Automobilių alyvos keitimo kriterijumi visada buvo ir yra laikomas pravažiuotų kilometrų skaičius arba laikas, rašoma pranešime žiniasklaidai. Tie patys standartai – 10-15 tūkst. kilometrų – galioja kone visiems automobiliams, bet ar tikrai verta pasikliauti tik šiais skaičiais?
Alyvos trūkumo signalas prietaisų skydelyje
© Gamintojo archyvas

„Kada alyva praranda savo geriausias tepimo savybes, priklauso nuo važiavimo stiliaus bei sąlygų (dažniausiai vairuojate greitkelyje ar miesto gatvėse), oro temperatūros, variklio būklės ir netgi pačios alyvos kokybės. Kol neturime galimybės to patikrinti specialiomis technologijomis, apsidrausti nuo galimų gedimų galime vadovaudamiesi pravažiuotais kilometrais bei naudodami tik kokybišką alyvą“, – sako autoserviso vadovas, „Kuttenkeuler“ prekės ženklo atstovas Lietuvoje Edmundas Šimoniūtis.

Kuriamos ateities technologijos

Kai variklio alyva praranda savo pradines savybes gerokai anksčiau nei pravažiavus rekomenduojamą kilometrų skaičių - kenčia variklio dalys. Tačiau gali būti ir taip, kad net ir po 10 ar 15 tūkst. kilometrų užpilta alyva dar bus kokybiška. Šiuo atveju, pakeitę alyvą patirsite išlaidas, o naudos negausite.

Dėl šių priežasčių ir nuolatinių abejonių, ekspertai kuria naujas technologijas alyvos kokybei pamatuoti ne tik laboratorijose, bet ir pačiame automobilio variklyje.

Šiuo metu automobilio prietaisų skydelyje užsidega tik vienas su variklio alyva susijęs įspėjamasis indikatorius – piltuvėlio formos lemputė, kuri rodo, kad variklio talpoje trūksta tepalo. Kai kurie naujesni automobiliai fiksuoja intervalus skydelio parodymuose, todėl servise pakeitus tepalą, užgesinama ir skydelyje užsidegusi lemputė.

Visgi, ateityje kiekviename automobilyje bus įdiegta sistema, kuri praneš apie būtinybę pakeisti alyvą, jei jos kokybė neatitiks normų.

Vokietijos Saarlando universiteto mokslininkai neseniai paskelbė, kad atrado būdą, kaip pamatuoti variklio alyvos kokybę specialiais davikliais, kuriuos galima pritaikyti tiek biokuro elektrinėms, vėjo jėgainėms, tiek automobilių varikliams. Specialus analizatorius, kuris bus integruojamas į variklio sistemą, alyvos kokybę matuos infraraudonųjų spindulių pagalba.

Pasikeitus alyvos sudėčiai, pavyzdžiui, kai alyva stipriai oksiduojasi, susikaupia didelis kiekis kietųjų dalelių arba į sistemą patenka kondensato vandens, pasikeičia ir spinduliavimo spektras. Esant nustatytiems kokybės parametrams, duomenys siunčiami valdymo sistemai ir pranešama (užsidegant lemputei) apie poreikį pakeisti alyvą.

Mokslininkai viliasi, kad ši technologija greitai bus pritaikyta kiekviename automobilyje ir tai palengvins automobilių priežiūrą vairuotojams.

Ekspertas pataria, kada reikia keisti alyvą

Kol mokslininkai ieško tobuliausių technologijų, kurias bus galima pritaikyti masinėje gamyboje, alyvą teks keisti taip pat, kaip anksčiau – pagal kilometrus, laiką arba vizualiai pastebėjus joje keistų gleivių ar nuosėdų.

Pasak E. Šimoniūčio, po 20 tūkst. kilometrų, tepalas dažniausiai praranda didžiąją dalį savo pradinių savybių, tačiau to pamatyti iš spalvos ar klampumo neįmanoma. Tamsūs tepalai nebūtinai būna blogi – tiesiog dyzeliniuose varikliuose jie patamsėja greičiau nei benzininiuose.

„Alyvą reikėtų keisti pagal gamintojo rekomendacijas. Jos keitimo intervalas paprastai yra pateikiamas naudojant tam varikliui sukurtą produktą, todėl labai svarbu pasirinkti ir tinkamą alyvą. Netgi ir vadovaujantis gamintojo rekomendacijomis, važinėjant miesto režimu patariame alyvą keisti truputį anksčiau (likus 10 proc. rekomenduojamo kilometražo).

Tai ypač svarbu varikliams su turbokompresoriais, nes tai ypatingo tepimo reikalaujantis mazgas. Daugumos problemų iškylančių su turbokompresoriais pagrindinė priežastis yra prastas tepimas dėl pasirinktos nekokybiškos alyvos“, – sako E. Šimoniūtis.

Pavasarį specialiai alyvos keisti nereikia, tačiau nuvažiuotų kilometrų skaičiui artėjant prie 15 tūkst. ribos, pavasaris - geriausias laikas tai padaryti. „Po žiemos alyva būna „labiau pavargusi“ dėl kondensato ir šalčio sąveikų su metalu.

Artėjant atostogų sezonui, daugelis pradeda planuoti ir keliones automobiliu. Prieš ilgas keliones visada patariu pasikeisti tepalus, nes vairuojant ekstremaliomis sąlygomis ar leidžiantis į tolimą kelią, seni tepalai apsunkina variklio darbą. Keičiant alyvą labai svarbu jos nepadauginti, nes tokiu atveju didėja pasipriešinimas tarp tepamų detalių ir variklis gali tiesiog užkaisti kelionės metu, o tai, žinoma, nėra maloni situacija“, – pataria specialistas.

Laiku nepakeitus alyvos laukia gedimai

„Jei automobilis stovi garaže, tai neatleidžia nuo alyvos keitimo, – sako E. Šimoniūtis. – Alyvą variklyje reikia keisti pagal rekomenduojamą intervalą, bet ne rečiau nei kartą per metus, net jeigu automobiliu į gatvę išriedama itin retai. Į variklį supiltos alyvos galiojimo laikas yra 1 metai, tik švari ir bakelyje esanti alyva galioja 5 ir daugiau metų.“

Anot specialisto, pakeisti tepalus reikėtų ir tada, jei nusipirkote dėvėtą automobilį. Net jei tepalų lygis atitinka normas, bus daug ramiau, kai žinosite, jog tinkamai pasirūpinote automobilio variklio tepimu.

Pasak autoserviso meistro Andriaus Miciūno, laiku nepakeitus alyvos, joje gali atsirasti daugiau nešvarumų, todėl filtras nebesugeba jos filtruoti ir dėl to nukenčia turbokompresorius. Nešvari alyva kaupiasi ne tik filtre - ji prilimpa prie sienelių, kaupiasi technologinėse kiaurymėse ir visur, kur alyva blogai cirkuliuoja. Važiuojant toliau filtras nebesugeba nufiltruoti ir prisotinta abrazyvinių dalelių alyva pradeda gadinti turbokompresorių.

Taip pat specialistas atkreipia dėmesį, jog seni tepalai pasidaro tirštesni. Automobilis sunkiau užsiveda, nes dėl alyvos takumo atsiranda pasipriešinimas, kurį reikia įveikti užvedant variklį, tad padidėja degalų sąnaudos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Pasiruoškite: vaizdas sostinės gatvėse skirsis kaip diena ir naktis (45)

Pirmąsias rugsėjo savaites eismas sostinėje taps kur kas intensyvesnis – į gatves išvažiuos...

Atsibodo valdžios diskriminacija – renka parašus (97)

Šiemet įsigaliojęs naujasis Administracinių nusižengimų kodeksas jau kurį laiką neramino...

Lekiate prie jūros? Nepamirškite, Jus stebi (99)

Atostogauti galima ir reikia, tik ne tuomet, kai vairuoji. Tokią žinią visą vasarą vairuotojams...

Būsimųjų vairuotojų laukia iššūkiai: bus dar daugiau neišlaikiusiųjų iš pirmo karto (69)

Norintieji gauti vairuotojo teises tiesiog apgulė „Regitrą“. Daugelis skuba praktinį...

Dviratininkų pavojai tyko visiškai įprastose ir kasdienėse vietose (15)

Sinoptikai šį mėnesį žada gražų ir saulėtą, tad susigundžiusiųjų išriedėti į gatves su...

Top naujienos

Neseniai po rekonstrukcijos atidarytoje „Maximoje“ – sujudimas: evakuojami pirkėjai (148)

Vilniuje vos prieš dešimt dienų po keturis mėnesius trukusio atnaujinimo atidarytoje Mindaugo g....

Artėja visiškas Saulės užtemimas: kaip į tai reaguos gyvybė Žemėje (60)

Veikiausiai girdėjote, kad rugpjūčio 21 dieną įvyks Saulės užtemimas. Tūkstančiai žmonių...

Šią savaitę orai nelepins: skėčio reikės beveik kasdien

Šią savaitę skėčių beveik nepaleisime iš rankų, ypač savaitės pradžioje. Antroje savaitės...

Vilniaus oro uosto tako remontas – tik pradžia (30)

Laiku baigtas Vilniaus oro uosto tako remontas buvo tik pradžia – per artimiausius kelerius metus...

Lietuva apsisprendė – pažadas NATO bus įgyvendintas, bet džiaugsmą lydi nerimo signalai (1229)

Kitąmet Lietuva pirmą sykį per pastaruosius du dešimtmečius gynybai skirs 2 proc. BVP –...

Šešis ne savo vaikus auginanti moteris: dabar apsisukti ir išeiti negaliu (7)

Pasibeldus į vieno iš „ SOS vaikų kaimo “ namelio duris, pirmasis mane lojimu pasitinka prie...

R. Valatka. Pagonišką nuotykių ilgesį aitrina nedegantys kumečių laiškai iš praeities (341)

Aksominis sezonas. Turėjo baigtis su Žoline. Bet nesibaigė. Užplūdusi šiluma ir akivaizdžiai...

Nematyta Anykščių pusė: daug netikėtų atradimų – vos per vieną dieną (33)

Anykščiai – miestas siurprizas. Tarp ežerų ir miškų įsikūręs nedidelis miestelis jau nuo...

Ar žinote, kuo gali baigtis per trumpos atostogos? (6)

Sakoma, dar­­bas iš bež­džio­nės pa­da­rė žmo­gų. O ką dar­bas be po­il­sio...

6 stiliaus patarimai moterims su didele krūtine (20)

Bičiulės su mažesne krūtine kas kartą varto akis, kai skundžiatės savo apvaliomis formomis? Jos...