Nors daugelis kavos mėgėjų pirmenybę teikia kavinėse parduodamoms aukštos kokybės arabikos pupelėms, robusta paprastai kainuoja pigiau, nes robustos kavamedis atsparesnis ir nereikalauja ypatingos priežiūros, todėl šią kavą lengviau užauginti dideliais kiekiais. Ši rūšis dažnai naudojama tirpiai kavai ir espresui gaminti, taip pat maltos kavos mišiniuose, parduodamuose prekybos centruose, kurie vėl populiarėja, pinigų stokojantiems vartotojams ieškant pigesnių alternatyvų.

Tačiau didžiausi robustos augintojai nebespėja patenkinti išaugusios paklausos, o didmeninės kainos praėjusią savaitę pasiekė aukščiausią lygį per beveik dvylika metų.

Didžiausioje Europos kavos rinkoje Vokietijoje vartotojai aiškiai jaučia spaudimą mažmeninėms kainoms: tirpios kavos kaina yra beveik 20 proc. didesnė nei prieš metus, nors kavos pupelių infliacijos augimas sulėtėjo. JAV tirpios kavos kainų augimas balandžio mėnesį taip pat lėtėjo mažiau nei skrudintos kavos.

Tikimybė, kad artimiausiu metu pasaulinis robustos stygius sumažės, yra menka. Didžiausias robustos augintojas Vietnamas, panašu, surinko mažiausią derlių per ketverius metus, nes po Rusijos invazijos į Ukrainą ūkininkai daugiau dėmesio skyrė pelningesnėms kultūroms, pavyzdžiui, avokadams ir durijams, bandydami susidoroti su išaugusiomis trąšų kainomis.

Brazilijoje, antroje pagal dydį šios kavos rūšies augintojoje, derliui pakenkė sausra. Nerimaujama, kad dėl smarkių liūčių galėjo nukentėti ir Indonezijos derlius.

Nepaisant visų šių problemų, per pirmuosius šešis šio sezono mėnesius, palyginti su pastaraisiais trejais metais, pasaulyje buvo eksportuota daugiau robustos pupelių – tačiau to vis tiek nepakanka, norint patenkinti išaugusius vartotojų poreikius. Tarptautinės kavos organizacijos duomenimis, nuo spalio iki kovo mėnesio buvo išsiųsta maždaug 4 proc. daugiau siuntų nei tuo pačiu 2021–2022 m. laikotarpiu.

Tirpi kava

„Paklausa taip smarkiai pasikeitė, vartotojams pereinant prie pigesnės kavos, kad rinkos nebepatenkina net išaugęs robustos eksportas“, – sakė Judith Ganes, Niujorke vadovaujanti konsultacinei įmonei, užsiimančiai tokiomis prekėmis kaip kava.

Pirmieji šį pokytį pastebėjo skrudintojai, kurie padidino robustos kiekį komerciniuose mišiniuose, siekdami kompensuoti didesnes arabikos kainas ir sąskaitas už energiją. Tada daugelyje pasaulio šalių dėl dviženklės infliacijos sąskaitos už maisto prekes išaugo iki aukščiausio lygio per kelis dešimtmečius, taigi kai kurie vartotojai buvo priversti iškeisti savo mėgstamą kavą į pigesnę.

Pasak Brazilijos tirpios kavos pramonės asociacijos atstovo Aguinaldo Limos, kurio tėvynė yra didžiausia tirpios kavos gamintoja pasaulyje, dėl išvardytų priežasčių daug robustos turinčios tirpios kavos segmentas auga sparčiau nei kiti pramonės segmentai. Kitos kavos gamybos lyderės, įskaitant „Nestle SA“ ir Indijos „Tata Coffee“, savo naujausiose finansinėse ataskaitose taip pat pranešė apie išaugusią tirpios kavos paklausą.

Pasak J. Ganes, nors robustos pupelės gerokai kartesnės už arabikos (iš dalies dėl didesnio kofeino kiekio), Vietnamas ir Indonezija pagerino savo pupelių kokybę, todėl skrudintojams tapo lengviau padidinti šios pupelių rūšies dalį mišiniuose, nedarant drastiško poveikio skoniui.

Vartotojai gali atrasti „labai įdomių skonių“ ragaudami robustas, nors jų skonis ir skiriasi nuo arabikos kavos, sakė Danielis Munari, barista, kuriam taip pat priklauso kavinė „Royalty Quality Cafe“ pietų Brazilijoje.

„Robusta turi saldumo ir rūgštumo, kurie puikiai papildo gėrimą ir suteikia jam balanso“, – paaiškino jis.