Trečiadienį paaiškėjo, kad dabartinį registracijos mokestį pakeisti turintis metinis automobilių taršos mokestis ketvirtadienį Seime teikiamas nebus. Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narys Algirdas Butkevičius „Delfi“ teigė, kad pasikeitimas gali būti nulemtas politinės paramos stoka.

„Jis (S. Gentvilas) buvo mano kabinete praėjusią savaitę ir mes kalbėjomės. Sakė, kad jam ar po to, ar kaip pasakė, kad kai kurie ministrai nepritars. Gal Seime jam nepritars“, – sakė A. Butkevičius.

Pats S. Gentvilas šių teiginių nekomentuoja. Tačiau sutinka, kad po projekto pateikimo tiek koalicijos partneriai, tiek opozicija jam pateiks savo pasiūlymų.

– Vyriausybė jau yra pritarusi Aplinkos ministerijos parengtam atnaujintam automobilių taršos mokesčiui, tačiau dabar aiškėja, kad Seimui jo teikti neketinate. Kodėl?

– Šią savaitę neteiksime. Visų pirma, techniškai – matėte, kokia diskusija čia buvo pastarosiomis savaitėmis. Susidarė toks „kamštis“, vakar iki 21 val. balsavome. Yra projektai, kurie turi būti priimti dar šiemet. Prioritetas jiems.

Antras dalykas – tikrai rudens sesijoje pateikinėsime šitą projektą. Po to koalicija turės „a“, „b“, „c“, „d“ variantų. Manau, kad tikrai jis bus gludinamas. Bus gal modifikuojamas ir yra tikimybė, kad nukryps nuo dabartinio Vyriausybės projekto.

– Bet Jūs pateiksite jį tokį, koks dabar yra, o po to Seime bus pataisos galbūt?

– Taip.

– Seime kalbama, kad ieškojote paramos šiam projektui ir opozicinėse frakcijose – ar tai tiesa?

– Taip, dėl visų savo projektų, kurie eina Vyriausybės mastu, einu į visas frakcijas, nes valdančioji dauguma nėra didelė. Kiekvienam projektui reikia įtempti ausis. Ta prasme, kad išgirstų.

Buvau socdemų, „Vardan Lietuvos“, valstiečių ir „darbiečių“ frakcijose. Gal tik Regionų frakcijoje nebuvau.

– Ar iš jų sulaukėte patikinimų, kad parems?

– Visi supranta, kokie tarptautiniai įsipareigojimai yra priimti. Kai kurie yra buvusių daugumų, kai kurie dabar priiminėjami. Visi supranta, kad tarša turi būti mažinama. Klausimas, ar priemonė taikli – dėl to diskutuojama daugiausiai.

Visi supranta, kad tokia yra aplinkos ministro užduotis – surasti tinkamiausią instrumentą, o patarimų ir pasiūlymų yra tikrai racionalių. Aš vertinu tai kaip diskusiją ir einu iš anksto išgirsti nuomonės.

– Kaip dėl paramos iš koalicijos partnerių – konservatorių ir Laisvės frakcijų?

– Šiaip tai Vyriausybėje mes vienbalsiai priėmėme šį projektą. Jį ilgai gludinome, šlifavome, jis derintas su visuomene. Pateikta ir Lietuvos banko vertinimui, bet jis nepateikė jo. Tai plačiai derintas projektas, Vyriausybėje priimtas vienbalsiai. Toks atsakymas būtų.

– Kiek reikės balsų pateikiant projektą?

– Pateikiant reikia paprastos balsų daugumos.

– Turbūt neabejojate, kad jų užteks?

– Manau, kad taip.

Alternatyvų mokesčiui yra, apie jas kalba ir opozicija ir pozicija, ir ekspertai. Ar automatinė pavarų dėžė, ar mechaninė, 130 gramų CO2 ar ne, gal nuo kilovatų. Tų alternatyvų ore yra 7 ar 8, bet niekas neteikia alternatyvių projektų.

Visi laukia kol Vyriausybė pateiks, o tada bus registruojamos alternatyvos, bus diskutuojama.

– Algirdas Butkevičius šiandien papasakojo apie Jūsų susitikimą akis į akį, kuriame jam minėjote, kad yra ministrų, kurie prieštarauja mokesčiui. Ar galėtumėte pakomentuoti tai?

– Ne, negaliu patvirtinti šios informacijos.

– Sakėte, kad teiksite rudens sesijoje, o kada tiksliau?

– Manau, kad kitą savaitę. Tada būtų diskutuojamas per ateinančius porą mėnesių ir gimtų iš jo priimtinas projektas.

– Galite priminti, kodėl teikiate šį projektą?

– Transporto tarša yra išaugusi perpus nuo įstojimo į Europos Sąjungą. Akcizas kaip taršos instrumentas turi ribotas galimybes paveikti pasirinkimą transporto priemonių. Visų pirma, tai infliacinis mokestis. Antra vertus, tai uždeda horizontalų apmokestinimą ant kiekvieno, kuris važiuoja ir 5 kilometrus, ir 5 tūkst. km.

Tuo metu metinis mokestis galioja 22 iš 27 ES valstybių, tik penkios valstybės to netaiko, tarp jų ir Lietuva. Tai standartinis mokestis, kuris turėjo poveikį kitose valstybėse. Tai nėra lietuviškas išradimas, o sena europietiška praktika.

***

Kaip skelbta, naujasis automobilių taršos mokestis 2023 metais galėtų siekti nuo 29,3 iki 470,63 euro per metus. Skaičiuojama, kad iki 2025 metų gyventojai vidutiniškai mokėtų po 138 eurus, o tada mokesčiai padvigubėtų.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (188)