aA
Tolimųjų reisų vairuotojus didesniais atlyginimais pamaloninusi valdžia, panašu, nusprendė atimti iš jų teisę rinktis, kiek jie nori praleisti su artimaisiais. Tik taip galima vertinti vis garsėjančias kalbas apie ketinimus riboti nemokamų atostogų trukmę vairuotojams, kurie ir taip ištisus mėnesius praleidžia komandiruotėse.
Gintaras Čiužas
Gintaras Čiužas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Pernai Seime išsakytos abejonės, kodėl vairuotojai ima per daug nemokamų atostogų ir ar tik taip nebandoma nuslėpti mokesčių dirbant jų metu. Tokios kalbos yra gana keistos, kadangi vairuotojų darbo ir poilsio režimą fiksuoja skaitmeniniai tachografai, susieti su vairuotojų identifikavimo kortelėmis. Tachografų duomenų, kuriuos privalu saugoti mažiausiai metus, nėra galimybių paprastai ištrinti, ar suklastoti.

Juolab kad vairuotojų darbą įgaliotos kontroliuoti valstybinės institucijos neturi jokių patikimų duomenų, kad didelė dalis vairuotojų sistemiškai gali daryti darbo ir poilsio režimo pažeidimus. Tačiau Trišalės tarybos posėdžiuose jau sklando idėja, esą reikėtų vairuotojams riboti nemokamų atostogų trukmę, o prieš įmones, kurios suteikia ilgesnes nei 20 darbo dienų nemokamas atostogas imtis sankcijų, pavyzdžiui, uždrausti joms įdarbinti vairuotojus iš trečiųjų šalių.

Atostogauja savo noru

Toks sprendimas būtų didelis smūgis maždaug 25 tūkst. užsieniečių, kurie dirba Lietuvos vežėjų įmonėse. Baltijos transporto profesinei sąjungai „Solidarumas“ priklauso didelė dalis vairuotojų būtent iš trečiųjų šalių – daugiausia Ukrainos ir Baltarusijos.

Kaip buvęs tolimųjų reisų vairuotojas, o dabar vairuotojus atstovaujančios profesinės sąjungos vadovas, norėčiau atkreipti dėmesį, jog nemokamos atostogos yra būtinos patiems vairuotojams ir skiriamos jų pačių pageidavimu. Ilgą laiką praleidę ne namuose tolimųjų reisų vairuotojai patys teikia prašymus ilsėtis ilgiau, nei numato įstatymai. Dažniau tai yra vairuotojai iš trečiųjų šalių, tarp kurių vienas populiariausių darbo modelių yra – 6 savaitės komandiruotėje ir 3 savaitės gimtinėje, savo namuose, lankant namiškius.

Vairuotojus vienijančių profsąjungų skaičiavimais, dėl darbo specifikos, kai ilgai nebūnama namuose, vairuotojų poreikis atostogauti yra 2-3 mėnesiai per metus. Supraskite – tai itin sunkus ir alinantis darbas tiek fizine tiek psichologine prasme, ilgą laiką dirbant toli nuo namų, nuo šeimos.
Ir tiek atostogaudami vairuotojai dirba tikrai ne mažiau, nei kiti Lietuvos piliečiai. Kaip tik šiuo metu vairuotojai patiria diskriminaciją dėl atostogų bei darbo stažo skaičiavimo tvarkos, nes netaikomos lengvatos, kurios galioja kitoms panašios specifikos profesijoms.

Mokesčiai lieka Lietuvoje

Pagal Darbo kodeksą specifinių specialybių darbuotojai – mokytojai, pilotai, jūreiviai ir kiti – turi įstatymų patvirtintas ilgesnes apmokamas atostogas. Pavyzdžiui, daug laiko jūroje praleidžiantiems jūreiviams suteikiamos 25 darbo dienų trukmės atostogos. Ar tolimųjų reisų vairuotojų komandiruotės, kurias jie praleidžia toli nuo šeimos, nuolatinėje įtampoje vairuojant, labai skiriasi nuo jūreivių komandiruočių?

Taip pat vairuotojai diskriminuojami skaičiuojant jų darbo stažą. Statistikai bet kuriuos kitos įmonės darbuotojas per metus darbe praleidžia apie 250 darbo dienų ir už tai jam kalendoriniai metai skaičiuojami kaip darbo metai.

Vairuotojai komandiruotėse praleidžia tikrai ne mažiau, o dažnais atvejais ir daugiau dienų, nei darbo rinkos vidurkis, tačiau per kalendorinius metus nesukaupia metų darbo stažo, nes dėl darbo pobūdžio eina nemokamų atostogų. O pagal Darbo kodeksą į darbo stažą įskaičiuojama tik 10 nemokamų atostogų dienų. Manome, kad didesnių įsipareigojimų iš transportininkų reikalaujanti Vyriausybė, turėtų ir pati prisiimti didesnius įsipareigojimus dėl vairuotojų darbo stažo ir įtraukti bent 20 darbo dienų nemokamų atostogų.

Juolab kad Lietuvos biudžetui tai nebūtų jokia našta. Atvirkščiai - dauguma mūsų profesinės sąjungos narių yra trečiųjų šalių darbuotojai, iš viso jie Lietuvoje sudaro apie 35 proc. vairuotojų. Už juos taip pat mokamos Sodros įmokos – tai prisideda prie socialinio draudimo sistemos tvarumo.
Be to, nors mokesčius užsieniečiai moka Lietuvoje, mūsų šalyje teikiamomis socialinėmis garantijomis labai dažnais atvejais nesinaudoja: nedarbingumo arba ligos atveju nesikreipia į Lietuvos gydymo įstaigas, o gydytis važiuoja į gimtinę – taip pigiau. Be to, mūsų profsąjungos nariams iš trečiųjų šalių kyla pagrįstų klausimų ir dėl to, ar mokėdami mokesčius Lietuvoje, jie kaupia ir senatvės pensijai. Dėl šio klausimo išaiškinimo mūsų profesinė sąjunga ketina kreiptis į atsakingas valstybines institucijas.

Jeigu Vyriausybei tikrai rūpi vairuotojų socialinės garantijos, kaip kad deklaruojama, valdžia turėtų įvertinti tikrąsias problemas, su kuriomis susiduria tolimųjų reisų vairuotojai, o ne priiminėti sprendimus, priverčiančius keisti ne tik darbovietę, bet ir šalį, kurioje dirbama.

Todėl tikimės, kad svarbiausias vairuotojų profesijai rūpimas problemas pavyks kartu spręsti neseniai Seime įkurtoje darbo grupėje aktualiausiems tarpinstituciniams transporto ir turizmo klausimams.

Vairuotojų darbo vietų skaičius išaugo

Lietuvos tarptautinių krovininių vežimo rinka tikrą augimo bumą išgyveno 2015-2019 metų laikotarpiu. Per tą laiką kelių transporto paslaugų eksportas išaugo daugiau kaip pusantro karto – tokį smarkų rinkos augimo šuolį padėjo palaikyti būtent profesionalūs vairuotojai iš trečiųjų šalių, kadangi vidaus darbo rinkoje vairuotojų paprasčiausiai pritrūko.

Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ duomenimis, tarptautinio krovinio operacijose dalyvaujančių vairuotojų, kurie yra Lietuvos piliečiai, skaičius išlieka gana pastovus – per 2013-2018 metus jų skaičius išaugo nuo 34 iki 46 tūkst.

Gintaras Čiužas. Ar vairuotojų komandiruotės lengvesnės nei jūreivių?

Iš trečiųjų šalių vairuotojų skaičius per tą laką išaugo nuo beveik 4 iki 24 tūkst. Tad bendras tolimųjų reisų vairuotojų skaičius Lietuvoje siekia apie 70 tūkst.

Gintaras Čiužas. Ar vairuotojų komandiruotės lengvesnės nei jūreivių?
www.DELFI.lt
Turite teisinį klausimą?
Aiškiai ir konkrečiai aprašykite savo situaciją – jos teisinį vertinimą ir savo įžvalgas „Delfi Plius“ platformoje pateiks Lietuvos jaunųjų advokatų asociacijos nariai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
3.3333

Edmundas Volskis. Konkretūs žingsniai: kaip verslui išgyventi krizei užgriuvus?

Nemažai daliai įmonių vadovų ir savininkų ekonominiai sukrėtimai, užgriuvę per pastaruosius...

Raminta Stravinskaitė. Slapukais renkami duomenys: skanūs, bet pavojingi

Daugelis internetinių svetainių renka slapukus neturėdamos sutikimo arba nesilaikydamos Bendrojo...

Justinas Skaržauskas. Lietuvos pramonės ateitis – senas garvežys ar greitasis traukinys?

Ketvirtoji pramonės revoliucija („Pramonė 4.0“) – tai naujas ekonomikos raidos etapas, nuo...

Jurgita Navikienė. Kada buhalterijoje nebeliks nė vieno popieriaus lapo?

Tai gali įvykti jau šiandien! Jau dabar nerasime nė vieno teisės akto, kuris reikalautų, jog...

Antanas Sagatauskas. Verslo pasitraukimo iš Rusijos pamokos

Po Rusijos inicijuotos karinės invazijos Ukrainoje per pastaruosius kelis mėnesius iš Rusijos...

Top naujienos

Delfi PliusVaidas Mikaitis

Į šią Azijos šalį taip sunku patekti, kad lietuvis jau ėmė galvoti apie nusikaltimą: bendrininkų rasti nepavyko, o planų vos nesužlugdė Lenkija

Manęs klausia, kodėl iki šiol nieko neparašau apie ką tik įvykusią kelionę į Pietų Korėją....

Rusų programišiai „laužia“ Lietuvos informacines sistemas: įspėja, kad tai gali būti dar tik pradžia (7)

Dėl sustabdyto tranzito į Kaliningradą, rusų programišiai nuo penktadienio pradėjo...

„Belligcat“ vadovas: tas šalis, kurios padeda Putino režimui, reikia šalinti iš ES (18)

Nepaisant griežtų sankcijų, karą prieš Ukrainą pradėjusi Rusija iš naftos ir dujų pardavimo...

Pasauliui ir Lietuvai žada recesiją: laimės tik vienas sektorius (2)

Tarptautinė rizikos valdymo bendrovė „Coface Baltics“ naujausiame rizikos valdymo tyrime...

Šiurpus avarijos smūgio garsas pažadino klaipėdiečius: žuvo vyras

Klaipėdoje, netoli degalinės, įvyko skaudi avarija. Vienas avarijos dalyvių žuvo, dar viena...

Karas Ukrainoje. Ukraina ruošiasi galimam puolimui iš Baltarusijos: grėsmė gana didelė okupantai planuoja referendumą dėl Chersono prijungimo prie Rusijos (13)

Rusijos atakos, pareikalaujančios ir žmonių gyvybių, Ukrainoje nesiliauja – vėl apšaudyti...

„Reuters“: kompromisas dėl tranzito į Kaliningradą gali būti pasiektas liepos pradžioje

Liepos pradžioje gali būti pasiektas kompromisinis susitarimas dėl sankcionuotų prekių tranzito...

10 žavingų ir dar neišpopuliarėjusių Europos salų – pamėgtos tautiečių, bet iki šiol neatrastos turistų

Šiose mažose salose atrasite nepaliestą gamtą, neperpildytas pakrantes, tylą ir ramybę.

Naktys išsilaikys tvankios ir toliau kaitins saulės spinduliai

Ir toliau išliksime aukštesnio atmosferos slėgio lauko įtakoje. Debesų bus nedaug, dažnai...

Grybauskaitė: jokių pokyčių dėl Kaliningrado tranzito be Lietuvos sutikimo negali būti (6)

Jokių pokyčių ar atnaujinimų Europos Komisijos ( EK ) gairėse dėl Kaliningrado tranzito be...