Pirmadienį ir antradienį skrydžius stebinčioje programoje „Flightradar24“ Lietuva mirgėjo nuo įvairiausiais maršrutais ir trajektorijomis judančių orlaivių. Gyventojai pastebėjo, kad kai kurie iš jų daug kartų suka ratus virš didžiųjų miestų.

Vieni kontroliuoja oro erdvę, kiti – tarsi oro degalinės, skraido prisipildę aviacinių degalų ir kitiems lėktuvams bet kada gali papildyti atsargas. Dar vieni ratus suko, laukdami leidimo nusileisti Vilniaus oro uoste, mat pirmenybė teikiama šalių delegacijoms.

Vilniuje buvo galima pastebėti ir ratus sukančių dronų, ir sraigtasparnių.

„Air Force One“

Pirmadienį vakare Vilniaus oro uoste nusileido legendinis JAV prezidentinis lėktuvas „Air Force One“. Juo į NATO viršūnių susitikimą atskrido JAV prezidentas Joe Bidenas.

JAV prezidento kelionėms naudojami du identiški „Boeing VC-25A“ orlaiviai, kurie yra smarkiai modifikuotos „747-200B“ modelio versijos. Jo ilgis siekia 71 metrą, o sparnai – 60 metrų.

Šie lėktuvai buvo užsakyti, kai JAV prezidento postą (1981–1989) užėmė Ronaldas Reaganas, o lėktuvo interjeras buvo kuriamas, atsižvelgiant į pirmosios ponios Nancy Reagan pageidavimus.

Vis dėlto pirmą kartą jais pasinaudojo 41-asis JAV prezidentas George'as H. W. Bushas, kai vienu iš šių lėktuvų 2002 m. lapkričio 22 dieną atskrido į Vilnių. Tai buvo pirmasis Lietuvos istorijoje pareigas einančio JAV prezidento vizitas.

„Air Force One“ yra tarsi skraidantys Baltieji rūmai: trijuose lėktuvo aukštuose, kurių bendras plotas siekia beveik 400 kv. m., yra įrengti dideli apartamentai, skirti prezidentui ir pirmajai poniai, į kuriuos įeina biuras, sporto salė, vonios kambarys (su dušu) ir konferencijų salė.

Taip pat įrengtos patalpos iki 70 pakeleivių: paprastai tai vyresnieji prezidento patarėjai, slaptosios tarnybos pareigūnai, žurnalistai ir kiti svečiai, kurie gali būti kartu su prezidentu.

„Air Force One“ esančiose patalpose įrengtos dvi virtuvės, kurios gali ruošti maistą iki 100 asmenų. Taip pat orlaivyje visada yra gydytojas ir medicinos kabinetas, kuris gali veikti kaip operacinė.

Pasak bendrovės „Boeing“, pilnai užpildžius orlaivį kuru, jis gali be sustojimo nuskristi bent 12 tūkst. kilometrų.

E-4B pramintas „Paskutiniosios dienos“ lėktuvu. U.S. Air Force nuotr.

Remiantis Baltųjų rūmų duomenimis, prieš atskrendant „Air Force One“ visuomet atvyksta ir keli krovininiai lėktuvai, kurie atgabena reikalingas transporto priemones ir užtikrina JAV šalies vadovo poreikius. Be to, kitose šalyse viešintį JAV prezidentą taip pat visada lydi vienas iš keturių vadinamų „Paskutinės dienos“ lėktuvų.

Taigi šiąnakt Lietuvą pasiekė papildoma JAV prezidento palyda – orlaivis „E-B4 Advanced Airborne Command Post“, kuris Vilniuje leidosi 4 val. 15 min., o po kelių valandų išvyko patruliuoti kitose Europos šalyse.

Šio modelio orlaivis tai – skraidantis „branduolinis bunkeris“ ir oro komandų centras, sukurtas Šaltojo karo metu. Jis skirtas vadovauti JAV valstybei katastrofų atvejais ir apsaugoti JAV prezidentą branduolinio karo metu.

Kaip rašo JAV karinių oro pajėgų svetainė af.mil, esant nepaprastajai padėčiai, branduolinio konflikto metu arba sunaikinus antžeminius vadovavimo ir kontrolės centrus, šis orlaivis užtikrina vadovavimo, kontrolės ir ryšių centro veikimo galimybę, iš kurios galima vykdyti skubius karo įsakymus, koordinuoti civilinių institucijų veiksmus.

Orlaivyje įrengtos pagrindinės šešios funkcinės zonos: vadovybės darbo zona, konferencijų kambarys, pasitarimų kambarys, operacijų grupės darbo zona, ryšių zona ir poilsio zona. E-4B lėktuve gali būti iki 112 sėdimų vietų.

Jis yra apsaugotas nuo elektromagnetinių impulsų poveikio, jo elektros sistema pritaikyta pažangiai elektronikai ir įvairiai ryšių įrangai. Be to, palydovinio ryšio sistema užtikrina pasaulinį ryšį per oro operacijų centrą.

Orlaivis taip pat turi apsaugą nuo branduolinio ir šiluminio poveikio, akustinę kontrolę, patobulintą techninio valdymo įrangą, modernizuotą oro kondicionavimo sistemą.

„Code One“

Pirmadienį Vilniuje leidosi dar vienas įspūdingo dydžio lėktuvas, dar didesnis nei JAV prezidento „Air Force One“. Svečiai iš Pietų Korėjos į Lietuvą atskrido su „Code One“ vadinamu „Boeing 747-8i“, kurį nuomoja iš „Korean Air“ oro linijų bendrovės.

Lėktuvo ilgis siekia 76 metrus, o sparnai – 68 metrus. Tai – vienas didžiausių lėktuvų pasaulyje ir kada nors apsilankiusių Lietuvoje.

Lėktuvas yra aprūpintas gausybe saugumo priemonių, kurios saugo lėktuvą nuo ryšių sutrikdymo, elektromagnetinių impulsų atakų, šilumos šaltinį aptinkančių raketų ir kt., anksčiau skelbė Lietuvos oro uostai.

Be to, socialiniuose tinkluose gyventojai dalijosi vaizdo įrašais ir lėktuvus stebinčios programėlės „Flightradar24“ ekrano nuotraukomis. Juose užfiksuoti skirtingose Lietuvos vietose ratus sukantys kariniai orlaiviai.

„AWACS“

Štai pavyzdžiui jau antra diena aplink Kauną tuo pačiu spinduliu skraido 47 metrų ilgio „Boeing E-3A Sentry“ („AWACS“), kurio paskirtis – saugoti oro erdvę.

Lėktuvas turi išskirtinį besisukantį radaro kupolą, kuris žemai skraidančius orlaivius fiksuoja iki 400 km atstumu, o skrendančius vidutiniame aukštyje – iki 650 km.

„AWACS“ suka ratus virš Kauno

Šis lėktuvas sukurtas iš „Boeing 707“. Jį naudoja Jungtinių Valstijų oro pajėgos, NATO, Prancūzijos oro ir kosmoso pajėgos, Karališkosios Saudo Arabijos oro pajėgos ir Čilės oro pajėgos.

Virš Vilniaus buvo pastebėtas daugybę mažų ratų ore sukantis objektas, pavadinimu „HUNT21“. Greičiausiai tai – dronas, kurios paskirtis – taip pat saugoti oro erdvę.

„Airbus A330-243MRTT“

Taip pat šiuo metu Aukštaitijoje – tarp Biržų ir Dusetų – ratus suka milžinas „Airbus A330-243MRTT“, kurio operatorius – „Royal Netherlands Air Force“. Lėktuvo ilgis siekia 59 metrus, o sparnai – 60 metrų.

Tai – degalų papildymo ir karinio transporto lėktuvas, kurio pagrindas yra civilinis „Airbus A330“ lėktuvas. Kitaip tariant, tai – skraidanti „degalinė“, kuri kitiems NATO lėktuvams ore užpila aviacinių degalų.

Jis gali gabenti iki 111 tonų degalų, tai – didžiausia talpa iš visų tokio tipo lėktuvų.

„A330 MRTT“ turi ir dar vieną paskirtį – transportavimą. Kabina gali būti pritaikyta vežti iki 380 keleivių, todėl juo galima gabenti ir kareivius, ir aukščiausio rango svečius.

„Airbus“ svetainėje taip pat rašoma, kad šis modelis gali dideliu atstumu gabenti ir kitus orlaivius: „A330 MRTT“ gali padėti dislokuoti keturis naikintuvus, 50 darbuotojų ir 12 tonų krovinių (bagažas, atsarginės dalys ir įranga) per vieną tiesioginį skrydį 5200 km atstumu, pvz., iš Europos į Afganistaną.“

Boeing RC-135W Rivet Joint

Antradienį maždaug apie 12 val. per Lietuvą skrido dar vienas žvalgybinis lėktuvas „Boeing RC-135V Rivet Joint“, kurio ilgis – 42 metrai, o sparnų – 40 metrų.

Tai – specialus elektroninio stebėjimo orlaivis, kuris gali būti naudojamas, vykdant strategines ir taktines misijas. Jo jutikliai „sugeria“ ryšių, radarų ir kitų elektroninių sistemų informaciją.

Tiesa, ne visus orlaivius fiksuoja programėlė „Flightradar“. Štai vilniečiai antradienį priešpiet Pilaitėje pro langus pastebėjo du ratus sukančius sraigtasparnius. Socialiniuose tinkluose aviacijos entuziastai dalijasi, kad tai – „Airbus H-145“, „Mi-8 (17)“ ir „UH-60 (S-70i)“ modelio sraigtasparniai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją