aA
Laivais krovinius gabenantiems pirkėjams už jūrų ir vandenynų audras pavojingesnės tik pandemijos bangos. Pasaulį sustabdęs visuotinis karantinas išbalansavo krovinių srautus, įkainiai šovė iki 500 proc. aukštyn. Kainų „audra“ nerimsta net ir sausį, kada po intensyvaus žiemos švenčių periodo įprastai nusirisdavo žemyn, rašoma pranešime spaudai.
Jūriniai kroviniai
Jūriniai kroviniai
© Reuters / Scanpix

Kaip pastebima, tokia situacija kelia nerimą Lietuvos prekybininkams, nes 5 kartus brangesnis krovinių gabenimas iš Kinijos neigiamai veikia ir galutines produktų kainas vartotojams. O ženklų, kad artimiausiu metu situacija galėtų pasikeisti – nėra.

Iš Kinijos – didžiuliai srautai, atgal – tuščiomis

„Krovinių gabenimo jūra brangimą lėmė Kinijos ir Europos prekyboje išaugęs prekybos disbalansas – viruso mažiau paveikta Kinija mušė eksporto rekordus, tuo tarpu eksportas iš Europos į Kiniją dėl pandemijos apribotos gamybos mažėjo. Tai sukėlė disbalansą tiekimo grandinėse – į Europą iš Kinijos atgabentiems pilniems konteineriams atgal tenka grįžti tuščiomis“, – krovinių ekspedijavimo ir tiekimo grandinės valdymo bendrovės „Balti Logistika“ Lietuvos padalinio vadovė Jūratė Cimanavičienė.

Tokia situacija vertė imtis priemonių ir laivybos įmones – siekdamos išvengti nuostolių, dalis jų prišvartavo laivus uostuose, jūriniai konteineriai buvo įšaldyti, ėmė kauptis uostuose. Mažėjanti pasiūla lėmė kainų augimą.

„Balti Logistika“ skaičiuoja, kad už įprastą 40 pėdų konteinerio gabenimą jūra iš Kinijos dabar prašoma apie 10000 USD. Tai – apie 400-500 proc. daugiau, nei ikipandeminiu laikotarpiu. J. Cimanavičienės teigimu, daugelis tikėjosi, kad ritmas ir kainos sugrįš į normalesnes vėžes po žiemos švenčių, tačiau nutiko priešingai – kainos nuo lapkričio mėnesio yra išbrangusios.

„Turime klientų, kurie lapkritį dvejojo, ar verta iš anksto rezervuoti krovinio gabenimą sausio mėnesiui. Tuo metu siūloma išankstinė kaina už konteinerį jau buvo aukšta – apie 5 tūkst. JAV dolerių (4142 eur). Tačiau šiandien tokio paties konteinerio siuntimas išbrangęs dar dvigubai – už tą pačią paslaugą tenka mokėti apie 10 tūkst. JAV dolerių (8285 eur)“, – sako J. Cimanavičienė.

Gali kilti produktų kainos Lietuvoje

„Balti Logistika“ atstovė teigia, kad šiai situacijai rinkoje užsitęsus tikėtina, kad gali brangti produktai, kurie dažniausiai gabenami jūrų maršrutais.

„Tai paliestų daugelį produkcijos sričių, nes Kinija yra pasaulinė gamybos milžinė, o transportavimas jūra – pigiausias ir masiškiausias maršrutas. Matome, kad dabar prekybininkai stebi rinką, delsia pateikti užsakymus ir tikisi, kad galbūt pavasarį kainos pakris. Tačiau kol Europą yra sukaustęs virusas, prekybos disbalansas greičiausiai išliks“, – sako J. Cimanavičienė.

Jūratė Cimanavičienė
Jūratė Cimanavičienė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Ekspertė pastebi, kad artimesniu metu tikėtis kainų susitraukimo nereikėtų.

„Iki kinų Naujų metų švenčių kainų kritimo nenusimato, jos išlieka tokios pat aukštos, o po švenčių, tikėtina, bus susikaupusios krovinių apimtys, tad vėl nebus palankių prielaidų kainoms kristi. Nors yra tikimybė, kad įsibėgėjant pavasariui transportavimas atpigs, tačiau neverta tikėtis kainų grįžimo į ikipandemines normas“, – sako „Balti Logistika“ atstovė.

Įvertina alternatyvius maršrutus

Aukštos transportavimo jūra kainos paskatino prekybininkus atsisukti ir į kitas gabenimo alternatyvas, ypač – geležinkelio transportą, kuris leidžia krovinius iš Kinijos į Europą pristatyti dukart greičiau. Reisų tarp Azijos ir Europos populiarumas pernai šoktelėjo daugiau nei trečdaliu, geležinkeliai fiksavo rekordinius srautus.

Tiesa, šis maršrutas, atrodo, taip pat pasiekė savo maksimalias apimtis – gauti laisvos vietos geležinkelių konteineriuose savo kroviniui tampa sudėtinga: laukti tenka apie porą savaičių be garantijos, kad krovinys tikrai bus įdėtas. Tad produktų gavimo laikas tapo panašus į gabenant jūra, o ja transportuoti vis dar yra pigiau.

„Ne ką mažesnio populiarumo sulaukia ir oro linijos. Didžiausias jų privalumas – greitai ir laiku pristatomi kroviniai, užsakymo greitis oro transportu gerokai lenkia gabenimo trukmę traukiniais ar vandens transportu. Tačiau tai turi savo kainą – reikalauja didesnių kaštų, “, – pasakoja J. Cimanavičienė. – Lietuvai įtakos daro ir tai, kad dėl pandemijos sumažėjo skrydžių į mūsų šalį, o tuo pačiu – ir krovinių atgabenimo oru maršrutų. Todėl dabar dažnai kroviniai iš Kinijos atskraidinami iki stambiųjų Europos oro uostų – Frankfurto, Amsterdamo – o iš čia Lietuvą pasiekia kelių transportu.“

Kada krovinių gabenimui jūrų transportui pavyks iš naujo pilnai grįžti į įprastą ritmą, priklausys nuo pandemijos mastų, tačiau tikimasi, kad per kelis artimiausius mėnesius COVID-19 atsitrauks ir jūrų transportas galės kaip anksčiau dirbti pilnu pajėgumu plukdydamas krovinius tarp Kinijos ir Europos.

www.DELFI.lt
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
2.6667

„Vilniaus viešojo transporto“ nuostoliai pernai išaugo iki 3,4 mln. eurų

Vilniaus savivaldybės valdomos bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ ( VVT ) nuostoliai...

Susisiekimo viceministrė: inovacijoms Klaipėdos uoste skatinti bus skiriama 24,5 mln. eurų

Didesnei pridėtinei vertei Klaipėdos uoste kurti ir inovacijoms skatinti Susisiekimo ministerija...

Kelionių organizatoriams sugrįžta geri laikai: visiems norintiems nebeužtenka vietos

Ar turizmu užsiimantys verslininkai šiemet atsigriebs dėl sumažėjusių pandemijos ribojimų?...

Nuo šeštadienio įsigalioja nauji Mobilumo paketo reikalavimai: ką turėtų žinoti vežėjai

Jau nuo gegužės 21 d., šeštadienio, įsigalioja nauji Mobilumo paketo reikalavimai, kurie palies...

„Lietuvos geležinkelių“ terminalų verslu rūpinsis „LTG Infra“

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupės įmonė, valdanti geležinkelių infrastruktūros tinklą,...

Top naujienos

Delfi PliusVladimiras Laučius

JAV karo istorikas: galiu trumpai atsakyti, kodėl Putinas priėmė sprendimą pulti (4)

„Sakoma: iš ko suprasite, kad politikas meluoja? Iš to, kad jo burna juda. Žinoma, jie melavo....

Verslas PliusVytautas Budzinauskas

Nepasirinkus elektros tiekėjo – rizika mokėti daugiau: kiek kainuotų garantinis tiekimas

Likus mėnesiui iki elektros tiekėjo pasirinkimo, šimtams tūkstančių elektros vartotojų...

Delfi PliusJurga Grigienė

Keturių vaikų mama Birutė Jakučionytė apie internetines pažintis: kai kurias istorijas net nepatogu pasakoti

Birutė Jakučionytė garsėja drąsa būti atvira iki pačių savo sielos gelmių, atvirai ir...

Ekspertas ragina neapsigauti dėl Rusijos karininko žodžių: tokie išsišokimai gyvame eteryje nėra atsitiktiniai

Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (VU TSPMI) dėstytojas,...

Karas Ukrainoje. Rusija puola rytinius Ukrainos miestus (7)

Ketvirtadienį Ukrainos ginkluotųjų pajėgų vadas susitiko su NATO kolegomis ir teigiamai...

Rusų neįsileisiančiam Vimbldonui – skaudus dūris į nugarą

Karą Ukrainoje pradėjusios Rusijos ir jai talkinančios Baltarusijos tenisininkų nepriimsiantys...

Netikėtai gauta sąskaita daugiabučio gyventojų kišenes tuština šimtais eurų: jau perspėjami ir dėl antstolių

Vilniuje esančio daugiabučio gyventojams sukėlė šoką pastato administratoriaus planai atlikti...

Lietuvės menstruacijų atostogoms pritartų: poreikis būtų, bet yra ir blogoji pasiūlymo pusė (1)

Ispanija tapo pirma šalimi Europoje, teikiančia įstatymų projektą, kuris numato apmokamas...

Lietuvą pasieks nemaža lietaus porcija, kai kur griaudės perkūnija

Šeštadienio dieną Lietuvos padangę uždengs tankūs, itin vandeningo ciklono debesys.