Patarimais ir priemonėmis, kaip palaikyti įmonės sveikatą šiuo sudėtingu laikotarpiu dalijasi Lietuvos finansų sektoriaus kompanijos „PayRay“ ekspertai. Neseniai bendradarbiavimo sutartį UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA) pasirašiusi „PayRay“ siūlo greitus ir lanksčius sprendimus, padedančius smulkiesiems ir vidutiniams verslams suvaldyti apyvartinių lėšų iššūkius.

Pavojingas grandinėlės efektas

Klientų galimybės laiku apmokėti sąskaitas už gautas paslaugas ar prekes – ne vienos smulkiosios ar vidutinės įmonės vadovų galvos skausmas. Kaip rodo dar gerokai iki pandemijos ir karantino atliktas šių įmonių vadovų nuomonės tyrimas, beveik kas antra iš jų susidurdavo su atsiskaityti vėluojančiais klientais, o kas ketvirta sulaukdavo klientų prašymų suteikti ilgesnius atidėjimo terminus.

„Ne vieną Lietuvoje veikiančią smulkiąją ar vidutinę įmonę į nepavydėtiną padėtį gali įstumti kebli klientų finansinė padėtis. Tarp dažniausių priežasčių, kodėl klientai vėluoja atsiskaityti, net trečdalis tyrimo dalyvių minėjo jų pačių klientų vėlavimus, o daugiau nei ketvirtadalis – prastą finansinę padėtį ir sukauptas skolas. Bendraudami su šalyje veikiančiomis verslo įmonėmis pastebime, kad koronavirusui sustabdžius ekonomiką šie iššūkiai tapo dar opesni“, – sako Paulius Jokšas, „PayRay“ vykdantysis direktorius.

P. Jokšas pažymi, kad vienos įmonės finansiniai iššūkiai gali sukelti nesklandumų net keliose kitose kompanijose – atsiskaitymų nesulaukę tiekėjai taip pat gali pritrūkti apyvartinių lėšų. Tai reiškia, kad jie patys negalės apmokėti sąskaitų už gautas prekes ar paslaugas ir taip susidarys visa vėlavimų grandinė, galinti turėti rimtų pasekmių.

Greiti sprendimai apyvartiniam kapitalui

Šiuo metu smulkiųjų ir vidutinių verslo įmonių patiriamus iššūkius gali padėti išspręsti „PayRay“ kartu su INVEGA siūlomi sprendimai, kuriems teikiamos valstybės garantijos.

„Pastebime, kad šiuo iššūkių laikotarpiu šalyje veikiančioms smulkiosioms ir vidutinėms verslo įmonėms gyvybiškai svarbūs lankstūs ir operatyvūs apyvartinio kapitalo finansavimo sprendimai. Mūsų partnerystė su INVEGA išplečia šioms įmonėms prieinamų priemonių pasirinkimą – taip jos gali užsitikrinti efektyvų ir sklandų apyvartinių lėšų valdymą ar net tolesnį veiklos tęstinumą“, – teigia P. Jokšas.

Garantijos sąskaitų finansavimui

Pirmasis sprendimas – faktoringo sandoriai su valstybės garantijomis. Pagal priemonę „Portfelinės garantijos faktoringui 2“ bus užtikrinta 15,6 mln. eurų vertės finansavimo sutarčių. Ši priemonė yra skirta smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių apyvartinėms lėšoms užtikrinti. Ji suteikia galimybę subalansuoti apyvartinį kapitalą toms įmonėms, kurių klientams kredito draudikai neteikia kredito draudimo šiuo metu arba įmonės finansiniai rezultatai yra suprastėję dėl karantino.

P. Jokšas dalijasi, kokiais atvejais įmonėms pravartu pasitelkti būtent šį sprendimą: „Pavyzdžiui, konkretaus pirkėjo sąskaitas įmonė iki šiol buvo pasirinkusi finansuoti faktoringo būdu, o kaip papildoma apsaugos priemonė buvo taikomas kreditų draudimas. Tačiau kreditų draudikai sumažino ar panaikino limitus, o dėl šios priežasties buvo panaikintas ir faktoringo limitas. Įmonei planuojat ir toliau dirbti su minėtu pirkėju ir norint užsitikrinti finansavimą, tai padaryti leidžia INVEGA suteikiama papildoma garantija.“

Asociatyvi nuotr.

Kita situacija – planuojami pardavimai naujam užsienio klientui. Jei, įvertinus šio kliento riziką, įmonė mato poreikį gauti finansavimą, programos suteikiama garantija leidžia jį užsitikrinti ir šiuo atveju. Trečiasis atvejis – vadinamoji pirkėjo ar pardavėjo rizika. Kitaip tariant, kai finansuotojas pastebi padidėjusią pardavėjo riziką (pavyzdžiui, karantino laikotarpiu suprastėjusius rezultatus), o sandorio suma, palyginti su istoriniais pardavimais, yra gana didelė, papildoma garantija vėlgi leidžia suteikti finansavimą.

Dėl sąskaitų finansavimo gali kreiptis visos įmonės, kurios turi mažiau nei 250 darbuotojų, yra mokios ir atitinka bent vieną iš šių kriterijų: apyvarta neviršija 50 mln. eurų arba balansinio turto vertė yra mažesnė nei 43 mln. eurų. Vienam klientui galės būti suteikiamas 1,875 mln. eurų faktoringo limitas. Transporto (krovinių vežimo keliais) sektoriuje veikiančioms įmonėms bus taikomas 937 tūkst. eurų limitas. Maksimalus sudaromos sutarties terminas – 12 mėnesių, o sąskaitos apmokėjimo terminas – iki 180 dienų.

Pagalba – ir paskoloms

Antrasis sprendimas – paskolos, garantuojamos 80 proc. garantijos dydžiu. Pagal priemonę „Portfelinės garantijos paskoloms 2“. Ši skatinamoji priemonė skirta tiek smulkiosioms bei vidutinėms, tiek ir didelėms įmonėms, kurios susiduria su lėšų trūkumu dėl pandemijos. Kiekviena į šios priemonės portfelį įtraukta paskola garantuojama 80 proc. garantijos dydžiu. Tam bus skirta iki 85 mln. eurų.

Dėl paskolos gali kreiptis tos įmonės, kurios atitinka bent vieną iš šių sąlygų: apyvarta sumažėjo ne mažiau kaip 30 proc., generuojami finansiniai srautai tapo nepakankami turimiems įsipareigojimams dengti, skubaus padengimo (kritinio likvidumo) rodiklio reikšmė tapo mažesnė nei 1.

„Ši programa rekomenduojama toms įmonėms, kurios susidūrė su laikinais iššūkiais, tokiais kaip laikinai sumažėjusios pardavimų apimtys, klientų finansinės problemos, ir dėl to pritrūko lėšų atsiskaityti su savo tiekėjais. Visgi ilgalaikėje perspektyvoje įmonės veiklos modelis turi būti tvarus, ji turi būti moki. Be to, ši programa leidžia suteikti atidėjimus jau išduotoms paskoloms ir tokiu būdu įveikti laikinus likvidumo iššūkius“, – sako P. Jokšas.

Kompleksinių sprendimų svarba

Kaip teigia P. Jokšas, sunkiais ekonominiais periodais svarbu, kad įmonių atstovai nebijotų tartis su profesionalais ir ieškoti sprendimų, nes konkrečiai įmonei gali būti reikalingos ir kelios priemonės, taip pat finansavimo įrankiai gali skirtis trumpuoju ir ilguoju periodu. „Šiuo laiku teikiame daug konsultacijų įmonėms, kad jos galėtų ne tik greitai spręsti apyvartinio kapitalo problemas, tačiau ir užsitikrintų galimybių greitesniam atsigavimui“, – sako P. Jokšas.

Ekspertas taip pat atkreipia dėmesį, kad svarbu planuoti įmonėje vykstančius procesus: numatyti gamybos apimtis ir pardavimus, tiksliai apskaičiuoti, kiek lėšų reikės skirti žaliavoms įsigyti, kiek jų bus įšaldyta gamyboje, kiek produkcijos atsargų reikės būti sukaupus sandėlyje, kokius atidėjimo terminus bus galima suteikti prekes įsigyjantiems klientams. Ilgesnės trukmės sutartyse kaip saugiklį galima apsvarstyti tarpinių atsiskaitymų variantą. Kartu pravartu išsiaiškinti ir tai, kokių atidėjimo terminų prireikus pati įmonė gali tikėtis iš savo tiekėjų.

Kitas žingsnis – kliento ir jo vidinių procesų pažinimas. Pavyzdžiui, vienos įmonės mokėjimų pavedimus gali atlikti kartą per mėnesį, o kitos – kartą per savaitę. Be to, skirtingoms įmonėms gali būti reikalingi skirtingi dokumentų formatai. Žinant šias detales vėlavimų galima pastebimai sumažinti, o su jais visgi susidūrus galima paprastai išsiaiškinti priežastis – pakanka susisiekti su įmonės buhalterija ir pasitikslinti detales.

Reprezentatyvią Lietuvos smulkiųjų ir vidutinių verslo įmonių apklausą atliko „Vilmorus“. Jos metu telefonu buvo apklausti 403 įmonių vadovai/savininkai ar finansininkai.

Užsakymo nr.: PT_84474383