„Aš manau, kad šita savaitė yra kritinis lūžio taškas, jei matysime, kad nedavė poveikio, tam tikras sritis, matyt, reikės pareglamentuoti griežčiau, ten, kuri masiniai žmonių susidūrimai. Matome, kad labai didelis žmonių susibūrimas yra prekybos-pramogų centruose, ir, jei artimiausiomis dienomis jie nesiims veiksmų, kad būtų užtikrinti saugos reikalavimai, srautų reguliavimas, reikės ten sprendimus priiminėt“, – antradienį žurnalistams Seime sakė S. Skvernelis.

„Buvo aiškiai pasisakyta – šią savaitę stebėsime situaciją, ir jei ji nesikeičia, Vyriausybė yra nusiteikusi priimti sprendimus dėl prekybos centrų tinklų apribojimų, kaip tai buvo padaryta Latvijoje“, – pažymėjo A. Veryga.

Prekybos centrų atstovai išplatino pranešimus, kuriuose tvirtina, kad ėmėsi išskirtinių saugumo priemonių, o griežtesniam ribojimui ar darbo laiko trumpinimui – nepritaria. Tikinama, kad jei būtų apribotas darbo laikas, tik susidarytų dar didesnės eilės, žmonėms gali tekti laukti lauke.

Trumpesnis darbo laikas – didesnis lankytojų srautas

Kaip nurodo prekybininkai, palyginti su laikotarpiu iki pandemijos, šiandien prekybos centrų lankytojų skaičius yra sumažėjęs maždaug per pusę, o atskiros prekių ir paslaugų kategorijos apyvartų kritimą fiksuoja iki 60 proc. Centrų valdytojai tikina ėmesį papildomų saugumo priemonių, kad lankytojams būtų sukurta saugi aplinka.

Nurodoma, kad šiandien į daugumą prekybos centrų galima užeiti tik pro tam numatytus įėjimus ir tik tuomet, jeigu viduje yra pakankamai vietos, – ne mažiau nei 10 kvadratinių metrų vienam lankytojui. Kiek žmonių gali būti viduje – primena standartizuoti lipdukai ant individualių parduotuvių durų, o srautus stebi pardavėjai ir apsaugos darbuotojai. Jie taip pat prižiūri pirkėjų judėjimą numatytomis kryptimis ir primena besibūriuojantiems, kad to daryti nevalia. Darbuotojai prižiūri ir kad lankytojai nevartotų savo atsineštų gėrimų ar maisto.

Nors kaukių nedėvinčių lankytojai prekybos centrai beveik nebesulaukia, apsaugos darbuotojai visiems gali pasiūlyti nemokamas kaukes. Skirtingi centrai kas valandą ar dvi dezinfekciniais skysčiais plauna bendrąsias patalpas, laiptus, turėklus, valomos durų rankenos, laiptų ir eskalatorių turėklai, sėdimųjų baldų atlošai, atramos, bankomatų mygtukai ir kitos dažniausiai liečiamos vietos.

Atskiri centrai įsidiegę ultravioletinių spindulių lempas, kurios eskalatorių ir travelatorių porankius dezinfekuoja nuolat. Gruodžio pradžioje turėtų pradėti veikti sistema, orą valanti ir liftuose. Apie saugumo priemones nuolat primenama per centrų radiją – raginama laikytis atstumo, dezinfekuoti rankas, planuoti pirkinius iš anksto ir taip neužsibūti patalpose.

Be visų šių priemonių prekybos centruose veikia septintos klasės oro filtrai, kurie yra naudojami ligoninėse bei oro uostuose, sertifikuotomis lempomis dezinfekuojami darbuotojų kambariai bei visi tualetai.

„Prekybos centrai po pirmosios pandemijos bangos atidžiai ruošėsi antrajai. Šiandien turime nesustojančius dezinfekcijos procesus skirtingomis priemonėmis, galingiausias vėdinimo sistemas ir savanoriškai dar labiau ribojamą lankytojų skaičių, nei reikalauja Vyriausybė. Pasiruošimu ir investicijomis verslas užtikrino maksimalias šiandien prieinamas saugumo priemones. Mūsų nuomone, bet kokie svarstymai trumpinti prekybos centrų darbo laiką reikštų tik dar didesnę lankytojų koncentraciją tuo laiku, kai galima apsipirkti. O ir ribojimams nėra pagrindo laikantis dabartinių saugos priemonių “, – sako Mindaugas Statulevičius, Lietuvos nekilnojamojo turto plėtros asociacijos prezidentas.

Rūta Vainienė, Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vadovė, sako, kad labiausiai neramina tai, kad gana nemažas pirkėjų srautas, apie 40 procentų, ribojimo atveju persiskirstys į kitus laikus ar kitas prekybos vietas. Dėl srautų reguliavimo ten susidarys eilės, gali tekti laukti ir lauke – esamomis oro sąlygomis tai nėra pats saugiausias variantas. Jei pirkėjų noras apsipirkti nemažėtų, reikėtų galvoti kaip tik priešinga kryptimi – kaip padaryti taip, kad jų srautas pasiskirstytų per ilgesnį laiką ir didesnį plotą.

Anot jos, kol kas Prekybos įmonių asociacijos nėra pasiekusios žinios, kad būtų patvirtintas nors vienas lankytojų užsikrėtimo atvejis prekybos vietose.

Kol kas užsikrėtę yra tik darbuotojai – gavus patvirtinimą, kad susirgo parduotuvės darbuotojas, parduotuvės patalpos uždaromos ir profesionaliai dezinfekuojamos oro lašeliniu būdu. Darbas atnaujinamas tik įsitikinus darbuotojų ir lankytojų saugumu.
Dar labiau saugant lankytojus, piko metu ir savaitgaliais budi daugiau apsaugos darbuotojų, kurie prižiūri, kad būtų laikomasi visų saugumo reikalavimų.

Žada didesnę apsaugą šventiniu metu

„Newsec“ nurodo, kad jos valdomiems prekybos centrams (Vilniaus „Ozas“, Kauno „Akropolis“ ir Vilniaus BIG) dar šių metų rugpjūtį buvo suteikti tarptautiniai sertifikatai dėl saugumo reikalavimų COVID-19 atitikimo. Šis sertifikatas, sukurtas atliepiant Pasaulinės Sveikatos Organizacijos gaires COVID-19 prevencijai, patvirtino, kad prekybos centruose laikomasi visų privalomų prevencinių priemonių, siekiant užtikrinti kuo didesnį lankytojų, nuomininkų ir darbuotojų saugumą.

„Lankytojų srautai po pirmojo karantino nesugrįžo į ankstesnį lygmenį, o nuo antrojo karantino įvedimo stebime dar didesnį kritimą – kai kuriuose objektuose srautai sumažėjo daugiau nei per pusę. Svarbu pabrėžti, kad būtent didžiausi, o ne gyvenamuosiuose rajonuose įsikūrę vadinamieji „kaimynystės“ prekybos centrai, pajuto stipriausią pandemijos poveikį – daugelis žmonių, siekdami maksimaliai sumažinti kontaktų skaičių, renkasi apsipirkti internetu arba mažesnėse parduotuvėse“, – teigia Rida Kalvaitienė, „Newsec“ turto valdymo paslaugų grupės vadovė Baltijos šalyse.

Be ženkliai sumažėjusio lankytojų skaičiaus, R. Kalvaitienė pastebi, kad klientai į prekybos centrą dažniausiai atvyksta turėdami aiškius tikslus ir iš anksto suplanavę pirkinius – tai rodo auganti krepšelio vertė, kai vieno apsilankymo metu pirkėjas aplanko daugiau parduotuvių. Gyventojai stengiasi iš namų išeiti rečiau, tikslingai apsipirkti ir parduotuvėse praleisti kuo mažiau laiko, nesilankyti su šeimos nariais, neleisti laisvalaikio prekybos centre, ypač kai restoranai, kinai ir pramogos yra uždaryti.

Pasak R. Kalvaitienės, šiuo metu prekybos centruose yra laikomasi visų Nacionalinio visuomenės sveikatos centro nurodymų ir rekomendacijų, apytiksliai vienam lankytojui, atmetus technines ir pagalbines patalpas, tenka net apie 30 kv. m plotas – tai yra kelis kartus daugiau nei rekomenduojama 10 kv. m norma. Be to, prekybos centrai pastaruosius keletą metų aktyviai investavę į pramogų ir laisvalaikio erdves, sustabdžius visus viešus renginius, dabar jas laiko laisvas, kas leidžia užtikrinti dar didesnius atstumus tarp pirkėjų.

Taip pat specialistė pastebi, jog prekybos centrai viešai skelbia informacija, kada yra mažiausi pirkėjų srautai, kad gyventojai galėtų pasirinkti geriausią vizito laiką. Nežiūrint į kritusius bendrus prekybos centrų lankytojų srautus, didelis lankytojų kiekis yra iššūkis maisto prekių parduotuvėms, o ne aprangos, avalynės ar kosmetikos prekiautojams. Todėl prekybos centrai stengiasi aktyviai bendradarbiauti su nuomininkais stiprinant saugą.

„Bendrovė pati imasi iniciatyvos prižiūrėti nuomininkus, nors įstatymai to daryti neįpareigoja– nuomininkas pats yra atsakingas už saugumo reikalavimų laikymąsi jo patalpose. Šiuo laikotarpiu kiekvienas nusižengimas gali turėti labai didelių padarinių visiems verslams ir kiekvienam asmeniškai, tad svarstoma papildyti sutartis su nuomininkais dar keliais reikalavimais ir, esant būtinybei, taikyti sankcijas už centro vidinės tvarkos pažeidimus“, – pasakoja „Newsec“ turto valdymo paslaugų grupės vadovė Baltijos šalyse.

Anot jos, nuogąstauti dėl artėjančio šventinių apsipirkimų laikotarpio nereikėtų, nes tam prekybos centrai intensyviai ruošiasi iš anksto – artėjant didžiosioms metų šventėms didinamas apsaugos darbuotojų, kurie prižiūrės tvarką, skaičius. Vidutiniškai dideli prekybos centrai turi 10 ir daugiau įėjimų, prie kiekvieno iš jų, esant poreikiui, gali budėti apsauga, kuri reguliuos srautus konkrečiu momentu, matuos temperatūrą ir užtikrins, kad visi lankytojai tinkamai dėvėtų veido apsaugos priemones bei dezinfekuotų rankas.

Pasitelkiant išmaniąsias technologijas prekybos centrai visuomet stebėdavo lankytojų srautus, todėl ir dabar gali realiu laiku skaičiuoti bei kontroliuoti, kiek žmonių pateks į patalpas. Šie sprendimai ypač aktualūs šiam šventiniam laikotarpiui, kai įprastai į prekybos centrus suplūsta minios žmonių, todėl šįmet bus galima realiu laiku reaguoti į situaciją bei riboti lankytojų skaičių konkrečiose prekybos centro zonose.

„Didžiųjų prekybos centrų uždarymo atveju nukentėję liks tiek nuomininkai, tiek lankytojai, tiek darbuotojai. Prekybos centruose veikiantiems verslams šiuo metu ypač svarbi valstybės parama, o šventinio laikotarpio pardavimai kai kuriems jų yra esminė galimybė išsilaikyti. Todėl šiuo metu priimamus sprendimus reikėtų gerai pasverti ir dirbti ieškant geriausių sprendimų kartu – tiek prekybos centrams, tiek Vyriausybei. „Newsec“ kviečia solidarizuotis tiek verslą, tiek gyventojus ir į pandeminę situaciją šalyje žiūrėti atsakingai bei kartu sulaukti gražių švenčių“, – pažymi R. Kalvaitienė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (145)