Lietuvos vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ TIR departamento direktorius Heliodoras Giedrys teigia, kad gabenant krovinį į TIR konvencijai nepriklausančias šalis, TIR knygelėje padarytos atžymos laikomos negaliojančiomis, todėl pristačiusi įmonė gauna dideles baudas. Vežėjai gavo Tarptautinės Moldavijos vežėjų asociacijos (AITA) prezidento Vladimiro Florea raštą, įspėjantį apie tykančius pavojus Padnestrėje.

UAB „Stiprybė“ vadovas Pranas Jucys apgailestauja papuolęs į nepavydėtiną situaciją: išsikrovęs krovinį Padnestrės regione ir ten sutvarkęs dokumentus, šios įmonės vairuotojas grįžo atgal per Moldaviją, tačiau buvo sulaikytas muitinės pareigūnų. „Automobilį sulaikė ir pareiškė, kad TIR knygelėje uždėti antspaudai negalioja, nors iškraunant krovinį mūsų vežėjo niekas neperspėjo. Automobilis buvo sulaikytas 12 dienų, kol pervedėme 30 tūkst. Lt siekiančią baudą. Su TIR knygele laisvai gali važiuoti po visą Europą ir tokių dalykų nepasitaiko. Nežinojome ir net nenumanėme, kad taip gali atsitikti. Papuolėme į politinę mėsmalę“, – guodžiasi bendrovės vadovas.

Muitinės departamento generalinio direktoriaus pavaduotojas Juozas Rimkevičius teigia, kad nors sukurta sklandi vežėjų asociacijų lygmeniu veikianti informavimo apie tokias problemas sistema, pažeidimų pasitaiko. „Jei įvyksta nusižengimų, Muitinės departamentas bendradarbiaudamas gali padėti. Su Padnestrės regionu derybų nevedame, bet aktyviai galime derėtis su Moldavijos muitinės institucijomis. Galioja tarptautiniai susitarimai dėl pagalbos. Gerai tai, kad tokių pažeidimų pasitaiko nedažnai“, – teigia jis.

Alternatyvos nedžiugina

Vienas iš būdų išvengti milžiniškų baudų – knygelę uždaryti TIR konvencijai priklausančioje šalyje. „Paskutinės žymos gali būti padaromos prieš įvažiuojant į tokias šalis. Padaroma žyma, kad krovinys pristatytas ir nurodoma TIR konvencijai priklausanti šalis, tarkime, Moldavija arba Ukraina“, – aiškina H. Giedrys.

Užbaigus TIR procedūrą, krovinys pristatomas į reikiamą vietą. Tiesa, ir šiuo atveju krovinys vežamas neteisėtai, o įmonė net gali būti apkaltinta kontrabandos gabenimu.
Anot H. Giedrio, nusprendus užbaigti procedūrą grįžtant, TIR konvencijai priklausanti šalis gali pareikšti pretenzijų, mat automobilyje krovinio jau nebėra. „Kiltų natūralus klausimas – kur krovinys? Todėl tikėtina, kad baigti procedūros nepavyktų. Nors tai – politiniai momentai, teisiškai viskas įmanoma, reikia būti atsargiems“, – perspėja jis.

Vežėjai randa išeičių
Gabenimo į tokias šalis galima tiesiog atsisakyti, tačiau mažėjant krovinių srautui, kiekvienas užsakymas brangus, todėl vežėjai rado išeičių. Geriausias būdas išvengti pažeidimų – perduoti krovinį jo savininkui pasienyje. „Dažniausiai į Padnestrės regioną vežami automobiliai, ir patys užsakovai pasiima juos pasienyje. Vežėjai TIR knygelėse nurodo maršrutą Lietuva–Ukraina arba Lietuva–Moldova.

Pietų Osetijai ir Abchazijai pasiskelbus nepriklausomomis, į šias šalis tebevykdomi reisai. Problemų išvengti pavyko tiems vežėjams, kurie TIR knygelėse nurodė maršrutą Lietuva–Gruzija, kur ir buvo nugabentas krovinys jį pasitikusiam vietiniam vežėjui.
Anot „Linavos“ TIR departamento direktoriaus, pernai šiose šalyse baudos buvo paskirtos 10 įmonių, tačiau didesnė dalis bendrovių žinojo apie situaciją ir užbaigė procedūras tvarkingai.