Kazachstanas

Stereotipai ir mitai

Lietuvoje vyrauja įsitikinimas, kad Kazachstane žmonės nėra labai intelektualūs ir nemoka produktyviai dirbti, prisiimti atsakomybės. Todėl su jais esą sunku kurti ir puoselėti verslo ryšius. Vis dėlto ilgalaikius verslo santykius su Kazachstano verslininkais turintys lietuviai tai gali paneigti: ten verslumas labai svarbu, stengiamasi derintis prie tarptautinio verslo sąlygų.

Verslo kultūros ypatumai

Norint imtis verslo Kazachstane itin svarbūs asmeniniai santykiai ir rekomendacijos. Kitas aspektas, kurį verta prisiminti Lietuvos verslininkams, – šioje šalyje praktiškai nėra žodžio „ne“. Tad nederėtų nustebti, jei potencialus verslo partneris sutinka aptarti visus reikalus, su viskuo sutinka ir daug žada, tačiau visa tai ir yra tik pažadai.

Kazachstano versle vyrauja aiški hierarchinė struktūra – vadovai išsiskiria iš įmonės komandos kaip vienintelis pagrindinius sprendimus priimantis valdymo organas. Dažniausiai šiuos sprendimus priimantis asmuo yra ir vyriausiasis asmuo įmonėje. Vidutinio lygio vadovai gali būti deleguoti dalyvauti verslo susitikimuose kaip įmonės atstovai, tačiau jie neturi galios priimti sprendimų.

Lietuviams gali pasirodyti neįprasta, kad paprasti dalykai Kazachstane užtrunka daug ilgiau negu mūsų šalyje. Taip pat čia neįprasta kontaktuoti nuotoliniu būdu. Kazachstane sunku rasti partnerių siunčiant komercinius pasiūlymus elektroniniu paštu – į tokius laiškus dažniausiai neatsakoma.

Verslo etiketas

Pasisveikinimo kultūra Kazachstane gali atspindėti asmens padėtį visuomenėje. Dažniausiai ranką ištiesia jaunesnis asmuo, taip parodydamas pagarbą.

Prieš pradėdami bendradarbiauti Kazachstano verslininkai pirmiausia turi gerai pažinti potencialų partnerį. Jiems patinka bendrauti su panašaus rango asmenimis, todėl jie visada skiria laiko įsitikinti, ar žmogus, su kuriuo palaikys verslo ryšius, atitinka jų rangą.

Derybų procesas Kazachstane gali būti itin gyvas, vertinamos argumentuotos diskusijos, tačiau atvirai prieštarauti aukštesnio rango ar vyresniam asmeniui tiesiog nevalia.

Labai svarbu paklausti potencialaus verslo partnerio, ar susitikimas gali būti rengiamas per pamaldas. Ir nors pertraukos maldų laiku čia nėra įprasta praktika, planuojant verslo susitikimus į šį aspektą reikėtų atsižvelgti ir išsiaiškinti kitos pusės požiūrį, kad nekiltų nesusipratimų.

Įdomūs faktai

Kazachstanas turi dvi oficialias kalbas: kazachų ir rusų. Rusiškai moka 95 proc. šalies žmonių, ji yra kasdienių reikalų ir skirtingų šalies tautų bendravimo kalba. Kazachiškai moka 64,4 proc. šalies gyventojų

Šalyje gausu žmogaus teisių pažeidimų, o jų gynėjai kasmet situaciją vertina vis prasčiau

Uzbekija

Stereotipai ir mitai

Stereotipais apbaugta ir Uzbekija. Pranešus, kad ruošiesi į šią šalį, natūralu sulaukti reakcijos – puiki proga prisivalgyti plovo! Vietos gyventojai šiuo savo tradiciniu patiekalu didžiuojasi, tad sakoma, kad kiek Uzbekijoje yra vietovių, tiek ir plovo rūšių, o juo nepasivaišinti tolygu nepabuvoti šioje šalyje. Tai galioja ir turistams, ir verslo svečiams. Vis dėlto tai tik mandagumo ženklas.

Verslo kultūros ypatumai

Lietuvius Uzbekija domina dėl didžiulės rinkos ir turimų žaliavų. Vis dėlto europiečiams pradėti bendrauti su uzbekais verslo temomis nėra lengva, nes šios šalies valdymas yra labai centralizuotas. Lietuvos verslininkams atrodo painus net Uzbekijos gyventojams jau tapęs įprastas paslaugų apmokėjimas.

Uzbekijos verslininkai labai suinteresuoti prekyba. Toks verslumo modelis keliauja iš kartos į kartą. Todėl šioje šalyje labai svarbu kuo nors prekiauti valstybės viduje, o prekyba su užsienio valstybėmis – pažangos ir verslumo ženklas, kuriuo didžiuojamasi, o ypač mažesnėse vietovėse.

Šalyje vykstantys socialiniai ir gamybos pokyčiai yra gana lėti. Uzbekai neslepia verslumo ir socialines problemas sprendžiantys sunkiai, tačiau šiuos sunkumus labai palengvina bendradarbiavimas su kuo daugiau valstybių. Todėl tarptautinis verslumas – vienas iš šalies raidos siekių ir ženklų. Prie to stengiasi prisidėti kiekvienas į tarptautinę rinką besiveržiantis prekybininkas.

Verslo etiketas

Uzbekijos gyventojai labai draugiški, net suaugusieji pamoja autobusu važiuojantiems turistams, o mažesniuose miesteliuose vaikai sveikinasi su visais suaugusiaisiais, net su nepažįstamais.

Nors kartais gali pasirodyti, kad Uzbekijoje vyrauja įkyrus pardavimo tipas, dar vadinamas „pirk mano prekę“, uzbekai tiesiog mėgaujasi prekyba ir galimybe bendrauti su klientais.

Jie dažnai klausia, iš kur klientas atvyko. Uzbekai palaiko Baltijos šalis, todėl atvykėlius iš šių šalių klausinėja, kaip sekasi gyventi, ar Vakarų įtaka yra išties naudinga. Išgirdę patvirtinimus ir teigiamus atsakymus jie nuoširdžiai džiaugiasi ir linki sėkmės.

Įdomūs faktai

Šiais laikais šalyje pagal valstybės įstatymus leidžiama turėti vieną žmoną. Islamas leidžia turėti keturias, tačiau tam reikia pirmosios žmonos sutikimo.

Norint įsigyti automobilį Uzbekijoje tenka sumokėti 85 proc. jo kainos grynaisiais (tai užsakymas). Automobilis pagaminamas maždaug per 6 mėnesius. Tuomet lieka sumokėti likusią sumą.

Naujame „BZN start" mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA apie pirmųjų sostinėje įkurtų itališkos virtuvės restoranų savininkės vilnietės Justės Kaselienės sėkmingą verslą: „St.Valentino“, „Pomodoro“ ir ledainių „Valentino“ tinklus, kurie atlaikė net dvi didžiausias pastarųjų metų ekonomikos krizes. Numeryje pristatomos verslininkų klaidos, verslo pradžios žingsniai, finansavimas, patarimai apie tai kaip plėtoti verslą svetur. Pamatysite kūrybingiausias pasaulio reklamas, sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones, atsiskaitymų verslo sąlygas ir kitą naudingą informaciją.