Specialistai prognozuoja, kad „Lietuvos avialinijos“ (LAL) turėtų imtis atsakomų veiksmų ir sumažinti kainas. Pasak įmonės atstovo ryšiams su visuomene Giedriaus Šniuko, šiuo metu įmonė ruošia naują rinkodaros strategiją, kuri turėtų būti pristatyta artimiausiu metu.

Susisiekimo ministerijos Civilinės aviacijos departamento direktorius Vidmantas Kairys teigia, kad Latvijos skrydžių kompanijai „Air Baltic“ pradėjus agresyviai mažinti skrydžių kainas, Lietuvoje veikiančios bendrovės turėtų reaguoti. Tačiau ypatingos konkurencijos bendrovės nepajus, nes „AirBaltic“ skrydžiai į didžiuosius Europos miestus nėra tiek daug pigesni, kaip skelbiama. „Sudėję oro uosto mokesčio, kelionės į Rygą ir skrydžio atgal sąnaudas gausime panašų rezultatą, – tikina V. Kairys. – Be to, vietą į tokį lėktuvą reikia užsisakyti iš anksto, todėl ne visiems yra patogu naudotis tokių bendrovių paslaugomis“.

Pasak bendrovei „Air Baltic“ Lietuvoje atstovaujančios agentūros „AAA Wrislit“ pardavimų direktorės Kristinos Jasudaitės, šių metų „Air Baltic“ pardavimai „Wrislit” biure praėjusį mėnesį padidėjo daugiau kaip tris kartus ir perkopė 23 tūkst. Lt, o praėjusių metų vasarį siekė tik 7 tūkst. Lt. „Specialią pigių skrydžių akciją „Air Baltic“ pradėjo pavasario pradžioje. Kol kas neturime duomenų, kiek pavyko parduoti bilietų kovo mėnesį, tačiau susidomėjimas galimybe pigiai skristi lietuvius labai domina. Sulaukiame labai daug skambučių, užsakomi vidutiniškai 3 bilietai per dieną“, – džiaugiasi įmonės atstovė.

K. Jasudaitė teigia, kad pridėjus oro uostų mokesčius, bilietai gerokai pabrangsta, priklausomai nuo miesto. Pavyzdžiui, bilietas iš Vilniaus į Rygą kainuoja 99 Lt, bet pridėjus oro uosto mokestį pabrangsta iki 189 Lt. „Norint, kad kelionės kaina nedidėtų, geriausia iki Rygos vykti automobiliu, nes skrendant lėktuvu kelionė smarkiai pabrangsta“, – tikina ji.

Skrydis su „Air Baltic“ iš Rygos į Taliną, įskaitant oro uosto mokestį, kainuoja 181 Lt. Anksčiau pigiausias bilietas su Latvijos oro bendrove į Vilnių siekė 570 Lt (į abi puses, be oro uosto mokesčių), atitinkamai į Taliną – 574 Lt.

52,6 proc. „Air Baltic“ akcijų valdo valstybė, 47,2 proc. – Skandinavijos aviakompanija SAS. Aktyviai Baltijos šalyse veikianti SAS neslepia savo ambicijų užimti kuo didesnę dalį skrydžių rinkos. Ekspertų tvirtinimu, siekdama atsispirti „Ryanair“ ir kitų pigių skrydžių bendrovių invazijai, kurios aktyviai tyrinėja Baltijos šalių rinką, kaip tik ir buvo paruošta naujoji „Air Baltic“ kainodara.

Kainos nusirito žemyn

Šiuo metu Latvijos bendrovė siūlo skrydžius į 19 Europos miestų. Pavyzdžiui, skrydis iš Rygos į Taliną be oro uosto mokesčio į vieną pusę kainuoja 99 Lt. Į didžiuosius Europos miestus skrydžio kaina siekia 149 Lt. Sudėjus kelionės į abi puses išlaidas, oro uosto mokestį bei galimas kito transporto išlaidas, „Air Baltic“ skrydžių kainos vis vien yra daugiau nei perpus mažesnės už LAL.

Pasak specialistų, tai pasiekti Latvijos bendrovė gali dėl lanksčios taupymo sistemos. Pavyzdžiui, skrendant iš Vilniaus į Rygą 50 vietų lėktuvą aptarnauja tik viena stiuardesė, nėra jokių alkoholinių gėrimų bei maisto. Priešingai nei Airijos bendrovė „Ryanair“, „Air Baltic“ neatsisakė maitinimo ir alkoholinių gėrimų tolimesniuose reisuose.

Latvijos bendrovės kainų strategija pasiteisino dar ir todėl, kad pagal atvykstančiųjų turistų struktūrą į Latviją daugiausia atvažiuoja lietuvių, antroje vietoje rikiuojasi estai. „Tad norėdami dar labiau suaktyvinti keliautojų srautus, ypač turistų, „AirBaltic“ pristatė naują kainodaros strategiją. Naujosios kainos artimos keliaujančiųjų automobiliais išlaidoms“, – dėsto K. Jasudaitė. Tiesa, dabar bilieto kaina tiesiogiai priklauso nuo paklausos – kuo anksčiau yra įsigyjami bilietai, tuo kaina mažesnė. Anot K. Jasudaitės, naujoji kainodaros strategija turi nemažai pliusų: nebereikia pirkti bilieto pirmyn ir atgal – galima jį įsigyti ir į vieną pusę, nors bilieto kaina nedidelė, nebūtina jį išsipirkti fiksuotu metu – tik prieš dvi ar tris savaites, nebėra privaloma ir vadinamoji savaitgalio taisyklė, kai svetur būtina praleisti naktį iš šeštadienio į sekmadienį.

G. Šniukas teigia, kad LAL vykdoma rinkodaros politika remiasi klasikinės oro bendrovės modeliu, kai yra stengiamasi išlaikyti kliento lojalumą ir bilietai parduodami į abi puses. „Tuo tarpu „Air Baltic“ bilietus parduoda ir į vieną pusę. Reaguodami į rinką mes irgi rengiame akcijas – savotiškai bandome konkuruoti su kitu transportu. Aišku, kol kas tai daugiau eksperimentai, tačiau greitai pradėsime aktyvią kainų politiką, kuri leis skraidyti pigiau. Dabar yra rengiamas naujas verslo planas, kuriame bus atsižvelgta į dabartinius rinkos pokyčius bei bus apsispręsta, kokią strategiją LAL pasirinks tolesniam darbui“, – tikina jis.

Keleivių daugėja

Latvijos nacionalinė oro linijų bendrovė „Air Baltic“ pranešė sausį ir vasarį sulaukusi 51,8 tūkst. keleivių – 40 proc. daugiau nei prieš metus. „Air Baltic“ lėktuvai per du šių metų mėnesius atliko 1706 reisus – 33 proc. daugiau nei pernai per tą patį laikotarpį.

Praėjusį mėnesį, palyginti su 2003-ųjų vasariu, bendrovės klientų padaugėjo 41 proc. iki 26,0 tūkst. žmonių, o skrydžių atlikta 37 proc. daugiau – 890. Vidutinis lėktuvų vietų užimtumas praėjusį mėnesį siekė 47 procentus. Keleivių pagausėjimą bendrovė aiškina padidėjusiu maršrutų skaičiumi, palyginti mažomis bilietų kainomis bei klientams suteikta galimybe bilietus įsigyti tik į vieną pusę. LAL tapo mažiausiai keleivių 2003 m. sulaukusia Baltijos šalių nacionaline oro linijų bendrove.

Valstybės valdomos „Lietuvos avialinijos“ pernai skraidino 312 tūkst. keleivių – 2,5 proc. daugiau nei 2002 m. Latvijos nacionalinės oro linijų bendrovės „Air Baltic“ paslaugomis 2003 m. naudojosi 336,4 tūkst. keleivių – 28 proc. daugiau nei užpernai. Estijos nacionalinė aviakompanija „Estonian Air“ keleivių pernai sulaukė 35 proc. daugiau – 410,6 tūkst. žmonių. Skandinavijos aviakompanija SAS valdo 47,2 proc. „Air Baltic“ ir 49 proc. „Estonian Air“ akcijų.

Užsisakyti bus paprasčiau

Dalykinių kelionių organizavimo ir valdymo bendrovė „Carlson Wagonlit Travel“ (CWT) paskelbė diegsianti „CWT Webfares“ – nuosavą taikomąją programinę įrangą kelionėms pigių skrydžių oro bendrovių ir kitų oro bendrovių internetiniais tarifais rezervuoti. CWT šią programą sukūrė reaguodama į didėjantį oro bendrovių pasiūlos sudėtingumą ir įžvelgdama tokios paslaugos poreikį.

Pigių skrydžių bendrovių tarifai ne visada yra fiksuojami Globalinės distribucijos sistemose, tad didelių įmonių atstovai ne visada turi galimybę susipažinti su visomis galimybėmis renkantis skrydžių kainą. Pasak CWT atstovų, kelionių konsultantams tai taip pat svarbu, nes jiems būtinas priėjimas prie informacijos apie pigius skrydžius bei internetinių tarifų rezervavimas. Per artimiausius mėnesius sistema bus diegiama visuose CWT Dalykinių ir verslo kelionių centruose Europoje, Afrikoje ir Artimuosiuose Rytuose. Ši priemonė jau gali būti naudojama 27 pigių skrydžių oro linijų, šiuo metu neįtrauktų į GDS, siūlomų skrydžių paieškai ir rezervavimui.

Šiame sąraše galime rasti kompanijų „Easyjet“, „Ryanair“, „Germania Express“, „Germanwings“, „Sky Europe“ ir kitas.

Iki metų pabaigos programos kūrėjai žada į duomenų bazę įtraukti ir reguliarių oro linijų internetinius tarifus. „Klientai pageidavo, kad pateiktume jiems išsamų, paprastą ir skaidrų būdą, kaip naudotis visais skrydžiais ir tarifais. Rinkoje tokia priemonė neegzistavo, todėl mes ją sukūrėme. Dabar mūsų klientai turi galimybę palyginti visą turimų oro kelionių tarifų įvairovę. Taip mes galime ir toliau garbingai tesėti savo pažadą garantuoti geriausias kainas“, – teigia Len Blackwood, CWT valdymo viceprezidentas.