Baiminasi, kad eilės dar labiau prailgės

Jau ir dabar Vilniaus oro uostas ragina keleivius atvykti bent dvi valandas iki skrydžio ir turėti pasiruoštus visus reikalingus dokumentus, tačiau nuo spalio eilės gali išaugti dar labiau, esą gali pritrūkti darbuotojų.

„Nuo spalio 1 d. keičiasi laikinų leidimų išdavimo tvarka. Jeigu anksčiau, neturėdami darbuotojų, galėdavome suteikti laikinus leidimus, kad jie, kol praeina visas saugumo patikras, gali lydimi nuolatinius leidimus turinčių darbuotojų dirbti oro uosto teritorijoje, nuo spalio 1 d. tokios galimybės sumažėja viso labo iki 21 dienos per metus“, – pasakojo civilinės aviacijos asociacijos vadovė Orijana Mašalė.

Orijana Mašalė

Tokia situacija atsilieps ir keleiviams.

„Ilgesnės eilės prie registracijos, ilgesnis aptarnavimas prie įsodinimo vartų ir, aišku, aviacijos saugumo patikroje irgi gali susidaryti tam tikros spūstys“, – teigė oro uosto saugos ir saugumo departamento vadovas Vidas Kšanas.

„Galbūt netgi prasidės lėktuvų vėlimai, kadangi lėktuvų, orlaivių remonto paslaugas teikiančios įmonės lygiai taip pat susiduria su tomis problemomis. Gali būti atšaukiami skrydžiai ir panašūs dalykai. Nuo leidimų problemos – daug nepatogumų gali persikelti būtent patiems keleiviams“, – dalijosi O. Mašalė.

Eilės Vilniaus oro uoste

Darbuotojų trūkumas

Pasak civilinės aviacijos asociacijos vadovės, tai palies apie 400 darbuotojų, tad skaičiai – nejuokingi. Darbuotojų didžiausiame Vilniaus oro uoste ir taip trūksta.

„Ieškome jų, skelbiame atrankas. Berods apie 40-50 šiuo metu darbuotojų apskritai yra paieškoje. Tai yra aerodromų priežiūros darbuotojai, tame tarpe vairuotojai, operatoriai įvairūs, aviacijos saugumo specialistai“, – teigė V. Kšanas.

Vidas Kšanas

Blogiausia esą yra tai, kad gauti ilgalaikį leidimą dirbti oro uoste užtrunka per ilgai.

„Jeigu kitose Europos Sąjungos šalyse leidimų reikia laukti nuo kelių iki keliolikos dienų, tai pas mus yra nuo 30, 60, kai kuriais atvejais ir daugiau dienų. Turime tokių kurioziškų istorijų, kai žmogus daugybę metų dirba įmonėje, bet jau du mėnesius negali gauti leidimo pratęsimo“, – teigė O. Mašalė.

Anot oro uostą aptarnaujančių įmonių atstovės, problema buvo žinoma jau porą metų.

„Šią tvarką inicijavo TKA, nors jie ir žinojo problemą, kurią mes turime Lietuvoje, būtent su tuo ilgu leidimų išdavimo procesu. Yra tam tikri iš jų pusės pasiūlymai, bet kartu manome, kad buvo galima ir anksčiau padaryti tam tikrus žingsnius, kad situacija būtų geresnė“, – teigė civilinės aviacijos asociacijos vadovė.

Vilniaus oro uostas

Transporto kompetencijų agentūra (TKA) tikina, kad visas griežtas tvarkas nustato Europos Komisija.

„Šią vasarą Europos Komisija valstybes nares, taip pat ir Lietuvą, papildomai informavo apie ypatingai griežtą požiūrį į laikinų leidimų išdavimo procesą ir tų leidimų galiojimo trukmę“, – teigė transporto kompetencijos agentūros civilinės aviacijos departamento direktorius Vidmantas Plėta.

Tvarka kitokia nei kitose šalyse

Kitose šalyse dažnai nusikaltimo dirbant nepadariusiems darbuotojams leidimai dirbti toliau suteikiami automatiškai, tad kyla klausimas – kodėl to nėra Lietuvoje? Anot V. Plėtos, atsakyti į tokį klausimą gali tik atitinkamos institucijos.

„Šiai dienai Lietuvoje tą patikrinimą atlieka valstybės saugos departamentas ir antrasis operatyvinių tarnybų departamentas. Tai yra dvi institucijos, iš kurių turi būti pateikta išvada, dėl asmens nepriekaištingos reputacijos patvirtinimo“, – teigė jis.

Valstybės saugumo departamentas atsako, kad laikosi įstatymų, esą, tikrindamas asmenis, dėl nepriekaištingos reputacijos, atsakymą privalo pateikti per 20 darbo dienų, išimtiniais atvejais – per 30.

Visą reportažą rasite LNK portale: