Vakarų Lietuvoje gyvenantis Algimantas (vardas pakeistas, redakcijai žinomas) nėra naujokas technologijų srityje ir nuogąstauja, kad problemoms skiriamas galimai nepakankamas dėmesys.

„Pats esu kibernetinio saugumo specialistas, man tokie dalykai labai pažįstami ir žinau, kuo tai baigiasi“, – sako pašnekovas.

Vartotojas: „ilgiau neveikia, negu veikia“

Vyras teigia, kad rugsėjo 17 dienos rytą buvo neprieinamas ESO savitarnos puslapis, o vėliau „dingo“ duomenys už rugsėjo 22 dieną.

„Birželio mėnesį už vieną dieną duomenys taip ir dingo visiškai, juos pakeitė suprognozuoti duomenys, pagal kuriuos buvo išrašyta sąskaita. Pranešimai, kad kažkas neveikia savitarnoje, fiksuojami beveik kasdien. Kaip galima pasitikėti tokia apskaitos sistema?“ – klausia Algimantas.

Jis net įsirengė savo kontrolinį elektros skaitiklį.

„Pasistačiau kontrolinį, nes apskaita daugiau laiko neveikia, negu veikia“, – pasakoja vyras.

„Bent kartą per savaitę prisijungęs visada rasdavau pranešimą, kad „atsiprašome, duomenys atvaizduojami su dviejų-trijų dienų vėlavimu“, arba „turime kažkokių gedimų ir prašome patikrinti vėliau“, – sako vartotojas.

Išmanųjį skaitiklį jis įsirengęs pernai vasarą, specialiai keitęs planą ir siekęs sutaupyti. Primename, kad 2022 metų rugpjūtį elektros kaina rinkoje siekė rekordus.

„Buvau vienas „pionierių“, kuriam pakeitė, vienas pirmųjų. Norėjau pataupyti, ypač pernai, kai buvo tokios aukštos kainos. Atsiradus pirmai galimybei, keičiau planą iš dieninio/naktinio (į „biržos“ planą – red.) vos ne specialiai tam, kad pakeistų skaitiklį į išmanų. Bet tikėjausi, kad pavyks labiau sutaupyti“, – teigia vartotojas.

„Sistema nėra patogi: kad galėtum matyti, kaip naudojai elektrą prieš valandą, dvi, reikia laukti kitos paros“, – sako jis.

Vartotojo fiksuotas trikdis:

ESO savitarna

ESO: gedimų mažai, duomenys niekur nedingsta

Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) komentuoja „Delfi“, kad „per metus ESO skaičiuoja vos 1–2 savitarnos svetainės gedimus“. Jie esą būna trumpalaikiai, o klientai visuomet apie juos informuojami.

„Savitarnos veikla neturi tiesioginės sąsajos su išmaniųjų skaitiklių skaičiaus augimu. Be to augant klientų skaičiui, kurie naudojasi išmaniąja apskaita, planuojame įgyvendinti daugiau galimybių analizuoti išmaniųjų skaitiklius duomenis (įvairūs grafikai, dienos suminės grafos, einamojo mėnesio suminiai kiekiai, duomenų eksporto filtrų kiekio didinimas ir kt.)“, – teigia operatorius.

Kalbėdama apie šį konkretų atvejį bendrovė aiškina, kad visos sąskaitos išrašytos pagal faktinius išmaniojo skaitiklio rodmenis, o ir rugsėjo 17 dienos duomenys klientui taip pat buvo pateikti.

„Rugsėjo 23 dieną susidūrėme su prieš tai buvusios dienos (rugsėjo 22 dienos) surinktų rodmenų perdavimo į savitarną sutrikimu (masiniu). Sutrikimas pašalintas ir duomenys atvaizduojami. Kalbant apie rugsėjo 17 ir rugsėjo 22 dienas, tai šie duomenys savitarnoje yra. Tad klientas turi visus duomenis“, – sako ESO.

Išmaniosios apskaitos diegimo pažanga:

Bendrovės teigimu, net jeigu ir būna sutrikimų, kai surinkti duomenys nepasiekia savitarnos per tam tikrą įprastą laiką, vis dėlto jie būna reti „ir, svarbiausia, duomenys niekur nedingsta. Vėliau jie atnaujinami ir sukeliami – būna pasiekiami klientams. Kaip ir šiuo atveju“.

Reguliuotojas: nedraudžiama turėti kontrolinį skaitiklį

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) sako, kad kreipimųsi dėl ESO savitarnos gauna retai.

„Šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas nedraudžia vartotojams savo vidaus elektros tinkle įsirengti elektros apskaitos prietaisų, tačiau vadovaujantis galiojančiu teisiniu reglamentavimu, tokių skaitiklių rodmenys neturi teisinės reikšmės, todėl visais atvejais turi būti ir yra vertinami „Energijos skirstymo operatoriaus“ įrengtų elektros apskaitos prietaisų rodmenys“, – sako VERT.

Tuo metu ESO smulkiau paaiškino, kaip vyksta apskaita ir duomenų atidavimas į savitarną. Bendrovė įsitikinusi, jog klientams savo suvartojimą paprasčiausia stebėti būtent savitarnos svetainėje.

Skaitiklis suvartojimo duomenis fiksuoja nuolat, jie niekur nedingsta ir kas naktį perduodami į sistemą, teigia operatorius.

„Gali būti, dėl ryšio sutrikimų sistema iš skaitiklio nepasiima tos dienos suvartojimo duomenų, tada sistema tos dienos duomenis suprognozuoja pagal kliento istorinius duomenis, bet tikslūs suvartojimo duomenys nedingsta iš skaitiklio.
Išmanūs elektros skaitikliai

Ryšiui atsistačius sistema sėkmingai pasiima tikslius suvartojimo duomenis iš skaitiklio, užkeičia prognozę tiksliais suvartojimo duomenimis ir klientas savitarnos svetainėje vėl mato tikslius, nebeprognozuojamus duomenis“, – teigia bendrovė.

ESO nurodo, kad savitarnos svetainėje suvartojimo duomenų grafike suprognozuoti duomenys atvaizduojami pilka spalva, tikslūs duomenys – mėlyna spalva.

„Jei ryšio sutrikimas įvyksta mėnesio gale, gali būti, kad sąskaitoje bus dienų, kur bus prognoziniai duomenys, kurie bus sutikslinti su kita sąskaita“, – sakoma komentare.

Kelia patikimumo klausimą

Algimantas sako, kad vis dėlto tokia situacija toli gražu nedaro gero įspūdžio, o jis pats matantis ne visus duomenis, nors dalis ir tampa prieinami.

„Birželio mėnesio duomenys taip ir negrįžo, čia yra faktas, tą vieną dieną. Paskui taip, jie įkrenta, bet – patikimumo klausimas, kur tie duomenys buvo, kaip jie atstatyti, ar teisingi jie yra“, – kalba pašnekovas.

Anot jo, būtent sistemos patikimumas yra svarbiausias klausimas greta naudojimosi patogumo.

„Patikimumo nėra. Jis sukuriamas, kai tu bet kada gali pasitikrinti ir prieiti prie aktualių duomenų (…). Žinau, kokie jautrūs duomenys yra visame karo kontekste. Tokie dingimai – duomenys nedingsta šiaip iš niekur. Reiškia, kažkas buvo, kažkoks nesuvaldytas incidentas“, – sako vartotojas.

Vartotojo netenkina sistemos veikimas:
ESO savitarna

Operatoriaus ir vartotojo pareigos


VERT teigimu, teisės aktai numato ESO pareigą įrengti elektros energijos apskaitos prietaisus, atitinkančius teisės aktų reikalavimus, todėl operatorius užtikrina tinkamą elektros energijos apskaitą. Tačiau ir vartotojai turi pareigų.

„Teisės aktai numato vartotojo pareigą, kai tik paaiškėja, nedelsiant informuoti operatorių apie visus elektros apskaitos prietaisų ar elektros apskaitos schemos elementų gedimus (…), taip pat apie nepagrįstą esminį pagal elektros energijos apskaitos prietaisus apskaičiuoto elektros energijos suvartojimo sumažėjimą arba padidėjimą“, – sako VERT.

Be to, buitinis vartotojas taip pat turi teisę reikalauti operatoriaus, kad būtų atlikta neeilinė elektros energijos apskaitos prietaiso patikra. Vartotojas sumoka patirtas patikros sąnaudas, jeigu nustatoma, kad elektros energijos apskaitos prietaisas veikia tinkamai ir atitinka jam nustatytus metrologinius reikalavimus.

„Taip pat paaiškiname, kad vartotojas, manantis, kad energetikos įmonė pažeidė jo teises ir (ar) teisėtus interesus, turi kreiptis į energetikos įmonę raštu su konkrečiais reikalavimais jos atžvilgiu.

Gavęs netenkinantį atsakymą dėl savo reikalavimų ar jo negavęs, per 30 dienų nuo kreipimosi energetikos įmonei pateikimo dienos, vartotojas turi teisę kreiptis į VERT dėl ginčo tarp vartotojo ir energetikos įmonės sprendimo ikiteismine tvarka“, – sako reguliuotojas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (18)