Savivaldybėje veikianti iš jos darbuotojų ir vežėjų atstovų sudaryta darbo grupė jau pradėjo svarstyti šį klausimą. Tačiau akivaizdu, kad tik ateinančiais metais šalyje ėmus gyvuoti naujai valiutai – eurui ir toliau stebėdama kuro kainas miesto valdžia apsispręs, ar koreguoti vienkartinių bilietų miesto maršrutiniuose autobusuose kainas.
Siūlo įvertinti ir padidėjusį keleivių skaičių
Miesto tarybos narys N.Cesiulis prašyme inicijuoti vienkartinio bilieto maršrutiniuose autobusuose kainos perskaičiavimą konstatuoja, jog „Brent oil“ naftos kaina, pagal kurią nustatoma kuro kaina Lietuvoje, pasaulinėje žaliavų rinkoje per šiuos metus nukrito daugiau nei 45 proc. Pagal pateikiamas pasaulines naftos kainos kritimo tendencijas galima daryti išvadą, kad remiantis oficialiais šio produkto sandoriais ateityje naftos kainos greitai dar labiau kris.
Atsižvelgiant į tarptautines naftos kainas pastebimas ženklus kainų mažėjimas ir Lietuvoje. Degalų kainas skelbiančioje interneto svetainėje matyti, kad, pavyzdžiui, dyzelinio kuro, kurį naudoja miesto maršrutais važinėjantys mikroautobusai, kaina šiemetį rugsėjį buvo 4,36 lito už litrą, o gruodį vidutinė litro šio kuro kaina 3,80 lito. Krinta ir benzino kainos.
Prašyme inicijuoti vienkartinių bilietų kainų sumažinimą miesto maršrutiniuose autobusuose, be minėtų priežasčių, tarybos narys siūlo įvertinti ir padidėjusį keleivių skaičių miesto reguliaraus susisiekimo transporte. Jis pateikia konkrečius skaičius: pernai sausio–spalio mėnesiais šiuo transportu važiavo 2 mln. 42 tūkst. 582 keleiviai, per šiemetį tą patį laikotarpį – 2 mln. 187 tūkst. 573. Keleivių miesto maršrutiniais autobusais padaugėjo 7 proc.
Taip pat pakeitus Pridėtinės vertės mokesčio įstatymą nuo pernykščio sausio vežėjams PVM sumažintas nuo 21 iki 9 proc.
„Vienkartinių bilietų kainų sumažinimas, ypač sunkiai gyvenantiems alytiškiams, yra aktualus, nes daugiausia jie naudojasi miesto maršrutų mikroautobusų paslaugomis. Jas sumažinus savivaldybei reikėtų mažiau kompensuoti ir už lengvatinių keleivių vežimą. Ir tai daryti savivaldybė turėtų skubėti, nes žmonėms brangus kiekvienas litas. Vertinant ateities tendencijas, akivaizdu, kad keleivių srautai išliks tokie pat, kuro kainos ir toliau mažės. Mano manymu, norint neapvaginėti alytiškių vienkartinio bilieto kaina galėtų mažėti nuo 15 iki 20 procentų. Keistai atrodo, kai pakilus kuro kainai vežėjai su už jų darbą atsakingais savivaldybės administracijos darbuotojais tuoj pat kreipėsi į tarybos komitetus didinti bilietų kainas, o kai kuro kainos sumažėjo, bilietų kainų mažinti neprašoma. Kyla klausimas, kam atstovauja kai kurie savivaldybės tarnautojai“, – mintimis dalijosi N.Cesiulis.
„Sunkesniems autobusams reikia daugiau kuro“
Šiuo metu dešimtyje miesto maršrutų dirba šešiolika įmonių su 38 mikroautobusais. Pastarųjų daugiausia – penkiolika vietiniuose maršrutuose turinčios miesto bendrovės „Multivanas“ direktorius Vaclovas Karalevičius sakė, kad nereikia skubėti su bilietų kainų perskaičiavimu: „Dar labai neaišku, kaip su degalų kainomis bus ateinančiais metais. Kadangi dirbu savivaldybėje veikiančioje iš jos administracijos specialistų ir vežėjų atstovų sudarytoje darbo grupėje, kuri nagrinėja su mūsų veikla susijusius klausimus, man žinomas tarybos nario prašymas. Mes jį pradėjome nagrinėti, vežėjai turi pateikti savo veiklos sąnaudas, ir tada bus priimtas darbo grupės sprendimas. O galutinį sprendimą turi priimti miesto taryba. Jau dabar galiu pasakyti, kad vežėjams įsigijus patogesnius keleiviams autobusus šie yra sunkesni. O sunkesniems autobusams reikia daugiau kuro. Pavyzdžiui, mūsų miesto maršrutuose važinėjantys mikroautobusai anksčiau svėrė pusketvirtos tonos, dabar penkias.“
„Multivano“ vadovas tvirtino, kad jo vadovaujama bendrovė transporto priemonėms atnaujinti miesto maršrutuose pernai paėmė pusantro milijono litų paskolą iš banko, įsigijo aštuonis naujus mieste tinkamus važinėti ekologiškus autobusus. Tuo pačiu tikslu paimtų paskolų turi ir kitos miesto vežėjų įmonės.
V.Karalevičiaus teigimu, tarybos nario pateikti keleivių skaičiai tik statistiniai, nes išaugęs keleivių srautas yra sustiprintos kontrolės rezultatas, kai savivaldybės nurodymu pernai įsirengtos vaizdo stebėjimo kameros autobusuose, ir vairuotojai nebegali piktnaudžiauti bilietų neišdavimu, o faktiškai jo vadovaujama bendrovė pastebi, jog keleivių miesto maršrutiniuose autobusuose, palyginti pernykštį trečiąjį ketvirtį ir šiemetį, sumažėjo 7 tūkst.
„Multivano“ direktoriaus pastebėjimu, prieš penkiolika metų bilietų su 50 ir 80 proc. nuolaidomis miesto maršrutiniuose autobusuose buvo parduodama tikrai nedaug, dabar tokių keleivių apie 70 proc.: „Dauguma keleivių pensininkai, invalidai ir moksleiviai. Darbo liaudies mažai beliko, daug miestiečių išvykę į užsienį, labai išaugo nuosavų automobilių skaičius.“
Savivaldybė vežėjams už lengvatinių keleivių vežimą kasmet išmoka maždaug po 1 mln. 400 tūkst. litų. Kaip sakė savivaldybės administracijos Miesto ūkio skyriaus vedėjo pavaduotoja Palmira Raškauskienė, šiandien vežėjams neturima skolų dėl minėtų keleivių vežimo.
„Kaina tikrai nebus patogi“
Vedėjo pavaduotoja sakė, kad po tarybos nario prašymo svarstymo įvertinus vežėjų argumentus bus apsispręsta, ar galima inicijuoti vienkartinio bilieto kainos sumažinimą miesto maršrutiniuose autobusuose, bet tai bus padaryta ateinančiais metais šalyje atsiradus naujai valiutai ir toliau stebint kuro kainas: „Nuo sausio bilietas šiuo transportu kainuos 0,58 euro, turintiems teisę į lengvatas – 0,29 ir 0,11 euro. Kaina tikrai nebus patogi, ją tikriausiai reikės apvalinti, o į kurią pusę ir kiek, lems tik pagrįsti argumentai. Tai miesto tarybos kompetencijos klausimas.“
Alytaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu įvertinus vežėjų investicijas į miesto maršrutinio transporto atnaujinimą vienkartinio bilieto kaina 20 centų padidėjo nuo šiemečio birželio – nuo 1 lito 80 centų iki 2 litų.