aA
Jei Vilniaus savivaldybė priimtų teigiamą sprendimą, sostinėje metro galėtų atsirasti jau po 7 metų. Trijų linijų, kurios sujungtų Pilaitę ir Centrą, Geležinkelio stotį ir Šeškinę, Saulėtekį ir Justiniškes, statyba kainuotų 5 mlrd. litų. Anot DELFI konferencijos svečio „Vilniaus metro“ sąjūdžio valdybos pirmininko Juozo Zykaus, per metus mes patiriame tokius didelius nuostolius automobilių kamščiuose, kad už juos kasmet galėtume pastatyti po 10 km metro trasų, tačiau oponentai tikina, kad šis nuostolingas projektas guls ant valstybės pečių.
Vilniaus metro projektui trūksta tik savivaldybės palaiminimo
© DELFI (A.Didžgalvio nuotr.)

Kamščiuose kasmet paliekame beveik 4 mlrd. Lt

„2007 m. vien kamščiuose mes praradome 3,7 mlrd. litų. Maždaug pusę sumos sudaro be reikalo deginamas kuras ir mašinos eksploatacinės išlaidos, o kitą pusę – žmogaus sugaištas laikas. Tai paskaičiavo Vilniaus Gedimino technikos universiteto mokslininkai. Jeigu šiandien mieste būtų metro, bilietas, kuris tiktų ir kitoms viešojo transporto priemonėmis važiuoti, kainuotų 2 litus. Važiuojant automobiliu 1 km kainuoja nuo 0,5 iki 1 Lito, metro – apie 0,1 Lt. Vien dėl šio ekonominio faktoriaus mes ateityje būsime priversti persėsti į visuomeninį transportą, o ne važinėti automobiliais“, - metro privalumus, atsakinėdamas į skaitytojų klausimus, vardijo J. Zykus.

Juozas Zykus
Juozas Zykus
© DELFI / Audrius Solominas

Anot jo, dėl metro yra atliktos keturios gyventojų nuomonės apklausos. Visose apie 50 proc. gyventojų pageidauja metro, apie 20 proc. – tramvajaus, likusieji neturi nuomonės arba tenkinasi esama viešojo transporto padėtimi.

Paskaičiuota, kad metro kasdien naudotųsi apie 100 tūkst. žmonių. Šis skaičius gautas įvertinus, kiek vilniečių dabar keliauja lengvaisiais automobiliais ir visuomeniniu transportu, taip pat paskaičiuota, kiek visuose Vilniaus mikrorajonuose gyvena gyventojų šie skaičiai palyginti su analogiškais miestais užsienyje ir atsižvelgta į faktą, kad miestas intensyviai vystosi.

J. Zykus įsitikinęs, kad dalis vairuotojų tikrai persėstų į metro tiek dėl ekonominių paskatų, tiek dėl to, kad metro leidžia labiau kontroliuoti savo laiką, nes važiuodamas automobiliu niekada nežinai, kada pakliūsi į kamštį ir kiek užgaiši. Tuo tarpu autobusai ir troleibusai, atsiradus metro, atliktų tik pagalbinę funkciją.

Paklaustas, kokiomis priemonėmis būtų tiesiamas metro, DELFI svečias sakė, kad sprogdinti po žeme nereikėtų. Sudėtingiausia būtų jį nutiesti po Senamiesčiu, o visur kitur būtų pajėgūs susitvarkyti ir Lietuvos statybininkai. Anot jo, Senamiestyje, kai būtų atvestos metro linijos, atsirastų galimybė uždrausti važinėti kitomis transporto priemonėmis. J. Zykaus manymu, nuogąstavimai, kad metro vibracijos gali pakenkti seniems pastatams, nepagrįstos. Esą Vilniaus Senamiestyje metro eitų apie 30 metrų gylyje, aplink Senamiestį – 10 metrų gylyje. „Atėnuose aplink Akropolį iš trijų pusių praeina metro linijos, Romoje – pro Koliziejų“, - teigė J. Zykus.

Vieno kilometro kaina – 150 mln. Lt

„Vilniaus metro“ sąjūdžio atstovas teigė, kad šiuo metu iš esmės laukiama tik savivaldybės sprendimo. Jį gavus, iš karto pajudėtų darbai. Metro projektavimas užtruktų 2 metus, statybos – 5. Vienas kilometras metro kainuotų 150 mln. litų, o viso metro statyba – 5 mlrd. litų.

„Metro pastatytų tam tikra sudaryta korporacija ir jis būtų statomas koncesijos būdu, savivaldybė nenaudotų savo pinigų, o gautų į biudžetą įplaukas iš eksploatuojančios organizacijos. Finansavimas būtų iš ES paramos ir privataus investuotojo, o valdytų operatorius, kuris pasibaigus koncesijai, metro perduotų savivaldybei. Tokiu atveju metro gaunamu pelnu savivaldybė galėtų dengti troleibusų ir autobusų patiriamus nuostolius, ką teigia darantys miestai, kurie turi metro.

Tikrai žinau Europoje 25 Vilniaus dydžio ir mažesnius miestus, kuriuose yra metro. Tokių projektų diegimui ES duoda tikslinę paramą iki 70 proc. viso projekto vertės. Atėnams, pavyzdžiui, davė 54 proc., Madridui – 68 proc. Tokius projektus labai noriai finansuoja bankai, kurie specializuojasi didelių projektų finansavime, pavyzdžiui, Europos investicijų bankas“, - tikino DELFI konferencijos svečias.

Ar dėl 200 tūkst. žmonių verta mesti milžiniškus pinigus

Tuo tarpu transporto istorijos specialistas Udrius Armalis įsitikinęs, kad pirmiausiai reikia tinkamai išnaudoti esamas transporto rūšis.

„Tokio brangaus transporto miestui tikrai nereikia. Juolab kad gyventojų skaičius Vilniuje, priešingai lūkesčiams, ne didėja, o mažėja. Kitas metro šalininkų argumentas – kamščiai. Tačiau reikia išsiaiškinti, kas sudaro tuos kamščius – visuomeninis transportas ar privatūs automobiliai. Statistika rodo, kad automobilių skaičius nuo 1990 m. išaugo bent keturis kartus. Jei žmones iš troleibusų ir autobusų perkelsime į metro, kamščiai mieste iš esmės nesumažės, nes žmonės ir toliau važinės automobiliais. Tą rodo ir pasaulinė patirtis: pastačius metro, visuomeniniu transportu besinaudojančių žmonių skaičius padidėja vos 9 proc.“, - teigė savo poziciją išdėstyti panoręs pilietis.

Anot transporto istorijos specialisto, egzistuoja statistika, kad per dieną Vilniaus autobusai ir troleibusai perveža 500 tūkst. keleivių. Iš jų pagrindinėmis linijomis važiuoja dar mažiau – apie 200-300 tūkst. žmonių. Todėl pašnekovas kelia klausimą, ar verta dėl 200 tūkst. keleivių mesti milžiniškus pinigus į metro.

Jo teigimu, Vilniaus metro šalininkų pavyzdžiui pateikiamas panašų skaičių gyventojų turinčio Katanijos (Italija) miesto metro iš tiesų aptarnauja 1,5 mln. gyventojų, kadangi jis aptarnauja keletą miestelių, ne tik Kataniją. Tuo tarpu Reno miestelio (Prancūzija) metro buvo socialinis projektas. Tame regione buvo didžiulės požeminės šachtos, o joms užsidarius kalnakasiai neteko darbo. Pateikiamas Palmos de Maljorka pavyzdys, anot U. Armalio, taip pat neatitinka tikrovės. Dėl blogo suprojektavimo jis po pastatymo penkerius metus neveikė, o šiuo metu aptarnauja tik universiteto miestelį. Važinėja trys vagonai, o ilgiausia kelionės trukmė – 20 min.

„Metro šalininkai ramina visuomenę, kad metro statybos išlaidos bus padengtos verslo. O kas dengs tos firmos nuotolius, kai metro pradės veikti, jei savivaldybė nesugeba išlaikyti dabartinių visuomeninio transporto rūšių? Juk ir autobusų, ir troleibusų parkas dirba nuostolingai, o pastačius metro prisidėtų dar vienas nuostolingas transportas. Atsisakyti troleibusų ir autobusų nepavyktų, kadangi jais žmonės turėtų važiuoti nuo metro stotelės iki namų ir atvirkščiai“, - svarstė pašnekovas.

Jis skeptiškai vertina ir metro statybų naudą Lietuvos ekonomikai. Esą geležies produkcija – bėgiai, riedmenys – bus gaminama ne Lietuvoje, 50 proc. statybos medžiagų taip pat bus atvežtinės. Be to, mes neturime požeminių statybų specialistų, todėl bent 30 proc. jų teks atsivežti. Belieka paskaičiuoti, kiek iš tų visų milijardų investicijų liks Lietuvoje.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Skuodis: siūlymams dėl vidaus degimo variklių atsisakymo dar trūksta argumentų ir pasirengimo (4)

Susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad į transeuropinio transporto tinklo (TEN-T),...

Dėl sustiprėjusio vėjo Klaipėdos uoste ketinama riboti laivybą

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija praneša įspėjusi visus Klaipėdos uosto naudotojus...

Istorinis reisas atvyko į Kauną: susitiko bemaž visą Europą apvažiavę traukiniai

Trečiadienį Kaune simboline jungtimi pažymėtas augantis Europos dėmesys geležinkelio transportui...

„Smiltynės perkėla“ plečiasi – investicijos siekia 8 mln. eurų (4)

Susisiekimą su Kuršių nerija keltais užtikrinanti bendrovė „ Smiltynės perkėla “...

Teismas: „EPT transportas“ valstybei turi sumokėti 14 tūkst. eurų

Krovinių gabenimo bendrovė „EPT transportas“ valstybei turi sumokėti 14 tūkst. eurų...

Top naujienos

Provokacijos iš Baltarusijos darosi vis įžūlesnės: tai buvo pirmas kartais, kai neteisėtas migrantas taip elgėsi (271)

Neteisėtai į Lietuvą mėginančių patekti migrantų skaičius pastaruoju metu sumažėjęs,...

Daugėjant ženklų dėl naujo karantino jau dabar neabejoja: pokyčių bus, dabartinės taisyklės griežtės įvertino galimus pokyčius dėl kaukių (257)

Dar vieno karantino bent jau kol kas nebus. Premjerei Ingridai Šimonytei užsiminus apie siūlymus...

Šalies reanimacijose dėl COVID-19 gydomi keli mažamečiai: grėsminga komplikacija gali atsirasti net po 4–5 savaičių (428)

Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys ketvirtadienį pranešė, kad Vilniuje, ligoninės...

Praeityje skandalingo veikėjo karjeroje – neįtikėtinas šuolis: be medicininio išsilavinimo gavo aukščiausias pareigas ligoninėje Malinauskas: tai visiškas absurdas (594)

Paaiškėjus apie kontroversiškai vertinamo Juliaus Pankos naujas pareigas Kupiškio ligoninėje,...

Policija įminė atokioje vietovėje rastos ir nieko nepamenančios moters mįslę jos kurtus papuošalus pirko Holivudo žvaigždės (30)

Nustatyta Kroatijai priklausančioje saloje rastos moters tapatybė. Išgelbėtoji nesugebėjo...

Du pratęsimai Alytuje – jokia raudona vėliava Schilleriui: svarbiausia – pergalė įvertino Ulanovo situaciją

„Betsafe-LKL“ pirmenybėse ketvirtadienį vakare Alytaus „Dzūkija“ (1/1) metė rimtą...

Šarūnas Meškys | D+

Ugnikalnio išsiveržimas Kanaruose prikėlė prieš 20 metų paskelbtą Ameriką nušluosiančio megacunamio scenarijų: mokslininkai pateikė naują versiją (5)

Iki šiol Cumbre Vieja ugnikalnis La Palmos saloje Kanaruose paskutinį kartą buvo išsiveržęs...

Galinga audra slenka per Lietuvą: įspėja dėl savaitgalio - kai kur situacija tik prastės

Šiandien per Lietuvą keliaus galingas ir aktyvus ciklonas. Numatomi debesuoti, vietomis (daugiausia...

Medikai kovoja dėl sunkia COVID- 19 forma sergančio vaiko gyvybės: aiškėja, kad tėvai nebuvo pasiskiepiję (572)

Sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys feisbuke pasidalijo trumpa informacija apie reanimacijoje...

Klaipėdietės kurtus drabužius vilkės net pati Jennifer Lopez: juos išvysite „Netflix“ filme (18)

Šis ruduo Klaipėdoje įsikūrusiam prekės ženklui „Salanida“ išties ypatingas, ir ne tik...