Kelyje Vilnius-Medininkai, nuo ten, kur prasideda vilkikų eilė iki pasienio posto, yra net 12 kilometrų. Vilkikų vairuotojams tenka laukti labai ilgai.

„Terminale dar porą parų lauksiu. Čia – beveik penkias sėdžiu. Savaitę tikrai sėdėsiu bent šioje sienos pusėje. Norėtųsi greičiau, bet šiais laikais tai jau yra norma. Anksčiau tiek ilgai laukdavome nebent prieš didžiąsias šventes arba koks kitas force majeure įvykdavo“, – kalbėjo vienas jų.

„Jau daugiau kaip keturias paras čia laukiu. Tikrai šešios dienos, o gal ir savaitė bus. Šiaip, čia nesąmonė, bet šiais laikais jau įprasta. Anksčiau nebent per Naujus metus tiek laukdavome“, – antrino kitas vairuotojas.

Verslas, vežėjai ir muitinės tarpininko paslaugas teikiančios bendrovės skaičiuoja nuostolius.

„Pradeda lėtėti dėl to, kad pradeda trūkti automobilių. Tie automobiliai stovi pasienyje, eilėje, aišku, yra ir CO2 didesnis kiekis, trūksta vairuotojų, auga kaštai, nes tiems vairuotojams reikia automatiškai apmokėti darbo užmokestį, o automobiliams – lizingus“, – teigė muitinės tarpininkų bendrovės „Bunasta“ savininkas Jurgis Adomavičius.

Verslas neslepia – visa tai vyksta dėl uždarytų keturių pasienio kontrolės punktų. Šiuo metu Lietuvos-Baltarusijos pasienyje veikia tik du postai.

„Jeigu anksčiau postas aptarnaudavo 200-300, o, kai neturėjome karo, tai ir 400, ir 600 automobilių, tai dabar postas aptarnauja vidutiniškai 100. Vadinkime taip, jeigu anksčiau vežėme dieną, tai dabar vežame penkias“, – teigė J. Adomavičius.

Muitinė

Vykdoma griežtesnė kontrolė

Muitinė tikina, kad eilės pasienyje driekiasi ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Lenkijoje. Pastaroji praneša, kad eilės – net kelis kartus ilgesnės, nei Lietuvoje.

„Visose šalyse panašios eilės susidarė, ypač krovininio transporto. Vežėjams tenka žinoti ir susitaikyti, kad tos eilės yra, jos bus, nes Lietuvos muitinė vykdo ir sankcijų kontrolę, ir netgi stiprina nuolat tas priemones“, – aiškino Muitinės departamento atstovė Irmina Frolova-Milašienė.

Griežtesnę kontrolę vykdo ir pasieniečiai.

„Per pirmą ketvirtį buvo nustatyti 38 klastoti dokumentai. Tai – tikrai ženklus padidėjimas. Jeigu lyginti su praeitais metais, išaugo 3 kartais. Buvo identifikuotos penkios vogtos transporto priemonės“, – dalijosi Padvarionių pasienio užkardos vadas Sigitas Valainis.

Lietuvos muitinė

Be to, kaip teigė I. Frolova-Milašienė, nuo šios savaitės yra sustiprina ir prekių vertės kontrolė.

„Buvo pastebėta atvejų, ypač prabangos prekių atvejais, kad nurodoma ne ta vertė, kuri turėtų būti nurodyta. Lietuvos muitinė neatsisako tų sugriežtintų priemonių, nežiūrint eilių“, – teigė ji.

Eilėse lūkuriuoja ir lengvųjų automobilių vairuotojai

Kelią link Medininkų pasienio nusėję ne tik vilkikai. Ten stovi ir beveik 400 lengvųjų automobilių eilė.

„18 valandų laukėme. Būtume dar ilgiau laukusios, tačiau, kadangi ėjo į pabaigą tranzitinė viza, pasieniečiai mus praleido“, – teigė moteris.

Sprendimu prieš pusantro mėnesiu uždaryti Raigardo ir Lavoriškių pasienio postus siekta sumažinti sankcionuotų prekių bei kontrabandos vežimą, o taip pat – keliaujančių srautus. Panašu, kad priemonės jau duoda vaisių.

„Pirmą kartą tiek ilgai. Matyt, čia dėl to, kad visur tie pasienio punktai uždarinėjami“, – teigė eilėje stoviniuojantis vyras.

Baigiamas atnaujinti Medininkų pasienio kontrolės postas

Dabar važinėti iš Lietuvos į Baltarusiją esą nėra patogu.

„Dirbome transporto kompanijoje vairuotojais, bet dabar jau sunkiau viskas. Vargu, ar grįšime. Darbo sąlygos prastėja, per sieną važiavimas ilgėja. Tiek laukti nesinori“, – teigė vyras.

„Nėra visai malonu važiuoti iš darbo ir į darbą. Reikia kažkaip spręsti šitą problemą“, – svarstė kitas pašnekovas.

Tokios didelės lengvųjų automobilių eilės – išties naujovė.

„To mes neturėjome. Kaip matėte, vykdami į Medininkų pasienio kontrolės punktą, didžiąją dalį sudaro Baltarusijos Respublikoje registruotos transporto priemonės. Taip pat, nemažai yra su laikina registracija transporto priemonių, kurios yra pardavimui išvaromos į Baltarusijos Respubliką“, – teigė S. Valainis.

Neiškentėme. Prasidėjo konfliktas, kuris baigėsi kumščiais, muštynėmis.
Vairuotojas

Būtent dėl įžūlių automobilių perpardavinėtojų tarp baltarusių kyla net muštynių.

„Automobilių perpardavinėtojai bando važiuoti be eilės ir užlenda, jei tik pamato kokį tarpą. Mes, paprasti žmonės, dėl to turime ilgiau laukti eilėje.

Neiškentėme. Prasidėjo konfliktas, kuris baigėsi kumščiais, muštynėmis. Iškvietėme policiją, bet, kadangi niekas labai nenukentėjo – policija tik įspėjo“, – pasakojo konflikte dalyvavęs vyras.

Visą reportažą rasite LNK portale: