Nors Baltarusija stojo Rusijos pusėn kare prieš Ukrainą, nuvykti į šią kaimyninę valstybę viešuoju transportu nėra jokių kliūčių. Svetainės „Autobusubilietai.lt“ duomenimis, vien iš Vilniaus į Minską kasdien pajuda daugiau kaip 10 autobusų. Šioje svetainėje autobusų bilietus taip pat galima įsigyti ne tik į Minską, bet ir į kitus Baltarusijos miestus – Lydą, Gardiną ar Breslaują.
Bet iš tiesų reisų į Baltarusiją yra dar daugiau, tik ne visos juos vykdančios įmonės naudojasi „Autobusubilietai.lt“ sistema, tad bilietus į jų autobusus galima įsigyti tik stotyse.
Dalį reisų vykdo Baltarusijos kompanijos „Minsktrans“ ir „Minoblavtotrans“, tačiau į A. Lukašenkos režimo kontroliuojamą valstybę važinėja ir „Eurolines“ prekės ženklu pažymėti autobusai, reisus vykdo ir Vilniuje registruota UAB „PL Int“, „Šalčininkų autobusų parkas“ ir Šalčininkų rajono bendrovė „Edepa“.
Daugiausia važinėja baltarusiai
Su tarptautiniu „Eurolines“ prekės ženklu Lietuvoje dirba dvi keleivių vežimo įmonės – tai Kauno „Kautra“ ir Vilniaus „Tolimojo keleivinio transporto kompanija“ (TOKS).
Arūnas Indrašius, TOKS direktorius, Delfi pasakoja, kad jo vadovaujama įmonė į Baltarusiją kiekvieną dieną važiuoja aštuonis kartus. Šio maršruto keleiviai generuoja apie dešimtadalį bendrovės pajamų, gaunamų iš tarptautinių reisų.
„Tai nėra kažkokie nauji maršrutai, jais važinėjome daugiau kaip 30 metų ir toliau važinėjame“, – teigia A. Indrašius.
Pasak jo, absoliučią daugumą keleivių šiuose autobusuose sudaro Vakaruose dirbantys baltarusių darbininkai, tolimųjų reisų vairuotojai, statybininkai, turintys Lietuvos ar kitų ES šalių išduotas darbo vizas.
„Lietuvių tikrai labai nedaug. Tokių, kurie važiuotų į Baltarusiją apsipirkti ar dar kažko yra vienetai, dar šiek tiek žmonių važiuoja pas gimines kitoje valstybės sienos pusėje ar kapų aplankyti, vis tiek tas kaimynystės ryšys yra“, – aiškina A. Indrašius.
Teigia, kad tenkina žmonių poreikius
Paklaustas, ar prasidėjus karui bendrovė negalvojo atsisakyti reisų į Baltarusiją, TOKS vadovas sako, kad žmonių judėjimas tarp valstybių vis tiek vyksta, todėl tokių svarstymų nebuvo. Netgi priešingai – kelionių į Baltarusiją dar padaugėjo, nes iki Minsko buvo sutrumpinti iki karo vykdyti du reisai į Kyjivą per Baltarusijos teritoriją. Taip buvo pasielgta, kai buvo uždarytos sienos tarp Ukrainos ir Baltarusijos.
„Žiūrim į žmonių poreikius – jei jie važiuoja, tai reisų nenaikiname. Apskritai autobusai yra likęs bene vienintelis susisiekimo tarp Lietuvos ir Baltarusijos kanalas“, – teigia A. Indrašius.
Panašiai kalba ir Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis: „Jei yra keleivių, tai kodėl nevažiuoti? Mes asociacijoje žiūrime paprastai – yra poreikis, kurį tenkiname. O jei kažkada važiuoti bus uždrausta, tada taip, nevažiuosime.“
G. Nakutis sako negirdėjęs, kad kuris nors Lietuvos keleivių vežėjas, prasidėjus karui, būtų atsisakęs maršrutų į Baltarusiją.
„Tuščia vieta laisva nebūna. Jei nevažiuosime mes, tai ją užims kažkas kitas“, – tikina pašnekovas.
Jis taip pat pažymi, kad autobusai šiuo metu yra bene vienintelis būdas keliauti tarp Lietuvos ir Baltarusijos. Anksčiau maršrutu Vilnius-Minskas važinėjo ir „Lietuvos geležinkeliai“, bet per pandemiją sustabdyti šios krypties reisai vėliau nebuvo atnaujinti.
Nepasitiki Baltarusijos valdžia
Vis dėlto ne visi Lietuvos keleivių vežėjai palankiai žiūri į reisus Baltarusijos kryptimi.
Kitos su „Eurolines“ prekės ženklu tarptautinius keleivių vežimus vykdančios bendrovės „Kautra“ vadovas Linas Skardžiukas pasakoja, kad anksčiau į Minską važiuodavo du kartus per dieną, bet dabar to nebedaro ir artimiausiu metu nežada daryti.
„Tuos reisus nutraukėme per pandemiją, kai buvo uždarytos sienos ir jokie tarptautiniai važiavimai nevyko, o po to jų nebeatnaujinome. Atnaujinsime nebent tuo atveju, jei jie nustos kariauti“, – Delfi sako L. Skardžiukas.
Pasak jo, „Kautra“ nusprendė, kad reisai į Baltarusiją neatitinka bendrovės veiklos standartų, be to, jie yra pernelyg rizikingi.
„Baltarusija ir jos valdžia nėra patikimos. Niekada nežinai, kas ten gali nutikti. Jei jie vieną dieną nuleidžia lėktuvą, tai kitą dieną kažkas gali įvykti ir su autobusu“, – įsitikinęs L. Skardžiukas.