Per gražiausias metų šventes artimuosius siekiama pradžiuginti įvairiais daiktais – drabužiais ir papuošalais, indais ir laikrodžiais, kosmetika, elektronikos prekėmis, knygomis, avalyne, meno dirbiniais. Dovanų vaikams taip pat yra iš ko rinktis, siūloma gausybė pačių įvairiausių žaislų ir žaidimų.

Tačiau švenčių šurmuliui atlėgus pradeda aiškėti, kad ne visos dovanos tiko ar patiko, o kai kurios pasirodė esančios netinkamos naudoti. Įsigijęs ar gavęs dovanų nekokybišką prekę dažnas žino, kaip elgtis. Tačiau ką daryti, jeigu daiktas, nors geras ir kokybiškas, tiesiog nepatiko?

Ar galima grąžinti prekę tik todėl, kad ji netiko, o gal į parduotuves priimami tik brokuoti daiktai?

„Įsigiję parduotuvėje ne maisto prekių, turite keturiolika dienų, per kurias galite pakeisti daiktus analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo gaminiais“, – teigia, Lietuvos vartotojų instituto komunikacijos specialistas Linas Aleksevičiaus.

Vartotojų elgesio tyrimai rodo, kad užsienyje didžiąją dalį, apie 60 procentų, grąžinamų prekių sudaro drabužiai. Ne išimtis ir Lietuva – netinkamo dydžio aprangą žmonės linkę iškeisti į kito dydžio arba į pinigus.

Keturiolikos dienų terminas – pakankamas laikas, per kurį galima apsispręsti, ar tinka dovanotas daiktas, ar ne. Žinoma, jeigu dovanotojas nenupirko jo gerokai iš anksto ir neslėpė keletą mėnesių. Taip pat svarbu, kad dovanos gavėjas turėtų pirkimo čekį.

Jį kartu su dovana įteikiantysis elgiasi labai teisingai.

Galioja ne viskam

Tačiau kai kurių prekių, jeigu jos kokybiškos, keisti negalima – keturiolikos dienų terminas joms negalioja. Prekės gali būti keičiamos tik gera pardavėjo valia.

Pardavėjai neprivalo priimti nors ir nepatikusių, bet kokybiškų asmens higienos priemonių, kosmetikos, parfumerijos, apatinių drabužių, knygų, audinių, kojinių, brangiųjų metalų dirbinių, elektronikos prekių, tarp jų mobiliųjų telefonų, laikrodžių, muzikos instrumentų ir pan.
Tačiau kiti pirkiniai privalo būti priimami ir keičiami.

Tiesa, pasak specialistų, pasinaudoti prekių grąžinimo teise galima tik tada, jeigu daiktas nebuvo naudojamas, yra nesugadintas, nepraradęs prekinės išvaizdos. L. Aleksevičius primena, kad prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti daiktą, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais.

Nepatenkinti pirkiniais


Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Panevėžio skyriaus specialistai kasdien gauna net po keletą nepatenkintų pirkėjų skundų. Neretai sulaukiama ir klausimo, ar galima grąžinti į parduotuvę nepatikusių dovaną.

Kaip teigia Panevėžio skyriaus vadovas Antanas Šleivys, dėl nepatikusių dovanų dažniausia ir kyla problemų, nes dovanotojas kartu su daiktu ne visada įteikia pirkimo čekį.
Neturint tokio svarbaus pirkimo faktą įrodančio dokumento, nei pakeisti, nei sugrąžinti daikto praktiškai neįmanoma.

„Jeigu dovanotojas nenori kartu su dovana įteikti pirkimo čekio, jį galėtų bent pats išsaugoti. Juk nekokybišką, sugedusį daiktą galima keisti dvejus metus nuo pirkimo, tai nepriklauso, koks yra paskirtas garantinis terminas“, – primena A. Šleivys.

Pirkėjai turėtų įprasti kvito prašyti ir turguje. Juk yra tokia galimybė, nes Valstybinė mokesčių inspekcija prekiautojams išduoda kvitus. Pirkėjas neturėtų bijoti ar gėdintis tokio kvito prašyti, nes jo gali prireikti.

Per dvejus metus

A. Šleivio teigimu, pirkimo čekį reikėtų saugoti net tada, jeigu įsigytas ar dovanų gautas daiktas tiko ir patiko. Juk sugedusį daiktą galima pakeisti į gerą arba jį grąžinti į parduotuvę. Svarbu, kad būtų pirkimo čekis.

Lietuvos vartotojų instituto specialistai teigia, kad bene didžiausia kliūtis, kuri vartotojams neleidžia pasinaudoti teise grąžinti kokybišką prekę, ta, kad žmonės nežino savo, kaip vartotojų, teisių arba tiksliai nežino, per kiek laiko gali grąžinti kokybišką prekę, ir pralaukia daugiau kaip 14 dienų. Be to, būna, kad pirkėjas išmeta originalią pakuotę, o jos neturint pardavėjas prekės gali ir nepriimti.
Specialistai primena, kaip svarbu atsakingai ir atidžiai rinktis tuos daiktus, kurie yra įtraukti į galimų grąžinti tik pardavėjui sutikus prekių sąrašą.

Pavyzdžiui, artėjant šventėms rinkdamiesi vaikams dovanų žaislus, tėvai turėtų būti dėmesingi, nes jie ne visada atrodo taip, kaip pavaizduota ant pakuotės. O žaislus grąžinti galima tik pardavėjui sutikus.

„Todėl gerai apžiūrėkite daiktą, prieš jį pirkdami, nes dėl neapsižiūrėjimo ir neatidumo nuperkama ir neatitinkančiųjų vartotojo lūkesčių. Ypač atidiems reikėtų išlikti per išpardavimą, kai dažnas perka nė nesusimąstydamas pasižiūrėti, kas yra pakuotėje, o vėliau nebeturi teisės prekės grąžinti“, – pabrėžia specialistai.

Patariama prieš įsigyjant elektrotechnikos prietaisus skirti tam truputėlį daugiau laiko ir perskaityti naudojimo instrukciją. Ypač nežinant, kaip deramai įrenginiu naudotis.

Dovanojantieji meno kūrinius, antikvarinius daiktus, augalus, gyvūnus, sveriamas ir matuojamas prekes, kurios pirkėjo pageidavimu buvo specialiai paruoštos, atpjautos ir panašiai, taip pat turėtų žinoti, kad jos, net nepatikusios, atgal nebus priimamos.