aA
Lojalumo kortelės Lietuvoje atsirado prieš gerus 11 metų ir šiandien jau nieko nebestebina, kad bene visų prekybos centrų pirkėjams jos drąsiai dalijamos. Retas kuris piniginėje nešiojasi kelias korteles, dažniausiai ten jų būna devynios galybės.
© DELFI / Karolina Pansevič

Tyrimų duomenimis, apie 97 proc. pirkėjų šiuo metu turi bent po vieną lojalumo kortelę. Pasinaudojus viena kortele galima gauti gerą nuolaidą, kita – kaupti taškus ar pinigėlius perkant maisto prekių parduotuvėje ir pan. Šiuo metu mūsų šalies mažmeninės prekybos rinkoje pastebimas lojalumo kortelių bumas tikrai nežada atslūgti, greičiau priešingai – jis tik dar labiau augs.

Prekybos centrai žino informaciją apie klientus

Klientų lojalumo kortelės – tai ne tik privalumas pirkėjams, bet ir nauda prekybininkams. Jos padidina pardavimus, paskatinti klientus sugrįžti bei vėl ir vėl pirkti, atsižvelgiant į klientų poreikius sukurti pageidaujamą prekės ženklo įvaizdį bei didinti prekės žinomumą.

Be to, prekybos centrai žino labai daug informacijos apie klientus (prisiminkite: norėdami gauti lojalumo kortelę, užpildėte anketą). Jiems puikiai žinoma jūsų gyvenamoji vieta, taip pat telefono numeris ar elektroninio pašto adresas; jie žino net ir tai, kokius sausus pusryčius mėgstate labiausiai ir kokiu šampūnų plaunatės plaukus. Ir tai tikrai ne jūsų persekiotojai, o tiesiog didžiųjų prekybos centrų kompiuterinės duomenų bazės, kurios kaupia duomenis apie kiekvieną klientą ir jo pirkimo įpročius.

Kiekvienas mažmeninės prekybos centras tokius duomenis panaudoja gana skirtingai. Vieni pagal klientų poreikius sudaro visą savo prekių asortimentą (dėl šios priežasties Vilniaus centre apsiperkantis pirkėjas nuvykęs aplankyti Pakruojyje gyvenančių tėvų, šio miesto prekybos centre tikrai neras jam įprastu pirkiniu tapusio žąsų kepenėlių pašteto ar šviežiai spaustų granatų sulčių). Kiti prekybos centrai parduotuvėse įrengė terminalus, kurie atsižvelgdami į lojalumo kortelės savininko pirkimo įgūdžius, pateikia individualius jam tinkamiausius pasiūlymus.

Ar naudojimasis kliento duomenimis – legalu?

Bene visi sutartinai prekybos centrų atstovai tikina, jog kiekvieno savo kliento asmens duomenis saugo itin kruopščiai ir niekam kitam jų nepateikia. Klientas netgi turi teisę rinktis, ar nori pateikti savo duomenis. Kiekvienas, norintis įsigyti kortelę privalo užpildyti anketą, kurioje gali sutikti arba ne, kad jo asmens duomenys būtų tvarkomi pagal LR įstatymų numatytą bei anketoje aprašytą tvarką. Jeigu klientas su tuo nesutinka, tai jo duomenys į prekybos centro duomenų bazę nėra įvedami. O jei klientas pradžioje sutiko, o po to persigalvojo, tai gali paskambinti ir paprašyti, kad jo asmeniniai duomenys būtų pašalinti.

Prekybos centrai iš kliento pildomos anketos sužinoję asmens duomenis į jo pašto dėžutę ima siųsti savo prekių katalogus (jie gali būti siunčiami ir elektroniniu paštu) ar rašyti trumpąsias sms žinutes. Bet juk tikrai ne kiekvienas nori savo pašto dėžutėje rasti daugybę sugrūstų reklamų, ar naktį sulaukti žinutės į telefoną su geriausių kainų pasiūlymais. Advokatų teigimų toks aktyvus prekybos centrų kišimasis į asmeninį klientų gyvenimą gali būti privatumo teisių pažeidimas.

Kita vertus, pats vartotojas atskleisdamas savo asmeninius duomenis kliento lojalumo anketoje tarsi sutinka, kad jie būtų aktyviai naudojami reklamos tikslais. Todėl siunčiami įvairūs reklaminiai lankstinukai ir pranešimai ar trumposios sms žinutės gali būti laikomi privatumo pažeidimu tik tuo atveju, jeigu jų negalima lengvai atsisakyti. Pavyzdžiui, prie kiekvieno reklaminio elektroninio laiško ar žinutės galėtų ir turėtų būti trumpa instrukcija, kaip elgtis, norint jų atsisakyti. Jeigu žmogui pačiam reikia rūpintis ir skambinti, tai tampa jam nepatogu ir tokiu būdu sukuriama papildomų problemų.

Be abejo yra ir tokių prekybos centrų, kurie duomenų apie klientus nerenka: nerašo jiems žinučių, nesiunčia elektroninių laiškų, nesuteikia asmeninių pasiūlymų. Jiems pakanka to, kad pirkėjai tiesiog naudojasi jų teikiamomis nuolaidomis ir galbūt dėl jų kiek dažniau apsilanko konkrečioje parduotuvėje.

Siekiamybė – individualūs pasiūlymai klientams

Klientų lojalumo kortelės itin populiarios ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Pirmasis tokias korteles ėmė platinti garsus Didžiosios Britanijos prekybos tinklas „Tesco“. Jis kiekvienais metais savo pirkėjams išsiunčia daugiau nei 13,5 mln. nuolaidų kuponų, iš kurių net 7,5 mln. būna pritaikyti individualiems vartotojų poreikiams. Išsiaiškinta, kad net 20 proc. pirkėjų šiais kuponais pasinaudoja.

Nedidelėje Lietuvos rinkoje yra tikrai sunku pasiekti tokių įspūdingų rezultatų. Be to, Lietuvoje tik labai nedidelė dalis prekybos centrų pasiūlymų yra pritaikyti individualiam vartotojui ir dažniausiai tokie patys pranešimai siunčiami visiems pirkėjams. Jie neretai būna agresyvūs ir vartotojui neįdomus. Juk tikrasis kliento lojalumas yra pasiekiamas tik tada, kai prekybos centrai pateikia konkrečiam žmogui aktualų pasiūlymą, pavyzdžiui, šunų ar kačių mylėtojams pasiūlo nuolaidą gyvūnų ėdalui, o porai, kuri neturi vaikų nemėgina įpiršti sauskelnių. Be abejo, norint atidžiai peržiūrėti visus duomenis, stebėti jų kaitą ir pagal tai kurti individualius pasiūlymus, reikia skirti labai daug laiko bei piniginių resursų. Prieš tai minėtasis Didžiosios Britanijos prekybos centras „Tesco“ būtent individualių pasiūlymų formavimui kasmet skiria apie 0,8 proc. savo apyvartos.

"Vakarinė Palanga"
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Jauni Lietuvos gyventojai trykšta optimizmu – atlyginimus tikisi augsiant keleriopai (134)

Lietuvos jaunimas savo ateitį vertina optimistiškai: SEB banko atliktas 18–25 metų gyventojų...

Pusei gyventojų trūks lėšų pensijoje – kas penktas jomis nepasirūpina (107)

Daugiau kaip pusė – 6 iš 10 – Lietuvos gyventojų pripažįsta, kad jiems pensijoje reiks...

Pasiskolino pinigų, bet bankas neleido jais naudotis (219)

Pinigų pasiskolinęs lietuvis vieną dieną smarkiai nustebo negalėdamas prisijungti prie savo banko...

Iš emigracijos grįžusi lietuvė ir toliau renkasi mokėti mokesčius Britanijai (265)

Laisvas darbo jėgos judėjimas Europos Sąjungoje (ES) leidžia per savo karjeros metus lengvai...

Apsipirko internete: už šlamštą pinigų negrąžina (96)

Elektroninėje parduotuvėje Pačiupk.lt įsigytų prekių kokybe nepatenkinta vilnietė Ligita...

Top naujienos

Dar vienas skandalas Kaune: medikus šokiravo motinos elgesys su mažyliu – skubiai iškvietė vaikų teises (426)

Motina meta kaltinimus Kauno klinikų medikams . Anot jos, šie galimai per stipriai suspaudė vaiką.

Vieta, apie kurią lietuviai galėjo tik pasvajoti: paslaptingas kino teatras, kur leidžiama daugiau nei įprastai (60)

Sostinėje įsikūrė nauja vieta, apie kurią anksčiau net nesvajojote, kad tokia gali būti. Po...

Rumunai suvarpė Lietuvos vartus ir išmetė rinktinę į žemiausią divizioną (192)

Šeštadienį daugiau nei 15 tūkstančių vietų turinčiame Ploješčio miesto stadione vykusiose...

Kremliaus kėslai verčia sunerimti: visai šalia Lietuvos – pavojingi signalai (39)

Latvija švenčia šimtmetį . Tačiau Latvijos parlamentarai nespėjo įteikti dovanos šaliai –...

Pažintis socialiniame tinkle: kaip vos iš kelių žinučių suprasti, kad viskas baigsis blogai (174)

„Tinder“, „Facebook“ ir kiti socialiniai jau kurį laiką yra kone populiariausia platforma...

Negailestingą onkologinės ligos kirtį patyrusiam Stano – jautrios kolegų emocijos (36)

Dainininkas Stanislavas Stavickis -Stano patvirtino jau gerą pusmetį pramogų pasaulio...

Betoninės sienos po žeme slėpė neregėtos prabangos rūmus ir didžiausią LSD fabriką istorijoje (16)

Paskutiniame praėjusio amžiaus dešimtmetyje praktiškai visos LSD siuntos atkeliaudavo iš...

Albumą pristačiusi Monika Pundziūtė-Monique scenoje išgirdo asmeninį prisipažinimą (28)

Atlikėja Monika Pundziūtė- Monique iš jaudulio žibančiomis akimis pristato antrąjį solinį...

Žurnalistė apsilankė nuogalių kurorte: orgijos vyko vidury baltos dienos (94)

„Ateik greičiau pažiūrėti! Aname balkone vyksta orgija!“ – sušukau savo seseriai, rodydama...