aA
Mobilumo paketas tapo aktyviu Lietuvos deleguotų Europos Parlamento narių debatų objektu, kur matomi ir nuomonių išsiskyrimai. Šioje diskusijoje aktualūs ne tik politiniai, bet ir teisiniai argumentai.
Linas Sesickas. Mobilumo paketo pataisos gali prieštarauti Sutarčiai dėl ES veikimo
© Asmeninio albumo nuotr.

Europos Komisijos inicijuotas teisės aktų pakeitimas, sutrumpintai vadinamas Mobilumo paketu, turėjo pagerinti aplinkosauginius standartus, didinti sektoriaus efektyvumą ir įtvirtinti Europos lyderystę transporto sektoriuje. Nesileisiu į diskusijas dėl socialinio šių teisės aktų poveikio, kiek jie bus naudingi transporto sektoriaus darbuotojams, tačiau noriu atkreipti dėmesį į teisinius prieštaravimus, kuriuos sukurtų didžiausio Lietuvos vežėjų nepritarimo sulaukiantis pasiūlymas Mobilumo pakete, neturintis nieko bendra su socialinėmis garantijomis.

Lietuvos vežėjams ypač skaudžiai gali atsiliepti reikalavimas kas kelias savaites grąžinti pervežimą vykdžiusią transporto priemonę į vežėjo buveinės šalį. Toks reikalavimas apribotų vežėjų galimybes efektyviai išnaudoti transporto priemones už kilmės šalies ribų, didintų veiklos kaštus bei aplinkos taršą. Neabejotinai jį nulėmė faktas, kad naujųjų ES šalių transporto įmonės geba teikti paslaugas konkurencingomis kainomis, tad dalis valstybių narių nori apsisaugoti iš rinkos išstumiant konkurentus.

Tačiau ES teisės požiūriu tokios pataisos gali prieštarauti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (SESV) principinėms nuostatoms. Pavyzdžiui, 56 straipsnyje numatyta, kad Sąjungoje uždraudžiami laisvės teikti paslaugas apribojimai, taikomi valstybių narių nacionaliniams subjektams, kurie yra įsisteigę kitoje valstybėje narėje negu valstybė, kurios subjektu yra asmuo, kuriam tos paslaugos teikiamos.

Pagal pataisose teikiamus siūlymus, faktinę ir nuolatinę buveinę turinčia pervežimo įmone valstybėje narėje galės būti laikoma tik tokia įmonė, kurios valdomos transporto priemonės bent kartą per keturias savaites išsikrauna ar pasikrauna steigimosi šalyje. Faktiškai tai reiškia įpareigojimą transporto priemonėms grįžti į buveinės šalį. Toks pasiūlymas nėra susijęs su jokiomis socialinėmis garantijomis, nes grįžti privalo ne konkretus vairuotojas, o sunkvežimis, bet tokiu būdu būtų apribota galimybė teikti paslaugas kitų valstybių narių subjektams.

Siūlomas papildomas ribojimas galimai prieštarauja ir ES Sutarties 5 straipsnio 4 dalyje įtvirtintam proporcingumo principui, nes nepagrįstai varžo SESV 56 straipsnyje įtvirtintą laisvę teikti paslaugas be ribojimų dėl priklausymo tam tikrai valstybei narei.

Vežėjų įmonėms, įsisteigusioms „periferinėse“ ES valstybėse narėse, būtų apsunkinamos bei galimai geografiškai apribojamos vežimo operacijų galimybės, palyginti su vežimo įmonėmis, kurios įsisteigusios Centrinėje ar Vakarų Europoje esančiose valstybėse, iš kurių kitas ES valstybes nares ar trečiąsias šalis galima pasiekti per trumpesnį laikotarpį. Tokiu būdu būtų neproporcingai ribojama įmonių, įsisteigusių „periferinėse“ valstybėse narėse, laisvė teikti transporto paslaugas į kitas valstybes nares.

Galiausiai siūlomas papildomas ribojimas galimai prieštarauja SESV 18 straipsnyje numatytam draudimui nustatyti nuostatas, diskriminuojančias dėl pilietybės (juridinio asmens įsisteigimas valstybėje prilyginamas fizinio asmens pilietybei). Siūlymo pagrindu susidarytų netiesioginės „periferinėse“ valstybėse narėse įsisteigusių vežėjų diskriminacijos situacija, nes, taikant 4 savaičių vežimo operacijų apribojimą, jiems neabejotinai būtų apsunkintos galimybės vežimo operacijas atlikti į toliau esančias valstybes nares, palyginti su vežėjais, įsisteigusiais valstybėse narėse, esančiose Centrinėje ar Vakarų Europoje.

Žiūrint ne tik Lietuvos ekonomikos kontekste, tokios nuostatos, ribojančios paslaugų teikimą ES teritorijoje, yra didelis žingsnis atgal ir ateityje gali paskatinti šalių narių lobistines pastangas platesnius ribojimus įvesti ir kituose ekonomikos sektoriuose. Belieka tikėtis, kad prasidėjusios diskusijos viešojoje erdvėje sustiprins Lietuvos pozicijas ir padidins Lietuvos deleguotų Europos Parlamento narių vieningumą šiais Lietuvai ir visai ES reikšmingais klausimais.

www.DELFI.lt
Viskas apie pinigus. Finansų konsultantė atsako
Reikia patarimo, kaip planuoti išlaidas, kaip sutaupyti, o gal – kaip daugiau uždirbti? Užduokite klausimą nepriklausomai finansų konsultantei Ievai Jazavitienei.
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
3.0000

Vita Šumskaitė. Skaitmenizacija žada kardinalius pokyčius mokestinių duomenų valdyme

Apie efektyvų duomenų valdymą mokesčių apskaitos procesų optimizavimui buvo kalbama jau gerokai...

Inga Langaitė. Kova dėl talentų: kaip laimėti Lietuvai?

Jei manęs paklaustų, kur visiems Lietuvos startuoliams šiandien skauda labiausiai, ilgai galvos...

Inga Balnanosienė. Ar tikrai estai viską daro geriau nei lietuviai?

Taline neseniai įvyko neeilinis renginys – buvo susirinkę viso pasaulio užimtumo tarnybų...

Gintaras Černius: Ar verta jaudintis dėl finansų?

Nors, ekonomistų teigimu, palyginti ilgą laiką gyvenome „aukso amžiuje“, dauguma žmonių...

Eduardas Petrulis. Neutralioji palūkanų norma – kodėl ji mums turėtų rūpėti?

Neutralioji palūkanų norma yra viena prieštaringiausių sąvokų finansų teorijoje, nes,...

Top naujienos

Delfi PliusVaidas Saldžiūnas

Kaip pralaužti Rusijos blokadą Ukrainoje: dėl bado grėsmės Vakarai gali ryžtis ir ypač rizikingam planui

Ko neprivertė karas, privers badas. Tokių svarstymų – vis daugiau, mat Rusijos agresija prieš...

„Tokia mano istorija“: daugybę kartų girtas prie vairo įkliuvęs Viktoras dėkoja, kad pagaliau buvo įkalintas

„Kai pirmus kartus ėjau į teismą, bijojau, bet po to baimė dingo – jeigu prieš tai manęs...

Amerikiečiai negali patikėti, kaip pigu Lietuvoje: tai svajonių šalis! (4)

Verkiantiems dėl Lietuvoje beprotišku greičiu kylančių kainų reikėtų nuvykti į Kaliforniją...

Karas Ukrainoje. Ukrainoje pratęsta karinė padėtis, uždrausti simboliai „Z“ ir „V“ (5)

Ukraina atmetė galimybę susitarti su Rusija dėl paliaubų ir pareiškė, kad nesutiks su...

Žiniasklaida: Rusija pasikvietė statinių bombų ekspertus jau kelios savaitės yra Rusijoje ir dirba kartu su kariuomenės pareigūnais

Apie 50 ekspertų, turinčių didelę šių sprogmenų gamybos ir tiekimo patirtį, dirba kartu su...

Delfi PliusDailius Dargis

Paskutinio sovietų bunkerio Lietuvoje paslaptis: ne tik lankėsi KGB, bet ir neprikausomybės laikais sulaukdavo keistų vizitų bei įsilaužimų II dalis

Vieno įspūdingiausių Lietuvoje esančio sovietinių laikų karinio bunkerio paslaptys sėja nerimą...

Šeimos atostogos jau ne už kalnų: išdavė, kur driekiasi idiliški paplūdimiai ir stebina vis dar puikios kainos

Kelionės su šeima neretai gali tapti rimtu iššūkiu: mažiesiems tikrai ne visuomet įdomu tai,...

Delfi PliusPiotr Skolimowski, Ewa Krukowska

Ekspertė: dviejų Europos valstybių draugystė akivaizdžiai byra į šipulius (3)

Reakcija į Rusijos invaziją padarė galą svarbiam aljansui Europoje. Kaip pažymi politikos...

Pusryčius gaminkite iš vakaro: 3 vasariškai lengvų ir gardžių pusryčių receptai

Chia sėklos , lietuviškai vadinamos ispaninių šalavijų sėklomis, jau keletą metų karaliauja...

Pigių drabužių parduotuvei – klestėjimo metas: vietiniai šluoja viską, ką randa

Dieną, kai iškeliamos naujos prekės, sustoja žmonių eilės net lauke, skelbia LNK žinios .