aA
Laivais krovinius gabenantiems pirkėjams už jūrų ir vandenynų audras pavojingesnės tik pandemijos bangos. Pasaulį sustabdęs visuotinis karantinas išbalansavo krovinių srautus, įkainiai šovė iki 500 proc. aukštyn. Kainų „audra“ nerimsta net ir sausį, kada po intensyvaus žiemos švenčių periodo įprastai nusirisdavo žemyn, rašoma pranešime spaudai.
Jūriniai kroviniai
Jūriniai kroviniai
© Reuters / Scanpix

Kaip pastebima, tokia situacija kelia nerimą Lietuvos prekybininkams, nes 5 kartus brangesnis krovinių gabenimas iš Kinijos neigiamai veikia ir galutines produktų kainas vartotojams. O ženklų, kad artimiausiu metu situacija galėtų pasikeisti – nėra.

Iš Kinijos – didžiuliai srautai, atgal – tuščiomis

„Krovinių gabenimo jūra brangimą lėmė Kinijos ir Europos prekyboje išaugęs prekybos disbalansas – viruso mažiau paveikta Kinija mušė eksporto rekordus, tuo tarpu eksportas iš Europos į Kiniją dėl pandemijos apribotos gamybos mažėjo. Tai sukėlė disbalansą tiekimo grandinėse – į Europą iš Kinijos atgabentiems pilniems konteineriams atgal tenka grįžti tuščiomis“, – krovinių ekspedijavimo ir tiekimo grandinės valdymo bendrovės „Balti Logistika“ Lietuvos padalinio vadovė Jūratė Cimanavičienė.

Tokia situacija vertė imtis priemonių ir laivybos įmones – siekdamos išvengti nuostolių, dalis jų prišvartavo laivus uostuose, jūriniai konteineriai buvo įšaldyti, ėmė kauptis uostuose. Mažėjanti pasiūla lėmė kainų augimą.

„Balti Logistika“ skaičiuoja, kad už įprastą 40 pėdų konteinerio gabenimą jūra iš Kinijos dabar prašoma apie 10000 USD. Tai – apie 400-500 proc. daugiau, nei ikipandeminiu laikotarpiu. J. Cimanavičienės teigimu, daugelis tikėjosi, kad ritmas ir kainos sugrįš į normalesnes vėžes po žiemos švenčių, tačiau nutiko priešingai – kainos nuo lapkričio mėnesio yra išbrangusios.

„Turime klientų, kurie lapkritį dvejojo, ar verta iš anksto rezervuoti krovinio gabenimą sausio mėnesiui. Tuo metu siūloma išankstinė kaina už konteinerį jau buvo aukšta – apie 5 tūkst. JAV dolerių (4142 eur). Tačiau šiandien tokio paties konteinerio siuntimas išbrangęs dar dvigubai – už tą pačią paslaugą tenka mokėti apie 10 tūkst. JAV dolerių (8285 eur)“, – sako J. Cimanavičienė.

Gali kilti produktų kainos Lietuvoje

„Balti Logistika“ atstovė teigia, kad šiai situacijai rinkoje užsitęsus tikėtina, kad gali brangti produktai, kurie dažniausiai gabenami jūrų maršrutais.

„Tai paliestų daugelį produkcijos sričių, nes Kinija yra pasaulinė gamybos milžinė, o transportavimas jūra – pigiausias ir masiškiausias maršrutas. Matome, kad dabar prekybininkai stebi rinką, delsia pateikti užsakymus ir tikisi, kad galbūt pavasarį kainos pakris. Tačiau kol Europą yra sukaustęs virusas, prekybos disbalansas greičiausiai išliks“, – sako J. Cimanavičienė.

Jūratė Cimanavičienė
Jūratė Cimanavičienė
© Asmeninio archyvo nuotr.

Ekspertė pastebi, kad artimesniu metu tikėtis kainų susitraukimo nereikėtų.

„Iki kinų Naujų metų švenčių kainų kritimo nenusimato, jos išlieka tokios pat aukštos, o po švenčių, tikėtina, bus susikaupusios krovinių apimtys, tad vėl nebus palankių prielaidų kainoms kristi. Nors yra tikimybė, kad įsibėgėjant pavasariui transportavimas atpigs, tačiau neverta tikėtis kainų grįžimo į ikipandemines normas“, – sako „Balti Logistika“ atstovė.

Įvertina alternatyvius maršrutus

Aukštos transportavimo jūra kainos paskatino prekybininkus atsisukti ir į kitas gabenimo alternatyvas, ypač – geležinkelio transportą, kuris leidžia krovinius iš Kinijos į Europą pristatyti dukart greičiau. Reisų tarp Azijos ir Europos populiarumas pernai šoktelėjo daugiau nei trečdaliu, geležinkeliai fiksavo rekordinius srautus.

Tiesa, šis maršrutas, atrodo, taip pat pasiekė savo maksimalias apimtis – gauti laisvos vietos geležinkelių konteineriuose savo kroviniui tampa sudėtinga: laukti tenka apie porą savaičių be garantijos, kad krovinys tikrai bus įdėtas. Tad produktų gavimo laikas tapo panašus į gabenant jūra, o ja transportuoti vis dar yra pigiau.

„Ne ką mažesnio populiarumo sulaukia ir oro linijos. Didžiausias jų privalumas – greitai ir laiku pristatomi kroviniai, užsakymo greitis oro transportu gerokai lenkia gabenimo trukmę traukiniais ar vandens transportu. Tačiau tai turi savo kainą – reikalauja didesnių kaštų, “, – pasakoja J. Cimanavičienė. – Lietuvai įtakos daro ir tai, kad dėl pandemijos sumažėjo skrydžių į mūsų šalį, o tuo pačiu – ir krovinių atgabenimo oru maršrutų. Todėl dabar dažnai kroviniai iš Kinijos atskraidinami iki stambiųjų Europos oro uostų – Frankfurto, Amsterdamo – o iš čia Lietuvą pasiekia kelių transportu.“

Kada krovinių gabenimui jūrų transportui pavyks iš naujo pilnai grįžti į įprastą ritmą, priklausys nuo pandemijos mastų, tačiau tikimasi, kad per kelis artimiausius mėnesius COVID-19 atsitrauks ir jūrų transportas galės kaip anksčiau dirbti pilnu pajėgumu plukdydamas krovinius tarp Kinijos ir Europos.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
2.6667

Pavasarį bus pradėtas tvarkyti Nemuno laivybos kelias (9)

Vyriausybei planuojant modernizuoti vidaus vandenų kelius ir jų uostus bei prieplaukas, pavasarį...

Eismo sąlygas kai kur sunkina snygis, naktį laukiama plikledžio (1)

Eismo sąlygas penktadienio pavakare Telšių ir Šiaulių apskrityse sunkina snygis, naktį vietomis...

Kad nepirktų iš Rusijos, „Lietuvos geležinkeliai“ patys gamins tūkstančius vagonų: visiškai atsiriboti nepavyks (620)

„ Lietuvos geležinkeliai “ ( LTG ) rengiasi imtis naujos veiklos – gamintis tūkstančius...

Skuodis: „Rail Baltica“ atšaka į Klaipėdą – strateginis klausimas (24)

Seimo Audito komiteto vadovui inicijuojant diskusiją dėl europinės vėžės geležinkelio „Rail...

Dalyje vakarų Lietuvos keliai padengti sniegu, pietų ir pietryčių – plikledžiu

Kai kuriuose vakarų Lietuvos rajonuose keliai padengti sniegu, pietinėje ir pietrytinėje dalyje –...

Top naujienos

Karantino pabaigos kauniečiai dar nemato: su nerimu laukia trečiosios bangos (32)

Kaune pradėjus veikti naujam vakcinavimo nuo Covid-19 centrui sužibo viltis, jog esant pakankamam...

Ekonominis absurdas Baltarusijoje: prieštaringi sprendimai dėl PVM ir kainų reguliavimo gali privesti ir prie deficito (209)

Baltarusijoje apribojo kainų didinimą socialiai svarbioms prekėms. Galimos pasekmės – arba...

Dmitrijus Durnevas, Spektr.press, DELFI.lt | D+

Imperijos šukės. Rusija juos išskyrė kaip „ypatingą“ grupę – gyvenimas pasikeitė kardinaliai (10)

Gyvenimas nepripažintoje „Donecko liaudies respublikoje“ primena penkiaaukštį, kur kiekviename...

Įdomiausios 8 paslaptys Žemėje: tai visiška mistika mokslininkams

Kai 1970 m. buvo paminėta pirma Žemės diena , geologai dar tyrinėjo tektonines plokštes –...

Greta Talat | D+

Lietuvė su vyru įkūrė sėkmingą restoraną Prancūzijoje: kaip pavyko įtikti išrankiesiems prancūzams? šią vietą pamėgo garsiausi maisto kritikai

Turėti restoranų verslą turbūt norėtų nemaža dalis gastronomijos gerbėjų, tačiau norint jį...

Skelbiama informacija, kuriuose Lietuvos miestuose liepsnoja koronaviruso židiniai, ir kur jų fiksuojama mažiausiai (135)

Per 14 pastarųjų parų Lietuvoje 100 tūkstančių gyventojų nustatyta 242,8 naujo koronaviruso...

Stebinantis Kariniauskas vietos rinktinėje nesigviešia: svarbiausia, kad joje žaistų geriausi laida „Krepšinio zona“ (2)

„Momentais Vaidas Kariniauskas sužaidė kaip tikras profesorius. Jei nebūtume jo pasikvietę,...

Emigrantė skundžiasi palikta ant ledo: nesupranta, kaip gali nebūti vietų pasidaryti svarbiausiam dokumentui (213)

Besitęsianti pandemija ir vykstantis „Brexit“ procesas kelia problemų kai kuriems Jungtinėje...

Vokiečiai greituosius COVID-19 testus išpirko per kelias valandas (33)

Šeštadienį vokiečiai plūstelėjo į prekybos centrų tinklo „Aldi“ parduotuves, norėdami...

Makiažo klaidos, kurios jums nesuteikia nei grožio, nei jaunatvės: nustokite taip daryti (7)

Daugelis moterų nori atrodyti jaunai, patraukliai ir turėti idealų veido ovalą, aukštus...