Pagrindinės socialinės atsakomybės kryptys – aplinkos tausojimas, darbuotojų gerovė ir dialogas su visuomene

Socialinės atsakomybės samprata gana plati, tad bandant suprasti tikruosius jos principus, vis dar kyla nemažai painiavos. Ar įmonė, kuri gamybos procese nenaudoja taršių medžiagų, gali būti vadinama socialiai atsakinga? Nebūtinai, mat aplinkosauga – tai kompleksinis matymas.

„Vien faktas, kad įmonė gamybos procese nenaudoja taršių medžiagų, savaime nerodo jos socialinės atsakomybės, nes ji turėtų prasidėti nuo pat gaminio projektavimo (apgalvojant, kokios medžiagos bus naudojamos, kokie jų kiekiai, kilmė) iki to momento, kol produktas bus nebereikalingas vartotojui (kas nutiks su tuo gaminiu, ar bus galimybė jį perdirbti ir pan.)“, – teigia KTU Ekonomikos ir verslo fakulteto docentė Živilė Stankevičiūtė.

Anot specialistės, įmonių socialinė atsakomybė – dinamiškas procesas, vedantis ne tik aplinkosauginėmis, bet ir socialinėmis kryptimis, tad dažnu atveju apima kur kas daugiau, nei esame pratę įsivaizduoti.

„Socialinė atsakomybė nėra statiška. Ji veda link aplinkai draugiškesnių sprendimų, darbuotojų gerovės, dialogo su visuomene. Būtent šios trys kryptys socialinėje atsakomybėje yra pamatinės, o tikrai socialiai atsakingos įmonės ar organizacijos jomis dažniausiai vadovaujasi nesąmoningai, siekdamos ne populiarumo ar žinomumo, bet vedinos didesnių tikslų“, – aiškina Ž. Stankevičiūtė.

Kalbant apie socialinę atsakomybę, būtina kelti ir bendruomeniškumo klausimą – santykio su kitomis socialinėmis grupėmis, partneriais ar visuomene palaikymą. Socialiai atsakingos įmonės ir organizacijos turi rūpintis ne tik savo vidiniais procesais, bet ir tuo, kas yra už jų durų. Tai reiškia, kad būtina megzti dialogą su gyventojais, įsiklausyti į jų problemas, poreikius bei rūpintis dalykais, kurie daro įtaką bendruomenės gyvenimo kokybei: prisideda prie triukšmo ar taršos valdymo, susisiekimo gerinimo, žmonėms su negalia pritaikytų erdvių kūrimo ir kitų visuomenės labui naudingų sprendimų.

Ypatingai svarbiu akcentu socialinės atsakomybės srityje turėtų tapti darbuotojų gerovės kryptis, kuri apima ne tik patogias ir orias darbo sąlygas, bet ir emocinį klimatą darbe – jautimąsi svarbia organizacijos dalimi, streso nebuvimą. Ž. Stankevičiūtė pastebi, kad socialiai atsakingos įmonės turi galvoti ne tik apie esamus darbuotojus. Itin svarbu sudaryti tinkamas sąlygas kuo įvairesnių profilių žmonėms: žmonėms su negalia, užsieniečiams, darbingiems vyresnio amžiaus žmonėms, taip pat laikytis lyčių lygybės principų.

„Dažnu atveju viskas prasideda nuo įmonės vadovo vertybių – ar jam yra svarbu būti socialiai atsakingu. Jei taip, šios vertybės natūraliai persiduoda ir kitiems darbuotojams, įmonė žengia socialinės atsakomybės kryptimi. Šiame laikmetyje įmonės gali patirti ir spaudimą iš suinteresuotų šalių. Pavyzdžiui, vis dažniau tiekėjai ar partneriai, pasirašydami bendradarbiavimo sutartis, prašo įmonių raštu patvirtinti tams tikrus įsipareigojimus socialinės atsakomybės srityje. Lygiai taip pat spaudimas gali pasireikšti ir iš valdžios institucijų, pačių darbuotojų ar visuomenės. Bet kuriuo atveju, būti socialiai atsakinga įmonei yra naudinga ir finansine prasme: gerėja jos reputacija, daugiau žmonių apie ją sužino, perka jos produktus arba paslaugas“, – aiškina Ž. Stankevičiūtė.

Pandemija skatina ieškoti naujų krypčių

Pasaulį sukrėtusi pandemija ne vienai įmonei tapo rimtu išbandymu. Kaip pastebi specialistė, krizių ir force major situacijų akivaizdoje įmonių socialinė atsakomybė atlieka ypatingai svarbų vaidmenį – kuriamos naujos iniciatyvos, ieškoma galimybių tobulinti esamas kryptis.

„Dar 2020 m. kovą Pasaulio Ekonomikos Forumas labai aiškiai pasakė, kad pandemijos laikotarpis yra ideali galimybė išbandyti kiekvieno socialiai atsakingu save pristatančio darbdavio reputaciją. Didžiausias dėmesys visą šį laiką skiriamas žmogui. Ir mes kalbame ne tik apie darbo vietų išsaugojimą, bet ir orų atlyginimą, asmeninius iššūkius padedančius įveikti sprendimus ir suteiktą galimybę net ir dirbant nuotoliniu būdu jaustis pilnaverte organizacijos dalimi. Džiugu, kad Lietuvoje turime puikių pavyzdžių, įrodančių, kad darbdaviams pavyksta susidoroti su šiais iššūkiais“, – sako KTU Ekonomikos ir verslo fakulteto docentė.

Teigiamų pavyzdžių, kuomet įmonės pandemijos akivaizdoje ypatingą dėmesį skyrė darbuotojų gerovei kurti, apstu. Kiekviena socialiai atsakinga įmonė veikė pagal savo galimybes – vieni rūpinosi komfortišku darbu namuose ir aprūpino darbuotojus ergonomiškais darbo baldais, kiti dėmesį sutelkė į emociškai saugių darbo sąlygų kūrimą, tad įsteigė nuotolines konsultacijas su psichologais, ėmėsi kitų veiksmų galimiems iššūkiams, su kuriais susiduria darbuotojai, spręsti.

Dar viena, anot Ž. Stankevičiūtės, gana akivaizdžiai per pandemiją pasireiškusi socialinės atsakomybė kryptis – tvarus tam tikrų prekių ir paslaugų vartojimas.

„Dėl pandemijos stojant įvairiems gamybos procesams, rinkoje gali pritrūkti kai kurių produktų. Ir šioje vietoje ypatingai išryškėja žiedinės ekonomikos įgyvendinimo svarba. Tai reiškia, kad yra ieškoma būdų gaminti produktus, kurie pasižymėtų ilgesniu tarnavimo laiku, būtų nesunkiai sutaisomi, o jiems tapus nereikalingais – perduodami ar už simbolinę kainą parduodami naujiems savininkams“, – sako pašnekovė.

Socialiai atsakingos įmonės įvertinamos kasmetiniuose NAVA apdovanojimuose

Skatinant tvaraus verslo plėtrą ir verslumą, socialinės atsakomybės naudą, skleidžiant gerąją praktiką bei siekiant įvertinti labiausiai nusipelniusias įmones, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija kartu su Ekonomikos ir inovacijų bei Aplinkos ministerijomis ir partneriais organizuoja Nacionalinius atsakingo verslo apdovanojimus (NAVA), kuriuose kviečiamos dalyvauti visos socialiai atsakingos šalies įmonės.

Šiais metais konkurse bus varžomasi dėl šešių nominacijų – „Metų darbovietė“, „Metų bendruomeniškiausia įmonė“, „Aplinkai draugiškiausia įmonė“, „Palankiausią emocinę aplinką kurianti įmonė“, „Šeimai palankiausia darbovietė“. Išskirtinį dėmesį visuomenei, darbuotojams ir aplinkai pademonstravusi įmonė. prisidėjusi prie socialinės atsakomybės principų taikymo savo veikloje, bus pagerbta prestižine nominacija „Metų socialiai atsakinga įmonė“. Šis apdovanojimas skiriamas verslo subjektui, pateikusiam paraiškas į kelias ar visas nominacijas ir pasiekusiam didelę pažangą visose socialinės atsakomybės srityse.

Siekianti didinti verslo įmonių ir organizacijų kuriamą vertę, kiekvienais metais NAVA komisija į nominacijų sąrašą įtraukia keletą naujų nominacijų.

Atsižvelgiant į šeimos ir darbo arba asmeninio gyvenimo ir darbo interesų derinimo svarbą, 2021 m. NAVA konkurso nominacijų sąrašas papildytas nominacija „Šeimai palankiausia darbovietė“. Laimėti šį titulą įmonės galės kiekvienais metais. Pirmą kartą konkurso istorijoje bus kovojama ir dėl nominacijos „Palankiausią emocinę aplinką kurianti įmonė“ titulo.

„Aplinkos tausojimas ir saugojimas, darbuotojų gerovės didinimas ir bendruomeniškumo puoselėjimas yra vienos iš pagrindinių socialinės atsakomybės sričių. Darbdavio rūpestis darbuotojų emocine savijauta mūsų šalyje – vis dar naujas reiškinys. Suprasdami, kad tai yra labai svarbu ne tik dėl pandemijos, bet ir stiprinant darbuotojų emocinę būklę, darbdavių ir darbuotojų santykius, ši nominacija darbdavius paskatins nuveikti daugiau prasmingų darbų įmonėse“, – teigė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) Socialinio dialogo skyriaus patarėja, NAVA komisijos pirmininkė Liudvika Gražulienė.

Pasak jos, ir dabar yra daug gerųjų įmonių pavyzdžių apie veiklas, kurios padeda kurti geresnę emocinę aplinką organizacijose ar įmonėse: darbdaviai organizuoja paskaitas ir įvairius mokymus, kaip kovoti su stresu ar tapti atsparesniems emocinei įtampai, stiprina galimybes dirbti lanksčiai, derinant darbą biure ir namuose, organizuoja įvairias išvykas ir žygius. Toks dėmesys darbuotojams kuria vertę ne tik jiems, bet ir visai įmonei ar organizacijai.

L. Gražulienė teigė, kad SADM skatina darbdavius kurti darbuotojų gerovę įvairiomis priemonėmis, o kitais metais planuojama sukurti darbuotojų gerovės stiprinimo įrankį, kuris padėtų įmonėms parinkti tinkamiausias priemones, siekiant užtikrinti palankų emocinį klimatą darbe ir darbuotojų gerovę.

Užsakymo nr.: PT_88955509