Išlipo iš didžiausios duobės


Praėjusių metų finansiniai rodikliai, palyginus su 2021 m., suprastėjo. Kaip rodo Registrų centrui pateikta ataskaita, nors pernai „Visagino linija“ apyvartą padidino nuo 83,3 mln. Eur iki 90 mln. Eur, tačiau pelnas susitraukė nuo 3,9 mln. Eur iki 3 mln. Eur.

„Kai nutinka karas ir turi persiorientuoti, kyla žaliavų kainos ir daug metų veikusios tiekimo grandinės nutrūksta, – tai iššūkių metai. <...> Šiemet labai norėtume pasiekti praeitų metų lygį, bet negalime, nes pardavimai yra kritę“, – komentuoja vadovas Raimondas Bakšys.

Įmonę veikia ir augančios palūkanų normos: „Kaip ir visiems, tai neprideda sveikatos. Ilgai pinigai nieko nekainavo, buvo viena logika, o dabar pinigai pakankamai ženkliai kainuoja.“

Kaip rodo SBA grupės įmonių rezultatai, „Visagino linija“ šių metų pirmą pusmetį uždirbo 32,5 mln. eurų pajamų – trečdaliu mažiau nei 2022 m. tuo pačiu metu.

„Situacija, be abejo, pasikeitė visame pasaulyje. Žmonės mažiau dirba ir būna namuose, tai baldų pramonė jaučia. Gaminame ne pirmo būtinumo prekes, dabar žmonės, matyt, renkasi kitus produktus pirmiausia, kas lengviau prieinama, o baldui turi pasitaupyti“, – sako baldų įmonės vadovas.

Šiuo metu, anot jo, „Visagino linija“ gamina apie 30-40 proc. mažiau produkcijos nei piko metu – 2022 m. pradžioje. Vis dėlto, pašnekovo teigimu, įmonė gyvena stabilizavimosi nuotaikomis, mat iš giliausios duobės jau išlipo.

„Pasiūlos ir paklausos santykis susitinka, tad dabar užsakymai stabilizavosi. Mes gaminame visam pasauliui, vartojimas bent jau nebekrenta žemyn, vartotojų ratas pasiliko toks, koks yra. <...>

Lūžis, kada pradėjo mažėti mūsų įmonės užsakymai, įvyko pernai rugpjūtį-rugsėjį, o gilioji fazė – pats didžiausias kritimas – buvo pirmą šių metų ketvirtį“, – sako jis.

O kokios nuotaikos dėl rudens ir žiemos? „Išlaikykime tai, ką turime. Atrodo, kad nuotaikos dėl ekonomikos būklės gerėja, kaip ir vartotojų lūkesčiai. Tačiau staiga dėl kokių nors priežasčių jos gali pasikeisti“, – svarsto pašnekovas.

Raimondas Bakšys

Atsisakė plėtros planų

Paklaustas, kaip bandoma atsverti patiriamus sunkumus ir kur mažinti kaštus, vadovas kalba apie žaliavų alternatyvas ir automatizaciją.

„Mūsų žaliavos dėl karo pasikeitė – turėjome tiekėjų iš karą remiančių šalių, bet nieko iš ten nebeperkame. Viską perorientavome, pagrinde dabar žaliavos keliauja iš Lietuvos ir aplinkinių šalių.
Bet kokiu atveju padeda ir mūsų procesų efektyvinimas, automatizacija“, – pasakoja R. Bakšys.

Pernai „Visagino linija“ planavo plėtrą, įsigijo 36 tūkst. kv. m pastatų kompleksą, tačiau dėl Ukrainoje pradėto karo plėsti gamybinį plotą atsisakė, tačiau naujas įrenginių ir technologijų investicijas skaičiuoja milijonais.

„Plėtros nedarysime, bet viduje įsivedame naujas lengvo surinkimo technologijas, ko nelabai daug baldų įmonių praktikuoja, ultragarsinio įvirinimo furnitūros surinkimo technologijas. Kaip tik šiuo metu pasileidžiame jas“, – pažymi baldų įmonės vadovas.

UAB "Visagino linija"

Atominė elektrinė iškreipia darbo rinką

Kad įmonė priimtų sprendimą plėstis fiziškai, pirmiausia, anot jo, reikia nugalėti negailestingoje konkurencinėje kovoje. Jis sutinka, kad Lietuvos pramonės įmonės dėl augančių atlyginimų ir mažesnio darbo našumo pralaimi konkurencinėje kovoja su kitais pasaulio gamintojais.

„Mūsų darbuotojų ir visuomenės atlyginimų lūkesčiai – visada didesni nei darbo našumas. Dar nepasiekus efektyvumo, vyrauja lūkestis turėti didesnius atlyginimus. Čia yra dvi dedamosios – kokias technologijas taikome ir kokius įrengimus turime šiandien, o ten, kur vyrauja rankų darbas, mes tiek nepadarome kaip konkurentas, pavyzdžiui, Azijoje. Todėl kurių darbuotojų lūkesčiai kartais atrodo per aukšti“, – pažymi R. Bakšys.

Nepaisant sudėtingesnės situacijos, vadovas patikina, kad atlyginimai darbuotojams keliami kaip ir visoje rinkoje: „Kai kurių specialybių darbuotojams šiemet atlyginimus pakėlėme ir dviženkliu skaičiumi. Kita vertus, Visagino rinka – kitokia, nori nenori, Atominė jėgainė iškreipia darbo rinką.“

Darbuotojų skaičius mažėja

Ignalinos atominė elektrinė – vis dar didžiausias darbdavys Šiaurės Rytų regione, čia dirba per 1600 darbuotojų, kai prieš du dešimtmečius, pradėjus stabdyti pirmąjį bloką, jų buvo dvigubai daugiau – apie 3500. Palyginimui, Visagine šiuo metu gyvena per 19 tūkst. gyventojų.

UAB "Visagino linija"

„Visagino linija“ – taip pat vienas didžiausių darbdavių šiame regione. Čia dirba apie 520 darbuotojų, tačiau jų kas mėnesį mažėja. Palyginimui, prieš metus įmonėje dirbo per 700 žmonių. Pasak „Visagino linija“ vadovo, šiuos pokyčius lemia pasikeitusi ekonominė situacija ir automatizacijos poreikis.

„Manau, kad tai neišskirtinis procesas, darbuotojų skaičiaus kreivė mažėja, bet jų branduolį išsaugome. Darbuotojai, kurie turi aukštas kvalifikacijas, atlieka šiandien ir mažiau kvalifikuotus darbus, kad ateityje galėtume greičiau atsigauti ir sugrįžti į didesnę gamybą. Su kitais, deja, turėjome atsisveikinti, ir jie išėjo į bendrą darbo rinką“, – pasakoja jis.

Pašnekovas pripažįsta, kad atsigavus verslui, bus sunku pritraukti naujų darbuotojų.

„Žmonės, kurie nedirba keletą mėnesių ar pusmetį, negrįžta arba sugrįš tada, jei pasiūlysime ką nors konkurencingiau, nors mūsų socialinis paketas – stiprus, ir žmonės tai tikrai vertina“, – atkreipia dėmesį jis.

Šiuo metu pagrindinis bendrovės iššūkis – išlaikyti darbuotojų motyvaciją: „Kad likę žmonės tikėtų darbdaviu ir suprastų, jog yra geri ir blogi laikai, ir kad per šį ekonominį atšalimą būtume pasiruošę kitiems augimams.“

UAB "Visagino linija"

Ar baldai pinga?

Pagrindinė ir vienintelė „Visagino linijos“ klientė – Švedijos baldų prekybos mažmenininkė „Ikea“. Jai įmonė gamina daugiausia stalus ir komodas.

„Bet kokiu atveju versle išdalinti rizikas – sveikiau. Bet mūsų verslas vystomas kartu su „Ikea“, mes šio modelio nekeisime. Esame partneriai, tad kartu išgyvename gerus ir blogus laikus“, – pažymi vadovas.

Visagine pagaminti baldai eksportuojami į maždaug 50 valstybių: nuo JAV iki Azijos ar net Šiaurės Afrikos šalių.

Nors žaliavų ir energijos kainos krenta, vadovas nemano, kad tai atsilieps galutinio produkto kainoms.

„Medienos kainos šiek tiek nukrito, bet ne tiek smarkiai, kad tai atsilieptų galutiniam produktui. <...> Dauguma gamintojų šiandien užsifiksavę energijos kainas. Jei esi užsifiksavęs keletui metų, kaip gali kas nors pasikeisti? Baldų kainai tai neatsilieps“, – aiškina R. Bakšys.

Vis dėlto, kaip pastebi, paklausai mažėjant, baldų rinkoje atsiranda nuolaidų: „Mažesnės kainos matosi per nuolaidas.“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (4)