Nestabili ekonominė situacija šalyje bei per paskutiniuosius kelerius metus sugriežtintos sąlygos gaminti bei pardavinėti alkoholinius gėrimus paskatino vis daugiau alkoholinių gėrimų gamintojų ieškoti alternatyvių pajamų šaltinių.
Per 2009 m. vienas Lietuvos gyventojas išgėrė apie 101 litrą alkoholinų gėrimų, t.y., 15 proc. mažiau nei 2008 m. 2010 m. legaliai parduodamų alkoholinių gėrimų suvartojimas nukrito dar labiau – iki 93 litrų vienam gyventojui.
Pasak „Euromonitor International“ analitikės Robertos Kniuipytės, alkoholinių gėrimų gamintojams ieškant sprendimų, kurie padidintų pardavimus, gaiviųjų gėrimų gamyba pasirodė patraukli alternatyva. Remiantis „Euromonitor International“ naujausiais duomenimis, gaiviųjų gėrimų prekyba buvo stabili – jų suvartojimas per paskutinius penkerius metus kasmet augo vidutiniškai po 1 proc.
Be to, „...turimi gamybos įrengimai ir palyginti nedidelės reikalingos investicijos į papildomų technologijų įsigijimą leidžia nesunkiai persiorientuoti į naujo produkto gamybą. Gaiviųjų gėrimų rinka yra palankiau vertinama Lietuvos Respublikos Vyriausybės, ji nėra apmokestinama akcizais, todėl vis daugiau alkoholinius gėrimus gaminančių kompanijų pristato nealkoholinių gėrimų linijas.“ – teigia R. Kniuipytė.
Remiantis „Euromonitor International“ tyrimu, gira, geriamasis vanduo su skoniu bei energetiniai gėrimai – kategorijos, į kurias yra labiausiai linkę investuoti alkoholinių gėrimų gamintojai. Lietuvos rinkoje gazuoti ne kolos skonio gėrimai, kurių didžiąją dalį sudaro gira, yra itin mėgiami bei populiarūs, o 2010 m. jie sudarė beveik 20 proc. visų gaiviųjų gėrimų rinkos pardavimų.
Lietuvos gyventojai girą ir mineralinį vandenį laiko natūralesniais, sveikesniais ir labiau gaivinančiais gėrimais nei sultis iš koncentratų ar kitus gazuotus gėrimus. Nepaisant to, Lietuva vis dar atsilieka nuo Vakarų Europos vidurkio pagal suvartojamą vandens kiekį buteliuose vienam gyventojui – 37 litrai per 2010 m., lyginant su 92 litrais Vakarų Europoje, – todėl galimybių rinkos augimui yra. Energetinių gėrimų rinka šalyje taip pat dar nėra prisotinta, jos rinkos apimties augimas per 2005-2010 m. siekė apie 28 proc. kasmet.
Anot „Euromonitor International“, į šalyje populiariausių gaiviųjų gėrimų penkiasdešimtuką patenka „UAB Švyturio Utenos Alaus“ prekės ženklai „Vichy“, „Vichy Ice Tea“, „Battery“, „Montavit“, „AB Gubernijos“ „Duonos gira“, „Olialia“ bei „AB Ragučio“ „Smetoniška gira“, „Aura“, „Dynam:t“. 2004 m. tų pačių prekių ženklų gėrimų buvo parduota 11 mln. litrų, o 2010 m. – beveik tris kartus daugiau – 34 mln. litrų.