Marcas des Buoillons ilsisi paplūdimio kėdėje su knyga rankose, klausosi ramios muzika, o aplink jį zuja vaikai. Panašu į įprastas atostogas?

Ne, tai paprastas šio prancūzo vakaras po darbo „paplūdimyje“ ant Senos krantų. Tokį dirbtinį atostogų „miražą“ prancūzai jau spėjo praminti „atostogomis nekeliaujant“. Daliai prancūzų šią vasarą tai vienintelis būdas pailsėti nuo bėdų ekonomiškai sunkiais laikais.

Europiečių vasaros atostogos šiais metais nebeatrodo taip, kaip anksčiau. Ekonomikos stagnacija ir 4 proc. siekianti infliacija euro zonoje verčia senojo žemyno gyventojus trumpinti atostogų trukmę, atostogauti arčiau namų, o kai kuriais atvejais juose ir likti.

M. des Bouillons, 43-ų metų finansininkas, šiais metais atsisakė švento prancūzų ritualo – atostogų rugpjūtį.

Šį mėnesį visi Prancūzijos didmiesčiai tampa miestais vaiduokliais, o masės žmonių išvyksta ilsėtis prie jūros ar į kaimo sodybas bei poilsiavietes.

Šiais metais paryžietis, ne tik lieka mieste, bet ir žada visą rugpjūtį dirbti. Visos pastangos skirtos tam, kad M. des Bouillons galėtų išvykti atostogauti šiek tiek vėliau, kai sumažės šią vasarą itin pakilusios atostogų kainos.

„Turiu būti apdairus skaičiuodamas savo biudžetą”, – prisipažįsta vyras.

Su panašiais sunkumais susiduria žmonės visame žemyne. Gilėjanti ekonominė krizė privertė europiečius kruopščiau planuoti ir apgalvoti brangias atostogų pramogas ir keliones.

Atostogautojai buvo priblokšti dėl nenumaldomai kylančių maisto, kelionių, skrydžių lėktuvu kainų. Trumpai tariant, dėl visko, ko gali prireikti sėkmingoms atostogoms.

Štai Italijoje pabrango net tradicinis atostogų saldumynas – ledai. Prekiautojas iš Romos Giuseppe`as De Angelis sako, kad nemažai klientų pradėjo prašyti ne tik mažesnių ir pigesnių porcijų, bet ir nuolaidų šeimoms.

Tokius pokyčius jis pastebėjo po to, kai dėl kylančių pieno ir vaisių kainų buvo priverstas vaflinio puodelio ledų kainą padidinti iki 1,5 eurų.

Ispanijoje, kitoje šalyje, kur rugpjūtį dažniausiai ištuštėja didmiesčių gatvės, kelionių agentūros poilsiautojus pradeda vilioti drastiškais būdais. Viena Ispanijos agentūrų kartu su kelionių paketu siūlo klientams ir plokščiaekranius televizorius.

Kuklesnius atostogų poreikius bando demonstruoti ir Europos valstybių lyderiai. Taip siekiama nešokiruoti išlaidavimu ekonominio nuosmukio metu.

Britų ministras pirmininkas Gordonas Brownas vietoj prašmatnių atostogų pasirinko tylią kelionę į kaimą, kur žada pailsėti.

Prancūzijos prezidentas Nicolas Sarkozy žiniasklaidos neretai pravardžiuojamas „blizgučių prezidentu“, nes mėgsta užsisakyti privačius lėktuvus ir jachtas. Šiais metais Prancūzijos vadovas pasirinko įprastą skrydį lėktuvu į vilą prie Viduržemio jūros.

Viešbučių rezervacijų Prancūzijoje kol kas netrūksta, bet kavinės, barai bei restoranai šiais metais lankomi 20-30 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu metu.

Laikraščio „L`Humanite” atliktos apklausos rodo, kad 42 proc. prancūzų šią vasarą nusprendė atostogauti namuose arba dirbti. Tai 3 proc. daugiau nei pernai ir net dešimčia daugiau nei užpernai.

Britai taip pat pamažu keičia savo įpročius. „Times“ apklausa Londone parodė, kad 58 proc. britų keitė savo atostogų įpročius dėl ekonomikos nuosmukio. 19 proc. apklaustųjų sakė, kad dėl pinigines tuštinančios infliacijos vasaros poilsio atsisakė iš viso, o 34 proc. britų nevyko į svečias šalis, o rado pigesnių kelionių ir poilsio galimybių Didžiojoje Britanijoje.

„Pastebėjome, kad vis daugiau klientų nori tiesiog sėsti į automobilius su šeima ir pabėgti nuo įkyrėjusių ir išaugusių kainų ten, kur pigiau“, – sakė Richardas Carrickas, vienos britų kelionių agentūros vadovas.

Rodos, kad vienintelės Vokietijos gyventojai dėl kylančių kainų nežada keisti savo atostogų planų. Turizmo industrijoje tebevyrauja ramios nuotaikos, bet ekspertai nuolat stebi tarptautinę ekonomiką.

Juolab kad kelionių paketų, lėktuvų bilietų, viešbučių užsakymo kainos kyla nuo pirmųjų vasaros dienų.

Pastebima ir nauja tendencija – dalis europiečių naudojasi kritusiu dolerio kursu ir skrenda į JAV.

Štai Olandijoje liepos pradžioje kelionės po Europą ir į Aziją buvo nelabai populiarios, o kelionių paketų į JAV populiarumas išaugo 49 proc. Tokia pokyčiai aiškinami tuo, kad nors lėktuvo bilietai yra brangesni, žmonės gali džiaugtis mažesnėmis vartojimo prekių kainomis vos atvykę į JAV.

Tuo metu, kai ekonominis nuosmukis keičia europiečių įpročius ir tuština pinigines, atvykėliams atostogų iš JAV – dar sunkiau.

Štai Kayla Bowman, 23-ejų metų mergina iš Vankuverio (Kanada), keliaudama po pasaulį ir apsistojusi Vokietijoje skundžiasi, kad kelionė finansiškai buvo labai sunki.

„Visų prekių kainos beveik padvigubėjo”, – skundėsi mergina, kuri pinigus pragyvenimui taupė mokydama plaukti banglente, maisto prekes pirkdama tik bakalėjos parduotuvėse ir dirbdama baruose bei restoranuose. Finansiškai keletą kartų jai padėjo ir tėtis.