Politinis pamušalas

Savivaldybės kontrolierė Eugenija Petravičienė į autobusų parką įžengė tuomet, kai Raseiniuose, likus keletui mėnesių iki savivaldybių rinkimų, virto valdančioji dauguma – iš mero kėdės buvo išstumtas partijos „Tvarka ir teisingumas“ atstovas Petras Vežbavičius. Būtent ši partija pagal viešai nedeklaruojamus susitarimus iki tol kuravo transporto ūkį. Tad po perversmo, nelikus politinio užnugario, čia ir apsilankė kontrolieriai.

Dalis rajono tarybos narių, išklausę kontrolierės ataskaitą, iškart ragino šią medžiagą perduoti prokurorams ar Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybai (FNTT). Taip buvo ir padaryta. Tačiau Raseinių tyrėjai kovo gale atsisakė pradėti ikiteisminį tyrimą.

Gal tai buvo susiję su tuo, kad po vasario 27-ąją įvykusių savivaldybių tarybų rinkimų į mero kėdę vėl sėdo „Tvarkos ir teisingumo“ partijos atstovas Remigijus Ačas?

Lijo milijonais

Autobusai buvo pirkti iš Jonavoje įsikūrusios UAB „Anre“, kuri, kaip įtaria į Generalinę prokuratūrą kreipęsi rajono tarybos nariai, galėjo būti įsteigta tą pačią dieną, kai buvo pasirašyta autobusų pirkimo sutartis, o vienas tos bendrovės steigėjų – pats R.Ačas. Kad bendrovė visiškai nauja, išduoda ir interneto svetainė, kurioje yra užrašas: „Puslapis kuriamas“. Tačiau ikiteisminio tyrimo esmė yra ne „iš ko pirko“, o „už kiek pirko“.

Pasak tarybos nario Romaldo Zabielos, pirkdama autobusus, „Raseinių autobusų parko“ vadovybė visiškai nesidomėjo informacija apie bendrovės „Anre“, su kuria buvo nuspręsta pasirašyti keleto milijonų vertės sutartį, patikimumą. Tačiau į kai kuriuos niuansus pirkėjai gilinosi itin smulkmeniškai. Pavyzdžiui, pageidaujamų pirkti autobusų ilgis buvo nustatytas net centimetrų tikslumu.

Buvęs autobusų parko direktorius Romaldas Valinčius nė neslėpė, kad perkant transporto priemones buvo atmestas mažiausią kainą 

(2,9 mln. litų) siūliusios bendrovės pasiūlymas ir pasirinkta kur kas brangesnes (už 3,4 mln. litų be PVM) transporto priemones parduodanti bendrovė.

Kaip nurodoma kontrolierės ataskaitoje, šių pirkinių vertė – net „1 milijonu 558 tūkstančiais 86 litais viršijo iki 2010 m. nustatytą tarptautinio pirkimo vertės ribą. O vieną autobusą bendrovė pirko net neskelbdama konkurso ir motyvavo tuo, kad pirkimo kaina neviršijo 30 proc. su „Anre“ sudarytos sutarties pirkinio vertės.“ Kontrolierės ataskaitoje taip pat nurodoma, kad net sutartyje numatytų terminų pardavėjas nesilaikė.

Kontrolierė užfiksavo pažeidimų ir perkant degalus. Išaiškinta, kad ir bendrovės turtas naudotas netaupiai, neracionaliai, kai kuriais atvejais ir neteisėtai. Antai Vilniaus gatvėje esantis pastatas privačiai bendrovei parduotas net be aukciono, o tik tiesioginių derybų būdu.

Liaupsino direktorių

Be konkurso nuomotas ir bendrovei priklausantis nekilnojamasis turtas. Nuomos sutartys nebuvo užregistruotos Nekilnojamojo turto registre, o patalpų kaina nepagrįsta jokiais skaičiavimais ir akivaizdžiai yra per maža.

Atkreiptas dėmesys ir į mažėjantį keleivių vežimo efektyvumą, kuris tik didina parko nuostolius ir reikalauja vis didesnių dotacijų iš savivaldybės biudžeto.
Po kontrolierių ataskaitos rajono tarybos Kontrolės komiteto nariams balsavus už tai, kad tyrimo medžiaga būtų perduota prokuratūrai ar FNTT, R.Ačas mūru stojo už direktorių R.Valinčių ir teigė, jog autobusų parkas tapo politikavimo įrankiu.

Pasak mero, šiam direktoriui vadovaujant autobusų parkas neatpažįstamai pasikeitė: vairuotojai laiku gauna atlyginimus, degalų, atsarginių dalių tiekėjams nėra skolingas, visur tvarkomasi ūkiškai ir t. t.

Tačiau neseniai tas išgirtasis direktorius, visų nuostabai, paliko parko direktoriaus postą. Labai jau keistai tai sutapo su pradėtu ikiteisminiu tyrimu dėl čia aprašytų dalykų.