Įprastai verslui šventinis laikotarpis – galimybė reikšmingai padidinti pardavimus, nes gyventojai metų pabaigoje plačiau atveria pinigines. Dėl pandemijos kritus apyvartoms smulkioms įmonėms šie metai buvo ypač sunkūs, todėl Kalėdų laukiama su viltimi.

„Kalėdinis laikotarpis paslaugų įmonėms, prabangos ar laisvalaikio prekių gamintojams bei pardavėjams sudaro svarią metinių pajamų dalį. Todėl šiemet gyventojus labiau nei bet kada raginame kalėdines dovanas rinktis apgalvotai ir palaikyti vietos smulkųjį verslą“, – sako pagalbos smulkiajam verslui projektą PLANAS A iniciavusio Šiaulių banko Rinkodaros ir komunikacijos departamento direktorius Paulius Pocius.

Lietuvoje veikia daugiau kaip 86.000 smulkiojo verslo bendrovių, kurios įdarbina beveik 72 proc. šalyje dirbančių asmenų. Šis verslo sektorius laikomas šalies ekonomikos varikliu, tačiau nuo COVID-19 pandemijos jis nukentėjo bene labiausiai.

Paulius Pocius

Persikelia į virtualią erdvę

Romantiškos vakarienės, įmonių kalėdiniai vakarėliai, įvairios degustacijos, dovanų kuponai – toks kalėdinis laikotarpis restoranuose ir kavinėse būdavo anksčiau. Šiemet viešojo maitinimo sektoriui teks rasti kitų galimybių.

Per pirmąjį karantiną „La Boheme“ vyno restorano direktorei Vitalijai Baimler-Saveikienei teko dalyvauti nuotolinėje vyno degustacijoje, taigi antrosios pandemijos metu šią patirtį moteris planuoja pritaikyti ir savo klientams.

„Viešojo maitinimo paslaugos karantino metu sustabdomos, taigi šiuo metu intensyviai svarstome, ką galime pasiūlyti nuolatiniams klientams. Kaip kalėdinių vakarėlių alternatyva gali tapti degustacija nuotoliniu būdu, kai maistas, užkandžiai ir tam tikri gėrimai siunčiami nurodytais adresais, o nustatytu laiku visi dalyviai prisijungia nuotoliniu būdu per tam tikras platformas. Kavinės specialistai pasakoja gėrimų istoriją, kokie juntami skoniai, savybės, o visi dalyviai nuotoliniu būdu ragauja, diskutuoja. Kitaip tariant, iš restorano erdvės kelsimės į virtualų bendravimą, tačiau su tais pačiais produktais“, – sako V. Baimler-Saveikienė.

Prie dabartinių sąlygų prisitaikantys verslai taip pat pratęsia dovanų kuponų galiojimo laiką. V. Baimler-Saveikienė sako, kad tiek per pirmąjį karantiną, tiek dabar klientai nesibaimina pirkti dovanų kuponų, nors lyginant su praėjusių metų šventiniu laikotarpiu, skaičiai kol kas mažesni.
Kalėdinės mugės – prie kompiuterių ekranų

Šiemet taip pat keisis ir kalėdinių mugių pobūdis. Jeigu karantinas bus pratęstas, nežibės girliandomis kalėdiniai miesteliai su prekeiviais, amatininkais ir dovanų ieškančiais miestiečiais. Juvelyrė prekės ženklo „Kūno Kūnui“ įkūrėja Kotryna Vaitekūnaitė-Jonušienė internetinę savo papuošalų parduotuvę įkūrė prieš ketverius metus. Tačiau kiekvienais metais prieškalėdinis laikotarpis būdavo pilnas gyvų renginių ir dizaino mugių. Anot K. Vaitekūnaitės-Jonušienės, tai puiki proga ne tik prekiauti savo kūriniais, bet ir užmegzti naujus kontaktus, plėsti klientų ratą. Šiemet šios galimybės nebebus.

„Tačiau prekyba ir parodos keliasi į internetinę erdvę. Štai nuo gruodžio pradės veikti virtuali juvelyrikos meno galerija, kurioje bus galima ne tik pirkti, bet ir balsuoti už labiausiai patikusius menininkų darbus, multimedijos pagalba susipažinti su autoriais“, – sako juvelyrė K. Vaitekūnaitė-Jonušienė, kuri be savo asmeninės internetinės parduotuvės dar ketina jungtis ir prie naujai kuriamos Lietuvos dizainerių internetinės parduotuvės.

Pataria plėsti verslą internete

Apie pardavimų plėtrą išnaudojant kuo daugiau ir įvairesnių pardavimo kanalų pažymi ir „Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento vadovė Inga Juozapavičienė. „Pandemijos metu atsirado labai daug sprendimų, iš kurių sau tinkamus elektroninei prekybos plėtrai gali surasti kiekvienas. Lietuvoje turime jau bent kelias sėkmingai veikiančias internetines prekyvietes, šiuo metu atsiranda internetinių kalėdinių mugių sprendimai, atskiros skirtingų kategorijų internetinės parduotuvės, sustiprėjo universalių prekių internetinės parduotuvės, kurios gali tapti puikiais distribucijos kanalais“, – pažymi I. Juozapavičienė ir priduria, kad pardavimų plėtra pasitelkiant partnerių prekybos kanalus galioja tiek fizinėje prekyboje, tiek internete.

Inga Juozapavičienė

Taigi prekyvietės puikiai tinka verslams, kurie nori pasinaudoti prekyvietės žinomumu, ir taip taupyti rinkodarai skirtas lėšas bei pritraukiant klientų srautą. Taip pat tiems, kurių prekių krepšelis ne toks platus.

Renkantis dovanas svarbu tampa ir saugumas

Šiemet Kalėdos, anot „Dovanos123“ direktoriaus Aurimo Akmantavičiaus, tikrai bus, tiesiog jos bus kitokios, teks galvoti, kaip artimuosius nudžiuginti per atstumą. „Šiemet siūlome pirkti ne sau, o užsakyti dovaną artimiesiems, pavyzdžiui seneliams ar kitiems rizikos grupės šeimos nariams. Dovanas siunčiame pilnai supakuotas į baltą popierių, perrištas satino kaspinu“, – sako verslininkas ir priduria, kad dar pavasario karantinas išmokė neskubėti pasiduoti, o verčiau ieškoti naujų sprendimų.

Publikuotas straipsnis yra parengtas įmonės ar organizacijos, kuri pateko į „Atsakingo‌ ‌požiūrio“‌ ‌apdovanojimus.