Vladas (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) kreipėsi į „Delfi‟ po to, kai telekomunikacijų bendrovė „Cgates“ atsiuntė pranešimą dėl įmokos augimo.
„Elektroninis laiškas paskendo daugybėje jų siunčiamų laiškų ir nebuvo peržiūrėtas. Prabėgus 2 mėnesiams nuo laiško gavimo dienos gaunama sąskaita su didesniu mėnesiniu tarifu. Paskambinus į „Cgates“ jie paaiškina situaciją ir palieka tave su galimybėmis mokėti didesnę pinigų sumą nei numatyta sutartyje arba sumokėti už visas termino metu suteiktas nuolaidas ir atsisakyti sutarties‟, – komentuoja vyras.
Anot jo, panaši istorija vyksta ir su vienu mobiliojo ryšio operatoriumi, kuris jau tris kartus bandė kelti kainas.
„Gaunant tokius laiškus iš įmonių, norisi parašyti identišką laišką atgal ir pranešti, jog atsižvelgus į dabartinę Lietuvos situaciją, nuo šiol nemokėsime jums už tiekiamas paslaugas, per 30 darbo dienų galite nutraukti sutartį, pasibaigus šiam terminui paslauga tampa nemokama‟, – ironizuoja Vladas.
„Cgates“ pranešimo dalis:

„Cgates‟ savo atsakyme „Delfi‟ argumentuoja, kad priversta koreguoti jos teikiamų paslaugų įkainius dėl Lietuvoje ir visame pasaulyje padidėjusių gamybos kaštų.
„Turbūt pastebėjote, kad šis procesas vyko ir vyksta absoliučiai visuose sektoriuose – susisiekimo, maisto pramonės, pramogų, bankų ir kituose. Mes pasaulinės infliacijos padarinių taip pat neišvengėme ir tikrai nesame pirmieji telekomunikacijų rinkoje.
Apie šį pokytį, kaip ir reikalauja Ryšių reguliavimo tarnyba, klientams asmeniškai pranešėme prieš 30 dienų. Mokama kaina jiems keitėsi nuo vasario 1 dienos, pokyčio dydis – 1,78 Eur. Šį pokytį mūsų klientai matė kovo mėnesį gautose sąskaitose už vasario mėnesio paslaugas‟, – komentuoja „Cgates‟ rinkodaros vadovė Dovilė Filmanavičiūtė.
Ji taip pat pabrėžė, kad interneto paslaugos įkainis keitėsi tai daliai klientų, kurių iki pokyčio mokama suma buvo mažesnė nei oficiali kaina.
„Kitaip sakant, po kainos pokyčio klientai nemoka daugiau už paslaugą nei oficiali paslaugos kaina‟, – sakė atstovė, pridurdama, kad daugiau jokių kainų pokyčių bendrovė neplanuoja, o televizijos paslaugos kaina nesikeis.
Vladas pripažįsta, kad pasikeitimo kaina nėra labai didelė (iki tol jis mokėjo 6,50 euro, o po pakeitimo – 8,28 euro), tačiau jis nesutinka su sąlygų keitimu klientams, turintiems terminuotas sutartis.
„Nėra dideli pinigai. Bet problema kyla tame, kaip galima kelti kainas būtent vartotojams, kurie turi pasirašę sutartį‟, – stebisi vyras.

„Nelabai turiu kito pasirinkimo. Nes jiems paskambinau ir paklausiau dėl nutraukimo. Jie man atsakė, kad sumokėkite visas išlaidas, kiek nuolaidos esate turėję ir galite išeiti. (...) Nuolaida mėnesinė – gal 4–4,50 euro, kažkas tokio‟, – teigė vartotojas, turintis dvejų metų sutartį.
„Cgates‟ komentuoja, kad teisė pakeisti paslaugų kainą yra numatyta bendrovės taisyklių 28.1 punkte, kurios yra sutarties priedas ir su kuriomis klientas „susipažįsta sutarties pasirašymo metu ir tai savo parašu patvirtina, kad susipažino su jomis. Be to, taisyklės yra viešai skelbiamos mūsų interneto puslapyje‟.
D. Filmanavičiūtė primena, kad pasikeitus interneto paslaugų tiekimo sąlygoms, klientai turi teisę šios paslaugos atsisakyti, nepatirdami jokių papildomų išlaidų. Tai buvo galima padaryti iki 2023 metų sausio 31 dienos imtinai, susisiekiant su bendrove klientams patogiu būdu.
Tarnyba: keisti sąlygas galima, bet svarbu įspėti vartotoją

„Visgi, nors teisės aktai leidžia vienašališką sutarties sąlygų keitimą, paslaugų teikėjui, vykdančiam atitinkamus pakeitimus yra keliami ir tam tikri reikalavimai.
Pirmiausia, pareiga apie paslaugų teikimo sąlygų pakeitimus, įskaitant sutartyje nurodytų paslaugų kainų padidinimą, informuoti vartotojus ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį. Antras svarbus dalykas – apie numatomus pakeitimus vartotojams informaciją pateikti raštu arba jam prilyginama forma, įskaitant el. paštą, jei sudaryta rašytinė sutartis‟, – komentuoja RRT Teisės ir vartotojų teisių apsaugos grupės patarėja Ugnė Karbočiūtė.
Be to, pasak jos, informacija turi būti pateikta aiškiai ir suprantamai bei atskiru pranešimu patvarioje laikmenoje. Šiuo atveju itin svarbi vieta – informacijos pateikimas vien sąskaitoje už suteiktas elektroninių ryšių paslaugas nėra laikomas informavimu atskiru pranešimu.
Galiausiai paslaugų teikėjas turi informuoti vartotoją apie jo teisę nutraukti sutartį anksčiau laiko be jokių papildomų išlaidų, jeigu sudaryta terminuota sutartis ar numatytas minimalus naudojimosi paslaugomis laikotarpis.
Vladas vis dėlto kelia klausimą dėl sutarties įpareigojančio statuso ir dėl ribos, kiek galima kelti kainas.

U. Karbočiūtės teigimu, elektroninių ryšių veiklą reguliuojantys teisės aktai nereglamentuoja, kokie turėtų būti elektroninių ryšių paslaugų teikėjų pasiūlymai, įskaitant paslaugų kainas esamiems ir būsimiems paslaugų gavėjams.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) sako, kad jeigu vartotojas mano, jog paslaugos teikėjas nesilaiko sutartyje nustatytų sąlygų ar netinkamai suteikia informaciją, jis pirmiausia turi kreiptis į paslaugos teikėją ir išdėstyti savo reikalavimą. Jeigu tarp vartotojo ir paslaugos teikėjo kyla ginčas, vartotojas turi teisę kreiptis į ginčus ne teismo tvarka nagrinėjančią instituciją. Šiuo atveju, į RRT.
VVTAT pagal savo kompetenciją atlieka vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų kontrolę.
„Paprastai, vertinant sutarties sąlygą, kuria pardavėjui ar paslaugos teikėjui yra numatyta galimybė vienašališkai keisti sutartį (pvz.: kelti kainą), tikrinama, ar sutartyje yra numatyti atvejai, kuriems esant pardavėjas ar paslaugų teikėjas įgis teisę vienašališkai keisti sutartį, ar šie pagrindai yra aiškūs bei objektyvūs, ar vartotojui suteikiama teisė nutraukti sutartį, jei su pakeitimais jis nesutinka‟, – teigia tarnybos atstovė Dalia Malinauskienė.
Kaip jau užsiminta, Vladas susidūrė ir su mobiliojo ryšio operatoriaus ketinimais keisti kainą, tačiau iki šiol vis pavykdavo susitarti. Tiesa, laiškus jis pastebėdavo laiku.

Patarimai vartotojams: būti operatyviems
RRT rekomenduoja vartotojams visais atvejais susipažinti su savo sutartinių dokumentų turiniu ir tokiu būdu žinoti, kokią tvarką yra numatęs konkretus paslaugų teikėjas sutarties sąlygų keitimo procesui, pavyzdžiui, kokius informavimo būdus taiko, – tam, kad vartotojas galėtų būti pasiruošęs atidžiau stebėti atitinkamus informavimo kanalus.
Kadangi paslaugos gali būti teikiamos tik esant kliento sutikimui, vartotojams svarbu žinoti apie jų teisę nutraukti sutartį, jei paslaugų teikėjo numatyti sutarties sąlygų pakeitimai nėra priimtini.
„Visiems norime priminti, kad teise nutraukti terminuotą sutartį ar sutartį, kurioje numatytas minimalus naudojimosi paslauga laikotarpis, be jokių papildomų išlaidų (netesybų ar pan.) vartotojas gali pasinaudoti per 1 mėnesį nuo pranešimo apie sutarties pakeitimus gavimo dienos.
Todėl vartotojui gavus pranešimą apie sutarties sąlygų pokyčius svarbu būti operatyviam įvertinant planuojamus pokyčius ir priimant sprendimą toliau tęsti sutartinius santykius su esamu paslaugų teikėju ar juos nutraukti‟, – aiškina U. Karbočiūtė.
Pasak jos, RRT visada skatina tiek vartotojus, tiek paslaugų teikėjus tarpusavyje bendradarbiauti ir ieškoti geriausio abi puses tenkinančio sprendimo: dėl to visuomet galima išnaudoti galimybes derėtis dėl geresnių sutarties sąlygų, planuojamų pokyčių netaikymo ir pan.