Skundžiasi negirdėtais reikalavimais

Visoje Lietuvoje vairuotojai egzaminuojami pagal 2003 metų kovo 31 dieną generalinio komisaro patvirtintas Kelių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo taisykles. Teorinis egzaminas kainuoja 30 litų, o praktinis - 86 litus. Po tiek pat teks pakloti dar tiek kartų, kiek sykių egzamino neišlaikysite.

Neišlaikyti paprasta - tereikia padaryti devynias nekritines klaidas, vieną specifinę pasikartojančią klaidą arba vieną kritinę. Nekritines klaidas egzaminuotojai gali pradėti skaičiuoti būsimajam vairuotojui vos įsėdus į automobilį. Egzaminuotojo rankose - protokolas, kuriame žymimos būsimojo vairuotojo klaidos.

Dar nepajudėjęs iš vietos būsimasis vairuotojas gali užsidirbti tris nekritines klaidas. "Regitros" vertinimo kriterijuose sekundėmis nurodyta, kokiais atvejais ir kiek sekundžių galima laikyti išmynus sankabą, per kiek centimetrų leidžiama priartėti prie skiriamosios juostos ar kelkraščio.

Dažnas būsimasis vairuotojas nežino, ką į protokolą rašo tylusis egzaminuotojas ir nustemba išvydęs atspaudą "neišlaikyta".

"Regitra" kaltina instruktorius

Teises laikančius žmones labiausiai stebina nekritinės klaidos. Iš kur tokie reikalavimai, jei jų eismo taisyklėse nėra?

VĮ "Regitra" vyresnysis specialistas Algirdas Martinaitis tikino, kad visos vairuotojus ruošiančios įstaigos yra supažindintos su egzaminavimo metodika ir vertinimu.

"Kitas klausimas - ar įstaigų instruktoriai susipažino su egzaminavimo nuostatais, ar toliau dirba pagal įprastas taisykles, kalbėjo A. Martinaitis. - Gal daugeliui daug patogiau uždirbti pinigus pasenusia, tačiau įprasta metodika. Vairuotojus ruošiančios įmonės tarpusavyje konkuruoja - mažina kursų kainą, tačiau dažnai pagal kursų kainą nesuteikia reikiamų žinių ir neperteikia vairavimo įgūdžių."

A. Martinaitis pripažįsta, kad šiandien išlaikyti vairavimo egzaminą yra sunkiau nei prieš metus. "Manau, kad daugeliui vairuotojų padarome ne žalą, o paslaugą. Daugelis išsiaiškina klaidas, jas taiso. Klaidos kelyje gali kainuoti daug daugiau", sakė A. Martinaitis.

"Regitros" vyresnysis specialistas minėjo, kad vairuotojų ruošimo įstaigų instruktoriai pagal naujas egzaminavimo taisykles dar neatestuoti. Tai numatoma padaryti dar iki pavasario.

Statistika stabili

Vairuotojus egzaminuojanti valstybinė įmonė "Regitra" nuolat fiksuoja rezultatus. Visoje šalyje iš karto vairavimo egzaminą pernai išlaikė 59,5 procento egzaminuojamųjų. Keturi asmenys praktinį egzaminą laikė devynis kartus.

Šiauliuose praktinį egzaminą iš karto išlaikė 56,62 procento vairuotojų. Iš 6200 laikiusių praktinį egzaminą 400 suklupo dar aikštelėje, 2289 vairuodami mieste. Kaltinimus pasipinigavimu A. Martinaitis vadina gandais. "Žmogus dažnai į egzaminą ateina įbaugintas gandų. Tai jam tik trukdo susikaupti vairavimui."

Petras Kriščiūnas, vairuotojų rengimo įmonės vadovas, "Regitros" veiksmuose mato tik vieną trūkumą - egzamino neišlaikęs asmuo gali tuojau pat susimokėti ir tą pačią dieną vėl laikyti egzaminą.

"Nepasakyčiau, kad sugriežtintas praktinio vairavimo egzaminas leidžia egzaminuotojams pasipelnyti, - sakė P. Kriščiūnas. - Daugumai būsimųjų vairuotojų sukelia nepatogumų tai, kad egzaminą reikia laikyti kitu automobiliu nei mokėsi kursuose."