aA
Sostinei vėl pradėjus aktyviai diskutuoti apie tai, kaip turėtų būti formuojama transporto sistema, užsienio ekspertai pastebi, kad vieni tinkamiausių pavyzdžių Vilniui – Krokuva ir Liubliana. Šie miestai pertvarkydami judrumą pasiekė, kad gyvenimo kokybė juose žymiai pakiltų.
© DELFI / Domantas Pipas

Reguliariai Vilniuje nuo 2003 besilankančio ir miesto problematiką išmanančio Edinburgo „Napier“ universiteto profesoriaus Tomo Rye teigimu, tai, kaip transporto problemas sprendė Lenkijos bei Slovėnijos miestai, Vilniui gali būti labai parankus pavyzdys, rašoma pranešime spaudai.

„Sprendimai, kurie buvo priimti reformuojant šių miestų transporto sistemą buvo kompleksiniai, patrauklūs žmonėms, turėjo aiškią viziją ir, manau, būtent todėl jiems pavyko pasiekti realių pokyčių. Taip, Krokuva yra šiek tiek didesnė už Vilnių, o Liubliana – mažesnė, tačiau iš esmės problemos buvo tos pačios, tad ir sprendimai gali būti panašūs“, – įsitikinęs profesorius.

Tom Rye
Tom Rye
© Asmeninio albumo nuotr.

Pasak jo, tiek Krokuvoje, tiek Liublianoje pirmiausia buvo labai rimtai pažiūrėta į miestų centruose esančių pėsčiųjų zonų plėtrą. Taip žmonėms suteikta daugiau erdvės ir suteikta galimybė patogiai pasiekti kone bet kurią miesto vietą.

„Pirmiausia, šie miestai sumažino transporto eismą centre, ypatingai mažesnėse gatvėse. Taip pat ėmėsi kompleksiškai spręsti automobilių statymo klausimą. Tai svarbu ne tik siekiant į tam tikras miesto vietas pritraukti daugiau turistų, bet, ypatingai Krokuvos atveju, toks sprendimas padėjo pritraukti didžiausią kvalifikaciją visoje Lenkijoje turinčius žmones, kurie į Krokuvą vyksta kaip į vieną ekonomiškai stipriausių miestų. Gyvenimo kokybė ir ekonomika – labai glaudžiai susiję dydžiai, ir pertvarkant transporto sistemą tai būtina turėti omenyje“, – sako T. Rye.

Anot eksperto, dar vienas itin pasiteisinęs miestų sprendimas – riboti įvažiavimą į centrą.

„Automobilių įvažiavimas į senamiestį ten ribojamas gerokai labiau negu Vilniuje. Ir to ribojimo tik daugėja. Pavyzdžiui, Krokuvoje itin reikšmingai išplėstas reguliuojamų automobilių pastatymo zonų (controlled parking zones) dydis, tačiau sugriežtinta automobilių statymo gatvėse tvarka. Nuosekliai mažinama pastatytoms ir važiuojančioms mašinoms skirta erdvė, kuri perleidžiama viešajam transportui. Tam, kad viešasis transportas judėtų greičiau nei mašinos, ir taptų patrauklus žmonėms, jam suteikiama vieta net ne itin plačiose gatvėse“, – pokyčius vardija profesorius.

Sistemingas pokyčių įgyvendinimas bei pakankamai ambicingi planai yra tos pamokos, kurių galima pasimokyti.

„Juk šie pokyčiai matomi ne Nyderlanduose, ne Švedijoje, o buvusiose socialistinio bloko šalyse. Taigi kaltinti mentaliteto, istorijos ir panašių dalykų tikrai neverta. Užtai verta imti ir įgyvendinti ilgalaikius pokyčius nesiblaškant ir nekaitaliojant krypties“, – sako Vilniaus aktualijas gerai išmanantis Edinburgo mokslininkas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

JAV iždo sekretorius nedalyvaus Saudo Arabijos investuotojų forume

JAV iždo sekretorius Stevenas Mnuchinas ketvirtadienį pareiškė, kad nedalyvaus kitą savaitę...

Seimas uždraudė sporto renginiuose stiprų alkoholį (15)

Seimas uždraudė visuose sporto renginiuose ne tik prekiauti stipriu alkoholiu, bet ir jį vartoti....

Atliekų tvarkymo įstatymo pataisos toliau bus svarstomos Seime papildyta (2)

Seimas vėl svarstys Atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo projektą, kurį prezidentė Dalia...

Milžiniško masto mokestinis sukčiavimas Europai atsiėjo 55 mlrd. eurų (2)

Dėl daugelį metų vykdyto milžiniško masto mokestinio sukčiavimo iš Europos šalių...

Kritikuoja valdžios ryžtą grąžinti skolą „Žalgiriui“: kada prisimins mokesčių mokėtojus? (191)

Kiek didesnė nei pusės milijono eurų premija įkris į „Žalgirio“ klubo kišenę už 1999...

Top naujienos

Guoga traukiasi iš aktyvios politikos: kitąmet nedalyvausiu jokiuose rinkimuose (87)

Buvęs liberalas Antanas Guoga , ilgą laiką buvęs laikomas realiausiu „valstiečių“ kandidatu...

Nuošalioje Vilniaus vietoje tiekia autentišką armėnišką maistą: stulbina kainomis ir porcijų dydžiu (185)

Jeigu nebūčiau vykusi automobiliu pro šalį, apie Valakampių paplūdimyje kepamus armėniškus...

Rezultatyvumu pradžiuginęs Lekavičius padėjo „Panathinaikos“ sutriuškinti Eurolygos debiutantus (2)

Miunchene antausį gavę Atėnų „Panathinaikos“ (2-1) krepšininkai išliejo susikaupusį...

Orai: artėja šalčiai (9)

Meteorologų teigimu, penktadienis bus gerokai vėsesnis nei praėjusios dienos. Naktį daug kur...

Lietuvių augintojus prispaudė kinai ir ukrainiečiai (122)

Šalies medaus eksportuotojai išgyvena sunkmetį – pirkėjų prireikė žvalgytis net tolimoje...

Panevėžyje nugriaudėjo galingas sprogimas: visiškai sugriauti keli garažai (86)

Bendrasis pagalbos centras informavo, kad Panevėžyje, Ateities g. 28, garažų masyve nugriaudėjo...

Grigas garantuoja, kad „Žalgiris“ šį sezoną eis toli, Čeponis stabdo arklius (61)

Trys pralaimėjimai iš eilės – ne „Žalgirio“ stilius. Šarūno Jasikevičiaus pamokslo...

Kol žmona rūpinosi namais, vyras ėjo pas meilužę: viską pakeitė gimtadienio vakarėlis (107)

Šventai tikėjau, kad galima išsaugoti šeimą . Ir jei ne atleisti už išdavystę, tai bent...

Guoga atviras: kandidatu į Vilniaus merus galėtų būti Vytautas Bakas (26)

Artėjant rinkimams į Vilniaus mero kėdę spėliojama, kas galėtų tapti nauju sostinės vadovu....

VU profesoriaus elgesį tyrusi komisija nustebino studentą: pripažino, kad esu „Karbauskio b...pys“ ir „šiukšlė“ (366)

Nors profesorius Paulius Subačius viešoje erdvėje palankiai vertino itin įžeidžiančius...