Vilniaus miesto savivaldybė 2003 m. spalį savo interneto puslapyje buvo surengusi balsavimą dėl transporto eismo Gedimino prospekte. Daugiau negu 50 proc. balsavusiųjų pasisakė už tai, kad eismas ten apskritai būtų uždraustas ir gatvė būtų palikta tik pėstiesiems.

Tų pačių metų gruodį A.Zuokas surengė pasitarimą su sostinės verslininkais, kuriame jis pasiūlė apmokestinti įvažiavimą į Senamiestį. Rezultatas - apmokestintos senamiesčio automobilių stovėjimo aikštelės. Valanda požeminėje aikštelėje kainuoja 2 litus, antžeminėje – litu brangiau.

Šiuo metu savivaldybėje svarstoma, ar nevertėtų mokestį už automobilio laikymą senamiestyje kilstelėti iki 4 litų. Tačiau planas apskritai apmokestinti įvažiavimą į Vilniaus centrą dulka valdininkų stalčiuose.

Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Vaidotas Antanavičius tvirtino, kad sprendimai apriboti eismą Senamiestyje priimti dar pareitoje kadencijoje. Yra net parengtas techninis projektas, pagal kurį jau būtų galima skelbti konkursą apmokestinimo sistemai įrengti.

Teršti - lietuvių privilegija

Pagal projektą, įvažiuojant į apmokestinamą zoną tektų pastatyti įsėjamuosius ženklus su nurodyta įvažiavimo kaina. Įvažiuojant būtų fiksuojamas automobilio registracijos numeris.

Mokėjimo sistema kol kas dar nėra nustatyta. Esą savivaldybės taryba turi spręsti, ar iš anksto vairuotojas mokėtų už įvažiavimą, ar gautų sąskaitą vėliau. Toks mokestis vadinamas spūsties mokesčiu.

„Sistema neįdiegiama, nes rinkliava neva pažeidžia piliečių teises. Mes visada Lietuvoje susiduriame su tokiomis problemomis. Jeigu šiukšlę numetate vidury miesto, už tai būsite nubaustas, o kai numetate automobilį – ne, nes ne automobilio savininkas, o vairuotojas už tai atsako. Jau penkeri metai bandome įtvirtinti savininko atsakomybę, tačiau Seimas pataisų neskuba priimti, nes teisininkai tvirtina, jog tai būtų žmogaus teisių pažeidimas“, - absurdiška situacija piktinosi V.Antanavičius.

Šiuo metu vadinamasis spūsties mokestis galioje daugelyje Europos šalių. Įvažiavimas į Londono (Didžioji Britanija) senamiestį kainuoja 5 svarus arba beveik 25 litus. Nuo šių metų rudens spūsties mokestis įvestas ir Stokholme (Švedija), kuris svyruoja nuo 10 iki 20 kronų (4-8 litai). Įvažiavimas į senamiestį užtvarais ribojamas net Rygoje (Latvija). Ten spūsties mokestis siekia 5 latus arba 25 litus.

Išgelbės viena aikštelė?

Dabartinė miesto valdžia, vaduodama senamiestį nuo automobilių, per pusmetį suspėjo patvirtinti tik šalia Nacionalinio operos ir baleto teatro būsimos požeminės aikštelės detalųjį planą. Joje ketinama įrengti 400 vietų automobiliams. Kitais metais savivaldybė ketina skelbti konkursą dėl aikštelės statytojo. Pasak administracijos direktoriaus Gintauto Palucko, kiti eismo ribojimo klausimai dar svarstomi. Kol savivaldybėje politikai ginčijasi, Senamiesčio gyventojai kenčia automobilių keliamą triukšmą, vibraciją ir išmetamųjų dujų dvoką. Nuolatos dundantys automobiliai kenkia ir Senamiesčio pastatams: suodžiais padengia fasadus, nuo vibracijos trūkinėja šimtamečių statinių sienos.

Administracijos direktoriaus tvirtinimu, savivaldybę pasiekia šimtai Senamiesčio gyventojų skundų dėl triukšmo, nuolatinių kamščių ir užstatytų automobiliais kiemų. Esą padidinus mokestį už aikštelę, automobilių srautas senamiestyje sumažėtų. Dabar, esant juokingoms kainoms, automobilių aikštelės šioje zonoje nuolat perpildytos.

„Savivaldybėje yra krūvos prašymų iš Senamiesčio įmonių, norinčių, kad mes išnuomotume joms vietas automobiliams metams ir ilgiau. Įmonėms apsimoka už vietą automobiliui per mėnesį mokėti 400-600 litų. Tai reiškia, kad aikštelė tokia pigi, kad įmonės gali sau leisti ten įsirengti kone nuosavus garažus. Bet aikštelės statytos ne įmonėms, o miestiečiams, kurie, atvykę į Senamiestį, turėtų kur kelioms valandoms palikti automobilį“, - tvirtino G.Paluckas.

„Vilniaus dienoje“ taip pat skaitykite:

Chuliganams užkliuvo greičio matuoklis

Elektroninio bilieto teks palūkėti

Aplinkkelis apžavėjo merą