aA
Nigerijos uosto prieigose pirmadienį pagrobti du Lietuvos ir du Ukrainos jūreiviai.
Laura Čereškaitė-Kinčiuvienė

Piratavimo nusikaltino ypatumas yra tas, kad tarptautinės konvencijos yra taikomos tik tuomet, kai piratavimas atliekamas atviroje jūroje. Tuo tarpu piratams užpuolus laivą valstybių teritoriniuose vandenyse, galioja tų valstybių įstatymai.

Piratavimas labiausiai paplitęs teritorijose, kur vyrauja nebaudžiamumas dėl realios valdžios nebuvimo - kaip antai Somalio atveju.

Kovą su piratavimu taip pat apsunkina tarptautinių ar dvišalių sutarčių su kaimynais dėl persekiojimo jūroje nebuvimas. Nesant sutarčių su kaimynais, piratai gali greitai pasprukti į kitos valstybės teritorinius vandenis ir tuomet sulaikymo operacija dažnai žlunga, nes persekiojimas karštais pėdsakais negali būti vykdomas svetimos šalies teritoriniuose vandenyse.

Sutarčių su kaimynais nebuvimas yra ir viena iš piratavimo paplitimo Nigerijoje, kurios uosto prieigose buvo pagrobti Lietuvos ir Ukrainos jūrininkai, priežasčių. Kalbant apie nacionalinės teisės nuostatas, pažymėtina, kad ir Lietuvos Baudžiamajame kodekse tik visai neseniai atsirado savarankiška piratavimo nusikaltimo sudėtis. Tačiau piratus būtų galima patraukti atsakomybėn už nužudymą, kūno sužalojimą, plėšimą ir kitus nusikaltimus.

Praktikoje laivų savininkai dažnai nepraneša apie laivo apiplėšimo faktą, todėl oficiali piratavimo statistika gali būti netiksli. Nepranešimo apie piratavimo atvejus priežastys įvairios. Visų pirma, tylėjimu siekiama neatbaidyti esamų ir potencialių klientų.

Antra, siekiama palaikyti laive drausmę, nes pranešimai apie piratavimą gali sukelti sąmyšį ir baimę įguloje.

Trečia, laivų šeimininkai baiminasi, kad žinios apie piratavimą paskleidimas gali nulemti tokių veiksmų pasikartojimą. Galiausiai paaiškėjus, kad laivas plaukioja tose zonose, kur didesnė piratavimo rizika, draudimo bendrovės didina įmokų dydį.

Statistika rodo, kad piratų užpuolimo metu padaroma ne tik turtinė, bet ir fizinė žala. Penkiolikoje iš šimto atvejų laivo ekipažo nariai žūdavo, pavyzdžiui, Pietryčių Azijoje užpuolimo metu žūva apie 15 procentų visų ekipažo narių. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad žūvančių asmenų skaičius maždaug du kartus didėja tuomet, kai laivo komandos nariai pasipriešina užpuolikams.

Kaip rodo tyrimai, dažniausiai su piratais deramasi ir sumokamos didelės išpirkos, tačiau tai nepanaikina problemos, bet, atvirkščiai, toliau skatina šiuolaikinį piratavimą.

Piratavimas jūroje yra paplitęs tarptautinio pobūdžio nusikaltimas, su kuriuo aktyviai kovoja tarptautinė bendruomenė. Pagrindinis kovą su piratavimu reglamentuojantis tarptautinis teisės aktas yra 1982 m. Tarptautinė jūrų teisės konvencija.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(0 žmonių įvertino)
0
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Lietuvos geležinkeliai“ sveikina Lietuvą: ant aukščiausio tilto suplevėsavo rekordinė trispalvė (30)

„Lietuvos geležinkeliai“ tęsia tradiciją originaliai pasveikinti šalį Lietuvos Valstybės...

Trys įmonės steigia Transporto inovacijų centrą (3)

Valstybės įmonės „Lietuvos geležinkeliai“ , Lietuvos paštas bei „Kelių priežiūra“...

Sugedusį automobilį įsigijusią merginą apgynė teismas: pardavėjas turės grąžinti pinigus (205)

Panevėžio bendrovė, pardavusi moteriai automobilį su dideliais trūkumais, privalės grąžinti...

Lietuvos keliai šiemet keis rūbą: atnaujins ir vairuotojus kankinantį Vilnius–Utena kelią (49)

Kaip ir kasmet, prasidėjus šiltajam metų laikui, Lietuvos keliuose prasidės darbymetis – vyks...

Klaipėda už 5 mln. eurų perka 18 ekologiškų autobusų (5)

Klaipėda už 5 mln. eurų perka dar 18 ekologiškų – suslėgtomis gamtinėmis dujomis varomų –...

Top naujienos

Lietuviai aplankė išskirtinę Indijos vietą, kurioje streikai – kasdienybė: viskas dėl moterų (14)

Praleidę keturias dienas Alapuroje, pasidžiaugę „Backwaters“ ir pliažais, atšventę...

Skurdas pagal norvegus: pinigų stoka besiskundžianti 50-metė norvegė laukia 1700 eurų pensijos (338)

51 m. norvegė Liv Iversen yra seniausio lėlių teatro pietvakarinėje Norvegijos pakrantėje...

Ivaškevičius: daug kartų norėjau atsisakyti šitos premijos (434)

Teikiant nacionalines kultūros ir meno premijas, prezidentė Dalia Grybauskaitė šeštadienį...

Globos namų darbuotoja nusprendė prabilti apie tai, kas vyksta už uždarų durų: situacija kelia nerimą (106)

Kylantys incidentai, psichologinės pagalbos trūkumas ir nekompetetingi darbuotojai – tokias...

Antrajame „Eurovizijos“ pusfinalyje – įtempta kova: netrukus paaiškės, kas pateks į finalą balsuokite (189)

Vasario 16-osios vakarą skamba antrasis nacionalinės „ Eurovizijos “ pusfinalis. Ši tiesioginė...

Kurtizanių amžius Paryžiuje: nuo slaptų bordelių iki šampano vonių ir „meilės kėdės“ (36)

Prieš kelis metus Paryžiaus Orsė muziejus (Musée d'Orsay) pirmą kartą surengė šokiruojančią...

Adomaitis galimybes finale vertina vienodai, Maksvytis gailisi suklydęs ir nesuvaldęs auklėtinių (34)

Luigi Lamonica buvo labiausiai aptarinėjamas personažas prieš Karaliaus Mindaugo taurės finalo...

Gydytojas kritiškai įvertino plintančią sveikatingumo madą: tai tinka tikrai ne visiems (44)

Tikriausiai televizijoje ir socialiniuose tinkluose teko pastebėti vis dažniau atsirandančius...

Miunchene – vienas už kitą įžūlesni Lavrovo pareiškimai papildyta (1193)

Vokietijos kanclerė Angela Merkel gynė Vokietijos prekybos ryšius su Rusija ir ragino pasaulio...

Garsių aviatorių pėdsakai Panevėžyje ir neeilinis įvykis miesto istorijoje (12)

Panevėžyje F. Vaitkaus, Dariaus ir Girėno gatvių pavadinimai byloja ne tik apie aviacijos...