darbas nepriklauso. Bet koks tuomet fotosesijos tikslas ir kodėl tai vadiname mados fotografija, jei nesilaikoma mados? Praktinės, reklaminės naudos iš to nebus.

Kodėl pasirinkote mados fotografijos sritį?

– Potraukis menui (tapybai, iliustracijai, grafikai), manau, buvo pagrindinė priežastis, kodėl pasirinkau mados fotografiją. Čia galiu „tapyti“ idėjas fotoaparatu, apgalvoti kiekvieną smulkmeną, kurti naujas realybes. Sunku tai įterpti į rėmus, nes kiekviena fotosesija yra vis kitokia. Kartais tik stebiu, su komanda, persimetę keliais žodžiais, ką norime šiuo darbu pasiekti, leidžiam viskam klostytis natūraliai. Kitais kartais – viskas suplanuota iki smulkmenų – vieta, stilius, apšvietimas, spalvos.

Šiaurės Londono Middlesex universitete baigėte fotografijos bakalauro studijas. Kokie fotografijos mokslo įspūdžiai?

– Mokslai buvo visai ne tai, ko tikėjausi – pirmo kurso pradžioje gavome tik vieną knygą su garsiausių fotografų darbais. Tokie buvo ir sekantys metai iki pat baigimo, dešimt procentų teorijos, devyniasdešimt – praktikos. Visi mūsų kurso dėstytojai buvo mažiau ar daugiau žymūs šalies ir pasaulio fotografai. Mano pagrindinė dėstytoja buvo pirmoji Timo Walkerio (garsaus britų fotografo) asistentė. Buvo nepaprastai įdomu iš pirmų lūpų sužinoti, kaip dirba garsiausi pasaulio fotografai.
Austėjos Ščiavinskaitės darbas

Kokie svarbiausi estetiniai mados fotografo uždaviniai?

– Šiuo metu „estetika“, ypač mados fotografijoje – labai miglota sąvoka. Džiaugiuosi matydama fotografus, norinčius išsinerti iš tobulo grožio rėmų, kurie vyrauja žurnalų viršeliuose. Mano manymu, naujoji estetika – realybė.

Profesionalus fotografas turi sugebėti interpretuoti ir perteikti siunčiamą žinutę nuotraukoje, kad gavėjas susiviliotų pirkti produktą. Kokiomis taisyklėmis, viliojimo priemonėmis vadovaujatės jūs?

– Galutinis variantas paprastai yra komandinio darbo rezultatas – viskas priklauso ne tik nuo fotografo. Gerai apgalvojama vieta, stilius, apšvietimas, kompozicija. Fotosesijos metu, šalia fotografo ir modelio, dirba stilistai, vizažistai, tuomet nuotraukos būna retušuojamos. Tiesa, jog be fotografo nuotraukos nebūtų, bet tam, kad suviliotų klientą, fotografas turi profesionaliai groti savo instrumentu orkestre.

Turbūt ne visada sutinkate su stilisto ar makiažo specialisto nuomone, kaip sprendžiate iškilusius nesutarimus?

– Komandinis darbas yra vienas svarbiausių šios profesijos aspektų. Paprastai komanda iš anksto yra supažindinama su idėja ir numatytu jos įgyvendinimu, todėl visi turi laiko apsispręsti, ar jie nori to imtis, ar ne. Jei esu nusamdyta būti fotografe, o ne pati inicijuoju fotosesiją – nesidroviu duoti profesionalų patarimą, bet stengiuosi nekišti savo nuomonės ar imtis kritikos. Mados fotografija vis tik yra menas ir kiekviena nuomonė yra subjektyvi. Sunku dirbti su nelanksčiais žmonėmis, todėl stengiuosi pati tokia nebūti.

Turbūt šiandien nėra nei vienos fotosesijos madų žurnale prie kurios nebūtų prisilietęs fotošopas?

– Neredaguota nuotrauka – retas atvejis, tačiau paskutiniu metu daugėja kampanijų propaguojančių natūralumą.
Austėjos Ščiavinskaitės darbas

Kokie modeliai yra paklausiausi šiandien?

– Manau, kad lieknas, sveikas kūnas yra paklausiausias. Tačiau dauguma didelių kompanijų kaip „Asos“, „New Look“, „Top Shop“ išleido „Plus Size“ serijas, kurias reprezentuoja atitinkamo dydžio modeliai. Galbūt „Chanel“ puslapyje dar negreitai išvysime 46-tą dydį dėvinčias merginas, bet mados pasaulis pamažu plečia akiratį.

Jūsų akimis, kokia mados fotografijos situacija Lietuvoje šiandien?

– Grįžus į Lietuvą nusiperku krūvą mados žurnalų – man visuomet smalsu Lietuvos fotografų darbai. Nors daugumoje leidinių sukasi tie patys vardai, labai smagu matyti naujus, jaunus fotografus ir kylančią kartelę.

Lietuvos įžymybių stilius...

– Dažnai nuobodus, „saugus“. Būtų smagu matyti drabužių derinius kurie įsimintini, įkvepiantys.

Geriausias patarimas, kokį esate girdėjus.

– Trečiame kurse ėjau iš proto sukdama galvą, ką čia sugalvojus tokio, ko dar niekas nėra padaręs… Tuomet vienas dėstytojas mane „išlaisvino“ iš šios kankynės pasakęs, kad viskas greičiausiai jau yra padaryta! Bet tai nereiškia, kad darydama tai, ką noriu, būsiu tokia, kaip visi. Kiekvienas esame individuali, unikali asmenybė, todėl ir mūsų procesai ir rezultatai bus išskirtiniai. Gyvenimas yra buvimas savimi, o ne nebuvimas tokiu, kaip kiti.

Kuriose Londono vietose mėgstate lankytis?

– Gyvenu vakaruose, šalia Temzės upės, todėl daugiausia laiko leidžiame čia. Visai šalia Pietų Kensingtono – galerijos, parkai, nuostabi atmosfera vasaros lauko terasose. „Pasitūsint“ lekiame į Mayfair rajoną arba į Rytų Londoną.

– Dėl ko labiausiai gailitės gyvenime?

– Nesu iš tų kurie gailisi, bet manau, jog yra buvę situacijų, kuriose galėjau būti drąsesnė. Dažnai per daug jaudinuosi, kas, ką pagalvos, kaip atrodysiu kitų akimis. Nuobodu. Gyvenime atsiveria daug durų, kai esi savimi.