„Dabar daugelyje vairavimo mokyklų mokoma ne kaip normaliai ir saugiai važiuoti, bet kaip išlaikyti egzaminus", - teigė jis.

Už vairuotojų rengimą ir egzaminavimą atsakingos dvi institucijos. Kelių policija vykdo egzaminus ir išduoda pažymėjimus, o vairuotojų rengimo mokyklas kontroliuoja Kelių transporto inspekcija.

„Mano nuomone, sovietmečiu vairuotojų rengimas buvo kvalifikuotesnis, nes mokyklos turėjo geresnę techninę bazę", - pripažįsta R.Zeniauskas. Dabar daugumos vairuotojų mokyklų bazė apsiriboja kabinetu, kompiuteriu ir skurdžiomis vaizdo priemonėmis.

Klausimai žinomi iš anksto

Tuo tarpu Lietuvos kelių transporto inspekcijos vairuotojų rengimo skyriaus viršininkas Dalius Sadaunykas mano, jog pagrindinė blogybė yra ta, kad egzaminų užduotys ir bilietai yra visiems žinomi iš anksto. Todėl visi stengiasi mokytis tik tiek, kiek reikia egzaminui išlaikyti.

„Visi kaip beždžionės išmokę atmintinai spaudyti mygtukus, bet neturi bendro supratimo apie kelių eismą ir mašinos konstrukciją", - sakė jis. Dėl to kalta netobula sistema, nes egzaminų bilietus ir atsakymus galima lengvai įsigyti.

Inspekcijos atstovai atliko eksperimentą ir vietoj išmokto klausimo „Kas turi duoti kelią?" paklausė „Kas turi pirmumo teisę?". Ir beveik visi padarė tą pačią klaidą, nes buvo įsikalę į galvą vieną atsakymą.

Europoje - kita tvarka

„Mes manome, kad egzaminai turi būti įslaptinti, kad žmonėms reikėtų mokytis, o ne išmokti atmintinai atsakymus", - sakė jis. Dabar visi žino, kas bus per egzaminus, ir tik tam ruošiasi.

Visoje Europoje klausimai yra įslaptinti, galima įsigyti tik bendro pobūdžio patarimus ir klausimus. Sudėtingos ir praktinio vairavimo užduotys. „Būsimi vairuotojai turėtų ne išmokti, o suprasti eismą", - teigė D.Sadaunykas.

Tuo tarpu Lietuvos piliečiai gali ruoštis egzaminui įsigiję oficialiai išleistus Lietuvos kelių eismo taisyklių B kategorijos vairuotojų teorinio egzamino bilietus su teisingų atsakymų lentele.

Kaip pasirinkti mokyklą?

Vairavimo mokyklų lygis taip pat labai nevienodas. Kaip atskirti rimtą mokyklą nuo nerimtos? R.Zeniausko manymu, mokyklos rimtumą nusako specialistų, kurie dirba su lankančiais kursus, kvalifikacija: „Būna tokių mokyklų, kuriose nė vienas iš grupės neišlaiko, o kitose išlaiko egzaminus 70 procentų".

Todėl prieš renkantis mokyklą būtų gerai pakalbėti su anksčiau ją lankiusiais, sužinoti jų nuomonę. „Duomenis apie išlaikiusiųjų skelbti ir Kelių transporto inspekcija, bet tada konkuruojančios mokyklos juos galėtų apkaltinti suinteresuotumu", - samprotavo pašnekovas.

Apie mokyklos rimtumą galima spręsti ir pagal jos turimą priemonių bazę. „Jeigu mokykloje gausi vaizdinė agitacija, galima susipažinti su automobilių mazgais, elektros sistema, yra vairavimo treniruokliai ir kompiuteriai, tai rodo, kad buvo investuota ir galima tikėtis rimtumo", - sakė jis.

Kai yra daugiau treniruoklių, vaizdinių priemonių, daugeliui žmonių lengviau suprasti dėstomus dalykus, negu tik klausantis dėstytojo aiškinimo. Ir patiems dėstytojams lengviau pateikti medžiagą, ją komentuoti.

Piešia kreida ant lentos

D.Sadaunyko teigimu, dažniausiai būsimieji vairuotojai mokyklą renkasi pagal du kriterijus: atstumą nuo namų ar darbo ir kursų kainą. Jis sutiko, kad bendras įspūdis turi didelės reikšmės. Kai ateini į mokyklą, matyti, kokia mokymo įranga. „Jeigu ten tuščia, tik stalai ir kėdės, negali laukti gerų rezultatų", - sakė jis.

Kaip gali būti, kad mokyklos, kurioms licencijas išduoda Kelių transporto inspekcija, gali neturėti tinkamų mokymo priemonių? „Kai inspektuojame tokią mokyklą, ji turi visą įrangą, bet paskui kartais paaiškėja, kad tai buvo skolintos priemonės", - pripažino D.Sadaunykas.

Kai kuriose mokyklose dėstytojai situacijas sankryžose piešia kreida ant lentos. Tokius piešinius net patyrusiam vairuotojui suprasti sunku.

Bumas - prieš dvejus metus

Labiausiai vairavimo mokyklų skaičius augo nuo 1997 iki 2000 metų. Per tuos trejus metus vairavimo mokyklų skaičius padidėjo nuo 247 iki 342. Vėliau jų augimas nebuvo toks didelis: 2001 metais buvo 353, šiemet 362 vairavimo mokyklos.

Šis augimas susijęs su tuo, kad 2000 metų balandžio mėnesį keitėsi egzaminavimo tvarka. Nuo tada laikantieji B kategorijos egzaminą vietoj 20 klausimų turi atsakyti į 35 klausimus. Leidžiama padaryti tik 2 klaidas.

Daugelis išsigando permainų, manė, kad egzaminai bus labai sunkūs, tad puolė skubėti gauti vairuotojo pažymėjimą. Tuomet vairavimo mokyklos būdavo perkrautos.

Būtini penki kriterijai

Tada, pamačius lengvus pinigus, pulta steigti vairavimo mokyklas. Tačiau bumas baigėsi, ir vairavimo mokyklos, norėdamos išgyventi ir pritraukti klientus, ėmėsi kainų mažinimo politikos.

Norint įkurti vairavimo mokyklą, būtina atitikti 5 pagrindinius reikalavimus. Įmonė turi turėti nuolatinę buveinę, teorinio mokymo klasę (su įrangos sąrašu iš 20 punktų), vairavimo mokymo aikštelę, mokomųjų automobilių ir kvalifikuotų instruktorių.

Instruktoriais gali dirbti aukštesnįjį išsilavinimą turintys žmonės, turintys A, B, C, D, E kategorijas ir baigę 102 valandų specialius kursus viename šalies universitetų.