Automatinės pavarų dėžės: lengva važiuoti – sunku remontuoti

 (231)
Automatinės pavarų dėžės: lengva važiuoti – sunku remontuoti
© Gamintojo nuotr.

Perkant automobilį dažnai iškyla klausimas, su kokia pavarų dėže rinktis transporto priemonę. Akivaizdu, kad automobilių, turinčių automatines pavarų dėžes, mūsų šalyje vis daugėja, tačiau turbūt tik nedaugelis vairuotojų žino, kaip tinkamai tokią transporto priemonę eksploatuoti. O netinkamai prižiūrima automatinė pavarų dėžė sugenda ir remontas tampa tikru galvos skausmu.

Patikimas mechanizmas

Kiekvienas daiktas turi privalumų ir trūkumų, taip pat – ir pavarų dėžės. Automobiliu su automatine pavarų dėže daug patogiau važiuoti, nereikia galvoti, kada perjungti pavarą. Ypač patogu miestuose, kai tenka nedaug judėti, nes nedyla sankaba. Be to, tokius automobilius nesunku vairuoti ir neįgaliesiems.

Automobiliais, turinčiais automatinę transmisiją, daug kas vis dar nepasitiki, tačiau automatinė transmisija su hidrotransformatoriumi yra nors ir sudėtingas inžinerinis kūrinys, tačiau labai patikimas agregatas. Specialistai tvirtina, kad tvarkingas ir teisingai eksploatuojamas „automatas“ yra patikimas mechanizmas.

Be viso to, automobiliuose su automatinėmis pavarų dėžėmis gerokai sumažėja transmisijos dinaminės apkrovos, mažesnis (mažiau junginėjamos pavaros, nėra „pergazavimų“) toksinių medžiagų kiekis išmetamosiose dujose. Tiesa, mašinų su „automatais“ kaina yra didesnė, jos naudoja šiek tiek daugiau kuro. Automatinių pavarų dėžių nemėgsta aktyvaus vairavimo mėgėjai.

Pagrindinė priežastis, kodėl dauguma vairuotojų vis dar bijo automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis – šios dėžės dažnokai genda, o remontas nėra pigus. Tačiau, kaip teigia daugelis meistrų, pagrindinės automatinių dėžių gedimo priežastys – netinkama jų eksploatacija.

Alyvos būklė

Automatinėse pavarų dėžėse labai svarbi yra alyva, pagal ją galima nustatyti ir transmisijos būklę. Naujai pakeistas, tvarkingos automatinės transmisijos tepalas yra rausvos spalvos. Jei pavarų dėžės karteryje yra pageltonavusi ar net pajuodavusi alyva – ją reikia keisti. Skubi pagalba pavarų dėžei reikalinga ir tuomet, kai net ir neseniai keista alyva pajuodusi ir turi svilėsių kvapą.

Svarbu periodiškai patikrinti automatinės pavarų dėžės tepalo lygį. Viena iš dažniausių automatinių pavarų dėžių gedimų priežasčių – sumažėjęs alyvos lygis, pvz., dėl nehermetiškų ir tepalą leidžiančių riebokšlių. Kai pavarų dėžėje trūksta tepalo, hidraulinėje sistemoje sumažėja slėgis. Tuomet frikcionai greičiau pradeda buksuoti ir agregatas sugenda. Tokių pasekmių nesunku sulaukti net ir tuomet, kai pavarų dėžės karteryje trūksta visai nedaug alyvos.

Tačiau negerai, jei automatinės pavarų dėžės karteris yra perpildytas alyvos. Atminkite, kad alyvos lygis matuojamas veikiant varikliui. Ant tepalo matuoklės strypo būna žymos ir šaltam, ir įkaitintam tepalui. Jei ant matuoklės strypo žymos nenurodoma matavimo temperatūra, tuomet derėtų tepalo lygį matuoti pavarų dėžei įšilus.

Automatinės pavarų dėžės itin išrankios tepalams. Jokiu būdu nevalia į jas pilti kitokį tepalą, nei reikalauja gamintojas. Dažniausiai „pagyvenusių“ automobilių „automato“ alyva keičiama kas 30 tūkst. kilometrų.

Svarbu laikytis reikalavimų

Automatinių pavarų dėžių amžių galima pailginti laikantis tam tikrų reikalavimų. Pradedant važiuoti į priekį padėtį „R“ reikia peršokti greitai. Sustojus – greit peršokti į „P“ padėtį. Trumpam sustojus, pavyzdžiui, prie šviesoforo, nereikia jungti „N“ padėties ir apskritai ją naudoti kuo rečiau. Trumpam sustojus automobilį reikia prilaikyti stabdžiais, o sustojus ilgesniam laikui įjungti „P“ padėtį.

Jei sustojus prie šviesoforo automobilis smarkiai ima veržtis į priekį, kalta ne automatinė pavarų dėžė, o akceleratoriaus pavara. Taip būna, kai užsikerta akceleratoriaus lynas ar sutrikusi karbiuratoriaus veikla.

Rekomenduojama kuo rečiau naudotis „kick-down“ režimu, nes kuo mažiau spausite akceleratorių, tuo ilgiau tarnaus transmisija. Ar reikia šildyti variklį žiemą prieš pradedant važiuoti? Šiuolaikinės alyvos leidžia to nedaryti, bet šaltą žiemą geriau, kad variklis padirbėtų keletą minučių, selektoriaus svirčiai esant „N“ padėties.

Automatinė pavarų dėžė dažniausiai sugenda, kai bandoma intensyviai išsivaduoti įklimpus be įjungto pažeminto diapazono. Ypač pavojinga, kai automobilį bandoma „ištraukti“ siūbuojant pirmyn atgal ir staigiai perjunginėjant „R“ ir „D“.

Dar viena pavojinga situacija – buksyravimas, kai variklis nepaleistas. Dėžės alyvos siurblys veikia nuo alkūninio veleno ir net esant įjungtai „N“ padėčiai kai kurie krumpliaračiai su savo frikcionais nesitepa. Tad buksyruoti geriausia užkėlus varančiuosius ratus ant vežimėlio arba išjungti kardaninį veleną ar pusašius. Jei tai neįmanoma, reikia tempti tokį automobilį ne greičiau kaip 30 km/val. ir kuo trumpesnį atstumą. Absurdiškai skamba, kai šnekama, kad automobilio variklį galima paleisti mašiną tempiant, o paskui staigiai įjungus 1 poziciją. Variklis gal ir bus paleistas, bet dėžė po tokių eksperimentų gali nutilti ilgam.

Turi trūkumų

Tačiau tokio automobilio eksploatacija – gana brangi. Reikia griežtai laikytis automobilio gamintojo nurodytų tepalų keitimo intervalų. O vien filtras tokiai pavarų dėžei, atsižvelgiant į modelį, kainuoja nuo 50 iki 800 litų. Brangesni ir patys tepalai. Be to, ne kiekvienas autoservisas keičia automatinių pavarų dėžių tepalus, nes tam reikia specialios įrangos.

Dar vienas automobilio su automatine pavarų dėže trūkumas – juo nepatartina tempti kitos mašinos, nes galima pakenkti pavarų dėžei. Automatinei pavarų dėžei būtinai reikia gerų starterio ir akumuliatoriaus.

Be to, automatinės pavarų dėžės sistema daug jautresnė, todėl greičiau genda. Tačiau reikėtų pabrėžti, kad gedimų dažniausiai pasitaiko dėl netinkamos automobilio priežiūros. O tinkama priežiūra brangiai kainuoja. Susidaro tarsi užburtas ratas.

Reikėtų turėti omeny, kad visi naudoti automobiliai atvežti iš užsienio, todėl nežinia, kaip jie buvo prižiūrimi buvusių savininkų. Kita kalba, jei perkamas naujas automobilis.

„Panevėžio balsas“
 
231
Vardas
Komentavimo taisyklės ir atsakomybė

Eismo kultūra ir patarimai

Policijai įkliuvo pusšimtis per ilgai Velykas šventusių vairuotojų

2014 balandžio mėn. 24 d. 16:48
Reidas kelyje Mažeikiai-Tauragė
DELFI (P.Sadausko nuotr.)
Antradienį, iškart po šv. Velykų, policijos pareigūnai, šalies keliuose organizavę transporto priemonių vairuotojų blaivumo patikrinimus, išaiškino 55 neblaivius vairuotojus ir 33 neblaivius dviračių vairuotojus.

Vietoje vairuotojo pažymėjimo policijai bus galima pateikti ir pasą (2)

2014 balandžio mėn. 24 d. 16:39
Reidas Klaipėdoje
DELFI (P.Sadausko nuotr.)
Ketvirtadienį Seimas pritarė liberalo Remigijaus Šimašiaus siūlymui, numatančiam, kad naujojo pavyzdžio vairuotojo pažymėjimai Lietuvoje taip pat būtų laikomi asmens tapatybę patvirtinančiu dokumentu.

Kas gresia bandantiems nuslėpti KET pažeidėjus? (4)

2014 balandžio mėn. 24 d. 15:05
Draugystės g., Kaune, 2013-12-14
Skaitytojo nuotr.
Vilniaus miesto savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus darbuotojai atkreipia dėmesį, kad už melagingą liudijimą dėl Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidėjo gresia bauda iki 3000 Lt.

„Regitra“ primena kaip vežti dviratį, kad negautumėte 1200 Lt baudos (9)

2014 balandžio mėn. 24 d. 14:32
Opel Astra FlexFix
Gamintojo nuotr.
Prasidėjus šiltajam metų sezonui, keliuose vis dažniau išvystame automobilius, kurių gale pritvirtinti vežami dviračiai. Artėjant atostogų laikotarpiui taip keliaujančių bus dar daugiau.

Neišgirsti policijos perspėjimai: 10 tūkst. vairuotojų teks susimokėti baudas už greitį (21)

2014 balandžio mėn. 24 d. 11:46
Balandžio 14-20 d. šalies keliuose policijos pareigūnai vykdė Europos kelių policijos tinklo TISPOL inicijuotą prevencinę priemonę, skirtą transporto priemonių leistino važiavimo greičio kontrolei užtikrinti.
Facebook draugai