„Kainų skirtumus tarp Europos valstybių visų pirma lemia ne mokestiniai veiksniai. Kainų be mokesčių skirtumai tarp valstybių narių tikrai kelia klausimų, į kuriuos turi atsakyti Konkurencijos taryba, atlikdama savo tyrimus, kuriuos ir atlieka. (...) Turint omenyje, kad dažnai yra tas pats tiekėjas, kainų skirtumus paaiškinti nėra taip labai lengva“, – ketvirtadienį atsakinėdama į Seimo narių klausimus sakė finansų ministrė.

Jos teigimu, Lietuvoje benzino kainos be mokesčių yra beveik 15 ct/l didesnė nei Estijoje. Finansų ministerijos Seimo nariams pateiktais duomenimis, benzino kaina be mokesčių Lietuvoje yra didesnė nei Latvijoje, Prancūzijoje, Olandijoje, Didžiojoje Britanijoje ir dar 12 šalių.

Parlamentarus ji darsyk patikino, kad Finansų ministerija neketina inicijuoti akcizo sumažinimo benzinui. Dyzelino akcizo mažinti neįmanoma, nes jis yra mažiausias galimas pagal ES reikalavimus.

„Tikrai aš tikiuosi, kad Konkurencijos taryba mums pateiks pakankamai atsakymų į klausimus (dėl konkurencijos šalies viduje – DELFI) , kad jais remiantis būtų galima pateikti pasiūlymus Seimui. Jeigu šie klausimai nėra sprendžiami, tokiu atveju visi mokesčių sumažinimai baigiasi niekuo kitu kaip tik prekybos grandinės pelnu. Mūsų ankstesnė praktika tai labai aiškiai įrodo. (...) Aš tikrai nematau jokių galimybių, kad akcizo sumažinimas žmonėms duotų ką nors daugiau nei dviejų savaičių palengvinimą, kuris paskui baigtųsi lygiai tuo pačiu, kuo baigėsi visi akcizų sumažinimai“, – sakė ji.

Tuo tarpu norint bent priartėti prie Rusijos ir Baltarusijos kuro kainų lygio, anot ministrės, akcizus reikėtų sumažinti iki 0. „Akivaizdu, kad tai yra nerealu, nes Lietuva yra ES narė“, – sakė I. Šimonytė.

Jos teigimu, benzino akcizą sumažinus iki minimalaus ES leidžiamo dydžio, šio kuro kaina galėtų sumažėti iki 30 ct/l, tačiau ji vis tiek nepriartėtų prie Rusijos kainų, kur benzinas kainuoja apie 2,30 Lt/l.

Ji atkreipė dėmesį, kad šiuo metu litras dyzelino Lietuvoje kainuoja 50 ct/l daugiau nei kainavo prieš metus, kai akcizas buvo didesnis, nors jo įtaka buvo maždaug 15 ct/l.

Šiuo metu benzino akcizas yra 434 eurai, dyzelinui – 274 eurai tūkstančiui litrų. Nuo Naujųjų metų dyzelino akcizas turėtų didėti.

Ministrė laikosi nuomonės, kad benzino pardavimo kritimą labiausiai lemia ekonominė situacija.

„Realizacija, kuri mažėja lyginant su 2009 m., mažėja visų pirma ne nuo kainos pokyčių, o taip pat ir nuo ekonominės aplinkos. Jeigu mes paimsime 2007 m. informaciją, kai benzino kaina buvo panaši į dabartinę, tai galime matyti, kad nepaisant aukštų kainų, dėl augančių namų ūkių pajamų, pardavimas vis tiek didėjo. Šiandien, kai tas pats daiktas kainuoja tiek pat, kiek kainavo prieš dvejus metus, tačiau disponuojamos pajamos yra gerokai smukusios, natūralu, kad vartojimas yra smukęs“, – kalbėjo I. Šimonytė.

Griežčiau tikrins

Atsakydama į klausimą, kaip bus kovojama su kontrabandiniu kuru, I. Šimonytė sakė, kad ketinama skirti papildomą dėmesį vežėjų kontrolei, kurti patikros sistemą tiems asmenims, kurie nuolat kerta Rusijos-Lietuvos ir Baltarusijos-Lietuvos sieną.

„Kadangi šie asmenys (vežėjai – DELFI) turi galimybę vienu kartu įsivežti didelį kiekį kuro, tai savaime nėra pažeidimas, tačiau kuras negali būti parduodamas kitiems asmenims. Valstybinė mokesčių inspekcija kartu su policija tikrins, ar visas prekybos vietose parduodamas kuras yra legaliai įgytas. Bus stiprinama kontrolė už sienos kirtimo postų ribos“, – teigė ministrė.

Šiuo metu populiariausias 95 markės benzinas degalinėse kainuoja 4,15-4,23 Lt/l, o dyzelinas – 3,50-3,60 Lt/l.

„Lietuva Statoil“ skaičiuoja, kad šiuo metu maždaug 53 proc. benzino kainos sudaro akcizas ir pridėtinės vertės mokestis, 40 proc. – didmeninė produkto kaina, 7 proc. – mažmenininko antkainis.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją