Socialinio saugaus eismo projekto „Geležiniai spąstai“ komanda diskutavo apie šiuos dalykus su „Modus grupės“ servisų tinklo vystymo direktoriumi Laurynu Sivilevičiumi.

Su „Jeep“, „Chrysler“ ir „Dodge“ markių automobiliais dirbančios įmonės technikos ekspertas pripažino, kad nors JAV ir Europos automobilių gamybos pramonės raida kiek kitokia, mašinų skirtumai labiau simboliniai, „dirbantys“ kaip rinkos apsaugos priemonė. Senajame žemyne automobiliai turi daugiau elektroninių aktyvios saugos sistemų, kitaip sukonstruoti saugos diržai ir kai kurios kitos smulkmenos. Kita vertus Europoje, niekada negalėjusioje džiaugtis tokiais pigiais degalais, kokie pardavinėjami Šiaurės Amerikoje, mašinų varikliai gerokai efektyvesni.

„Jei žmogui degalų sąnaudų problema nėra aktuali, jei jis nori didelės ir patogios mašinos – pasiūlyti kažką geriau nei garsieji Amerikos gamintojai iš tiesų gana sudėtinga. Ypač turint galvoje faktą, kad JAV naujų automobilių kainų lygis po pastarąjį dešimtmetį buvusios recesijos, buvo kiek žemesnis nei Europoje. Tuo ypatingai naudojosi prekeiviai iš Lietuvos, 2007-aisiais – transatlantinio importo piko metu – į šalį iš Amerikos atgabenę rekordinį skaičių lengvųjų automobilių. Žinoma, naujų automobilių skaičius tiek tuomet, tiek dabar tebėra labai nedidelis. Šioje autoverslo nišoje viskas grindžiama tais pačiais principais, kaip ir vežant nenaujus automobilius iš Vokietijos, Prancūzijos ar Italijos: aukcione perkamas kuo pigesnis (t. y. eismo įvykio metu stipriai apdaužytas automobilis), plukdomas į Lietuvą, kur auksarankiai meistrai atkuria prekinę išvaizdą. Nenoriu būti kategoriškas, tačiau didžioji dalis tokių mašinų, kurias teko matyti mūsų servise, iš tiesų tik išoriškai atrodė kaip „Jeep“, „Chrysler“ ar „Dodge“. Vaizdas po varikio gaubtu ar pakėlus automobilį keltuvu bylojo, kad pagrindinė meistrų užduotis buvo ne sutvarkyti mašiną, o paslėpti buvusios avarijos pėdsakus. Pagal identifikacinius numerius atrastos kai kurių automobilių duženų nuotraukos šokiruodavo įžūliu melu apie defektų pobūdį, nes skelbimų portaluose Lietuvoje viliojo nepriekaištingai atrodančių mašinų fotografijos. Iš tiesų jų kėbulo konstrukcijos daugeliu atvejų būdavo atitiesinamos tik tiek, kad pavyktų pritvirtinti agregatus. O po tokio „kokybiško“ remonto net atlikti paprasčiausią ratų geometrijos reguliavimo procedūrą yra praktiškai neįmanoma“, – tvirtino L. Sivilevičius.

„Modus grupės“ servisų tinklo vystymo vadovas patikino, kad itin prasta kėbulo saugos parametrų būklė būdavo iš Amerikos atplukdytų mašinų „firminis“ bruožas. Kokybiškai remontuoti tokių automobilių tiesiog neapsimokėdavo, nes taip dingtų bet kokia ekonominė logika. Kadangi kelionė per Atlantą nėra pigus malonumas (internete siūlomų transportavimo paslaugų kaina svyruoja apie 2000-3000 dolerių), tokia prekė būtų tiesiog nekonkurencinga. T. y. pati verslo schema pasmerkia nenaujo amerikinio automobilio pirkėją padidintai rizikai.

„JAV draudimo sistema veikia analogiškai, kaip ir Europoje. Iš esmės taip pat traktuojama ir sąvoka „pilna automobilio žūtis“ – oficialiai, avariją patyręs automobilis, draudimo ar lizingo kompanijos ir automobilio savininko bendru sutarimu, išbraukiamas iš transporto registro, kai remonto kaštai kartu su likutine jo verte viršija „sveiko“ automobilio rinkos kainą avarijos dieną. Realiai, jei avarijos metu pažeidžiamos saugumui įtakos turinčios konstrukcijos, o ekonominio faktoriaus remontuoti automobilį, laikantis gamintojo technologijų, nėra, dažnai priimamas sprendimas tokio nelaimėlio neremontuoti. Tokiu atveju automobilio savininkui draudimo ar lizingo kompanija išmoka pinigų sumą lygią „sveiko“ automobilio rinkos kainai. Jei nutariama mašiną grąžinti į eismą, visais atvejais turi būti atliekama ekspertizė, – sakė L. Sivilevičius. – Nors Lietuvoje valandiniai darbo įkainiai pastebimai mažesni, viską sutvarkyti pigiau keblu, nes tam reikia daug specialios įrangos, įrankių ir dar daugiau žinių.“

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (99)