aA
Privatūs lėktuvai ir prabangūs sraigtasparniai yra tikrai malonus bei greitas būdas keliauti, tačiau Kobe Bryantui ir kitoms garsenybėms negalioja tos pačios taisyklės, kurios apsaugo eilinius žmones skrydžio metu, rašo „Vanity Fair“.
Kobe Bryantas ir jo žūties vieta
Kobe Bryantas ir jo žūties vieta
© DELFI montažas / Scanpix

Labai turtingi žmonės skraido skirtingai nuo paprastų mirtingųjų, ir kalbame ne tik apie ekonominės ir pirmos klasės. Jie gali savo sraigtasparniais ir privačiais lėktuvais zuiti po visą pasaulį mėgaudamasi privatumu ir komfortu. Tačiau dideli kelionių biudžetai nereiškia, kad turtingieji už savo pinigus nusiperka ir papildomo saugumo.

Iš tiesų viskas yra net priešingai: privačios kelionės yra susijusios su rizika, su kuria nesusiduria besinaudojantys komercinių avialinijų paslaugomis.

Kodėl? Nes privilegijuotiesiems taikomos gerokai švelnesnės taisyklės. Ir kalbant apie saugumą, tai nėra privalumas. Komercinėms aviakompanijoms yra taikomos gerokai griežtesnės taisyklės (Federalinės aviacijos administracijos vadinama „121-ąja dalimi“) nei privatiems lėktuvams (jiems taikoma 135-oji dalis). Kartais taikomos ir dar švelnesnės taisyklės (91-oji dalis), jeigu lėktuvą ar sraigtasparnį pilotuoja pats savininkas.

Tokių skirtingų saugumo standartų pasekmes atspindi nelaimių statistika. JAV nacionalinės transporto saugumo valdybos surinkti duomenys rodo, kad 2018 metais buvo užregistruoti šeši mirtini atvejai, susiję su 135-ąja dalimi, kuomet žuvo 12 žmonių.

Palyginimui, tais pačiais metais buvo užfiksuotas tik vienas atvejis, kuriam buvo taikoma 121-oji dalis, per kurį žuvo vienas žmogus. Ir taip įvyko nepaisant to, kad skrydžio valandų skaičius pagal 121-ąją dalį beveik penkis kartus viršijo trukmę skrydžių, kuriems buvo taikoma 135-oji dalis.

Kalbant apie ilgesnį laikotarpį, šis skirtumas yra dar didesnis: tarp 2010 ir 2017 metų nežuvo nė vienas komercinės aviakompanijos keleivis, tačiau per skrydžius, kuriems buvo taikoma 135-oji dalis, vidutinis aukų skaičius per metus siekė 22.

Tarp garsenybių, kurios žuvo skrisdamos privačiais lėktuvais ar sraigtasparniais, įvardijamas profesionalus golfo žaidėjas Payne‘as Stewartas, kurio lėktuvas išsihermetizavo ir galiausiai nukrito 1999 metais. Tuomet žuvo visi juo skridusieji.

Taip pat per privataus lėktuvo katastrofą žuvo ritmenbliuzo dainininkė Aaliyah. Lėktuvas, kuriuo ji skrido, nukrito vos pakilęs iš Abako salų Bahamose.

2004 metais Virdžinijoje nukrito lėktuvas, kuriuo skrido amerikiečių profesionalių NASCAR automobilių lenktynių komandos „Hendrick Motorsports“ vadovai ir šeimų nariai.

2010 metais per lėktuvo katastrofas žuvo Aliaskos senatorius Tedas Stevensas, skridęs į atokią žvejybos trobelę. O pernai vasarą per sraigtasparnio katastrofą Bahamų salyne žuvo milijardierius Chrisas Cline‘as, jo duktė ir dar penki žmonės.

Pastebima tendencija, kad kuo mažesnis lėktuvas, tuo jis nesaugesnis. Iš esmės namų gamybos nedidelis ir lengvas lėktuvėlis, kuriame telpa tik pilotas, gali skristi be jokių taisyklių. O kitame spektro gale yra lėktuvai, kuriems savo gyvybes patiki šimtai žmonių. Šie saugumo klausimu patenka po mikroskopu.

Lėktuvams, kuriems taikomos 135-osios dalies nuostatos, ir kurie gali skraidinti ne daugiau nei 30 keleivių, yra mažiau reguliuojami nei kiti lėktuvai. Jų pilotai tikrinami tik kas 12 mėnesių, palyginus su pilotais lėktuvų, kuriems taikoma 121-oji taisyklių dalis. Be to, komercinių lėktuvų pilotai negali skraidyti sulaukę 65 metų (šis amžius 2007 metais buvo padidintas nuo 60 metų dėl komercinių lėktuvų pilotų stygiaus). O lėktuvų, kuriems taikoma 135-oji dalis, pilotams nėra jokių apribojimų. O mažesnė kontrolė didina klaidų tikimybę.

Taip pat svarbūs ir ekipažo gebėjimai. Dirbti lėktuvo kapitonu didelėje aviakompanijoje aviacijos sektoriuje yra prestižinis darbas. Jis yra geriausiai apmokamas ir pritraukia daugiausia talentų. Privačių lėktuvų kompanijos, priešingai, dažnai yra laikomos darbo vietomis pilotams, kurie iškrito iš didžiosios lygos. Teisumo dėlei reikia pabrėžti, kad dauguma pilotų, kurie pilotuoja lėktuvus, kuriems yra taikomos 135-osios dalies nuostatos, yra kvalifikuoti profesionalai, gebantys saugiai atlikti savo darbą. Tačiau pasitaiko ir kitokių atvejų. Tarkime, pilotas, pilotavęs lėktuvą, kuriuo skrido Aaliyah: jo organizme buvo rasta kokaino ir alkoholio pėdsakų, o ir pats jis neturėjo įgaliojimų pilotuoti nukritusį lėktuvą. Ir egzistuoja didesnė tikimybė, kad tokie pilotai atsidurs tarp privačių lėktuvų pilotų.

Tačiau ir patys VIP keleiviai gali būti laikomi tam tikru rizikos veiksniu. Pilotai paprastai yra į rezultatą orientuoti žmonės. Jie nori įvykdyti misiją. Nors nėra duomenų, kad tai buvo viena iš K. Bryanto katastrofos priežasčių, pilotai gali jausti spaudimą labiau paskubėti, net jei tai prasilenkia su saugumu. Aviacijoje tokia situacija vadinasi „pasiekti tikslą bet kokiomis priemonėmis“. Ir pilotas tokiu atveju jaučia didžiulį spaudimą pristatyti klientą į vietą, nes tai ir buvo pagrindinė užsakymo priežastis.

Pavyzdžiui, 2001 metais vienas lėktuvas, skridęs iš Los Andželo į Aspeną, Kolorado valstijoje, sudužo per snygį leisdamasis oro uoste. Tyrėjai vėliau nustatė, kad keleivis užsisakė lėktuvą, kad spėtų į tą vakarą jo rengtą vakarėlį, ir, esą, buvo labai suirzęs, jog gali tekti tūpti kitame oro uoste. Pilotas skrydžio metu savo darbdaviui pranešė, kad „klientas išleido labai daug pinigų vakarienei“. Tuomet žuvo visi lėktuvų skridę žmonės, kurio buvo 18.

Nors K. Bryanto sraigtasparnio katastrofos priežastys dar tiriamos, neabejojama, kad pilotas tą rytą skrisdamas labai rizikavo, nes tvyrojo tirštas rūkas. Ar ta rizika galiausiai privedė prie katastrofos, dar nustatinėjama. Tačiau iškalbingas yra tas faktas, kad tą dieną net Los Andželo policijos departamentas neleido savo sraigtasparniui kilti. Visgi K. Bryanto pilotas leidimą skristi sumažėjusio matomumo sąlygomis gavo. Pilotas buvo tikrai kvalifikuotas, dirbo ir skrydžių instruktorius. „Labai atsargus ir labai protingas, – laikraščiui „The New York Times“ apie jį sakė kolegos. – Neįsivaizduoju, kad jis būtų padaręs tokią klaidą.“

Nors skrendantiems privačiais lėktuvais ir sraigtasparniais yra santykinai didesnė rizika, labai svarbu šiuo atveju pabrėžti žodį „santykinai“. Jeigu kiekvienais metais žūsta 20 tokiais lėktuvais ir sraigtasparniais skrendančių žmonių, tai yra mažytė dalis, palyginus su milijonais valandų, kuomet lėktuvai ir sraigtasparniai skraido be jokių incidentų. Ir šie skaičiai yra nepalyginami su skaičiais žmonių, kurie žūsta per automobilių avarijas: vien tik 2015 metais Amerikoje žuvo daugiau nei 35 tūkst. žmonių.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(14 žmonių įvertino)
3.5000

Mirė kanadiečių aktorė ir aktyvistė Shirley Douglas

Eidama 87-uosius metus mirė kanadiečių aktorė ir pilietinių teisių aktyvistė Shirley Douglas,...

Nutylima tiesa apie jauniausią Michaelo Jacksono vaiką: užaugusį sūnų iki šiol lydi sąmokslo teorijos (15)

Michaelas Jacksonas garsėjo nuostabiu balsu ir įspūdingais šokių judesiais. Tačiau ką žinome...

„Muchtaro sugrįžimo“ žvaigždė pasidarė grožio procedūrą be skalpelio: kolegas šokiravo rezultatas (26)

Aktorė atvirai savo gerbėjams pasakoja, ką daro su savo sveikata ir kūnu, kad jaustųsi ir...

Koronavirusu užsikrėtė Pink: dainininkė sukritikavo JAV valdžią, žada paaukoti milijoną dolerių (67)

40-metė amerikiečių atlikėja Pink užsikrėtė koronavirusu . Apie tai dviejų vaikų motina...

Įtakingąją JAV Kennedy giminę paženklino dar viena tragedija: du šeimos nariai dingo ir veikiausiai žuvo (32)

Įtakingos JAV politinės Kennedy dinastijos du nariai, įskaitant nužudyto prezidento Johno F....

Top naujienos

Veryga atkirto jo naktinį sprendimą sukritikavusiems politikams: naktį reikia miegoti papildyta 14.17 (15)

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga pirmadienį nuotolinėje spaudos konferencijoje...

Skvernelis: Velykų savaitgalį bus ribojamas patekimas į visus šalies miestus (462)

Ministras pirmininkas Saulius Skvernelis feisbuke informavo, kaip dėl koronaviruso grėsmės bus...

Visi pasirinkimai, kuriais per karantiną gali pasinaudoti darbuotojas: kas labiau apsimoka (35)

Dėl šiuo metu verslo patiriamų sunkumų ne visuomet pavyksta rasti tinkamiausią sprendimą tiek...

Gaižauskas: nesilaikyti saviizoliacijos po testo atlikimo leido asmeniškai Veryga (604)

Lietuvos valstiečių žaliųjų sąjungos narys, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto...

Lietuva skolinasi 1,5 mlrd. eurų koronaviruso krizės įveikimui (146)

Šiaurės investicijų bankas (ŠIB) skolina Lietuvai 400 mln. eurų, kurie bus naudojami ekonomikos...

Iš Lietuvos pareigūnų – kreipimasis į SAM: prašo tirti visus, bet atsakymo jokio (37)

Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT) ir šalies policija prašo leisti dėl koronaviruso...

Ekspertai siūlo atsisakyti brandos egzaminų: į aukštąsias stotų su pažymių vidurkiais ministerija apsispręs šią savaitę (25)

Edukologijos mokslininkai, švietimo ekspertai siūlo karantino sąlygomis įprastinės brandos...

Gyvai / Piniginiai reikalai. Prekių judėjimas užsivėrus pasauliui – nusidriekusios eilės ir vairuotojų darbas

Pirmajame pokalbyje su „SME Finance“ patarėju ekonomikai Aleksandru Izgorodinu aptarsime...

Maisto pristatymo į namus programėlių apžvalga: pastebėjimai apie kiekvieną iš jų ir vertinimas (2)

Nors karantinas priverstinai uždarė visų barų, gastropub’ų ir restoranų duris, tačiau mylimu...

|Maža didelių žinių kaina