Spalio pradžioje jie turėtų į Turkiją keliauti su „Star Holidays“, tačiau turi mažai vilties, kad tai pavyks.

Planai dūžta nuo pat pavasario

Keturių asmenų šeima savo kailiu patyrė, kad planuoti atostogas iš anksto Lietuvoje tampa labai rizikinga. Balandžio mėnesį žmonės, susigundę itin didele nuolaida, kurią tuo metu siūlė kelionių agentūra „Novus Orbis“, susiruošė į Egiptą. Tik vėliau paaiškėjo, kad bendrovė keliones pardavinėjo jau žinodama, kad nesugebės klientams suteikti paslaugos. Ant šio kabliuko užkibo mažiausiai 500 žmonių, kurie bendrovei sumokėjo nuo 1 iki 4 tūkst. litų. Valstybinis turizmo departamentas gavo 300 skundų iš pavienių asmenų arba šeimų.

Pagal įstatymą, tokiu atveju visi klientų sumokėti pinigai turi būti grąžinti iš laidavimo draudimo, kuris privalomas šioms bendrovėms, sumos. Tačiau pigios kelionės buvo tokios populiarios, kad 200 tūkst. litų sumos, kuriai bendrovė buvo apsidraudusi, neužteko, todėl visiems žmonėms buvo grąžinta tik nepilni 30 proc. patirtų nuostolių bei „komisiniai“, kuriuos gauna kelionę pardavusi agentūra. DELFI kalbinta šeima teigia iš maždaug 3 tūkst. litų atgavo vos 1 tūkst.

„Visgi tuo metu nusprendėme nepraleisti atostogų ir tai pačiai datai nusipirkome kelionę į Egiptą iš kito kelionių organizatoriaus. Kaip tyčia, tą dieną buvo uždarytas Vilniaus oro uostas – skrydžiai buvo atšaukti dėl ugnikalnio išsiveržimo Islandijoje. Tris dienas laukėme, tačiau ugnikalnis nerimo, oro erdvė nebuvo atidaryta ir galiausiai kelionė buvo visiškai atšaukta. Mat kai viskas susijaukė, kelionių organizatoriams buvo sudėtinga suderinti skrydžių tvarkaraščius. Tąkart bent jau atgavome visus pinigus“, - pasakojo Asta.

Netrukus šeima turėtų skristi į Turkiją. Bėda ta, kad kelionės organizatorius – „Star Holidays“ – iki spalio 1 d. poilsines keliones atšaukęs, o kaip bus toliau – neaišku. „Išgirdusi, kad iš Dublino dėl skolų nepakilo „Star1“ lėktuvas paskambinau į bendrovę pasiteirauti dėl mūsų kelionės. Mane patikino, kad tai skirtingos bendrovės, todėl galiu būti visiškai rami. Tačiau ar išskrisime, didelių vilčių neturiu“, - atviravo pašnekovė.

Nenorėdami prarasti teisės į kompensaciją už neįvykusią kelionę, žmonės šiuo metu netgi negali jos atsisakyti ir perbėgti pas vis dar vykdantį veiklą kelionių organizatorių. Žmonės turi sulaukti oficialaus pareiškimo, kad kelionė atšaukiama.

„Nesėkmingi mums šie metai. O gal tai lemtis, gal taip reikėjo, kad neišvyktume? Gal kitais metais gausime kokią nors kompensaciją, pavyzdžiui, laimėsime loterijoje“, - juokavo moteris. O kas jai belieka?

Kelionių organizatoriai dirbtinai pakėlė viešbučių kainas?

Kelionių agentūroje „Laisvas laikas“ keliones pardavinėjantis Rimas teigia turizmo srityje besisukantis jau 26 metus, tačiau tokių metų dar neprisimenantis. Anot jo, akivaizdžiai trūksta tvirtos rankos kelionių organizatoriams – dabartinė jų kontrolė, kurią atlieka Valstybinis turizmo departamentas, yra per maža.

„Mes net neįtarėme, kad bendrovė „Star Holidays“ turi tokių rimtų problemų. Jie mus labai skubino kuo greičiau pervesti žmonių sumokėtus pinigus už keliones, o greičiausiai jau žinojo, kad tų skrydžių nebebus. Dabar nebežinome, kada tuos pinigus atgausime, o klientai pirmiausiai kreipsis gi pas mus. Mums teks visą šią košę srėbti“, - teigė pašnekovas.

Turizmo agentūros už parduotą kelionę gauna „komisinius“, kurie sudaro 10 proc. nuo kelionės sumos. Šie pinigai naudojami patalpų nuomai, darbuotojų atlyginimams ir kitoms reikmėms. Neįvykus kelionei, šiuos pinigus agentūra privalo klientui grąžinti. O jeigu jie jau seniai panaudoti? Anot turizmo agento, populiaraus kelionių organizatoriaus griūtis net gali sužlugdyti niekuo nekaltą kelionių agentūrą, jei ji nedidelė.

„Jei neįvyks spalio 9 ir 16 d. „Star Holidays“ numatyti skrydžiai, nukentės pakankamai daug žmonių. Pavyzdžiui, minėtomis dienomis lėktuvai jau pilni.

Beje, sutrikus „Star holidays“ veiklai, gerokai šoktelėjo viešbučių kainos. Galima įtarti, kad kiti kelionių organizatoriai naudojasi padėtimi – žmonės, tikėdamiesi atgauti pinigus už neįvykusią kelionę, nori neprarasti atostogų ir perka naujas keliones. Padidėjus poreikiui, pakilo ir kainos. Buvo atvejis, kai žmogus užsisakė kelionę 9 val. ryto. Kol sutvarkėme visus formalumus, praėjo dvi valandos. Per tą laiką viešbutis jam pabrango 600 litų“, - teigė pašnekovas.

Turizmo departamentui bendrovės griūtis buvo netikėta

DELFI primena, kad bendrovės „Star Holidays“ ir visus reguliariuosius reisus iki spalio 2 d. atšaukusi oro bendrovė „Star1 Airlines“ priklauso tai pačiai įmonių grupei, kurios lėktuvas už skolas lizingo bendrovei prieš savaitę buvo sulaikytas Dublino oro uoste. Netrukus paaiškėjo, kad skrydžius vykdanti bendrovė yra visiškai prasiskolinusi. Kelionių organizatorius „Star Holidays“ po incidento iškart užtikrino, kad šie nemalonumai neturės įtakos poilsinėms kelionėms, tačiau netrukus paaiškėjo liūdna tiesa. Pasirodė, kad poilsiautojai buvo skraidinami tuo pačiu vieninteliu lėktuvu, kuris buvo sulaikytas. Dar daugiau – bendrovė nesumokėjo už poilsiautojų viešbučius, todėl jie buvo išprašyti.

Bendrovė „Star1 Airlines“ visus reguliarius skrydžius atšaukė iki spalio 2 d. Licencijavimo komisija pirmadienį nesiryžo stabdyti vežėjo licencijos ir davė laiko pateikti daugiau informacijos. Nors ir vėluodama vakar Susisiekimo ministerijai „Star1 Airlines“ pateikė prašomus dokumentus. Komisija darsyk „Star1 Airlines“ svarstys penktadienio posėdyje.

„Star Holidays“ atšaukė skrydžius poilsiniais maršrutais rugsėjo 25 – spalio 1 dienomis.

Valstybiniam turizmo departamentui bendrovės krizė buvo netikėtumas. Po lėktuvo sulaikymo Dubline departamentas išplatino pranešimą, kuris turėjo nuraminti poilsiautojus. Jame buvo teigiama, kad reguliarių skrydžių bendrovė ir poilsines keliones siūlanti bendrovė yra susijusios tik tuo, kad priklauso vienai įmonių grupei. Departamentas patikino, kad „Star Holidays“ turi galiojančią licenziją užsiimti kelionių organizavimu ir nėra jokios oficialios informacijos apie kokius nors pasikeitimus šios bendrovės veikloje, susijusius su sutartinių įsipareigojimų turistams vykdymu. Vėliau departamentas sustabdė kelionių bendrovės „Star Holidays“ licenziją.

Anot Valstybinio turizmo departamento direktoriaus pavaduotojo Juozo Ragucko, po „Novus Orbis“ skandalo departamentą tikrino Seimo kontrolieriai, kurie nusprendė, kad įstaiga savo funkcijas atliko teisingai, tačiau vartotojų saugumo neužtikrina teisės aktai.

Šiuo metu Seime svarstomas turizmo įstatymo pakeitimo projektas. Svarstymų metu siūloma ne tik didinti laidavimo sumas (šiuo metu minimali draudimo suma, kurios prireikia aprašytais atvejais, siekia vos 100 tūkst. litų, bet ir įteisinti tvarką, kurios dėka būtų galima matyti ne tik bendrovės praėjusių metų biudžetą, kaip yra dabar, bet ir kontroliuoti dabartinį.

„Įstatymais turi būti numatyta, kad verslininkas pats prisiimtų atsakomybę už finansinius sunkumus. Pavyzdžiui, Estijoje be minimalios laidavimo sumos verslininkas dar privalo išlaikyti 7 proc. nuo apyvartos depozitą. Jei viršijamos biudžeto galimybės, įmonės vadovui nustatyta administracinė, o tam tikrais atvejais ir baudžiamoji atsakomybė. Dabar turime sistemą, kuri tikrina tik praeitų metų apyvartas ir nėra jokios įmonės vadovo atsakomybės. Mes ir dabar galime pareikalauti įmonės finansinės ataskaitos, bet neturime jokių poveikio priemonių“, - teigė pašnekovas.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją