Kompaktiniai SUV klasės automobiliai – pastarųjų metų komercinis fenomenas. Tai bene vienintelis segmentas, gamintojams vis dar teikiantis vilčių. Grąža iš jo – garantuota, todėl kompanijos neriasi iš kailio siekdamos išlaikyti esamus klientus ir pritraukti naujų. 2008-2012 m. šių mašinų pardavimai Europoje išaugo beveik penktadaliu ir šiemet turėtų pasiekti 1,25 mln. vnt. ribą, t.y. kas dešimtas europiečių nuperkamas automobilis bus „džipukas“.

Tačiau kada viskas prasidėjo? Ką reikėtų vadinti SUV klasės Adomu? Paklauskite to „Chevrolet“ – atsakymas bus toks, kad SUV klasės pradininku dar Smetonos laikais, t.y. 1935 m. buvo „Suburban”. Paklauskite to paties „Hondos” ir kompanijos atstovai pasakys, kad CR-V buvo pradžių pradžia.

Naujausią versiją pateikė „Toyota“. Japonai neslėpdami pasididžiavimo teigia, kad 1994 m. pasirodęs RAV4 buvo pradininkas to, ką dabar vadiname SUV klasės visureigiu.

Kuris gamintojas teisus? Ko gero, nė vienas. Nugalėtoju nepaskelbti nė vieno gamintojo suponuoja žvilgsnis į pirmąjį RAV4. Trumpas, vos 3,7 m ilgio ir trejų durų automobilis nuo naujojo ketvirtos kartos modelio skiriasi panašiai tiek pat, kiek ir politikų kalbos prieš ir po rinkimų. Bendri šių automobilių bruožai yra nepasikeitęs ir vis dar keistai atrodantis pavadinimas, kuriame užšifruotas „Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive” trumpinys, visų varančiųjų ratų sistema ir markės logotipas. Tad ar reikėtų gamintojams ieškoti sliekų ten, kur jų nėra? Dėl reklaminių sumetimų – galbūt ir verta, tačiau ieškant logiškų paaiškinimų – tikrai ne. Tuomet, 1994-aisiais, RAV4 turėjo vienokią paskirtį – tapti judresne alternatyva dideliems visureigiams, o XXI a. jo misijos yra kiek kitokios, viena jų – apsimetinėjimas esant visureigiu.

Kur kas lengviau apibrėžti ne tai, kas buvo pirmas, o kada prasidėjo miesto visureigių bumas. Kalbant apie Europą, tai įvyko prieš maždaug 7 metus, kai rinkoje debiutavo „Nissan Qashqai“. Šis padidinto pravažumo hečbekas geriausiai įkūnija tai, ką šiandien vadiname kompaktiniu SUV klasės automobiliu. Nors konkurentų netrūksta, jis vis dar yra lyderis savo segmente. RAV4 visada buvo tarp šio segmento pirmūnų, tačiau ar pavyks ketvirtos kartos modeliui padaryti perversmą?

Agresyvesnis, bet praradęs išskirtinumą

Beveik du dešimtmečius savo istoriją skaičiuojantis RAV4 jau surado 4,5 mln. šeimininkų, iš kurių 1,2 mln. yra Europos vairuotojai. Jeigu RAV4 ir nesukūrė „džipukų“ segmento, tai šis modelis pakankamai gerai apibrėžia, koks šiandien yra ir turėtų būti SUV klasės automobilis.

Prieš pradėdami kurti naujos kartos RAV4, „Toyota” darbą pradėjo nuo esamų klientų apklausos. Paaiškėjo, kad šis automobilis yra vertinamas dėl manevringumo, patogaus įsėdimo, gero matomumo, universalumo ir pakankamo pravažumo net ir prastuose keliuose. „Toyota“ teigia, kad būtent tai ir buvo svarbiausia kuriant naująjį RAV4 – atspindėti lūkesčius, už kuriuos ir yra mylimas.

Lyginant su pirmtaku, jis pastebimai išaugo – tapo 20,5 cm ilgesnis, 2,5 cm žemesnis, 3 cm platesnis, o važiuoklės bazė pailgėjo 10 cm. Pasikeitė ne tik RAV4 išmatavimai, bet išvaizda – „Toyota“ šiam modeliui adaptavo savo naujo dizaino filosofiją. Dabar jis atrodo kur kas agresyviau nusiteikęs nei taika spinduliavęs trečiasis RAV4. Pagal naują „Toyota“ dizaino filosofiją sukurtas visureigis išsiskiria aštrių formų žibintais priekyje ir gale, išlenktomis variklio grotelėmis, gale buvo integruotas oro aptakas, o žvelgiant iš šono automobilis atrodo veržlesnis. Skonio reikalas, tačiau susidaro įspūdis, kad šie dizaino akcentai kur kas geriau tinka naujos kartos „Auris“, nei šiam kompaktiškam visureigiui, kuris neteko dalies savo išskirtinumo.

Bene didžiausias pokytis gale – į viršų atsidarančios bagažinės durys. Iki šiol jos atsidarydavo į šoną. Šie pokyčiai nulėmė ir tai, kad atsarginis ratas buvo perkeltas nuo durelių į bagažinės dugną. Tai tarsi įrodymas, kad RAV4 galutinai atsikrato pretenzijų į savaitgalio išvykas sunkiai pravažiuojamais miško keliais ir vietoje to kviečia pasigrožėti (ir parodyti save) miesto panoramomis.

Beje, tą netiesiogiai pasakė ir Ispanijoje žurnalistams naująjį RAV4 pristatę „Toyota“ atstovai. Pažadėję, kad laukia išbandymai bekelėje, organizatoriai leido pravažiuoti kaimo keliukais, kurie būtų įveikiami bet kuriam lengvajam automobiliui. Kur kas didesnis išbandymas būtų buvęs šiuo RAV4 pravažiuoti per Kauno gatves.

Žinoma, reikia pripažinti, kad RAV4 niekada nebuvo ir niekada nebus toks patikimas bekelėje kaip, tarkime, „Land Rover Defender“. Organizatorių ryžtą galėjo apmalšinti ir tai, kad naujojo RAV4 prošvaisa sumažėjo 1 cm, tad šis „japonas“ pagal pravažumą tikrai neprilygsta lyderiams, prie kurių galima priskirti neseniai pasirodžiusį kitą, taip pat ketvirtos kartos, tautietį „Subaru Forester“.

Erdviau ir patogiau

Jeigu iki šiol šio automobilio keleiviai galėjo kiek purkštauti dėl ankštoko salono, dabar čia vietos per akis. Automobilio viduje stengtasi išlaikyti esminius pirmtako bruožus. Centrinės konsolės išdėstymas bemaž nepakito, tačiau viršutinė jos dalis gavo naują informacinę-pramoginę sistemą „Touch and Go“ su prastokos grafikos navigacija – visa ši sistema naudojama naujuose „Toyota“ modeliuose. Svarbiausi mygtukai aiškiai išdėstyti, pagrindinis valdymo blokas nėra perkrautas, tačiau apatinė konsolės dalis yra tarsi antrame plane ir sunkiai įžiūrima. Nors šildomų sėdynių įjungimo mygtukai ar 12V jungtis nėra pirmo būtinumo, tačiau čia įtaisytas ir „Sport“ mygtukas, kurį rasti važiuojant sunkiai įmanoma.

Galima pastebėti, kad salono medžiagos pastebimai pagerėjo – atsirado daugiau oda dengtų paviršių, minkštesnio plastiko, vis dėlto kai kurios detalės išliko kietos kaip akmuo. Vairuotojo sėdynė sumontuota keliais centimetrais žemiau, buvo praplėstas vairo kolonėlės ir sėdynės reguliavimo diapazonas, todėl gamintojai įsitikinę, kad dabar prie vairo bus lengva įsitaisyti net ir patiems aukščiausiems.

Bagažinės talpa padidėjo iki 547 l, o modeliuose be atsarginio rato po bagažinės dugnu esanti talpa išaugo du kartus, iki 100 l. RAV4 nebuvo tarp lengviausių savo klasėje, dietos nesilaikė ir naujos kartos modelis, kuris yra apie 10-15 kg sunkesnis, priklausomai nuo variklio.

Vidutinės važiavimo savybės

Kaip ir anksčiau, naujojo „RAV4“ variklių pasirinkimas – kuklus. Lietuvoje pirkėjams siūloma rinktis iš benzininio 2.0 l, 151 AG arba dyzelinio 2.2 l, 150 AG agregato. Transmisijų pasiūloje – 6 laipsnių mechaninė arba automatinė pavarų dėžė bei CVT variatorius. Abi variklių versijas išbandėme automobilio pristatyme Barselonoje – „dyzelis“ buvo su 6 laipsnių automatine pavarų dėže, o benzininis modelis – su 6 laipsnių mechanine pavarų dėže.

„Toyota“ atstovai neseniai pradėjo tvirtinti, kad nuo šiol jų automobiliai teiks daugiau emocijų, ir tokio modelio kaip GT86 bandymai parodė, kad tai – ne iš piršto laužti pažadai. Tačiau kalbant apie naujojo RAV4 važiavimo savybes „emocijas“ reikėtų pamiršti.

Galbūt dėl to bandymo vaikytis emocijas šįkart kur kas geresnį įspūdį paliko benzininė versija. Nors nei galia, nei įspūdingu sukimo momentu (195 Nm, esant 4000 aps./min.) šis agregatas nepasižymi, jis padeda važiuoti pakankamai azartiškai, o ir degalų sąnaudos atrodo iš realaus gyvenimo (apie 8 l/100 km).

O dyzelinis variklis yra triukšmingas, vibracija nemaloniai jaučiama salone. Didžiausiu šios versijos nusivylimu tapo tingus automatinės transmisijos darbas – pavaros perjungiamos lėtai, variklis riaumoja tarsi prievartaujamas, o degalų sąnaudų matuoklis rodo nesuvokiamus skaičius, net ir važiuojant „Eco“ režimu. „Sport“ mygtukas kiek pagyvina automobilį, tačiau to per maža, kad būtų paslėptos vidutinės važiavimo savybės.

RAV4 teisingiausia būtų vertinti kaip paaukštintą ir erdvesnį šeimyninį hečbeką. Jo privalumai – ne tik erdvus salonas, bet ir patogus važiavimas net ir nelygiais keliais, kurių mūsų šalyje nestinga. Jis nėra dinamiškas, bet net ir pabandžius azartiškiau įveikti posūkius, nusivylimo mažiau, nei galėtum tikėtis. Tą užtikrina nauja „Intelligent Dynamic Drive“ sistema, kuri reguliuoja galiniams ratams perduodamą sukimo momentą, stabilumo kontrolę ir vairo stiprintuvo darbą, todėl automobilis kelyje yra patikimiau valdomas. Tad šiuo atveju nors tai ir nėra sportiškas automobilis, tačiau pagal valdymo savybes ir manevringumą jis pranoksta nemažą dalį varžovų.

Konkurentų padvigubėjo

Lietuvoje „Toyota RAV4” pernai buvo ketvirtas pagal populiarumą kompaktinių SUV automobilių segmente, užimdamas 9 proc. rinkos. Lietuviai įsigijo 133 tokius automobilius, t.y. maždaug triskart mažiau nei lyderio „Nissan Qashqai“ pardavimai (365 vnt.). Antras pagal populiarumą buvo „Kia Sportage“ (235 vnt.), trečias – „Volkswagen Tiguan“ (198 vnt.). Vertinant trijų Baltijos šalių mastu, RAV4 2012 m. buvo tarp savo segmento lyderių (620 vnt.), nusileidęs „Qashqai“ (998 vnt.) ir „Sportage” (737 vnt.).

Skaičiai rodo, kad tiek Lietuvoje, tiek Baltijos šalyse dažniau perkami yra benzininiai RAV4, dyzelinės versijos sudaro apie penktadalį pardavimų.

Pirmieji naujos kartos „Toyota RAV4“ jau važinėja Lietuvos keliais – automobilis oficialiai debiutavo kovo pradžioje. Šis SUV klasės visureigis mūsų šalyje kainuoja nuo 78 580 Lt.

Siūlomos devynios naujosios kartos „RAV4“ visureigio kėbulo spalvos, įskaitant tris šiai modelių gamai naujas spalvas: „Greyish Blue Mica Metallic“, „Moss Green“ ir „Black Mica Metallic“. Pirkėjai gali rinktis iš devynių kėbulo spalvų, tarp kurių trys - visiškai naujos, ratų pasiūloje – 17 ir 18 colių dydžiai.

„Toyota“ tikisi, kad per metus pavyks parduoti apie 100 000 RAV4 automobilių, iš kurių 75 proc. bus su visų varančiųjų ratų sistema. Pasiekti šį tikslą nebus lengva, nes vairuotojams pasirinkimų vis daugėja. Japonai skaičiuoja, kad dar 2010 m. RAV4 Europoje turėjo 10 tiesioginių konkurentų, o dabar jų padvigubėjo.

„Toyota RAV4“ vizitinė kortelė

Variklio darbinis tūris: 2231 cm3
Degalai: dyzelinas
Galia: 110 kW/150 AG/3600 aps./min.
Maksimalus sukimo momentas: 340 Nm/2000-2800 aps./min.
Pavarų dėžė: 6 laipsnių automatinė
Varantieji ratai: priekiniai
Ilgis: 4570 mm
Plotis: 1845 mm
Aukštis: 1565 mm
Važiuoklės bazė: 2660 mm
Prošvaisa: 187 mm
Svoris: 1660 kg
Įsibėgėjimas iki 100 km/val.: 10 sek.
Maksimalus greitis: 185 km/val.
Vidutinės degalų sąnaudos: 6,6 l/100 km
CO2 emisija: 173 g/km
Bagažinės tūris: 547/1746 l
Kaina: 103 930 Lt (bazinis modelis – nuo 78 580 Lt)

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (121)