Jau Naujų metų naktį pradėjus gausiai snigti, šalies keliai pasidengė storu sniego sluoksniu ir vairuotojams teko staiga prisiminti žiemos vairavimo taisykles. Vairavimo meistrai teigia, kad prasidėjus žiemai reikia pereiti į kitą automobilio vairavimo režimą. Automobilio vairavimas turi tapti kur kas švelnesnis ir apdairesnis. Viena iš pagrindinių avarijų priežasčių yra vairuotojų neatsargumas bei savo jėgų pervertinimas. Sniegas ar ledas dažnai pakiša koją ir pačiam sumaniausiam vairuotojui, jei šis užsimiršo ir sulaužė bent vieną žiemos vairavimo taisyklę.

Automobilių lenktynes organizuojančios bei saugaus vairavimo pamokas rengiančios UAB „PromoSportas“ direktorius bei lenktynininkas Darius Jonušis vairuotojams pataria žiemos metu vengti staigių manevrų ir judesių. „Šaltuoju metų laiku, kai kelio danga yra padengta sušalusiu sniegu ar ledu, automobilininkams patarčiau staigiai nestabdyti bei protingai naudoti akseleratoriaus pedalą“, – pataria lenktynininkas.

Specialistai teigia, kad esant slidžiam keliui, vairuotojams reikėtų laikytis saugaus atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Tačiau jei susidūrimo nepavyksta išvengti, reikia pasirinkti neskausmingiausią smūgį – jeigu įmanoma pasukti automobilį į kelkraštį, trenktis į šaligatvio kraštą ar kelio aptvarą, nes tokiu atveju nukentės tik vienas automobilis.

Jei jau tektų trinktelėti savo automobilį į šaligatvio kraštą, patariama stengtis, kad ratai būtų tiesūs, o ne pasukti, nes taip mažiau nukenčia automobilio pakaba.

Saugaus važiavimo žiemą garantas – saugaus greičio pasirinkimas bei atsargus manevravimas. Jei vasarą puikiai manevruojate tarp automobilių, žiemą reikėtų atsisakyti tokių staigių judesių. Mat dažnai kelyje yra nenumatytų kliūčių – likusių sniego ruožų, ant kurių užlėkęs automobilis gali prarasti stabilumą.

Dažnai pervertinamos jėgos

Pasak D. Jonušio, pagrindinė autoavarijų priežastis yra greitis, nes nepatyrę vairuotojai dažnai pervertina savo jėgas ir tik paaiškėjus, kad stabdymo kelias buvo per trumpas, supranta, jog nepasirinko saugaus greičio. „Žiemos metu patariama laikytis saugios distancijos nuo kitų automobilių ir vengti staigaus stabdymo, – vairavimo abėcėlę aiškina lenktyninkas. – Stabdyti patariama atsargiai, iš karto nespaudžiant stabdžio pedalo iki galo“.

D. Jonušis sako, kad sunku patarti vairuotojui, kaip elgtis konkrečiu atveju, nes kiekvienoje situacijoje yra svarbios menkiausios vairavimo detalės. Pavyzdžiui, jei automobilis pradeda slysti ir tampa nevaldomas, pirmiausia reikia žinoti, kodėl jis slysta.

„PromoSporto“ vadovas teigia, kad jau kelerius metus moko saugiai vairuoti ekstremaliomis sąlygomis. „Per dvi dienas, kol mokome vairuotoją, mes nesistengiame išmokyti specialių triukų ir po mūsų užsiėmimų niekas netampa kaskadininku, – aiškina D. Jonušis. – Šių užsiėmimų tikslas – automobilius vairuojančius žmones išmokyti važiuoti saugiai“.

Tokių užsiėmimų metu kursus lankantis asmuo yra išprovokuojamas arba pats po tam tikro laiko vairuodamas suklysta, tuomet instruktoriai jam paaiškina jo klaidas. „Stengiamės kursų lankytojams suteikti kiek galima daugiau metodinių patarimų, kurių pagalba jiems būtų paprasčiau vairuoti automobilį“, – apie užsiėmimus pasakoja D. Jonušis.

Vairavimo specialistai pataria žiemos metu iš vietos pajudėti švelniai, stipriai nespaudžiant akseleratoriaus pedalo. Greitį galima didinti tik tuomet, kai ratai gerai sukimba su kelio danga. Pajutus, kad automobilis slysta, patariama švelniai atleisti akseleratoriaus pedalą bei nekeisti sankabos padėties. Važiuojant slidžiu keliu, patariama be reikalo nesukinėti vairo ir ypač vengti staigių judesių. Artėjant posūkiui, automobilį reikėtų pristabdyti ir dar prieš posūkį persijungti žemesnę pavarą. Norint išvengti galimų slydimų, nereikėtų staigiai atleisti sankabos perjungiant pavaras slidžiame kelyje, kai variklio apsisukimai maži. Tuomet iš karto blokuojami ratai, o automobilis ima skersuoti.

Svarbus atidumas

Specialistai rekomenduoja vairuotojams atidžiai perjunginėti pavaras. Perjungti pavaras reikia visiškai atleidus akseleratorių ir numynus sankabos pedalą. Tuomet variklis pavarų perjungimo momentu dirba tuščiąja eiga. Variklio apsukos sumažėja iki 600 ar 700 apsisukimų per minutę. Jei tuomet bus įjungta trečioji pavara ir staigiai atleista sankaba – užsiblokuos varomieji ratai. Rezultatas – neišvengiamas slydimas.

Staigiai atleisdami sankabą taip pat padarytume klaidą, nes tokiu būdu sujungiame varomuosius ratus su varikliu. Ratai ima praslysti ir automobilis tampa nestabilus. Kad sujungimas neturėtų neigiamų pasekmių, ratų sukimosi greitis turi atitikti variklio apsisukimų skaičių, padalytą iš perdavimo santykio, būdingo tai pavarai. Jokiu būdu negalima automobilio stabdyti posūkyje, kai ratai jau pasisukę, ar mėginti perjungti pavarą.

Išvažiuojant iš posūkio greitį reikia didinti po truputį, kad ratai nepraslystų. Spustelėjus priekiniais ratais varomo automobilio akseleratorių smarkiau, kai ratai pasisukę, mašinos priekis gali tapti nevaldomas. Labiau įgudę vairuotojai priekiniais ratais varomą slystantį automobilį gali suvaldyti vairo pasukimu į priešingą slydimui pusę ir saikingu akseleratoriaus paspaudimu.

Jei automobilio varomieji ratai galiniai, pradėjus slysti posūkyje reikia atleisti akseleratorių, o vairą sukti į slydimo pusę. Kitaip važiuojama, kai automobilis yra varomas keturiais ratais. Posūkyje ima slysti visas automobilis. Ištaisyti klaidą galima sumažinus greitį, o labai gerai įvaldžius automobilio vairavimo subtilumus – ir akseleratoriumi bei vairu.

Stabdyti reikia taip pat atsargiai, švelniai spustelėjus stabdžio pedalą ir pajutus, kad mašina pradėjo slysti, jį būtina atleisti ir vėl stabdyti. Stabdymas, atliekamas keliais pedalo paspaudimais, yra efektyviausias važiuojant slidžiu keliu.