Sa­vi­val­dy­bė­je vei­kian­ti iš jos dar­buo­to­jų ir ve­žė­jų at­sto­vų su­da­ry­ta dar­bo gru­pė jau pra­dė­jo svars­ty­ti šį klau­si­mą. Ta­čiau aki­vaiz­du, kad tik at­ei­nan­čiais me­tais ša­ly­je ėmus gy­vuo­ti nau­jai va­liu­tai – eu­rui ir to­liau ste­bė­da­ma ku­ro kai­nas mies­to val­džia ap­si­spręs, ar ko­re­guo­ti vien­kar­ti­nių bi­lie­tų mies­to marš­ru­ti­niuo­se au­to­bu­suo­se kai­nas.

Siū­lo įver­tin­ti ir pa­di­dė­ju­sį ke­lei­vių skai­čių

Mies­to ta­ry­bos na­rys N.Ce­siu­lis pra­šy­me ini­ci­juo­ti vien­kar­ti­nio bi­lie­to marš­ru­ti­niuo­se au­to­bu­suo­se kai­nos per­skai­čia­vi­mą kon­sta­tuo­ja, jog „Brent oil“ naf­tos kai­na, pa­gal ku­rią nu­sta­to­ma ku­ro kai­na Lie­tu­vo­je, pa­sau­li­nė­je ža­lia­vų rin­ko­je per šiuos me­tus nu­kri­to dau­giau nei 45 proc. Pa­gal pa­tei­kia­mas pa­sau­li­nes naf­tos kai­nos kri­ti­mo ten­den­ci­jas ga­li­ma da­ry­ti iš­va­dą, kad re­mian­tis ofi­cia­liais šio pro­duk­to san­do­riais at­ei­ty­je naf­tos kai­nos grei­tai dar la­biau kris.
 
At­si­žvel­giant į tarp­tau­ti­nes naf­tos kai­nas pa­ste­bi­mas žen­klus kai­nų ma­žė­ji­mas ir Lie­tu­vo­je. De­ga­lų kai­nas skel­bian­čio­je in­ter­ne­to sve­tai­nė­je ma­ty­ti, kad, pa­vyz­džiui, dy­ze­li­nio ku­ro, ku­rį nau­do­ja mies­to marš­ru­tais va­ži­nė­jan­tys mik­ro­au­to­bu­sai, kai­na šie­me­tį rug­sė­jį bu­vo 4,36 li­to už lit­rą, o gruo­dį vi­du­ti­nė lit­ro šio ku­ro kai­na 3,80 li­to. Krin­ta ir ben­zi­no kai­nos.
 
Pra­šy­me ini­ci­juo­ti vien­kar­ti­nių bi­lie­tų kai­nų su­ma­ži­ni­mą mies­to marš­ru­ti­niuo­se au­to­bu­suo­se, be mi­nė­tų prie­žas­čių, ta­ry­bos na­rys siū­lo įver­tin­ti ir pa­di­dė­ju­sį ke­lei­vių skai­čių mies­to re­gu­lia­raus su­si­sie­ki­mo trans­por­te. Jis pa­tei­kia kon­kre­čius skai­čius: per­nai sau­sio–spa­lio mė­ne­siais šiuo trans­por­tu va­žia­vo 2 mln. 42 tūkst. 582 ke­lei­viai, per šie­me­tį tą pa­tį lai­ko­tar­pį – 2 mln. 187 tūkst. 573. Ke­lei­vių mies­to marš­ru­ti­niais au­to­bu­sais pa­dau­gė­jo 7 proc.
 
Taip pat pa­kei­tus Pri­dė­ti­nės ver­tės mo­kes­čio įsta­ty­mą nuo per­nykš­čio sau­sio ve­žė­jams PVM su­ma­žin­tas nuo 21 iki 9 proc.
 
„Vien­kar­ti­nių bi­lie­tų kai­nų su­ma­ži­ni­mas, ypač sun­kiai gy­ve­nan­tiems aly­tiš­kiams, yra ak­tu­a­lus, nes dau­giau­sia jie nau­do­ja­si mies­to marš­ru­tų mik­ro­au­to­bu­sų pa­slau­go­mis. Jas su­ma­ži­nus sa­vi­val­dy­bei rei­kė­tų ma­žiau kom­pen­suo­ti ir už leng­va­ti­nių ke­lei­vių ve­ži­mą. Ir tai da­ry­ti sa­vi­val­dy­bė tu­rė­tų sku­bė­ti, nes žmo­nėms bran­gus kiek­vie­nas li­tas. Ver­ti­nant at­ei­ties ten­den­ci­jas, aki­vaiz­du, kad ke­lei­vių srau­tai iš­liks to­kie pat, ku­ro kai­nos ir to­liau ma­žės. Ma­no ma­ny­mu, no­rint ne­ap­va­gi­nė­ti aly­tiš­kių vien­kar­ti­nio bi­lie­to kai­na ga­lė­tų ma­žė­ti nuo 15 iki 20 pro­cen­tų. Keis­tai at­ro­do, kai pa­ki­lus ku­ro kai­nai ve­žė­jai su už jų dar­bą at­sa­kin­gais sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos dar­buo­to­jais tuoj pat krei­pė­si į ta­ry­bos ko­mi­te­tus di­din­ti bi­lie­tų kai­nas, o kai ku­ro kai­nos su­ma­žė­jo, bi­lie­tų kai­nų ma­žin­ti ne­pra­šo­ma. Ky­la klau­si­mas, kam at­sto­vau­ja kai ku­rie sa­vi­val­dy­bės tar­nau­to­jai“, – min­ti­mis da­li­jo­si N.Ce­siu­lis.
 
„Sun­kes­niems au­to­bu­sams rei­kia dau­giau ku­ro“

Šiuo me­tu de­šim­ty­je mies­to marš­ru­tų dir­ba še­šio­li­ka įmo­nių su 38 mik­ro­au­to­bu­sais. Pas­ta­rų­jų dau­giau­sia – pen­kio­li­ka vie­ti­niuo­se marš­ru­tuo­se tu­rin­čios mies­to ben­dro­vės „Mul­ti­va­nas“ di­rek­to­rius Vac­lo­vas Ka­ra­le­vi­čius sa­kė, kad ne­rei­kia sku­bė­ti su bi­lie­tų kai­nų per­skai­čia­vi­mu: „Dar la­bai ne­aiš­ku, kaip su de­ga­lų kai­no­mis bus at­ei­nan­čiais me­tais. Ka­dan­gi dir­bu sa­vi­val­dy­bė­je vei­kian­čio­je iš jos ad­mi­nist­ra­ci­jos spe­cia­lis­tų ir ve­žė­jų at­sto­vų su­da­ry­to­je dar­bo gru­pė­je, ku­ri nag­ri­nė­ja su mū­sų veik­la su­si­ju­sius klau­si­mus, man ži­no­mas ta­ry­bos na­rio pra­šy­mas. Mes jį pra­dė­jo­me nag­ri­nė­ti, ve­žė­jai tu­ri pa­teik­ti sa­vo veik­los są­nau­das, ir ta­da bus pri­im­tas dar­bo gru­pės spren­di­mas. O ga­lu­ti­nį spren­di­mą tu­ri pri­im­ti mies­to ta­ry­ba. Jau da­bar ga­liu pa­sa­ky­ti, kad ve­žė­jams įsi­gi­jus pa­to­ges­nius ke­lei­viams au­to­bu­sus šie yra sun­kes­ni. O sun­kes­niems au­to­bu­sams rei­kia dau­giau ku­ro. Pa­vyz­džiui, mū­sų mies­to marš­ru­tuo­se va­ži­nė­jan­tys mik­ro­au­to­bu­sai anks­čiau svė­rė pus­ket­vir­tos to­nos, da­bar pen­kias.“
 
„Mul­ti­va­no“ va­do­vas tvir­ti­no, kad jo va­do­vau­ja­ma ben­dro­vė trans­por­to prie­mo­nėms at­nau­jin­ti mies­to marš­ru­tuo­se per­nai pa­ė­mė pus­an­tro mi­li­jo­no li­tų pa­sko­lą iš ban­ko, įsi­gi­jo aš­tuo­nis nau­jus mies­te tin­ka­mus va­ži­nė­ti eko­lo­giš­kus au­to­bu­sus. Tuo pa­čiu tiks­lu pa­im­tų pa­sko­lų tu­ri ir ki­tos mies­to ve­žė­jų įmo­nės.
 
V.Ka­ra­le­vi­čiaus tei­gi­mu, ta­ry­bos na­rio pa­teik­ti ke­lei­vių skai­čiai tik sta­tis­ti­niai, nes iš­au­gęs ke­lei­vių srau­tas yra su­stip­rin­tos kon­tro­lės re­zul­ta­tas, kai sa­vi­val­dy­bės nu­ro­dy­mu per­nai įsi­reng­tos vaiz­do ste­bė­ji­mo ka­me­ros au­to­bu­suo­se, ir vai­ruo­to­jai ne­be­ga­li pik­tnau­džiau­ti bi­lie­tų ne­iš­da­vi­mu, o fak­tiš­kai jo va­do­vau­ja­ma ben­dro­vė pa­ste­bi, jog ke­lei­vių mies­to marš­ru­ti­niuo­se au­to­bu­suo­se, pa­ly­gin­ti per­nykš­tį tre­či­ą­jį ket­vir­tį ir šie­me­tį, su­ma­žė­jo 7 tūkst.
 
„Mul­ti­va­no“ di­rek­to­riaus pa­ste­bė­ji­mu, prieš pen­kio­li­ka me­tų bi­lie­tų su 50 ir 80 proc. nuo­lai­do­mis mies­to marš­ru­ti­niuo­se au­to­bu­suo­se bu­vo par­duo­da­ma tik­rai ne­daug, da­bar to­kių ke­lei­vių apie 70 proc.: „Dau­gu­ma ke­lei­vių pen­si­nin­kai, in­va­li­dai ir moks­lei­viai. Dar­bo liau­dies ma­žai be­li­ko, daug mies­tie­čių iš­vy­kę į už­sie­nį, la­bai iš­au­go nuo­sa­vų au­to­mo­bi­lių skai­čius.“
 
Sa­vi­val­dy­bė ve­žė­jams už leng­va­ti­nių ke­lei­vių ve­ži­mą kas­met iš­mo­ka maž­daug po 1 mln. 400 tūkst. li­tų. Kaip sa­kė sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos Mies­to ūkio sky­riaus ve­dė­jo pa­va­duo­to­ja Pal­mi­ra Raš­kaus­kie­nė, šian­dien ve­žė­jams ne­tu­ri­ma sko­lų dėl mi­nė­tų ke­lei­vių ve­ži­mo.
 
„Kai­na tik­rai ne­bus pa­to­gi“

Ve­dė­jo pa­va­duo­to­ja sa­kė, kad po ta­ry­bos na­rio pra­šy­mo svars­ty­mo įver­ti­nus ve­žė­jų ar­gu­men­tus bus ap­si­spręs­ta, ar ga­li­ma ini­ci­juo­ti vien­kar­ti­nio bi­lie­to kai­nos su­ma­ži­ni­mą mies­to marš­ru­ti­niuo­se au­to­bu­suo­se, bet tai bus pa­da­ry­ta at­ei­nan­čiais me­tais ša­ly­je at­si­ra­dus nau­jai va­liu­tai ir to­liau ste­bint ku­ro kai­nas: „Nuo sau­sio bi­lie­tas šiuo trans­por­tu kai­nuos 0,58 eu­ro, tu­rin­tiems tei­sę į leng­va­tas – 0,29 ir 0,11 eu­ro. Kai­na tik­rai ne­bus pa­to­gi, ją tik­riau­siai rei­kės ap­va­lin­ti, o į ku­rią pu­sę ir kiek, lems tik pa­grįs­ti ar­gu­men­tai. Tai mies­to ta­ry­bos kom­pe­ten­ci­jos klau­si­mas.“
 
Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bės ta­ry­bos spren­di­mu įver­ti­nus ve­žė­jų in­ves­ti­ci­jas į mies­to marš­ru­ti­nio trans­por­to at­nau­ji­ni­mą vien­kar­ti­nio bi­lie­to kai­na 20 cen­tų pa­di­dė­jo nuo šie­me­čio bir­že­lio – nuo 1 li­to 80 cen­tų iki 2 li­tų.