„Emociškai tai sekina“, – sakė K. Savage, kuri svarsto galimybę pereiti dirbti į sritį, kurioje ne taip ryškiai vyrauja vyrai.

K. Savage priklauso grupei, kuri naujoje „LeanIn.org“ ir „McKinsey & Co.“ apžvalgoje vadinama „Onlys“: moterys, kurios dažnai arba visada būna vienintelės moterys darbo biure. Kas penkta moteris priskiria save šiai kategorijai, rodo apklausa, kurioje buvo apklausti daugiau nei 64 000 JAV darbuotojų iš 279 bendrovių. Šis skaičius auga, artėdamas prie 40 proc. tarp aukštesnio rango ar techninio išsilavinimo moterų.

„Onlys“ darbo vietoje susiduria su didesniais sunkumais nei kitos moterys, rodo atlikta apklausa. Pusė šių moterų tvirtina, kad joms reikia atkakliau įrodinėti savo kompetenciją nei kitoms. „Onlys“ moterys dukart dažniau nei kitos apklaustos moterys klaidingai palaikomos žemesnio rango darbuotojomis. Be to, šios moterys dažnai dvigubai daugiau sulaukia žeminančių komentarų ir skelbiasi per savo karjerą patyrusios seksualinį priekabiavimą.

„Iš esmės tai tęsėsi visą mano karjerą“, – sakė Kristen Fanarakis, penkiolika metų išdirbusi finansų srityje. Ji priklausė daugeliui darbo grupių, sudarytų vien iš vyrų, ir neturėjo nė vienos kolegės moters darbe iki beveik keturiasdešimties metų.

Nors K. Fanarakis per daugelį metų turėjo nemažai ją palaikančių kolegų vyrų ir vadovų, buvo vyrų, kurie su ja elgėsi nepagarbiai, pripažino moteris. Vienas vadovas jai mestelėjo, esą jai puikiai „sektųsi darbuotis su vystyklais“. Kitas jai kėlė sunkiai suvokiamus standartus, kaskart prastai įvertindamas jos darbo rezultatus, nors sritis, kurioje dirbo, jai buvo visiškai nauja ir atlikti darbai atitiko visus jai iškeltus reikalavimus, sakė ji.

Šie potyriai buvo dar nemalonesni spalvotosios rasės moterims. Beveik pusė jų teigė, kad savo darbe jos yra vienintelės savo rasės atstovės. Šios moterys dažniau jaučiasi izoliuotos, kruopščiai atrenkamos ir akylai stebimos, parodė apklausa.

Daugiau nei 90 proc. apklaustų bendrovių teigė, kad svarbiausias prioritetas yra įvairovė ir įtrauktis, tačiau įmonės „Lean In“ ir „McKinsey“ nustatė, kad Amerikos korporacijos beveik nepasiekė pažangos didindamos moterų atstovavimą darbo vietose. Moterys sudaro 48 proc. visų tik pradėjusių dirbti nepatyrusių darbuotojų, bet tik 22 proc. visų aukšto rango ar vadovo pozicijų, nes bendrovės neskuba moterų aukštinti tarnyboje, nurodė atliktas tyrimas.

Netgi tos, kurios išbūna pirmąsias savo karjeros stadijas, nėra linkusios likti tame darbe. „Onlys“ moterys yra ambicingesnės nei kitos moterys, nustatė „Lean In/McKinsey“ apklausa. Beveik pusė jų prisipažino norinčios aukščiausios pozicijos, ir beveik 80 proc. teigė norinčios būti paaukštintos. Tačiau savo bendrovėje jos yra mažiau linkusios likti: daugiau nei trečdalis „Onlys“ moterų sakė planuojančios palikti savo darbą per artimiausius dvejus metus.
„Prieš jus grupė moterų, kurios atsidūrė itin izoliuotoje ir atidžiai stebimoje pozicijoje“, – sakė viena iš „Lean In“ steigėjų ir prezidentė Rachelė Thomas.

Pavyzdžiui, K. Fanarkis galiausiai paliko savo finansinę karjerą. Kai esi „Only“, „turi sumokėti fizinę ir emocinę kainą“, sakė ji. Ji nuėjo mokytis į verslo mokyklą, parašė knygą, o 2017 metais atidarė moterų darbinių drabužių startuolį.

Savo pirmajame darbe baigus koledžą Molly Oswaks buvo viena iš dviejų moterų iš viso technologinių naujienų portalo „Gizmodo“ personalo. Pasak jos, jos bendradarbiai talpino pornografinio turinio medžiagą įmonės grupės pokalbių platformoje, nepagarbiai apie ją atsiliepdavo komentaruose, esą ji šią darbo vietą gavusi per lovą, pasakojo ji. „Tiesiog tam faktui, kad moterys ten dirba, nebuvo rodoma jokios pagarbos. Atrodė, kad mane jie pasirinko tam, kad turėtų merginą, prie kurios galėtų kabinėtis.“

Tyrimai parodė, kad jeigu moterys sudaro 20 proc. visos grupės, pokalbyje dalyvauja tik 10 proc. jų. Moterys turi sudaryti didžiąją daugumą, kad sudarytų 50 proc. viso pokalbių grupėje laiko.

„Visos bendrovės nori idėjų įvairovės, – sakė R. Thomas, – bet samdydamos minimalų moterų skaičių sulaukia „skystos įvairovės“.