Keičiasi visuomenės požiūris

Nuo 1993 m. įtraukiojo ugdymo principus taikančio darželio-lopšelio „Bitutė“ direktorė Violeta Skodienė džiaugiasi pagaliau pribrendusiais pokyčiais švietimo sistemoje. Pasak jos, visuomenės sąmoningumą ir augančią toleranciją rodo tai, kad šiandien vis drąsiau kalbama apie skirtingus vaikus vienoje klasėje.

„Pagaliau atsiranda suvokimas, kad ir būdami labai skirtingi, visi turime teisę augti, tobulėti kartu ir neužsidaryti savitose, tarsi izoliuotose grupėse. SUP vaikų integravimas yra svarbus, jei norime mažinti atskirtį, organizuoti lygiavertį ugdymą, atsižvelgti į kiekvieno mokinio poreikius ir galimybes. Visiems vaikams reikalingas bendravimas su bendraamžiais, jie ir jų tėvai neturi jaustis kitokie, atstumti. Visuomenė turi pažinti, priimti, padėti specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams ir jų tėvams. Manome, kad šeimos turi turėti galimybę rinktis geriausiai vaiko poreikius atitinkančią įstaigą, vaikai – gauti visavertį ugdymą, o jų tėvai – galimybę realizuoti save, dirbti“, – teigia V. Skodienė.

Darželio-lopšelio vadovė įsitikinusi, kad organizuojant įtraukųjį ugdymą labai svarbus visų šiame procese dalyvaujančiųjų indėlis. Bendradarbiaudami tarpusavyje mokytojai, ugdytinių tėvai, specialistai ir mokytojų padėjėjai sprendžia iškilusius vaikų ugdymosi ir aplinkos pritaikymo klausimus. „Bitutėje“ nuolat ugdomi specialiųjų ugdymo poreikių turintys vaikai, o jų įtraukimas į ugdymo procesą vyksta labai natūraliai.

Jonavos darželis-lopšelis „Bitutė“

„Reikia kantrybės ir rūpestingumo ieškant kartu to, kas geriausia vaikui. Čia pasitarnauja užmegztas abipusiu pasitikėjimu grįstas ryšys. Nuolat stipriname požiūrį ir supratimą, jog kiekvieno asmens skirtybes reikia traktuoti kaip mokymosi ir tobulėjimo galimybes. Įstaigoje vaikams pritaikyta aplinka, taikomi įvairūs ugdymo metodai ir priemonės“, – sako darželio-lopšelio direktorė.

Įtraukųjį ugdymą vertėtų pradėti kuo anksčiau

„Bitutėje“ ugdomi 10 didelių, 6 vidutinių bei 9 nedidelių SUP turintys vaikai. V. Skodienės teigimu, veiksmingą šių vaikų įtrauktį į bendrąjį ugdymo procesą pirmiausia užtikrina vidiniai ištekliai – mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų kompetencijos.

Organizuoti įtraukųjį ugdymą nuo pat ansktyvo amžiaus, t.y. dar lopšelio ar darželio grupėse, anot V. Skodienės ypač svarbu, mat tokio amžiaus vaikai dar neturi jokių nuostatų apie kitoniškumą, negalias ir sutrikimus.

„Kartais vyresniems vaikams sunkiau priimti, suprasti „kitokį“ ar „kitaip“ besielgiantį vaiką. Vaikai, kurie kartu ugdėsi ir augo nuo lopšelio grupės, nepastebi skirtumų, natūraliai priima SUP turinčius vaikus. Jie patys ieško būdų, kaip nuraminti ar kuo užimti SUP turintį vaiką, nuoširdžiai jam padeda veiklose. Susidarę bendravimo ir bendradarbiavimo, gebėjimo priimti kitoniškumą įgūdžiai teigiamai veikia tolimesnę ugdymosi eigą. Ankstyvas SUP vaikų ugdymas bendrose grupėse tarp bendraamžių padeda vaikams ir tėvams lengviau integruotis į visuomenę“, – teigia V. Skodienė.

Kaip organizuojamas įtraukusis ugdymas

Lopšelio-darželio „Bitutė“ direktorės pavaduotoja Erika Orlauskienė pasakoja, kad šioje įstaigoje specialiojo ugdymo klausimus sprendžia vaiko gerovės komisija, kuri organizuoja ir koordinuoja prevencinį darbą, švietimo pagalbos teikimą, saugios ir palankios vaiko ugdymui aplinkos kūrimą ir atlieka kitas su vaikų gerove susijusias funkcijas. Specialiąją pedagoginę pagalbą lopšelyje-darželyje teikia specialusis pedagogas, logopedas, mokytojo padėjėjas ir socialinis pedagogas.

„Specialusis pedagogas atlieka pedagoginį vaikų vertinimą, nustato vaikų žinių, įgūdžių, gebėjimų lygį ir jų atitikimą ugdymo programoms bei įvertina pažangą. Padeda vaikams įsisavinti ugdymo turinį ir lavina jų funkcijas, atsižvelgdamas į kiekvieno vaiko specialiuosius ugdymosi poreikius, gebėjimus, ugdymosi galimybes ir ypatumus“, – aiškina E. Orlauskienė.

Svarbų darbą ugdymo procese atlieka ir logopedas, kuris įvertinęs vaikų kalbos raidos ypatumus, nustato kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus, specialiuosius ugdymosi poreikius, sudaro individualiąsias, pogrupines ir grupines SUP vaiko kalbos ugdymo programas, padeda įveikti SUP vaikų kalbos ir kitus komunikacijos sutrikimus.

Jonavos darželis-lopšelis „Bitutė“

„Logopedas padeda pedagogams pritaikyti ugdomąją medžiagą ir ugdymo priemones, konsultuoja mokytojus, tėvus specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo klausimais, rengia ir naudoja specialiosios pedagoginės pagalbos priemones, skirtas vaikų kalbos ir komunikacijos lavinimui. Tuo tarpu socialinis pedagogas užtikrina vaiko saugumą įstaigoje, padeda jam geriau adaptuotis, racionaliai išnaudoti teikiamas galimybes visapusiškam augimui“,– pasakoja direktorės pavaduotoja.

Mokytojai ir specialistai, įgiję didelę komandinio darbo patirtį, dalijasi gerąja darbo patirtimi savivaldybės, šalies mastu.

E. Orlauskienė neabejoja – nors įtraukusis ugdymas yra sudėtingesnis procesas, jis itin naudingas, o taip pat ir įdomus, mat skatina kitaip pažvelgti į patį ugdymo procesą, prisitaikyti prie nestandartinių situacijų, patiems nuolatos tobulėti.

Jonavos darželis-lopšelis „Bitutė“

„Turime pažinti kiekvieną vaiką: jo galias, poreikius, įpročius, sveikatos problemas. Ugdymo turinys ir mokymosi aplinka kuriama taip, kad grupėje ir darželyje gerai jaustųsi visi. Grupėse, kuriose ugdomi SUP turintys vaikai, dirba mokytojo padėjėjai, mokytojai nuolatos bendradarbiauja su pagalbos mokiniui specialistais rengdami užduotis, planuodami veiklą, rinkdamiesi ar drauge kurdami priemones. Pedagogams būtina nuolatos domėtis naujomis metodinėmis priemonėmis, skaitmeniniais ištekliais, padedančiais suprasti SUP vaikus, gilinti pedagogines psichologines žinias. Taip pat reikalingas nuolatinis tėvų švietimas ir palaikymas“, – teigia pašnekovė.

Ugdytis padeda ir aplinka

Tam, kad SUP turintys vaikai ne tik gautų visą reikiamą pagalbą, bet ir ugdymosi įstaigoje jaustųsi saugiai ir komfortabiliai, reikalinga ir jiems pritaikyta infrastruktūra.

„Įstaigoje stengiamės atliepti kiekvieno vaiko poreikius: įrengti keltuvai, įsigyta interaktyvių priemonių, puikiai įrengtos edukacinės erdvės, kuriose vaikai gali pabūti vieni arba su bendraamžiais, atsipalaiduoti, nusiraminti, atrasti, kurti. Šiose erdvėse vedamos tiek grupinės, tiek ir individualios veiklos, teikiama švietimo pagalba. SUP turintys vaikai turi galimybę pabūti vieni, emociškai pailsėti, pakeisti grupės aplinką su mokytojo padėjėja ar specialistu išeidami į edukacines erdves. Darželyje gerbiami ir pripažįstami visi vaikai. Mūsų vertybės: abipusis supratimas, lygiavertiškumas, pasitikėjimas, kūrybiškumas, laisvas pasirinkimas, tyrinėjimo, pažinimo ir atradimo džiaugsmas“, – teigia E. Orlauskienė.

Jonavos darželis-lopšelis „Bitutė“

Tėvai neabejoja įtraukioji ugdymo nauda

Į lopšelį-darželį „Bitutė“ savo 4 metukų sūnelį, turintį vaikystės autizmo diagnozę ir prieštaraujančio nepaklusnumo sutrikimą, leidžianti mama pasakoja, kad glaudus bendradarbiavimas su ugdymosi įstaigos specialistais ir pedagogais yra tai, kas geriausiai atspindi įtraukiojo ugdymo vertybes.

„Sūnus turi jam skirtą padėjėją, kuri pagelbėja kasdieninėse veiklose, išvykose. Sūnaus grupėje dirbančios mokytojos bei padėjėjos yra rūpestingos, sumanios, supratingos, todėl visuomet randa būdą išspręsti skirtingas situacijas, o iškilus rimtesnėms problemoms tų išeičių, kaip padėti mūsų ypatingam vaikui, ieškome kartu. Tam, kad jam būtų ramiau, saugiau, kad pats nepaskęstų savo emocijų jūroje“, – sako mama.

Pašnekovė pasidžiaugia – darželio-lopšelio darbuotojai deda visas pastangas, kad tiek jos sūnus, tiek ir kiti vaikai turėtų geriausias sąlygas augti ir pažinti pasaulį savaip. Darželyje sukurtos erdvės, kuriose įdomios veiklos randa visi vaikai. Tai ir konstravimo kambarys, pojūčių erdvės, kuriose gausu įvairių sensorinių priemonių liesti rankomis, lipti pėdutėmis, spalvotos ir šviečiančios kaladėlės, kreivi veidrodžiai, burbuliuojančios sienelės, spalvą keičiantis burbulų vamzdis su ryškiaspalvėmis žuvytėmis.

„Net namuose įsigijome geometrines figūras su spalvotais stikliukais, kad būtų įdomu žiūrėti ne tik į pasaulį, bet ir į pagrindinį sūnaus pomėgį – skaičius. Darželyje dirbančios specialistės randa būdų, kaip sudominti vaiką, paskatinti jį atlikti užduotis ar tiesiog nuraminti, paskatinti, pagirti. Žinau tai, nes specialisčių įdirbis kalba sūnaus lūpomis, jo keliamais klausimais ir rastais atsakymais. Galiu pasakyti, kad mes, kaip nuostabaus ir ypatingo vaiko šeima, esame labai patenkinti sūnaus ugdymu“, – sako mama.

Lanksčių ugdymo modelių taikymas ir skirtingų gebėjimų turinčių mokinių įtrauktis atsižvelgiant į šeimų poreikius yra skatinami ES fondų finansuojamomis priemonėmis.