aA
Sostinei vėl pradėjus aktyviai diskutuoti apie tai, kaip turėtų būti formuojama transporto sistema, užsienio ekspertai pastebi, kad vieni tinkamiausių pavyzdžių Vilniui – Krokuva ir Liubliana. Šie miestai pertvarkydami judrumą pasiekė, kad gyvenimo kokybė juose žymiai pakiltų.
© DELFI / Domantas Pipas

Reguliariai Vilniuje nuo 2003 besilankančio ir miesto problematiką išmanančio Edinburgo „Napier“ universiteto profesoriaus Tomo Rye teigimu, tai, kaip transporto problemas sprendė Lenkijos bei Slovėnijos miestai, Vilniui gali būti labai parankus pavyzdys, rašoma pranešime spaudai.

„Sprendimai, kurie buvo priimti reformuojant šių miestų transporto sistemą buvo kompleksiniai, patrauklūs žmonėms, turėjo aiškią viziją ir, manau, būtent todėl jiems pavyko pasiekti realių pokyčių. Taip, Krokuva yra šiek tiek didesnė už Vilnių, o Liubliana – mažesnė, tačiau iš esmės problemos buvo tos pačios, tad ir sprendimai gali būti panašūs“, – įsitikinęs profesorius.

Tom Rye
Tom Rye
© Asmeninio albumo nuotr.

Pasak jo, tiek Krokuvoje, tiek Liublianoje pirmiausia buvo labai rimtai pažiūrėta į miestų centruose esančių pėsčiųjų zonų plėtrą. Taip žmonėms suteikta daugiau erdvės ir suteikta galimybė patogiai pasiekti kone bet kurią miesto vietą.

„Pirmiausia, šie miestai sumažino transporto eismą centre, ypatingai mažesnėse gatvėse. Taip pat ėmėsi kompleksiškai spręsti automobilių statymo klausimą. Tai svarbu ne tik siekiant į tam tikras miesto vietas pritraukti daugiau turistų, bet, ypatingai Krokuvos atveju, toks sprendimas padėjo pritraukti didžiausią kvalifikaciją visoje Lenkijoje turinčius žmones, kurie į Krokuvą vyksta kaip į vieną ekonomiškai stipriausių miestų. Gyvenimo kokybė ir ekonomika – labai glaudžiai susiję dydžiai, ir pertvarkant transporto sistemą tai būtina turėti omenyje“, – sako T. Rye.

Anot eksperto, dar vienas itin pasiteisinęs miestų sprendimas – riboti įvažiavimą į centrą.

„Automobilių įvažiavimas į senamiestį ten ribojamas gerokai labiau negu Vilniuje. Ir to ribojimo tik daugėja. Pavyzdžiui, Krokuvoje itin reikšmingai išplėstas reguliuojamų automobilių pastatymo zonų (controlled parking zones) dydis, tačiau sugriežtinta automobilių statymo gatvėse tvarka. Nuosekliai mažinama pastatytoms ir važiuojančioms mašinoms skirta erdvė, kuri perleidžiama viešajam transportui. Tam, kad viešasis transportas judėtų greičiau nei mašinos, ir taptų patrauklus žmonėms, jam suteikiama vieta net ne itin plačiose gatvėse“, – pokyčius vardija profesorius.

Sistemingas pokyčių įgyvendinimas bei pakankamai ambicingi planai yra tos pamokos, kurių galima pasimokyti.

„Juk šie pokyčiai matomi ne Nyderlanduose, ne Švedijoje, o buvusiose socialistinio bloko šalyse. Taigi kaltinti mentaliteto, istorijos ir panašių dalykų tikrai neverta. Užtai verta imti ir įgyvendinti ilgalaikius pokyčius nesiblaškant ir nekaitaliojant krypties“, – sako Vilniaus aktualijas gerai išmanantis Edinburgo mokslininkas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Muskas: „Tesla“ pristatys naujai užsakytus „Model 3“ iki metų pabaigos (1)

„ Tesla “ bandant užsitikrinti mokesčių lengvatas, elektrinių automobilių gamintojo...

Nepaisant „Brexit“ susitarimo, „Aston Martin“ ruošiasi blogiausiam scenarijui

„Brexit“ susitarimas tarp Didžiosios Britanijos ir ES yra „pakankamai geras“, teigia „...

Įteikti projekto „Kryptis Lietuva“ apdovanojimai (2)

Ketvirtadienį Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje įvyko iškilmingas Vyriausybės kanceliarijos...

JAV akcijų rinka nusidažė raudonai (1)

Pagrindiniai JAV akcijų indeksai ketvirtadienio prekybos sesiją pradeda smukimu.

Seime – dujų rinkos liberalizavimo pataisos (4)

Seimas pradeda diskusijas, kaip paskatinti konkurenciją gamtinių dujų rinkoje ir padidinti dujų...

Top naujienos

Didžiųjų miestų merams palikus Liberalų sąjūdį Gentvilas žada keisti partijos pavadinimą ir lyderį (196)

Vilniaus, Klaipėdos ir ne tik šių miestų merai liberalai į rinkimus eis be partijos paramos. Kad...

Mama gavo rekomendaciją per streiką vaiko nevesti į darželį: klausimas, ar dar nereikės ir susimokėti (137)

Pirmadienį Lietuvoje prasidėjo neterminuotas švietimo darbuotojų streikas. Prie jo kasdien...

Orai: plikledis primins apie artėjančią žiemą (1)

Artėjantis savaitgalis bus žiemiškai vėsus, tačiau termometro stulpelis į minuso pusę persiris...

Nepažinta pagrindinės Vilniaus gatvės pusė: Florencijos renesanso rūmai ir kiti didingi pastatai, išdygę vietoj kopūstų lysvių (24)

Pasivaikščiojimo po Gedimino prospektą metu praeiname pro Lietuvos banko, Lietuvos pašto, prekybos...

Slaugytojas tarsi iš siaubo filmo įtariamas sąmoningai numarinęs virtinę pacientų kai nebeturėjo, ko vogti, ieškojo naujų aukų (18)

Ne vienerius metus slaugos namuose Vokietijoje dirbęs lenkų tautybės slaugytojas pražudė...

Į Kauną grįžęs Pangosas atskleidė, ko išmoko iš Šaro ir perspėjo savo naujuosius komandos draugus (13)

Buvęs Kauno „Žalgirio“ vedlys Kevinas Pangosas ketvirtadienio vakarą su „Barcelona“ ekipa...

Tritaškėmis bombomis varžovų kovingumą užgesinę „dizaineriai“ išplėšė pergalę Stambule „Budočnost“ rekordas (7)

Milano „AX Armani Olimpia“ (5-2) su dviem lietuviais ketvirtadienį įveikė vieną iš Eurolygos...

Baisias ligas ir įvairias vėžio formas sukelia tik vienas įprotis (98)

Lietuvoje rūko apie 30 proc. vyrų, tai yra labai daug palyginus su Skandinavijos šalimis arba JAV,...

Trileris Zagrebe baigėsi kroatų triumfu – ispanus įveikė per teisėjo pridėtą laiką

UEFA Tautų lygos pagrindinis mačas ketvirtadienį vyko Zagrebe, kur pasaulio vicečempionai...

Stiliaus tragedija: į karališkosios šeimos puotą atvyko su permatoma suknele ir be liemenėlės (36)

Praėjusią naktį vykusios princo Charleso 70-ojo gimtadienio iškilmės neabejotinai tapo vienu...