Automatinės pavarų dėžės: lengva važiuoti – sunku remontuoti

 (231)
Perkant automobilį dažnai iškyla klausimas, su kokia pavarų dėže rinktis transporto priemonę. Akivaizdu, kad automobilių, turinčių automatines pavarų dėžes, mūsų šalyje vis daugėja, tačiau turbūt tik nedaugelis vairuotojų žino, kaip tinkamai tokią transporto priemonę eksploatuoti. O netinkamai prižiūrima automatinė pavarų dėžė sugenda ir remontas tampa tikru galvos skausmu.
Automatinės pavarų dėžės: lengva važiuoti – sunku remontuoti
© Gamintojo nuotr.

Patikimas mechanizmas

Kiekvienas daiktas turi privalumų ir trūkumų, taip pat – ir pavarų dėžės. Automobiliu su automatine pavarų dėže daug patogiau važiuoti, nereikia galvoti, kada perjungti pavarą. Ypač patogu miestuose, kai tenka nedaug judėti, nes nedyla sankaba. Be to, tokius automobilius nesunku vairuoti ir neįgaliesiems.

Automobiliais, turinčiais automatinę transmisiją, daug kas vis dar nepasitiki, tačiau automatinė transmisija su hidrotransformatoriumi yra nors ir sudėtingas inžinerinis kūrinys, tačiau labai patikimas agregatas. Specialistai tvirtina, kad tvarkingas ir teisingai eksploatuojamas „automatas“ yra patikimas mechanizmas.

Be viso to, automobiliuose su automatinėmis pavarų dėžėmis gerokai sumažėja transmisijos dinaminės apkrovos, mažesnis (mažiau junginėjamos pavaros, nėra „pergazavimų“) toksinių medžiagų kiekis išmetamosiose dujose. Tiesa, mašinų su „automatais“ kaina yra didesnė, jos naudoja šiek tiek daugiau kuro. Automatinių pavarų dėžių nemėgsta aktyvaus vairavimo mėgėjai.

Pagrindinė priežastis, kodėl dauguma vairuotojų vis dar bijo automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis – šios dėžės dažnokai genda, o remontas nėra pigus. Tačiau, kaip teigia daugelis meistrų, pagrindinės automatinių dėžių gedimo priežastys – netinkama jų eksploatacija.

Alyvos būklė

Automatinėse pavarų dėžėse labai svarbi yra alyva, pagal ją galima nustatyti ir transmisijos būklę. Naujai pakeistas, tvarkingos automatinės transmisijos tepalas yra rausvos spalvos. Jei pavarų dėžės karteryje yra pageltonavusi ar net pajuodavusi alyva – ją reikia keisti. Skubi pagalba pavarų dėžei reikalinga ir tuomet, kai net ir neseniai keista alyva pajuodusi ir turi svilėsių kvapą.

Svarbu periodiškai patikrinti automatinės pavarų dėžės tepalo lygį. Viena iš dažniausių automatinių pavarų dėžių gedimų priežasčių – sumažėjęs alyvos lygis, pvz., dėl nehermetiškų ir tepalą leidžiančių riebokšlių. Kai pavarų dėžėje trūksta tepalo, hidraulinėje sistemoje sumažėja slėgis. Tuomet frikcionai greičiau pradeda buksuoti ir agregatas sugenda. Tokių pasekmių nesunku sulaukti net ir tuomet, kai pavarų dėžės karteryje trūksta visai nedaug alyvos.

Tačiau negerai, jei automatinės pavarų dėžės karteris yra perpildytas alyvos. Atminkite, kad alyvos lygis matuojamas veikiant varikliui. Ant tepalo matuoklės strypo būna žymos ir šaltam, ir įkaitintam tepalui. Jei ant matuoklės strypo žymos nenurodoma matavimo temperatūra, tuomet derėtų tepalo lygį matuoti pavarų dėžei įšilus.

Automatinės pavarų dėžės itin išrankios tepalams. Jokiu būdu nevalia į jas pilti kitokį tepalą, nei reikalauja gamintojas. Dažniausiai „pagyvenusių“ automobilių „automato“ alyva keičiama kas 30 tūkst. kilometrų.

Svarbu laikytis reikalavimų

Automatinių pavarų dėžių amžių galima pailginti laikantis tam tikrų reikalavimų. Pradedant važiuoti į priekį padėtį „R“ reikia peršokti greitai. Sustojus – greit peršokti į „P“ padėtį. Trumpam sustojus, pavyzdžiui, prie šviesoforo, nereikia jungti „N“ padėties ir apskritai ją naudoti kuo rečiau. Trumpam sustojus automobilį reikia prilaikyti stabdžiais, o sustojus ilgesniam laikui įjungti „P“ padėtį.

Jei sustojus prie šviesoforo automobilis smarkiai ima veržtis į priekį, kalta ne automatinė pavarų dėžė, o akceleratoriaus pavara. Taip būna, kai užsikerta akceleratoriaus lynas ar sutrikusi karbiuratoriaus veikla.

Rekomenduojama kuo rečiau naudotis „kick-down“ režimu, nes kuo mažiau spausite akceleratorių, tuo ilgiau tarnaus transmisija. Ar reikia šildyti variklį žiemą prieš pradedant važiuoti? Šiuolaikinės alyvos leidžia to nedaryti, bet šaltą žiemą geriau, kad variklis padirbėtų keletą minučių, selektoriaus svirčiai esant „N“ padėties.

Automatinė pavarų dėžė dažniausiai sugenda, kai bandoma intensyviai išsivaduoti įklimpus be įjungto pažeminto diapazono. Ypač pavojinga, kai automobilį bandoma „ištraukti“ siūbuojant pirmyn atgal ir staigiai perjunginėjant „R“ ir „D“.

Dar viena pavojinga situacija – buksyravimas, kai variklis nepaleistas. Dėžės alyvos siurblys veikia nuo alkūninio veleno ir net esant įjungtai „N“ padėčiai kai kurie krumpliaračiai su savo frikcionais nesitepa. Tad buksyruoti geriausia užkėlus varančiuosius ratus ant vežimėlio arba išjungti kardaninį veleną ar pusašius. Jei tai neįmanoma, reikia tempti tokį automobilį ne greičiau kaip 30 km/val. ir kuo trumpesnį atstumą. Absurdiškai skamba, kai šnekama, kad automobilio variklį galima paleisti mašiną tempiant, o paskui staigiai įjungus 1 poziciją. Variklis gal ir bus paleistas, bet dėžė po tokių eksperimentų gali nutilti ilgam.

Turi trūkumų

Tačiau tokio automobilio eksploatacija – gana brangi. Reikia griežtai laikytis automobilio gamintojo nurodytų tepalų keitimo intervalų. O vien filtras tokiai pavarų dėžei, atsižvelgiant į modelį, kainuoja nuo 50 iki 800 litų. Brangesni ir patys tepalai. Be to, ne kiekvienas autoservisas keičia automatinių pavarų dėžių tepalus, nes tam reikia specialios įrangos.

Dar vienas automobilio su automatine pavarų dėže trūkumas – juo nepatartina tempti kitos mašinos, nes galima pakenkti pavarų dėžei. Automatinei pavarų dėžei būtinai reikia gerų starterio ir akumuliatoriaus.

Be to, automatinės pavarų dėžės sistema daug jautresnė, todėl greičiau genda. Tačiau reikėtų pabrėžti, kad gedimų dažniausiai pasitaiko dėl netinkamos automobilio priežiūros. O tinkama priežiūra brangiai kainuoja. Susidaro tarsi užburtas ratas.

Reikėtų turėti omeny, kad visi naudoti automobiliai atvežti iš užsienio, todėl nežinia, kaip jie buvo prižiūrimi buvusių savininkų. Kita kalba, jei perkamas naujas automobilis.

„Panevėžio balsas“
Registruoti (0) Anonimiški (231)
Parašykite savo komentarą
arba komentuokite anonimiškai čia
Skelbdami komentarą, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Skaityti komentarus Skaityti komentarus

Eismo kultūra ir patarimai

Blaiviems vairuotojams sukūrė girtumo iliuziją: vairuoti išgėrus nebesinori (15)

Policijos pareigūnai kartu su vairavimo mokyklomis pakvietė į netradicinę akciją. Jos metu vairuotojams buvo uždėti specialūs akiniai, kurie sutrikdo koordinaciją ir sukuria iliuzija, jog esi išgėręs. Tokią atrakciją išbandę vairuotojai tikina, jog išgėrę tikrai nesiryš sėsti prie vairo.

Kauno vairuotojams teks keisti įpročius – vienoje avaringiausių sankryžų atsirado nauji šviesoforai (6)

Kaune, Karaliaus Mindaugo prospekte, ties M. K. Čiurlionio tiltu, esančioje sankryžoje įvykdavusios skaudžios avarijos liks tik prisiminimuose. Eismą vienoje iš pavojingiausių miesto sankryžų nuo šios savaitės vidurio reguliuoja nauji, modernūs šviesoforai. Be to, atnaujintose pėsčiųjų perėjose pėsčiųjų didesnį saugumą užtikrins kryptinis apšvietimas.

Žingsnis iki nelaimės: dar vienas pavyzdys, kodėl reikia pristabdyti prieš pėsčiųjų perėją (76)

Socialiniame tinkle „Facebook“ išplatintas automobilio vaizdo registratoriaus įrašas priverčia pakraupti ne vieną. Čia matyti, kaip pėsčioji vos netapo žiaurios avarijos auka.

„Regitra“ paaiškino, už ką jauni vairuotojai gali netekti teisės vairuoti (18)

VĮ „Regitra“ primena, kad laiku papildomų mokymų nebaigę prasižengę pradedantieji vairuotojai gali prarasti teisę vairuoti.

Spąstai jauniems vairuotojams: atėję pasikeisti vairuotojo pažymėjimo sužino, kad turi perlaikyti egzaminus (103)

Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimą padarę ir papildomų kursų neišklausę jaunieji vairuotojai rizikuoja prarasti teisę po dviejų metų laikinąjį vairuotojo pažymėjimą pasikeisti į galiojantį dešimt metų. VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas radijui „Laisvoji banga“ teigia, kad toks teisinis reglamentavimas egzistuoja ir jis yra numatytas Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme.
Facebook draugai