Praėjo jau daugiau nei dešimtmetis, kaip didžiuosiuose Jungtinės Karalystės mažmeninės maisto prekybos centruose, be įprastų prekių, iš parduotuvės galite išeiti nešini pasirašę kone visas įmanomas draudimo polisų rūšis: nuo gyvybės iki draudimo nuo nelaimingo atsitikimo lipant laiptais namuose.

Laikui bėgant, paslaugų įvairovė tik didėja. Planuojama, kad vietiniuose „Tesco“, „Sainsbury’s“ ar „Marks & Spencer“ prekybos centruose netrukus jau bus galima sėkmingai atsidaryti asmeninę taupomąją sąskaitą ar net gauti ilgalaikę paskolą automobiliui ar būstui įsigyti.

„Tesco“

Nuo pat „Tesco Bank“ įkūrimo 1997 metais kompanija neslėpė didelių ambicijų pervilioti konservatyvumu pasižyminčius britus iš banko į prekybos centrą. Kartu su „Royal Bank of Scotland“ prieš penkiolika metų įkūrusi antrinę finansinių paslaugų įmonę, „Tesco“ tik 2008-aisiais perpirko likusią įmonės dalį iš sunkumus tuomet išgyvenusio banko. Netrukus „Tesco“ planuoja pristatyti naujų paslaugų savo klientams: greta šiuo metu turimų vartojamųjų paskolų, draudimo ir taupomųjų sąskaitų ketinama pasiūlyti ir ilgalaikes paskolas.

Šiandien „Tesco“ savo klientams siūlo įsigyti keletą kreditinių kortelių rūšių, pagal individualius poreikius, skirtų smulkioms vartojamosioms išlaidoms už 16,9 proc. metinių palūkanų. Norintiems pasiskolinti didesnę pinigų sumą (jau su griežtesnėmis grąžinimo sąlygomis ir terminais), nuo 7500 iki 15 000 svarų sterlingų „Tesco Bank“ skolina už 6 proc. metinių palūkanų.

Taupomųjų sąskaitų fronte siūloma trejų metų terminuota sąskaita su 3,7 proc. palūkanomis.

„Marks & Spencer“

„M&S“ prekybos tinklas taip pat metė iššūkį komerciniams bankams, pasiskelbdamas, kad dirbs „dvigubai ilgiau“ už savo konkurentus, tai yra, nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro, įprastomis parduotuvių tinklo darbo valandomis ir sekmadieniais. „M&S“ nesibaimina didesnių klientų aptarnavimo kaštų, steigdama klientų aptarnavimo centrus telefonu pačioje Didžiojoje Britanijoje, o ne kitose pasaulio šalyse.

Iki šiol „Marks & Spencer“ garsėjo patraukliomis kreditinių kortelių išdavimo sąlygomis ir valiutų keitimo vietų gausa, siūlydami vartojamąsias paskolas už 15,9 proc. metinių palūkanų ir net 121 valiutų keitimo tašką.

Kaip ir „Tesco“, „M&S“ siūlo paskolas nuo 7500 iki 15 000 svarų sterlingų penkeriems metams už 6 proc. metinių palūkanų. Už terminuotą trejų metų indėlį per metus žadama 3,75 proc.

„Sainsbury’s“

„Sainsbury‘s Finance“ savo paslaugų spektru stengiasi neatsilikti nuo tiesioginių konkurentų, o kai kur pastaruosius netgi lenkia. Klientams, be pagrindinių finansinių paslaugų, dar siūloma papildomų kortelės „Nectar“ taškų naudojantis mažmenine bankininkyste šiame prekybos centre.

Kreditinių kortelių gausa „Sainsbury‘s“ palieka konkurentus už nugaros. Siūlomų sutarčių sąlygų asortimentas išties turėtų prisitaikyti prie daugelio asmeninių finansinių poreikių. Kaip vieną iš įdomesnių pasiūlymų būtų galima išskirti beprocentę per pirmuosius (vienerius) metus vartojamąją paskolą, jei ja atsiskaitoma už pirkinius „Sainsbury‘s“ prekybos centre.

Kaip ir „M&S“, metinės palūkanos skolinantis 7500–15 000 £ sumą „Sainsburyje“ siekia 5,9 proc., už trejų metų terminuotą indėlį siūloma 3,75 proc.

Visos trys didiesiems komerciniams bankams pirštinę išdrįsusios mesti kompanijos siūlo viena už kitą patrauklesnes finansinių paslaugų sąlygas, ir ateityje jų asortimentas turėtų tik dar išaugti.

Paštas neatsilieka

Be didžiųjų prekybos centrų, papildomas svarbiausias mažmeninės bankininkystės paslaugas jau kurį laiką teikia ir šalies paštas. Jungtinėje Karalystėje veikiantis „The Post Office“ jau ne pirmus metus sėkmingai bendradarbiauja su partneriu „Bank of Ireland“ ir siūlo galimybę gyventojams ne tik patogiau susimokėti didžiąją dalį komunalinių mokesčių, bet ir tiesiog vietiniame pašto skyriuje pasirašyti visus būsto paskolai gauti būtinus dokumentus. Iš karto po „The Post Office“ ir „Bank of Ireland“ susijungimo 2004 metais prasidėjo sparčiausias bankininkystės ir pašto paslaugų, teikiamų toje pačioje vietoje, bumas. Pirmosios piniginės paskolos klientams pradėtos išdavinėti netrukus po susijungimo, dar po metų čia jau galėjai įsigyti ir kreditines korteles. Šiandien jau daugiau nei 600 tūkstančiams gyventojų kreditinės kortelės yra išduotos tiesiog pašte, o esamųjų klientų ratą kiekvieną savaitę papildo apie 3000 naujų.

Pastaraisiais metais Didžiosios Britanijos vyriausybė aktyviai palaiko viešąją iniciatyvą „Žmonių bankas“, kurios pagrindinis tikslas – keisti gerokai pašlijusį visuomenės požiūrį į bankus ir jų vykdomą veiklą. Tam telkiama didžioji dalis pašto kompanijos „The Post Ofice“ pajėgų su 12 000 pašto skyrių visoje Jungtinėje Karalystėje. Juose su vyriausybės pagalba planuojama nuolatos didinti tiek būtiniausių ir pagrindinių finansinių paslaugų pasirinkimą, tiek jų konkurencingumą. To bus siekiama mažinant paslaugų įkainius ir koja kojon žengiant su įprastų bankų taikomais mokesčiais ir paskolų išdavimo sąlygomis. Dar svarbiau, jog tūkstančiams skurdžiau gyvenančių šeimų mažuose miesteliuose ir kaimuose tokia iniciatyva žada geresnes nei kitur sąlygas būstui įsigyti su vos 10 proc. namo vertės siekiančia pirmine įmoka.

Didžiosios Britanijos gyventojai taip pat yra linkę pasitikėti ir vietiniame pašte siūlomomis taupomosiomis bei investicinėmis sąskaitomis. Per kiek daugiau nei aštuonerius metus į jas investuota daugiau nei 9 mlrd. svarų sterlingų.

Taigi prie mažmeninės bankininkystės paslaugų teikėjų prisijungus prekybos centrams ir paštui, ne tik daugėja vietų, kur jau šiandien galima pasirašyti draudimo, taupymo ar paskolos sutartį, bet, konkuruojant bankui, parduotuvei ir paštui, dar galima ir sutaupyti. Tereikia tik lyginti ir rinktis, o laimi čia visuomet klientas.