Apie 10 metų tai buvo didžiausias variklis. Laisvalaikio mados ir pasauliniai ženklai stumdėsi dėl stendų dydžių, sprendimų, pateikimų ir kas daugiau milijonų išleis. Visada buvo į ką pažiūrėti, paragauti, pamatyti, susipažinti ir likti nustebintu. Ledo arenos, polo stadionai, cirko arenos, Brodvejaus šou, konteineriniai baseinai su stikliniais šonais, begalė šampano, kokteilių, 100 metrų raudono kilimo – tai jau prisiminimas apie kas buvo. O kur dar privačios vakarienes, uždari kolekcijų pristatymai, pasaulio ir vietinės žvaigždės, zujantys limuzinai. Viskas išgaravo kaip dūmas, nes pasaulio ekonomikos pakyčiai skaudžiai smogė visai mados industrijai. Kai kurie ženklai nesugebėjo atsigauti ir bankrutavo.

Dideli pokyčiai jau greitai

Vartotojiška mada yra greita kaip mėsainis. „Šiandien tu esi, rytoj tavęs jau nebėra“ – tai skambus posakis, kuris tiksliai apibūdina esamą situaciją. Daug gerai žinomų mados ženklų negali sudurti galo su galu. Tik, kaip ir Graikija, nenori atsisakyti tai, ką žmonės gauna. Mados pasaulyje visas būrys žmonių, kuris dalyvauja procese, nenori savęs nuskriausti.

Investuotojai, kurie dalyvauja perkant mados namus ar gelbėjant juos nuo bankrotų, niekaip negali suprasti mados kompaniju logikos – geriau mirsiu, bet pigiau nepadarysiu. Tai netaikoma pagrindinių konglomeratų ženklams, kurie kaip blynus kepa panašius daiktus ir pasaulio mados namų kolekcijų pristatymai jiems jau seniai tapo žvalgybos vieta ieškoti naujų sprendimų, spalvų, raštų.

Berlyno parodos labai gerai atspindėjo esamą situaciją. Gerai žinomus ženklus tiesiog blokuoja niekam nežinomi, bet su unikaliais sprendimais, boutique stilius ženklai, kurie, palyginus, yra nelabai brangūs. Diskutuojant per garsius Berlyno mados savaitės pusryčius, supratau, kad dideli ir vidutiniai mados ženklai tik vaidina, kad visi labai gerai supranta situaciją ir turi savo išlikimo planą. Esminiuose dalykuose, tokiuose kaip rinkos pasiskirstymas ir strategijos, yra tiek dūmų, kad negalima net išžiūrėti, kokios bus rinkodaros strategijos. Lietuviškų kompanijų atstovai, kurie vaikštinėjo po parodas, nelabai suprato, kas bus toliau, nes kardinaliai keičiasi pats jaunimo mados ir prekybos valdymo procesas.

Šokas prekyboje

Tradicinė prekyba su savo parduotuvėmis ar salonais – atgyvena, kuri reikalinga tik savo ženklo gyvybės palaikymui. Visagalis internetas su savo parduotuvėmis, patarimais, virtualiomis prekėmis, pasiūlymais ir sprendimais jau čia. Gal Lietuvoje to dar nėra, bet niekada nėra vėlu priimti tam tikrus sprendimus. Galiu tik apgailestauti, kad tokios parodos turėtu išlikti, nes tai – gera vieta susitikti savo senus ir gerus partnerius, buvusius kolegas ir prisiminti, kokie laikai buvo ir kaip visi tikėjo amžina sėkme. Mados pasaulis nenori nusiimti rožinių akinių.

Mados pusryčių metu buvo pateikti įspūdingi skaičiai apie liukso kategorijos ir gatvės mados ženklų pokyčius pardavimuose, investicijose ir sprendimuose. Galima pasakyti, kad visi segmentai nuo 2000 metų auga, išskyrus 2008-2010 metus, bet didžioji dalis investicijų atitenka plėtrai Indijoje ir Kinijoje. Visi su dideliu nerimu žiūri į tas rinkas, nes paskutiniai signalai iš Kinijos Berlyno parodų dalyvių veiduose kėlė daugiau nerimo, bet ne optimizmo.

Šaltinis
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (65)