Pakeitimai įsigaliojo

Tiesa, to pageidaujantieji turės įrodyti mokyklos sudarytai komisijai, kad jo reikalavimai pagrįsti ir mokslo iš tiesų pakanka.

Įsigaliojo ir dar vienas pakeitimas: tris kartus praktinio ar teorinio egzamino „Regitroje“ neišlaikęs asmuo neprivalės grįžti į mokyklą ir pakartoti dalį kurso. Nuspręsta, kad esminio pokyčio vos prieš metus priimta nuostata – po trijų neišlaikytų egzaminų vairuotoją siųsti kartoti kurso – praktiškai jokios įtakos neturi.

Jai įsigaliojus egzaminus išlaikydavo vos 2 procentais daugiau vairuotojų. Užtat pasipiktinusiųjų buvo gerokai daugiau – tris kartus egzamino neišlaikę ir iš naujo už pamokas mokėti priversti gyventojai atakavo inspekciją prašydami tvarką kuo greičiau pakeisti.

Valstybinė kelių transporto inspekcija informavo, kad B kategorijos vairuotojai teorijos galės mokytis 40, o ne 60 valandų, praktikos – 16, o ne 20 valandų, kaip buvo numatyta iki šiol. Sprendimą dėl teorinio ar praktinio mokymo valandų sutrumpinimo turės priimti pačios vairavimo mokyklos sudaryta komisija.

Sutaupys nedaug

Tokius pakeitimus Panevėžio vairavimo mokyklų atstovai vertina prieštaringai. Vairavimo mokytojų nuomone, įskiepyti saugiai kelyje elgtis per kelias dešimtis nurodytų mokslo valandų nelabai įmanoma.
Pasak jų, kaskart naujai priimami pakeitimai labiau panėšėja į valdžios norą pademonstruoti savo darbą, nors realios prasmės ir tikslo jie neturi.

Panevėžio darbo rinkos mokymo centro direktorius Valentas Masilionis patikino, kad du pakeitimai didelės reikšmės nei būsimiesiems vairuotojams, nei mokytojams neturi. Pasak jo, gal ir nieko, jei po trijų neišlaikytų egzaminų gyventojams nebereiks grįžti kartoti kurso ar vietoj 20 vairavimo valandų liks 16.

„Kiek girdėjau, dėl kurso pakartojimo egzaminus išlaikė tik 2 proc. daugiau žmonių, tai gal tos naudos didelės ir nebuvo. Be to, dėl praktinio vairavimo keturias valandas sutaupyti panoręs būsimasis vairuotojas maždaug dvi iš jų privalės įrodinėti komisijai, kad yra pasirengęs, vairuoti moka gerai ir jo reikalavimai pagrįsti. Vadinasi, realiai sutaupys gal dvi valandas. Nieko blogo nematau, jei komisijos iš tiesų objektyviai vairuotoją įvertins ir nebus tuo piktnaudžiaujama“, – kalbėjo įstaigos vadovas.

Nespės parengti

Tačiau dėl teorinio mokymo valandų sutrumpinimo trečdaliu sutikti V.Masilionis nenori. Jo teigimu, per tiek pamokų neįmanoma parengti ir į kelią išleisti sąmoningo, saugaus bei atsakingo vairuotojo.

„Keturiasdešimt pamokų yra dešimt mokymo dienų – dvi savaites. Ar realu, kad per tokį laiką būsimasis vairuotojas gali pasirengti sėsti prie mašinos vairo? Esu įsitikinęs, kad jis bus tik pusfabrikatis. Džiaugtis gali tik tie, kurie nori greitai pažymėjimą gauti. O saugumo ir taisykles išmokti pageidaujantieji turi ilgai ruoštis su kvalifikuotais mokytojais. Juk sutrumpintos tik valandos, o mokymo medžiaga liko ta pati“, – tikino centro direktorius.

V.Masilioniui nepriimtini ir pataisų sudarytojų motyvai: esą trumpiau mokykloje mokytis galima, nes gerėja paruošimo sąlygos, o gyventojai yra sąmoningesni. Įstaigos vadovas įsitikinęs, kad tokios pataisos priimtos vaikantis populiarumo.

„Valio, jei mūsų visuomenė sąmoningesnė, nors to nepastebėjau. Nematau, kad ir mokymo sąlygos gerėtų. Gal bazė kiek geresnė, mokytojai kvalifikuotesni. Jeigu lyginsimės su austrais, vokiečiais ar rusais, suprasime, kad sąlygos pas juos – daug geresnės. Ten dėta daug pastangų rengiant atitinkamą literatūrą, todėl žmonėms labai lengva savarankiškai mokytis. Mes literatūros tiesiog neturime“, – neslėpė pašnekovas.

Rodo, kad dirba

Vairavimo mokyklos „Pavara“ direktorius Henrikas Rusteika suabejojo, ar bus gabių būsimųjų vairuotojų, panorusių praktinį vairavimo mokslą sutrumpinti keturiomis valandomis.

Pasak jo, retas žmogus po keliolikos valandų vairavimo savimi visiškai pasitiki ir drąsiai sėda prie vairo. Direktorius įsitikinęs, kad nenaudinga sutrumpinti ir teorinio mokymo valandas.

„Savarankiškai ir iki šiol galėjo ruoštis kiekvienas, kuris turi vidurinį išsilavinimą. Bet juk tokių yra vienetai, nes individualiai egzaminui pasirengti būna per daug sudėtinga. Mes ir taip mokinius mokome ilgiau nei 60 valandų, o nuo to kaina visai nepriklauso. Tiesiog norisi vairuotojus gerai išmokyti. Nes mus sieja bendra atsakomybė – saugumas keliuose“, – kalbėjo H.Rusteika.

„Pavaros“ vadovas patikino, kad būtinas kurso pakartojimas po trijų neišlaikytų egzaminų buvo naudingas. Pasak pašnekovo, griežtą tvarką žinodami būsimieji vairuotojai buvo kur kas atsakingesni ir egzaminui rengėsi daug kruopščiau.

„Anksčiau dažniau pasitaikydavo, kad žmogus egzaminą laiko ir penktą ar šeštą kartą. Kai buvo pakeista tvarka ir po trijų nesėkmingų bandymų reikėjo sugrįžti pakartoti dalį mokymo kurso, visi pradėjo labai atidžiai mokytis, atsirado atsakomybė. Dabar vėl dauguma eis į egzaminą iki galo taip ir nepasiruošę, tiesiog bandyti laimės – o gal pavyks. Dairomės į Europą, gal kai kuriais atvejais kaimynines šalis ir lenkiam. Bet vis dėlto mūsų jaunimas dar nėra toks sąmoningas. Todėl tokie eksperimentiniai pakeitimai man labiau primena ne demokratijos skatinimą, o norą žmonėms parodyti, kad nauja valdžia dirba. Tačiau nepamąstoma, ar tie pakeitimai ką nors duos. Juk jau pernai avaringumas mažėjo, gal tiesiog reikėjo eiti tuo pačiu keliu“, – sakė H.Rusteika.