Valstybės vadovų planai, kad iki liepos pradžios bent viena vakcinos nuo koronaviruso doze bus paskiepyta apie 70 proc. populiacijos neišsipildė, tačiau egzistuoja nemaža tikimybė, kad kolektyvinio imuniteto bus pasiekta rudenį. Būtent šis laikotarpis ir laikas po jo gali tapti lemiamu kai kuriems verslams bei atnešti blogų skolų bangą. Mat ekstremalios situacijos pabaiga šalyje, tikėtina, reikštų ir nemažos dalies dabar egzistuojančių lengvatų bei pagalbos verslui ir gyventojams priemonių pabaigą.

Problemų turės atskiri sektoriai ir lankstumo stokojusios įmonės

Ekonominės krizės blogų skolų banga nesukels, tačiau atskiros įmonės bei sektoriai gali pajusti stiprų smūgį. Tikėtina, kad daugiausiai problemų turės tos įmonės, kurios nesekė savo klientų įsipareigojimų, nekontroliavo jų atsiskaitymų ir nesidomėjo jų finansine situacija.

Taip pat ir tos, kurios pandemijos metu nesugebėjo prisitaikyti prie pasikeitusios rinkos, taip neišlaikydamos karantino egzamino.

Tačiau grėsmė išlieka ir šiandieną laisviau kvėpuojantiems viešojo maitinimo, apgyvendinimo bei transporto sektoriams. Matoma tendencija, kad įvairios infekcijos, o tarp jų – ir Covid-19, sparčiau plinta šaltuoju metų laikotarpiu bei naujų ir agresyvesnių viruso mutacijų atsiradimas neleidžia atmesti tikimybės, kad šalyje dar gali tekti įvesti karantiną ir vėl apriboti šių sektorių veiklą.

Su sunkumais gali susidurti ir nuo pasaulinių žaliavų kainų priklausantys apdirbamosios pramonės bei statybos sektoriai. Dėl pandemijos kelias dešimtis procentų išaugusios žaliavų ir pusgaminių kainos bei išliekantis neužtikrintumas dėl ateities į kampą labiausiai spraudžia smulkesnes ir vidutines pramonės įmones. Tai lemia didesnę gaminamos produkcijos
savikainą, galutinių pirkėjų spaudimą dėl mažesnės gaminio kainos iš kitos pusės. Tuo metu rezervų, pavyzdžiui, užsipirkti didesnį kiekį atsargų geresnėmis kainomis arba susimažinti operacinius kaštus, jos turi labai nedaug.

Skolų valdymo rinka pasiruošusi sušvelninti padėtį

Skolų išieškojimo rinka yra pasiruošusi suvaldyti susidarančią situaciją. 2008–2009 m. finansinė krizė parodė, kokie dideli gali būti skolų mastai, todėl skolingų klientų turinčios įmonės bei fiziniai asmenys turėtų atidžiai peržiūrėti savo klientų finansinę sveikatą ir nedelsti įvertinti galimybės pasitelkti skolų išieškotojus. Praktika rodo, kad klientai, kurie bendradarbiauja su skolų administravimo įmonėmis, greičiau atgauna jiems priklausančias lėšas, nei bandydami jas atgauti savo jėgomis.

Pasirinkusios skolas išieškoti pačios, paprastai įmonės susiduria su dviem esminėmis klaidomis – skolą jos vertina emociškai, užima griežtą poziciją, kelia ultimatyvius reikalavimus, neretai iššaukiančius priešingą skolininko reakciją. Taip pat dažnai neturima tinkamos patirties ir kompetencijų valdyti tokias situacijas, todėl įmonės darbuotojai priversti
atsitraukti nuo jiems įprastų darbų, skirti nemažai laiko šiai neįprastai užduočiai, taip mažinant įmonės produktyvumą.

Skolų valdymo įmonės gali padėti šiais abiem aspektais – tinkamai sureaguoti į susidariusią situaciją ir rasti efektyviausius sprendimus bei pasiūlyti savo specifines kompetencijas skolų išieškojimo procesui vykdyti.

Papildomai skolų išieškojimo įmonės gali pasiūlyti ir likvidumo sprendimą – skolą gali nupirkti iškart. Tokiu būdu skolą parduodanti įmonė ne tik atgauna didžiąją dalį pinigų, bet ir nebeturi skirti resursų skolai susigrąžinti. Kuo anksčiau bloga skola parduodama, tuo didesnė tikimybė atgauti didesnę sumą pinigų: su kiekviena skolos senėjimo diena tiek tikimybė, tiek pati skolos suma sparčiai mažėja.

Turintiems skolų – laikas blaiviai įvertinti situaciją

Visgi skola ir jos grąžinimas pirmiausia yra skolininko atsakomybė. Todėl skolų turinčios įmonės ir gyventojai savo situaciją racionaliai įsivertinti turėtų jau šiandieną bei nevengti jos komunikuoti su kreditoriumi ar tiekėju/partneriu, kuriam yra skolingi.

Esant įsipareigojimams su valstybinėmis institucijomis, verta su jomis pasikonsultuoti dėl šiuo metu taikomų mokestinių lengvatų, mokesčių atidėjimų ar kitų institucijų vykdomų skatinimo programų. Tuo tarpu esant įsipareigojimams kitiems verslams, labai svarbu būti proaktyviems.

Skolos dažniausiai niekur nedings, tačiau su skolininku susisiekus kreditoriui ar partneriui, pokalbis bus gerokai nemalonesnis, nei veikiant proaktyviai ir drauge ieškant sprendimų.

Labai tikėtina, kad skolų grąžinimo procesas užtruks ilgiau, nei galvojama iš pat pradžių, todėl didelius pažadus reikia skaidyti į mažesnius ir juos vykdyti.

Gyventojai taip pat turėtų peržiūrėti, ar paskolos atidėjimu pasinaudota todėl, kad jo iš tiesų reikėjo, ar dėl to, kad buvo tokia galimybė. Svarbu turėti mintyje, kad atidėti finansiniai įsipareigojimai ilgainiui gali sudaryti papildomų finansinių naštų. Reikėtų rūpintis ir savo pajamomis dėl pandemijos praradus dabą: geriausias laikas jo ieškoti – atsigaunant ekonomikai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (6)