Delsiant pradėti skolos išieškojimo procesą, skolos kaupiasi ir auga, o galiausiai nusprendus kreiptis dėl skolos išieškojimo, dalis skolų jau būna stipriai pradelstos bei išaugę kelis ar net keliasdešimt kartų. Nereti ir atvejai, kai skolininkas spėja tapti nemokiu. Kai kurie kreditoriai nenuleidžia rankų ir bando savarankiškai išsiieškoti skolas, tačiau tai dažniausiai reiškia ilgesnį skolos išieškojimo terminą arba net nesėkmę – patirties, žinių ir įgūdžių trūkumas galiausiai vis tiek atveda pas profesionalus.

Tad kada kreditorius turi susirūpinti?

Skolų išieškojimo bendrovės „Legal Balance“ atstovė Ilona Šarakauskienė sako, kad atkreipti dėmesį reikėtų jau tada, kai partneris pradelsia apmokėti pačią pirmąją sąskaitą ar įmoką, o rimtai sunerimti – jei imama vengti kontakto su kreditoriumi, slapstomasi, neatsakoma į telefono skambučius ar laiškus, nereaguojama į priminimus.

“Arba atvirkščiai – vis žadama atsiskaityti, tačiau mokėjimas jūsų taip ir nepasiekia”, – sako ji.

Prevencija padeda išvengti vėlesnių problemų

Norėdami išvengti skolų kaupimosi, kreditoriai visų pirma turėtų nedelsti ir pradėti skolos išieškojimo veiksmus arba kreiptis į profesionalus – skolų išieškojimo įmonę, sako I. Šarakauskienė. Bendra tendencija tokia, kad juo ilgiau kreditorius delsia priimti šį sprendimą, tuo sudėtingiau vėliau būna skolą išieškoti. Specialistė sako, kad geriausiai išieškomos tos skolos, kurios vėluoja iki 90-ies dienų, o skolų, kurios vėluoja tik iki 30-ies dienų, išieškojimas siekia net 80 proc.

Ilona Šarakauskienė
Kitas svarbus dalykas – ryžtis nekaupti skolų. „Santykiai su klientais, be abejo, yra svarbūs, tačiau reikia atsiminti, kad jei skolos kaupiasi, jos kaupiasi ne tik jums – labai tikėtina, kad jūsų skolininkas turi daugiau kreditorių. Todėl kuo anksčiau kreipsitės dėl skolos išieškojimo, tuo didesnė tikimybė, kad ją pavyks išieškoti. Skolininkui lengviau grąžinti mažesnę skolą“, – teigia I. Šarakauskienė.

Su skolomis dirbanti profesionalė įspėja būti atsargiais su „pažadukais“. Jie lengvai pažadės atsiskaityti dar šįvakar, rytoj ar poryt, tačiau Jūs vis tikrinsit mokėjimus ir vis nerasite pavedimo. Tikėtina, kad toks klientas turi kur kas daugiau kreditorių, tad galiausiai vis tiek teks imtis veiksmų. Todėl geriau skolų išieškojimo veiksmus pradėti anksčiau, kai skola tik truputį pradelsta, o skolininko finansinė padėtis – dar ne pati blogiausia.

Labai patartina dar iki darbo su klientu pradžios pasidomėti, kokia tai įmonė ar žmogus, sužinoti daugiau apie jų veikimo būdus ir įpročius, teisminius procesus, darbuotojų, akcininkų ar vadovų pokyčius, turtą, jo suvaržymus. Naudingi gali būti ir atsiliepimai internete. Prevencija padeda nustatyti įsipareigojimų nesilaikančius subjektus ir užkirsti kelią skolų atsiradimui dar iki sudarant sutartį, suteikiant paslaugas ar tiekiant prekes. Čia pagelbėja ir skolų išieškojimo įmonės – jos padeda ne tik susigrąžinti skolas, bet ir atlikti prevencinę būsimo partnerio analizę.

Skolininkui naudingiausias jo paties aktyvumas

Kiekvienai įmonei vykdant ūkinę-komercinę veiklą būtina gerai planuoti ir vertinti, ar gebės vykdyti prisiimtus įsipareigojimus. Jei, pvz., turimi riboti ištekliai, būtina teisingai prioretizuoti paslaugas ir nepirkti tų, kurios nebūtinos ar už kurias gali būti sunku atsiskaityti.

Jei vis tik atsirado skola, skolininkui reikėtų konstruktyviai bendrauti su kreditoriumi ar net pačiam pirmam į jį kreiptis. Deja, neretai skolininkas pradingsta, išjungia telefoną, neatsako į laiškus ir pan. „Tačiau kiekvienas skolų turintis asmuo privalo suprasti, kad tik eidamas į kontaktą ir tardamasis gali išspręsti savo problemas, be to, skolos juos pasivys net ir užsienyje, tad vengimas bendrauti – tikrai ne išeitis“, – teigia I. Šarakauskienė.

Skolos atveju proaktyvi komunikacija yra vienas esminių dalykų, nes tai parodo skolininko geranoriškumą ir motyvaciją kartu su kreditoriumi mažiausia įmanoma žala išspręsti bendrą problemą. Geriausia, jei skolininkas ne laukia kreditoriaus raginimo, o pats kreipiasi į jį ir siūlo, pvz., skolą grąžinti dalimis, atidėti terminą ar pan.

Kreditoriui svarbus aiškumas, susitarimas, kada ir kokiomis dalimis jis atgaus skolą, o ne noras kaip nors „nubausti“ skolininką, todėl jis taip pat dažniausiai yra suinteresuotas susitarti.

Profesionalai palengvina procesą

Įtampą tarp skolininkų ir kreditorių kelia jau pats skolos faktas, tačiau ją gali sumažinti šalių bendravimas, susitarimai ar trečiosios šalies įtraukimas. Patys kreditoriai paprastai neturi nei laiko, nei reikalingų žinių, nei patirties išieškoti skolas ar savo kailiu išbandyti įvairias konkretų skolininką paveiksiančias taktikas. Skolos išieškotojas paprastai įsitraukia kaip tarpininkas, kuris ne tik pasiūlo tam tikrą skolos grąžinimo sistemą, bet ir padeda šalims susikalbėti bei subalansuoti interesus.

Profesionalai geba analizuoti įmonių dokumentus, finansinius srautus, įvertinti realias konkretaus skolininko galimybes, pataria, kaip jam išlaviruoti ir kartu išsaugoti savo verslą ir ryšius su partneriu.

Galų gale, su kai kuriais skolininkais profesionalai jau būna susidūrę, todėl žino, kokie veiksmai padės efektyviausiai sugrąžinti skolas. Šiandien jau egzistuoja ir automatizuotos sistemos, kuriose įdiegti algoritmai personalizuoja skolos išieškojimo procesą ir pasiūlo geriausiai abiejų šalių interesus atitinkančius sprendimus. Be to, skolų išieškotojai dažniausiai dirba ne už fiksuotą atlyginimą, o už „sėkmės procentą”, todėl patys yra suinteresuoti sklandžiu ir sėkmingu procesu.

Specialistė sako, kad skola dar nereiškia teisminio proceso ar klientų praradimo, todėl svarbiausia yra pasitelkti profesionalius resursus ir bendradarbiauti tarpusavyje. Geriausias yra ikiteisminis skolos išieškojimas ir taikus susitarimas, kadangi jis taupo ne tik lėšas, bet ir santykius.

Lietuvoje jau atsirado ir galimybė išieškoti skolas visame pasaulyje – net egzotiškame užsienyje, todėl skolininkams dar labiau „neapsimoka” slėptis ir vengti problemos. „Mes visada pasisakome už atvirą, sąžiningą ir etišką ryšį tarp šalių; tai – geriausiai visų interesus atitinkanti taktika”, – įsitikinusi I. Šarakauskienė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (13)