Piliečių duomenų saugumas

Rusų technologijų grupės taksi paslaugos – labai populiarios Rusijoje ir Baltarusijoje, tačiau vis dar veikia ir kitose šalyse, pavyzdžiui, Norvegijoje, Suomijoje, iš dalies ir Lietuvoje.

„Naudojimasis rusiškomis technologijomis, informacinėmis technologijomis – visada didina riziką, nes FSB turi galimybę ir įstatyminę teisę prieiti prie duomenų“, – teigė kibernetinio saugumo valdymo departamento direktorius Jonas Skardinskas.

Jonas Skardinskas

Rusijos opozicinė žiniasklaida praneša, kad FSB prieigą prie „Yandex“ duomenų apie klientus bet kurioje šalyje oficialiai turės nuo rugsėjo.

„Nenorėčiau leistis į spėliones, kaip FSB panaudos Lietuvos piliečių duomenis, bet, mano manymu, pats faktas, kad FSB turi Lietuvos piliečių duomenis – jau pakankamai iškalbingas“, – teigė J. Skardinskas.

Norvegija ir Suomija jau paskelbė, kad griežtai draudžia bet kokį klientų duomenų perdavimą Rusijos saugumo tarnyboms. Lietuva dėl „Yandex“ grėsmės susizgribo jau anksčiau.

Susisiekimo ministerija ir Ekonomikos ir inovacijų ministerija 2022 m. vasarį kreipėsi į „Google Play“ ir „Apple Store“ su prašymu Lietuvoje iš šių abiejų elektroninių parduotuvių išimti „Yandex“ aplikaciją. Institucijų prašymai buvo išgirsti: Lietuvoje programėlės parsisiųsti oficialiai nebegalima“, – komentarą pateikė Susisiekimo ministerija.

Yandex Taxi ad in in Vilnius

Atsiranda ir tokių, kurie iš savo mobiliojo seniai atsisiųstos programėlės iki šiol nėra pašalinę. Kibernetinio saugumo specialistai ragina nedelsiant tai padaryti, esą pavojų yra daug ir įvairių.

„Nepamirškime, kad naudojant programėlę netgi sekama žmogaus lokacija, tai yra, kur jis konkrečiu metu yra. Tokio lygio asmens duomenys realiu laiku, žvalgybų rankose, priešiškų valstybių žvalgybų rankose – tikrai nėra gerai“, – teigė J. Skardinskas.

„Yandex“ automobiliai Vilniuje

Vilniuje tebevažinėja ir „Yandex“ užrašu pažymėti automobiliai. Tiesa, tik vienas kitas.

„Veikti jie veikia, tik didysis klausimas – kiek legaliai jie veikia? Tų vairuotojų yra labai mažai. Kiek žinome, atsiskaitymas dabar yra likęs tik grynaisiais pinigais“, – pasakojo kurjerių ir vairuotojų asociacijos vadovas Dalius Rudokas.

Anot Susisiekimo ministerijos, Lietuvoje įmonė neveikia, o teikia paslaugas per partnerius, su kuriais sudaro sutartis. Maždaug prieš metus, partneriai Lietuvoje, paraginti FNTT, šią bendrovę paliko, tačiau išsikviesti pavežėją vis dar galima, užsiregistravus internetiniame puslapyje.

„Man pačiam, pavyzdžiui, neleido išsikviesti. Pažįstamas bandė – leidžia“, – teigė D. Rudokas.

Anot vairuotojų asociacijos, kyla klausimas – ko „Yandex“ automobiliai apskritai dar šmirinėja Vilniuje, esą išsikviesti tokį pavežėją gana sunku, nebent tai daro, pavyzdžiui, iš Baltarusijos atvykę piliečiai, tačiau ir iš to vargiai būtų galima užsidirbti. Anot pašnekovo, arba „Yandex“ tikisi kada nors sugrįžti, arba – turi kitų tikslų.

„Iš vairuotojų pusės, keista dėl moralinių priežasčių turbūt važinėti su „Yandex“, bet, net jei ir tų moralinių prieštaravimų kažkokių nemato vairuotojas, tai kiek ten ir verta važiuoti, jeigu net keleivių nėra?“, – svarstė D. Rudokas.

Dar 2018 metais nesinaudoti „Yandex“ pavežėjimo paslaugomis oficialiems asmenims – teisėsaugos pareigūnams, kariams ir žurnalistams – rekomendavo valstybės saugumo departamentas.

„Siekiant sustabdyti kokios nors įmonės veiklą – šiuo atveju tam tikros įmonės veiklą šalyje per kitus juridinius asmenis – reikalingi nacionaliniu mastu daromi sprendimai. Pagal Lietuvos įstatymus, tokių ir analogiškų internetinių puslapių veikimą riboti gali Ryšių reguliavimo tarnyba, tačiau tam taip pat reikalingas Teismo sprendimas“, – komentavo Susisiekimo ministerija.

Yandex.Taxi automobilis

Kaip buvo teigiama LNK žiniose, visiškai uždrausti „Yandex“ Lietuvoje trukdo ir tarptautiniai įstatymai, esą įmonę registruota Nyderlanduose, o tai reiškia, kad ji gali veikti bet kurioje Europos Sąjungos valstybėje.

Visą reportažą galite rasti LNK portale: